Merrie laten dekken : Wat komt er bij kijken.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slienkusjj

Merrie laten dekken : Wat komt er bij kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 11:19

Hallo allemaal,

Ik hoop dat iemand mij wat meer informatie en duidelijkheid kan geven over het laten dekken van je merrie.

Ik wil graag mijn fjord laten dekken.
Zei heeft alleen een veulenboek maar is wel opgenomen in het Nederlandse fjorden stamboek.
Daarnaast ben ik nog niet lid van het stamboek en is zei nooit overgeschreven op mijn naam.

Ik wist niet dat het dekgeld dan verdubbeld zou worden. Dus ipv €250 wordt het dan rond de €500.

Wie kan mij een totaal plaatje geven van de kosten?
- Overschrijven op mijn naam.
- Het veulenboek dat ze heeft moet dit vervangen worden?
- Het lidmaatschap van het Nederlandse fjorden stamboek

Ik hoop dat iemand mij kan helpen :)

groetjes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:24

slienkusjj

Re: Merrie laten dekken : Wat komt er bij kijken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 11:37

Hey!

Dankje!
Ja ik had gezien dat het op site stond.
maar wist niet wat er allemaal bij kwam kijken vandaar dat het mijn vraag was ;)

Ik heb al een kleine selectie gemaakt tussen hengsten.

- Drafur
- Hermansen
- Karant

iemand enige ervaring met deze hengsten?
of met het nageslacht van deze hengsten?

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:35

Het hangt er puur vanaf wat voor merrie je hebt welke hengst het wordt. Twee jaar terug heb ik mijn merrie gedekt. Ik heb toen heel bewust een lijstje gemaakt met de punten van de merrie die ik wou behouden en wat ik verbeterd wou hebben. Aan de hand van deze punten ben ik met het boekje met hengsten gaan zitten en heb letterlijk kruisjes en krulletjes gezet bij hengsten.

Hermansen ben ik al jaren fan van en hij paste qua verbeterpunten bij mijn merrie. Dit is mijn keus geweest. Ik zou zelf niet zo snel een hengst die ik "mooi" vind op mijn merrie zetten.

Houdt rekening met niet alleen de kosten om lid te worden van het stamboek en de merrie op te laten nemen, maar ook de kosten tijdens de dracht. Dit is een kort rijtje van kosten waar ik mee te maken had
- Dekgeld
- Kosten stalling van merrie bij hengstenhouder (2,5 weken)
- Scannen van de merrie door DA
- Merriebrok
- extra stalgeld bij stalling
Daarnaast heb ik nog kosten gemaakt toen het veulen geboren was. Denk aan voer (ook voor merrie), entingen, ontwormen, opname stamboek, keuring.

Fijn om te horen dat je je inleest voor je aan het dekken gaat. Kijk alleen kritisch naar de verbeterpunten van de merrie en dan verder met de hengsten. Veel succes :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:49

Drafur dekt niet voor het Nederlandse Stamboek, maar het Duitse. Hij is in Nederland nog niet goedgekeurd, dus dan krijg je geen vol (Nederlands) papier. Neem voor hem even contact op met Bart van de Berg. :j

Ik heb zelf een nakomeling van Hermanssen; een 3 jarige Rodblakk hengst!
Super lief dier, nuchter, niet bang, niet extreem luxe en met veel behang. Ik gok hem nu op 1.46

Karant ben ik zelf niet weg van, ik vind het een leuk dier. Maar geen 'hengst'. Ik heb verder geen kijk op zijn nakomelingen.

Wat is jou merrie voor afstamming ?
Ik zou idd kijken naar wat het beste past bij je merrie.

Mijn merrie heb ik in 2005 laten dekken. Ik ging er met de trailer heen en liet haar niet achter. Ik was daarom geen geld kwijt voor Stalling.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:51

Amber_ schreef:
Mijn merrie heb ik in 2005 laten dekken. Ik ging er met de trailer heen en liet haar niet achter. Ik was daarom geen geld kwijt voor Stalling.

Maar dat is ook afhankelijk van waar je merrie staat tov de hengst, en hoevaak je wil dekken. Als de hengst 100km verderop staat en jij wil gedurende de hele hengstigheid dekken is het goedkoper om de stalling te betalen dan om heen en weer te blijven rijden.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 12:54

Tuurlijk dat is altijd. Maar ik laat mijn paarden niet graag achter ;).
Dus ik heb de bewuste keuze gemaakt om zelf heen en weer te rijden.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:03

Dan is de kans groot dat je hetzelfde bedrag kwijt was aan benzine (evt. trailerhuur) etc. als dat je kwijt geweest zou zijn aan stalling bij de hengstenhouder. Dus eigenlijk maakt t weinig uit.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 13:05

Ja dat snap ik haha... maar ik deel mijn mening / ervaring ;).
Overigens was mijn merrie gelijk de eerste keer drachtig, wat een hoop geld scheelde gelukkig :D

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 14:23

Zoals Amber al zegt ligt het voor Drafur wat anders.
Mocht je met hem willen dekken kan je ook alles via Duitsland laten verlopen, en zit je dus niet aan de kosten vast die 'vjestagirl' heeft opgenoemd. Maar aan de soortgelijke kosten voor duitsland, Bart biedt wel een mogelijkheid om het via hem te doen zodat je niet zelf lid hoeft te worden van het duitse stamboek. Maar op de website staat daar meer informatie over.

Over Drafur kan ik wel vertellen dat zijn nakomelingen tot nu toe (oudste jaargang is bij ons nu bijna 3) over het algemeen erg zachtaardig zijn van karakter net als Draaf zelf. Ook de ruimte en souplesse in de gangen hebben ze bijna allemaal mee gekregen van hun vader. Wel hebben de meeste nakomelingen een wat langer hoofd.

Over de andere twee hengsten ga ik geen commentaar geven omdat ik me in deze hengsten te weinig heb verdiept. ;)

Voor foto's van enkele nakomelingen van Drafur wil ik je verwijzen naar de volgende link:
http://s1220.photobucket.com/albums/dd4 ... en/Drafur/

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:24

ik heb een nakomeling van karant zie foto's mijn profiel (freek) :D maar ik moet zeggen dat hij niet echt de gangen van zijn vader heeft maar hij kan wel leuk lopen en kwa karakter is hij gewoon super!