gegroeid?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ydnew

gegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 23:50

Hai,

Ik wist niet zo goed waar ik het moest vragen, maar aangezien het om een Fjord gaat, vond ik dit wel een goede plek :-)

Wij hebben onze super Chris. (Fjord) van 6 jaar. Mooi dier al zeg ik het zelf en gewelidg karakter!! Nu is hij vanaf augustus niet meer onder het zadel geweest. wel heel veel beweging met de rest in een zeer ruime weide met heuvels, dalen vijfer etc...lekker natuurlijk en dus ook onbewust aan je conditie werken.
Nu had ik al een tijdje het idee dat meneer was gegroeid. niet zozeer dat hij een paar kilo te veel heeft(eigenlijk prima zo), maar meer in de hoogte en spieromvang.
Nu had ik dus ook al die tijd sinds augustus niet meer gereden en vond het hoog tijd om daar eens veranderinge in te brengen...prachtige dag vandaag dus hupsa...Chris de wei uitgeplukt. Na een half uur flink schrobben en boenen zag hij er weer toonbaar uit, want't is net een varkentje....lekker in de modder rollen etc...
Maar mijn vermoeden bleek te kloppen met het omdoen van zijn hoofdstel. Dat heeft 5 maanden onaangeroerd aan de muur gehangen en kon hem dus bij bit, en neus een gaatje groter maken...hij was echt te krap. Dat ligt niet aan een dikke wintervacht want die heeft hij amper.
Ook in hoogte had ik het idee dat er wat bij was, en onderweg kwam ik er al heel snel achter dat meneer echt in kracht had toegenomen. Niet in nek en kloppigheid, maar in de achterhand.....mooie krachtige sprongen de berg op!

Is dit gewoon? dat ze rond die leeftijd een groeispurt kunnen hebben???? Hij wordt 1 juli 7.
Laatst bijgewerkt door ydnew op 04-02-13 00:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:07

Haha, wat herkenbaar en toevallig, ik stond een week of 2 precies zo te kijken naar mijn fjordmeneer, om dezelfde reden!

Bailey wordt in mei 8 jaar en is in de afgelopen 2 jaar nog bijna 3 centimeter in hoogte gegroeid. Afgelopen jaar is ook z'n kaak nog een breder geworden, waardoor hij ineens een nieuw bitje nodig heeft.
Bailey wordt overigens wel het hele jaar door meerdere keren per week gereden, dus spier-/krachttoename schrijf ik dan vooral toe aan km's en training, maar afgezien daarvan is hij afgelopen jaar wel pas echt uitgezwaard (in positieve zin, want dik is hij zeker niet, foto's in profiel).

ydnew

Re: gegroeid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 00:27

Ja, maf he? ik was bijna een maand in nl geweest en toen ik terug kwam keek ik al een beetje anders naar hem. Ik dacht verschil te zien in hoogte/grootte met een maatje van hem. Maar ik dacht dat ik mij dit zou verbeelden. Moet zeggen dat zijn manen ook in razend tempo zijn gegroeid. Ik had toen ik hem als veulen kocht het idee dit te laten groeien, maar het schoot niet op, dus heb het er een paar jaar terug afgeknipt en dit bij gehouden...tot van de herfst. Nu is het haast net zo lang als waar hij toen dik 2 jaar over had gedaan......er zal wel pokon in de grond zitten ofzo.... Zijn vader is 1.50 (als ik het mij goed herinner-Kunar) zijn moeder een kleintje......Ik dacht altijd dat hij de genen van zijn moeder had geerft, maar begint nu toch anders te lijken.

fjordfreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 00:05

Oke dus er is nog hoop voor mijn fjord haha. Hij is 1.41 en in mei word hij 5 jaar. Ik hoop dat hij rond de 1.45 gaat worden. Wat leuk zeg die van mij is ook van kuner :D

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 00:11

haha...wie weet schiet hij ook nog de lucht in :-) ik zal Chris eens opmeten. Ik heb werkelijk geen idee hoe hoog hij is.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 01:15

fjordfreak, er is toch niets mis met een mooie 1.41! Fijn middenmaatje toch :)
Ik zou er niet téveel op hopen, hihi, feit is toch wel dat ze meestal met 6 á 7 niet echt meer omhoog gaan. Maar ja, wie weet.
Mijn fjord raakte tot tot z'n 6e steeds de 1.40 net niet. Afgelopen 1,5 á 2 jaar had ik hem niet meer gemeten, maar toen ik dat pas geleden dus deed (om te vergelijken met mijn andere pony) bleek hij toch echt ineens 1.42. Mooi maatje vind ik hoor, hij wordt overigens meestal groter geschat door mensen (foto's zie profiel).

fjordfreak1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:24

Nee hoor raya00 helemaal niets mis mee haha. Hij oogt inderdaad ook groter maar dat is omdat hij best wel omdat hij nu in de breedte is aan het toenemen.