Welk bitje voor je fjord?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sitaenik
Berichten: 504
Geregistreerd: 25-07-09

Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 18:49

Hallo,

Ik ben benieuwd wat voor bit jullie gebruiken voor je fjord en waarom.

Ik zelf heb een enkel gebroken watertrens, hierop reageert ze heel braaf,
maar ik ga misschien een dubbelgebroken watertrens nemen, aangezien je daar meer
positieve reacties van hoort? Daarnaast rijd ik haar ook bitloos, maar dit heeft ze nog niet helemaal
'door' dus ben daar nog mee aan het oefenen. Als ik op buitenrit ga, durf ik het zonder bit nu nog niet aan.

Valt er met een dubbel gebroken watertrens goed te rijden, als je een eigenwijze fjord hebt?
En zit er veel verschil in tussen die 2 bitten?

Bedankt!

Blue_Eyes

Berichten: 20358
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:26

Ik heb twee hoofdstellen liggen, eentje met een dubbelgebroken bustrens (die gebruik ik voor normaal rijden en buitenritten) en eentje met een kneveltrens (die gebruik ik voor spingen en als ze een poos onhandelbaar is geweest met buitenrijden).
Die bustrens doet ze het tegenwoordig heel goed op, hoewel ze eerst gewend was aan een kneveltje. Alleen als we gaan springen wordt ze heel sterk en onbestuurbaar, dan heb ik wat extra overwicht nodig, zonder keihard aan die mond te willen en hoeven rukken. Dan pak ik dat hoofdstel met die kneveltrens erbij.

Watertrens heb ik nog niet geprobeerd, ze doet het hier nu goed op :)

Het verschil tussen enkel- en dubbelgebroken zit hem er volgens mij vooral in dat een dubbelgebroken niet zo gauw in het gehemelte prikt als je er een keer wat meer kracht op zet. Een enkelgebroken doet toch gauw o^o, zeg maar.

HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 21:28

Waarom van bit wisselen als je paard prima loopt op het bit wat je hebt?

Rij zelf mijn fjord met een ongebroken happy mouth watertrens.
Ongebroken ligt bij hem rustiger in de mond.
Hij ging " spelen" met het bit.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:50

Ja hoor! Voor het rijden hier gewoon een dubelgebroken watertrensje.

Jessicauvita

Berichten: 2580
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:24

Ik heb voor mijn fjord een hoofdstel met een enkel gebroken watertrens en een hoofdstel met een dubbel gebroken bustrens. Met die laatste rij ik altijd.

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:01

Wat goed is. eigenlijk goed laten.
Ik heb een dubbel gebroken bit met een rubberen tussen stukje.
kreeg ze al drie jarige in en rijd (als ik alleen op trens rijd) nog altijd met dat bitje.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:30

Mijn ene fjord had last van het prikken in het gehemelte bij een enkelgebroken bit, dus die had een dubbelgebroken bit. Maar lang niet ieder paard heeft er last van, als dat niet zo is kun je net zo goed met een enkelgebroken blijven rijden. Denk niet dat je een paard beter of minder goed kunt houden met een enkel of dubbelgebroken bit. Hangt meer van de dikte e.d. af denk ik.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:34

Ik heb een dubbelgebroken watertrensje, en een eigenwijze fjord, maar hij doet het er prima op! Hij loopt mooi, protesteert soms en doet eens lastig, maar daar hoef ik geen zwaarder bit voor in te leggen.
Hij is altijd zacht gereden. Hij is nu 6, dus niet dat hij zo oud is dat hij niets meer doet :D we crossen er ook mee op het strand.

Boelie5

Berichten: 126
Geregistreerd: 26-03-09

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:30

Ik heb ook een dubbelgebroken; een K&K dynamic watertrens. :)
Hij is gevoelig en reageert op lichte hulpen, dus erg fijn met (buiten)rijden!

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:58

ik rij die van mij ook met een dubbel gebroken watertrens. hij reageert hier goed op en hij speelt er ook sinds kort mee dus ik ga het bitje niet meer veranderen.

Avelienvd

Berichten: 7233
Geregistreerd: 28-12-04

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:03

Hier hangt er een dubbelgebroken kneveltrensje in.
Loopt ze fijn op.

Cural
Berichten: 35
Geregistreerd: 29-12-10

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 12:44

Ik rijd Cural met een dubbelgebroken watertrens altijd al gedaan. Gaat perfect!
Behalve buitenrijde samen met Nelis, niet te houden sinds kort een passoabitje door het eerste ringetje paar keer gedaan en nu weer met de dubbelgebroken buiten.. ideaal.

