Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 17:19

Wat zou je eerder kiezen een

Merrie
Ruin
Hengst

of maakt je niet uit?
en zo ja waarom een merrie/ruin/hengst

ik ben zelf helemaal van de merrie's heb nu zelf een merrie en een ruin beide fjorden.
Mijn merrie is heel eigenwijs en soms een beetje krengerig

XxLMMxX
Berichten: 3131
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:21

Een ruin.
Ruintjes vind ik erg fijn.
Had t nooit zo op merries.
Alhoewel mn huidige pony ook een merrie is en echt wel een lievertje.
Een hengst zou ik niet aan beginnen.

jes_sam

Berichten: 1064
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:23

Over het algemeen kies ik liever voor een ruin of een hengst. Een ruin omdat die over het algemeen niet zo last hebben van hormonen dus geen hengstigheid erg handig :). Daarnaast hebben wij nu een fjordenhengst (naast NRPS ruin, kocht ik tevens ook als hengst :+) eigenlijk vooral omdat wij zelf een ruin hebben, die best laat gecastreerd is en wij geen zin hadden in de hormonen die eventueel kunnen komen bij een merrie als die hengstig is enzo aangezien mijn lieve NRPS nog wel eens wil vergeten dat hij stiekem ruin is :+

Azmay
Berichten: 18011
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 17:23

Ik heb een hele lieve ruin gehad, maar ook een enorm rotbok verzorgd. Merries zijn in de regel wat meer bitcherig. Toch zou ik nu een merrie willen als ik weer op zoek ga.

jannegien

Berichten: 554
Geregistreerd: 02-01-05
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:33

Merrie, omdat ik op den duur ook wel eens een veulentje wil fokken. :D

Maar ligt er ook helemaal aan wat voor karakter en paard het is, heb zelf een jonge merrie. Rij momenteel een 5 jarige ruin en heb ook met veel plezier hengsten gereden. Mijn voorkeur ligt meer bij het paard, dan bij het geslacht. Heb hele leuke hengsten gereden, rij een hele leuke ruin en heb ook super leuke merries gereden dus tja...maar de keuze voor merrie ligt wel echt bij de mogelijkheid voor een veulentje.

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:53

Ik heb fjorden beide als ruin gehad en nu sinds een paar jaar
heb ik ook een merrie al is het een kwpn.
Ik vind merrie's wat moeilijker kwa karakter en minder nuchter
dan een ruin. Voordeel is dat als ze door welke reden dan ook
niet meer gereden kunnen worden ze wellicht nog voor de fok
gebruikt kunnen worden.

Een hengst zie ik er mits je een goedgekeurd exemplaar hebt
geen nut van in. Je beperkt ze dan alleen maar, ook moet je daar
de voorzieningen en ervaring wel voor hebben.

Yuri

Berichten: 3190
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:54

Ik ben geen merriemens, geef mij maar ruinen of hengsten.

mairead

Berichten: 3217
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:00

Ik heb altijd het hardste geroepen dat ik persé een ruin wilde: die staan er ten slotte om bekend evenwichtiger te zijn. En ik was op zoek naar mijn eerste eigen paard, dus dat leek me handiger...
En hengst was sowieso out of the question: daar had ik niet genoeg ervaring voor.

Je raadt het al: ik ben uiteindelijk thuis gekomen met een merrie. :D
Alle ruinen die ik heb gezien waren gewoon te sterk en ik voelde er geen klik mee.

Mijn merrie is vooral in de omgang echt een schatje! Heel mens-gericht en zachtaardig en ze zal nooit een vlieg kwaad doen. Met kleine kindjes is ze ook super voorzichtig: dat is zo mooi om te zien!
Ze kan echter ook lomp uit de hoek komen af en toe en de liefde gaat nog altijd vooral door de maag.
Met rijden is ze liever lui dan moe en soms ook stront-eigenwijs. Maar er zijn weinig dingen waar ze echt bang van is (ookal kan ze soms goed doen alsof! ;) ).
Wel merk ik dat ze elke dag anders is: ze heeft echt van die buien. Maargoed: op die manier heb je nooit een saaie dag, zeg ik altijd maar! :)
Laatst bijgewerkt door mairead op 01-02-13 00:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Heleennn

Berichten: 6362
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:03

Ik zweer bij hengsten. Heerlijk karakter, een beetje ruin en merrie door elkaar :j had een ruin, nu een merrie. Heb met hengsten gewerkt (pony's) en ond dat erg vlot gaan :)

Naomi90
Berichten: 20
Geregistreerd: 18-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:09

Voor mij alleen nog maar een ruin!
Natuurlijk zijn er super lieve merries en chagrijnige ruinen. Maar over het algemeen spreekt het nuchtere, speelse en coole van een ruin mij erg aan. Minder hittepettiterig voor mijn gevoel.
Als ik wel een damespaardje had, zou een veulen mij ook super lijken. Maar helaas geen tijd voor dus daarvoor hoeft het al niet.

