in draf omlaag rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

rusty886

in draf omlaag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 03:49

ik loop nu al ff vast met mijn fjord.
hij loopt al in stap mooi aan de teugel alleen in draf loopt hij met zijn hoofd omhoog en omdat hij het in stap goed onder de knie heeft wil ik hem nu in draf aan leren. maar ik speel met de teugel alleen hij geeft niet toe. hoe zouden jullie dat aan pakken? (heb goede instructie gehad alleen de klik zat er niet echt dus ben alweer een tijdje opzoek naar een andere) maar misschien dat jullie tips hebben of zo?
Laatst bijgewerkt door rusty886 op 31-01-13 04:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: in draf omlaag rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 03:55

Investeren in goede instructie :o

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 10:24

Ik zag dat Freek pas sinds november onder het zadel is. Ga lekker bezig met hem sterk maken, rechte lijnen rijden en conditie opbouwen. Naar buiten dus! Ga werken aan een goed ondertredend achterbeen zodat hij kracht krijgt in zijn achterhand.

Jouw paard is op dit moment hoogstwaarschijnlijk helemaal nog niet sterk genoeg om op een correcte wijze aan de teugel te kunnen lopen. Dat doe je namelijk niet door met de teugels te spelen (effect wat je dan hebt is de zgn. krul), maar door je fjord van achter naar voor te rijden. Eerst dus de motor in de achterhand goed werkend krijgen, van daaruit verder werken naar ontspanning door het hele lijf met een goede aanleuning en nageeflijkheid. Pas dan kun je werken aan het aan de teugel lopen. Nu is daar beslist geen sprake van en kun je zelfs schade aanrichten aan zijn (tevens nog onvolgroeide) nekwervels.

Lees ook even dit topic door zodat je meer inzicht krijgt in wat aan de teugel lopen nu precies is: [RT-P] [centraal] Aan de teugel

Verder: ga echt op zoek naar een goede instructrice die jou en je paard in jullie waarde laat en op het leertempo van je paard let en werkt. In welke omgeving zat je ook al weer? Ergens in het westen toch?

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:10

Ik ga hierin met fjordnina mee je kan nu wel de voorkant mooi
voor elkaar willen hebben maar andere dingen zijn belangrijker anders
loop je later vanzelf vast.

Zoek een goede instructeur en ga hem eerst fijn op eigen
Benen laten lopen dan bied hij jou waarschijnlijk straks zelf nageefelijkheid aan.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:16

[RT-P] Paard rond in draf

Lees in ieder geval dit topic even door, met name de stukken over 'kneepjes', waar het spelen wat jij noemt ook onder valt. En zoek goede instructie...Zet een advertentie op de markt of vraag rond bij kennissen met paarden in de buurt. Kijk wie je fijn vindt rijden en vraag waar zij lessen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:17

Niet met de teugels spelen, inderdaad; iets dergelijks is zelfs nog nooit ter sprake gekomen in mijn lessen met mijn Fjord! Sterker nog, ik moet het liefste zo veel mogelijk 'afblijven' van de voorkant en er voor zorgen dat ze van achter uit fijn actief loopt. Na een tijdje merk je bij die van mij dan echt wel dat ze ook aan de voorkant 'mooier' gaat lopen.
De beste tip die ik je kan geven is toch weer les nemen: ga gewoon op zoek naar een instructeur of instructrice waarmee je een goede klik hebt.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 20:46

fjordnina; ik moet zeggen dat hij al vanuit zijn achterhand loopt (heb veel met hem gelongeerd met passoa teugel) en hij doet nu elke x automatisch zijn achterhand er goed onderzetten. en lichtjes spelen is tegen mij gezegd dat geen probleem is wel als je met heel je kracht in zijn mond gaat lopen zagen. en werk niet alleen met mijn handen maar ook veel met mijn benen. maar ik zal de topics is goed door lezen bedankt om ze neer te zetten!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:18

Het nadeel van het '' spelen'' met de teugels is dat je een fjord dan alleen maar sterk maakt op de hand.
Een paard aan teugel laten lopen heeft niks met kneepjes en spelen te maken, dat is een paard naar beneden dwingen.
Je paardje is nog maar zo kort onder het zadel, leer hem eerst maar eens op eigen benen lopen. Dat aan de teugel lopen komt dan vanzelf.