Jessy_Ruth
Berichten: 19
Geregistreerd: 29-12-12

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 01:19

Ik rijd Jessy met een rollentrensje (ook wel speelbitje genoemd), vooral omdat ze haar andere bitten dierf "vastpakken" zodat ze niet meer bestuurbaar was

gupje
Berichten: 501
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: Den Helder

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:23

Ik rij met een dubbel gebroken bustrens

Marrleen
Berichten: 350
Geregistreerd: 31-10-09
Woonplaats: Zutphen

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:44

Ik heb twee dubbelgebroken watertrensen voor Ylga, ze zet zich ongelofelijk vast op enkelgebroken en voor Jasmijn heb ik een ongebroken watertrens want ze trekt altijd haar mond open met enkel of dubbelgebroken.

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 12:48

Een redelijk dunne, dubbelgebroken watertrens. Ik heb expres voor een wat dunner bit gekozen omdat hij een heel klein mondje heeft en hij simpelweg niet de ruimte heeft voor een dikker bit.

Ik heb ook nog een dubbelgebroken bustrens liggen, maar ik heb het idee dat hij fijner loopt op de watertrens.

AnnaLoes
Berichten: 108
Geregistreerd: 17-01-12
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 20:22

Mijn oude Fjordenmerrie Sip reed ik in haar jongere jaren altijd met een dikke bustrens en dat beviel prima. Als je met het hoofdstel aan kwam zocht ze zelf altijd al naar het bit, die hoefde je haar nooit zelf in te doen :-) . Helaas heb ik haar in oktober in moeten laten slapen ivm Cushing. Zonder Fjord beviel toch niet, en nu heb ik een Fjordenruin van 8 jaar en 1.51m. Ik heb Hans nu 10 dagen en rijd hem bitloos. Hij werd bij zijn vorige eigenaresse met dubbelgebroken trens gereden, maar hing heel erg in de hand en liep niet op eigen benen. Als je het sperriempje en de neusriem niet strak deed gooide hij zijn tong over het bit.
Bitloos gaat super met hem en dat wil ik ook met hem blijven rijden, maar om eventuele mondproblemen op te sporen komt toch de paardentandarts vrijdag bij hem kijken.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 23:52

Ik heb een myler bitje

Gwenny
Berichten: 247
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 03:09

Enkel gebroken onderlegtrens met lekker smaakje. Onderlegtrens vanwege de dikte, fjorden hebben meestal weinig ruimte in hun mond en soms ook iets een hangend rooster. Verder vind ik het belangrijk dat het mondstuk zo gebogen is dat het mooi over de tong heen valt en niet omhoog prikt. Ik rijd er niet mee, wel wat werk aan de hand inmiddels.
Voor het rijden ooit later een enkel gebroken kneveltrens met smaakje zodat het bit niet door de mond getrokken kan worden als hij schrikt en/of met zijn hoofd gaat slaan. Hij heeft angst voor het bit en ik voorkom graag nog meer ellende.

TurdusMerula

Berichten: 23921
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 03:11

Citaat:
Daarnaast rijd ik haar ook bitloos, maar dit heeft ze nog niet helemaal
'door' dus ben daar nog mee aan het oefenen.


Wat bedoel je daar precies mee? :)

sitaenik
Berichten: 504
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 19:44

@turdusmerula: nou ik ben haar aan het leren bitloos te leren door middel van grondwerk en de beginselen van NHS, dit doet ze goed, dus nu probeer ik haar ook al zonder bit enzo te leren rijden ;)

TurdusMerula

Berichten: 23921
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:25

Maar wat snapt ze dan niet?

Ik ben groot voorstander van grondwerk (op nh-basis), ik vind het super dat je dat doet! :)
Ik zou alleen niet weten wat het verschil zou zijn voor je paard tussen bitloos en met bit.
Vandaar mijn vraag. :)

Keandra
Berichten: 1174
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:20

Jalenka heeft een dubbelgebroken happy mouth watertrensje.
Githa heeft al een heel ijzerwinkel in haar mond gehad aan verschillende bitten om sinds vorig jaar het perfecte bit gevonden te hebben. Een dubbelgebroken bustrensje en natuurlijk bitloos. (dit in combi hoofdstel voor op de baan, wordt ze te hevig kan het 'heel zware' bitje opgenomen worden :') normaal loopt ze bitloos.)

Niwla

Berichten: 4125
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:02

TurdusMerula schreef:
Maar wat snapt ze dan niet?

Ik ben groot voorstander van grondwerk (op nh-basis), ik vind het super dat je dat doet! :)
Ik zou alleen niet weten wat het verschil zou zijn voor je paard tussen bitloos en met bit.
Vandaar mijn vraag. :)

Ik ben dan wel de TS niet, maar mijn fjord was in eerste instantie ook niet bitloos te rijden.
Hij denderde er dwars doorheen, terwijl ik hem met bit op mijn pinken kon rijden.

Inmiddels is hij zowel met bit als bitloos te rijden trouwens.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: Welk bitje voor je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-13 09:37

Ik rij met een mylerbitje en met longeren gebruik ik een kneveltrensje omdat ze nog wel eens over de schouder weg wil rennen.
Bitloos rijden kan ook maar voor buitenrit vind ik met bit net ietsje duidelijker!