Stamboekvragen

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Stamboekvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:35

Hallo!

Ik had wat vraagjes over de ABOP zadelproef, waarbij de belangrijkste toch wel is: Wanneer kan deze verreden worden??
Op de site van het Fjordenpaardenstamboek word ik er niet wijzer uit (http://fjordstudbook.com/index.php?opti ... &Itemid=68) ik zie enkel oefendagen staan.

En dan, de keuringen. Kan ieder zomaar een paard voorbrengen? Wat komt hier allemaal bij kijken? Als je een linkje hebt naar een goede informatieve site lees ik die ook graag door!

De SGW op 6 oktober in Hoenderloo, wat moet ik daarbij verwachten? Wat is ongeveer de hoogte van de (cross)hindernissen?
Is het mogelijk om je paard 's nachts in Hoenderloo te stallen als je ook 5 oktober meedoet met de keuring?

En moet de eigenaar het paard voorbrengen/rijden of mag dit ook door verzorgers gedaan worden?? Wat kost dit alles, een ruin (12) laten keuren en een zadelproef rijden??

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Stamboekvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:34

De precieze abopdata's worden pas erg laat bekend gemaakt, circa 3 weken voordat de eerste begint. De periode ligt wel redelijk vast, dit is de hele maand november en de eerste week december. In principe deelt het stamboek je in bij een locatie, maar je kunt wel je voorkeur opgeven. Meestal loopt het dan wel los.

Informatie over de keuringen kun je hier vinden: http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =4&t=37030
Op dit forum is ook eigenlijk via de zoekfunctie alles terug te vinden wat je zou willen weten over de keuring.

Wat betreft de SGW zal een ander je even moeten helpen, daar heb ik niet zoveel verstand van. Er zijn vaak wel stallingsmogelijkheden, Amber (van Fjordy, Toot en Gio) of Viv (van Cadiz) weten daar sowieso wel meer over.

De keuring op 5 oktober is de centrale keuring. Hiervoor moet je wel eerst naar een stamboekkeuring elders in het land zijn geweest. Dit is zeg maar het paradepaardje waar ook weer andere eisen aan worden gesteld.

Een willekeurig iemand mag het paard voorbrengen en rijden, dat is geen probleem.

De kosten zijn hier terug te vinden, maar de keuring zelf is gratis: http://www.fjordstudbook.com/index.php? ... &Itemid=14

De stappen die je moet ondernemen voor je mee kunt doen:
- Als je nog geen lid bent betaal je entreegeld en lidmaatschapkosten.
- Je paard moet op je naam staan en dna getest zijn.
- Staat je paard nog in het veulenboek dan kost het 20 euro om je paard in het hoofdstamboek in te laten schrijven.
- Aboppen kost € 25,- per proef.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:40

Zadelproeven worden in het najaar gehouden, dat is zo rond eind november. Als het goed is dit jaar voor het eerst ook op zaterdag in Hoenderloo.
Kosten voor een proef zijn 25 euro.
Je mag zelf je proef met je paard afleggen, maar een ander mag dat ook doen. Ook mag je zelf bijvoorbeeld de dressuur doen en een ander het springen, als ik het goed heb.

Feitelijk kan iedereen een paard voorbrengen op de keuring. Een paard goed voorbrengen is een andere kwestie. Het vergt toch wel enige ervaring om het beste uit je paard te halen op het moment van keuren.
Een linkje zou ik zo niet weten, maar je zou eens op een keuring kunnen gaan kijken en daar mensen vragen hoe ze iets dergelijks aanpakken. Ook zijn er hier en daar knip en voorbrengdagen, maar weet zo niet of die al geweest zijn..

Als je lid bent van het stamboek is de keuring gratis, de abop zoals aangegeven is 25 euro.
Ik weet niet wie je paard is en of alles al klopt op papier?
Is het paard al DNA getest, staat ze op je naam, ben je lid, staat je paard al in het hoofdstamboek, hoe oud is het e.d. is wel even handig om te weten.

Met de cross kan ik je niet helpen, geen ervaring mee.

Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Stamboekvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 10:51

Het paard is Winston, hij is niet van mij maar de eigenaresse is wel lid van het stamboek. Ik ben zelf geen lid van het stamboek maar ik weet niet of dat erg is dan?

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 11:09

Dat is geen probleem, zolang zijn eigenaresse maar lid is. Zij kan jou en Winston dan ook opgeven voor wat je maar wil.

Marjo

Berichten: 37358
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Stamboekvragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 11:11

Okee top. Bedankt voor de antwoorden! :)

Amber_

Berichten: 10138
Geregistreerd: 21-06-05

Re: Stamboekvragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-13 11:36

Al mag je dan niet zonder mee doen aan de sgw. Maar voor die regel moet je even mailen.
Het is trouwens niet te vergelijken met de sgw die jij kent. Meer kleine boomstammetjes in.bosje naast stamboek terrein uitgezet.