Anoniem

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:14

Ik heb nu een ruin, maar ik zou ook wel graag een hengst willen hebben. Misschien in de toekomst... een mooi hengstveulen zonder rugzak.

Jeskim
Berichten: 2842
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: Paasloo

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:01

Ik ga voor merries, ik houd van de fokwaarde en ik vind ze ook wel grappig, zit echt karakter in sommige dames. Ze weten heel goed wat ze willen en niet willen.
Maar heb ook wel overwogen om een ruin te nemen hoor, lijkt me wat ongecompliceerder en die merries van mij zijn toch vaak ineens weer drachtig wat weer beperkingen oplevert, hihi..
Ik zou niet alle hengsten willen hebben, maar er zijn er ook wel bij die ik best zou willen hebben als ik dan ook de juiste faciliteiten had.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:32

omdat ik geen ervaring heb met hengsten ben ik meer van de merrie en de ruin

Sjolvir

Berichten: 25321
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 22:36

Ben geen merrie mens, maar heb er wel 2, gewoon omdat de 1e geen typische merrie is (vind ik)
en gewoon een leuk paard is.
De 2e, is haar dochter en die is gewoon ook leuk dus gebleven.

En ik heb een ruin, hengst is onpraktisch in NL als je op een pension stal staat etc. Als mijn ruin nog hengst was geweest toen ik hem kocht zou hij heel snel gekastreerd zijn geweest. (en nee, heb geen hekel aan hengsten, heb er jaren 1 gereden, wereld beest! Maar die had reden om hengst te zijn, was zijn werk)

Foss

Berichten: 1913
Geregistreerd: 01-02-09
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:47

Ja ik ben eigenlijk een ruin/hengst type maar de laatste tijd als er iets bij komt is het een merrie en geen ruin of hengst.
Ga dit jaar mijn fjordenmerrie laten dekken dus dat is weer leuk met een merrie.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 23:29

Merrie ! Dat uitgesproken karakter (en soms bitchy gedrag) daar hou ik van.
Een eigen mening en een echte dame.

Jessicauvita

Berichten: 2580
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 10:55

Een ruin. Maar uiteindelijk heb ik 2 merries :P

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 11:34

Ik was altijd van de ruinen, maar nu heb ik zo'n lieve fjordenmerrie als bijrijdpaard. Helemaal geen merriekuren... Dus ik heb niet echt een voorkeur meer en kijk liever naar het individuele karakter.

Keandra
Berichten: 1174
Geregistreerd: 24-08-07
Woonplaats: Hamme (O-Vl, België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 16:51

ik geef de voorkeur aan een merrie. We hebben dan ook enkel merries staan. (3, 2 fjord en 1 welsh)
Ze geven zich geheel aan hun baas, wij merken niks van de hengstigheid. Verder hebben ze een heel leuk karakter, soms koppig, soms heel braaf en aanhankelijk.

Suus026

Berichten: 5
Geregistreerd: 11-02-13

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:49

Merrie ondanks dat ze vaak wat koppig kunnen zijn (net als ik) vaak een heel leuk en lief karakter.

eestheer

Berichten: 589
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:01

Mijn voorkeur gaat uit naar ruin. Maar ben ook wel van mening dat ieder paard zijn eigen karakter heeft en dat je niet moet kijken naar het geslacht, maar naar het karakter van het paard.

Hugovdh
Berichten: 4
Geregistreerd: 12-02-13
Woonplaats: Schönberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:16

voor mij maakt het niet veel uit ik heb meries, ruinen en een hengst. maar ik ben wel fier als ik met een hengst op de straat in een groep kan rijden en hij zo mak is als een lammetje is, de meeste mensen hebben schrik van een hengst omdat er meer pit in zit maar ik zie het meer als een uitdaging.

mijn dochter die heeft leren rijden op een ruin en die haar voorkeur gaat uit naar een ruin, waarom weet ik niet. maar voor haar bevalling van mijn kleinzonen reed ze op ulse onze oudste en koppigste merie op dit moment.

kosseh

Berichten: 2634
Geregistreerd: 17-06-12

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:21

Ruin, op de manege vinding tog de ruinen het leukst:). Licht er wel aan kwa paard,sommige merries zijn ook heel leuk als je er een klik mee hebt.

rusty886

Berichten: 1152
Geregistreerd: 10-06-10

Re: Fjord: wat zou jij eerder kiezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:24

maar ik denk als ik wat meer ervaring zou hebben met hengsten dat ik echt wel een keer een hengst zou willen hebben want ik hou van de mooie hengsten uitstraling :P

eestheer

Berichten: 589
Geregistreerd: 08-02-11
Woonplaats: aan de rand van het bos! :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:45

rusty886 schreef:
maar ik denk als ik wat meer ervaring zou hebben met hengsten dat ik echt wel een keer een hengst zou willen hebben want ik hou van de mooie hengsten uitstraling :P


+1! *\o/*