Naomi90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:05

Ik denk dat je "spelen" met de teugels verschillend op kan pakken. Mij is altijd geleerd: als jij je hand vastzet, gaat ook het paard inclusief schouders een stuk vaster zitten. Dit houdt niet in dat ik geen contact maak, maar soepel mee blijf gaan met de mond. Niet continu druk zetten tot het kwartje zogenaamd valt. Het gaat inderdaad niet om die krul, maar om een correct lopend en recht gericht paardje.
Met jonge paarden gewoon even niet focussen op die krul, maar actieve achterhand en recht richten. Denk aan veel overgangen, snelle reactie op been trainen en veel wendingen zoals voltes groter en kleiner rijden, een vierkantje proberen te rijden. Zodra je merkt dat hij over de schouder naar buiten valt recht oversteken zodat hij schouder wel mee moet nemen etc zijn allemaal oefeningen die ik eerst doe.
Na een tijdje merk je dat je bij tempo wisselingen zijn voorwaartse drang als het ware met je hand wat meer kan opvangen, zonder dat er vermindering van activiteit in het lopen is, en vaak als vanzelf geven ze dan mee. Dan loopt het paardje ook echt over de rug ipv hoog in de krul. Dit hoeft geen heel rondje, gewoon langzaam opbouwen.

Heel veel succes en een goede instructrice is goud waard!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:13

Toch de genoemde topics nog even doorlezen TS. Het op de achterhand zijn van je paard en het werkelijk van achter naar voren dragend lopen is niet iets wat je paard al doet. Want als je dat echt voor elkaar had ( en geloof me, daar werken mensen eindeloos aan!), had je aan de voorkant geen probleem. Je kunt niet zeggen: mijn paard draagt wel, mijn zijn hoofdhouding is niet goed. Dit houdt namelijk verband met elkaar. En verder: hoe je paard aan de longe loopt ( zonder ruitergewicht) is heel iets anders als hoe hij loopt mét ruitergewicht.

Dus ik denk dat je er verstandig aan doet om de genoemde topics door te lezen, daar dingen te vragen als je iets niet snapt, en mét deze kennis dan op zoek gaan naar een instructeur. Want die kennis heb je ook nodig om een goede instructeur te kunnen onderscheiden van een slechte..

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 22:30

ja maar een goede instructeur heb je heel snel door eigenlijk al in de eerste les. heb aan de voorkant geen probleem alleen ik heb een paard gehad die op een gegeven moment zijn nek vast zetten vandaar dat ik vraag van hoe en wat omdat ik geen zin heb omdat weer te krijgen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 10:42

Een echt slechte instructeur heb je snel door, een middelmatige wordt al moeilijker en een goede is helemaal moeilijk. Simpelweg doordat een middelmatige en een goede instructeur je dingen leren die je nog niet weet en juist omdat je ze nog niet weet kun je een goede en een middelmatige instructeur moeilijk van elkaar onderscheiden omdat je niet na kunt gaan of hun methode klopt.

Verder komt je laatste post op me over alsof je niet echt open staat voor hulp. Je vraagt het wel, maar schijnbaar geven wij je niet de antwoorden die jij zoekt/horen wil en ben je niet bereid er iets mee te doen. Klopt dat?

In je OP zeg je dat je fjord in draf zijn hoofd hoog houd en niet aan de teugel wil op het moment dat jij met de teugels speelt. Je zoekt de oplossing dus aan de voorkant en vind dat daar het probleem zit. Ook baseer je je gedachten op een ervaring met een ander paard uit het verleden. Verdient Freek geen kans om uit te zoeken wat voor hem belangrijk en goed is? Freek is een ander paard, een nieuwe ervaring voor jou, leer van het verleden, maar neem niet de angst voor fouten daaruit mee.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:01

fjordnina; ik wil wel hulp alleen de tekst wordt vaak niet goed gelezen of wordt verkeerd opgepakt gelezen. en bedankt voor je tip over freek

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 19:20

In dit topic wordt een rijtechnische vraag gesteld. De vraag is niet een typisch Fjorden-probleem.
Dat betekent dat ik dit topic naar RT zou moeten verplaatsen, maar op RT is een [centraal]topic voor dit soort vragen, namelijk: [RT-P] [centraal] Aan de teugel
Je mag je vraag dus stellen in dat topic. Plaats ik hier een slotje :)