fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:42

ik vroeg me af of dit ook al herkenbaar is bij andere fjorden die op de wei staan.
die van mij (heb ik het idee van) dat hij lichtjes aan het schuren is wegens de verharing en zie het een beetje aan zijn staart en hij heeft een plekje bij zijn hoofd wat kaal is geweest je ziet de haren er goed weer op terug komen groeien. alleen baal er een beetje van dat hij er zoveel last van heeft en zit nu echt aan te denken om hem eind deze maand te laten scheren wat vinden jullie er van?

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:45

Weet je zeker dat het geen zomereczeem is? Dat seizoen begint namelijk nu ook weer.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 15:52

Klinkt idd meer als eczeem dan gewoon jeuk.
Dit door de plekken waar die schuurt.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 15:56

ja want toen ik hem kocht stond hij midden in een gebied met bossen en hij had geen schuurplek en de rest van de zomer heeft hij bij mij niet geschuurd en zijn manen heeft hij allemaal nog daar schuurt hij niet aan. en ik weet dat hij heel veel last heeft van het verharen alleen ik denk dat als ik hem een keer kan wassen dat het al misschien een stuk minder jeukerig voor hem gaat worden.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:27

Zomereczeem kan ook later optreden. Bella had er eerst ook geen last van. Nu we haar een tijdje hebben, moet ik toch echt vaststellen dat ze zomereczeem gekregen heeft.
Kan altijd

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 20:18

madje; ja dat weet ik ook wel maar hij heeft niet aan de bovenkant van zijn staart lopen schuren maar meer in het midden (mis een paar stukjes witte puntjes voor de rest heeft hij niks aan zijn staart gedaan) en zit drm te twijfelen of hij überhaupt nu gewoon super last heeft van het verharen of dat het zomer exceem is.

Anomien

Berichten: 7441
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:21

misschien is het wel gewoon jeuk aan zijn overtollige winterhaar.. hang anders ook een bezemkop op in stal. Die van mij vinden het heerlijk om zo nu en dan even te kroelen tegen dat ding aan.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 20:22

Gewoon dagelijks lekker flink borstelen en wat lijnzaad of olie door z'n voer om het verharen van binnenuit wat te stimuleren :j

Zou ik liever doen dan scheren !

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 13:39

ja ben ik deze week mee begonnen en met het poetsen gebruik ik al een zweetmes voor zijn haren alleen merk wel dat hij er nog gewoon goed last van heeft en drm zit ik er over te denken om hem misschien eind deze maand te scheren.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 17:36

Ik gebruik een kleine heel erg botte zaag om de haren er goed mee uit te krijgen. Heb zelf niks met een zweetmes, dan kun je beter een magic borstel van EJ bestellen. 4,95 en die werken ook erg goed om de haren eruit te krijgen. Kan me ook niet inbeelden dat een zweetmes daar goed voor gebruikt kan worden, maar heb het dan ook nog nooit geprobeerd.
Maar als je nu gaat scheren, dan krijg je in de zomer een Fjord met een halve zomervacht, de andere helft heb je namelijk afgeschoren. (spreek uit ervaring bij een shet)
Zou dat toch proberen om het even af te wachten. En blijven doorgaan met de lijnzaad/olie. Het hele jaar door zou ik die gaan gebruiken, zou nu met een week nog niet beslissen om het wel of niet te doen. Het is natuurlijk ook niet een week gebeurd dat verharen. En misschien volgende winter een deken op doen vanaf het begin om te kijken of de vacht dan minder wordt? Want ik merk dat mijn Fjord nu ook veel meer last heeft van haar vacht naast het zomereczeem dat ze heeft. Ze heeft namelijk heel laat in de winter pas een deken op gehad. En had echt een dikke vacht, wordt nu wel minder
In ieder geval sterkte met de jeuk van je paard, nooit prettig om te zien.

veronique100
Berichten: 891
Geregistreerd: 15-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:17

Madje1992 schreef:
Ik gebruik een kleine heel erg botte zaag om de haren er goed mee uit te krijgen. Heb zelf niks met een zweetmes, dan kun je beter een magic borstel van EJ bestellen. 4,95 en die werken ook erg goed om de haren eruit te krijgen. Kan me ook niet inbeelden dat een zweetmes daar goed voor gebruikt kan worden, maar heb het dan ook nog nooit geprobeerd.
Maar als je nu gaat scheren, dan krijg je in de zomer een Fjord met een halve zomervacht, de andere helft heb je namelijk afgeschoren. (spreek uit ervaring bij een shet)
Zou dat toch proberen om het even af te wachten. En blijven doorgaan met de lijnzaad/olie. Het hele jaar door zou ik die gaan gebruiken, zou nu met een week nog niet beslissen om het wel of niet te doen. Het is natuurlijk ook niet een week gebeurd dat verharen. En misschien volgende winter een deken op doen vanaf het begin om te kijken of de vacht dan minder wordt? Want ik merk dat mijn Fjord nu ook veel meer last heeft van haar vacht naast het zomereczeem dat ze heeft. Ze heeft namelijk heel laat in de winter pas een deken op gehad. En had echt een dikke vacht, wordt nu wel minder
In ieder geval sterkte met de jeuk van je paard, nooit prettig om te zien.


bedoel je een ijzerzaag? dat gebruik ik namelijk ook voor de haren eruit te krijgen, werkt prima

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 18:28

Weet niet wat voor een zaag, maar het werkt fantastisch

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 19:17

madje; nee klopt weet ook wel dat zijn haren niet in een week (helaas :P) er af kan halen. ik zal ook gewoon blijven door gaan met de olie. en ik zal wel een foto van de staart maken en van zijn plek in zijn hals misschien dat het dan ook wat duidelijker wordt.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 19:58

inderdaad helaas ja, denk dat me moeder dat ook veel prettiger zal vinden met de was van de paardrijkleding :+

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-13 20:03

ja snap ik heb dat soms ook want dan zit mijn jas helemaal onder of dan stap ik op zit ik ook meteen helemaal onder de haren alleen kan er wel om lachen :D

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:06

Al heb ik af en toe wel dat de haren, die aan me broek zitten dan in mijn benen prikken. Voor de rest kan ik er ook om lachen

GerdaR
Berichten: 92
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: in de kop van drenthe

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 21:46

Het kan ook van gras komen, dat begint nu ook uit te lopen, mijn fjord krijgt daar jeuk van in het voorjaar.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-13 12:11

oh ok maar op de wei waar hij staat ligt nog niet veel gras dus denk niet dat het daar aan ligt maar goed wel bedankt voor het mee denken

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 01:53

hier bij de foto's zoals ik heb beloofd.

staart
Afbeelding
was het kale plekje
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door rusty886 op 06-04-13 02:22, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Berichten: 11135
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 02:13

Je foto's zijn helaas niet zichtbaar

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 02:23

thnx heb er aan gewerkt en als het goed is moet je ze nu wel kunnen zien :)

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 18:34

Mijn fjorden schuren ook altijd in de rui periode. Door blijven borstelen, anti jeuk spul op sommige plekjes. Borstels opgehangen en de jeuk gaat na verloop van tijd weer weg :)

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-13 20:08

erpel gaat een beetje moeilijk een borstel in de wei ophangen ;) maar thnx voor de tip

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: fjord die nu lichtjes schuurt (scheren?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:12

Als je denkt dat het geen exceem is, gewoon flink borstelen en hem helpen van die ellendige losse haren af te komen en hopen dat het verharen snel verloopt.

Ik zou niet gaan scheren hoor dan ben je veel te laat en verpest de mooie zomervacht, maar het is jouw paard en je moet het zelf weten.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 20:14

Wij hebben een dikke telefoonpaal ( maar een biels kan natuurlijk ook ) ingegraven en daarop bezemborstels geschroefd, dat is misschien voor jou wel een optie ?