Welke maat thiedeman voor mijn fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Welke maat thiedeman voor mijn fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:11

Omdat mijn fjord zich enorm sterk maakt en er graag vandoor gaat buiten en af en toe
ook in de bak wil ik een thiedeman gaan proberen tijdelijk om te kijken of dit mij kan helpen tijdens een buitenrit.
Ik kan er misschien wel tijdelijk 1 lenen maar ik heb geen idee wat voor maat ze nodig heeft.
Nu heb ik proberen op te zoeken wat voor maat een fjord nodig zou hebben maar ik kom er niet echt uit.
Bij cob heb ik het idee dat daarvoor haar halsje te kort is en bij pony heb ik het idee dat haar nek dan juist weer te dik zou zijn.
Wat voor maat gebruiken jullie voor je fjord?

Snoevie

Re: Welke maat thiedeman voor mijn fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:48

ik denk dat de meeste fjorden hetzelfde probleem zullen hebben met een thiedeman. ik ga je alleen verklappen dat een thiedeman echt niet helpt als je paard 'sterk' is en er vandoor gaat.

is er niemand die je kan helpen met het rijden?

Zwaantje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:58

heb zelf een fjord en rij nu op dit moment weinig buiten omdat ze ook heel strek kan maken...
tiedenman gaat echt niet helpen.... ga je alleen naar buiten of met een groepje? is die verkeersmak?
probeer eerst in de bak goed je fjord onder controle houden voor je naar buiten gaat al is het heel leuk hoor.... of je kan doen eerst moe maken in de bak tot je een rem heb en dan pas weer eens naar buiten dat zou ik eerst gewoon doen een goede rem die bevestigt is want je weet nooit wat er gaat gebeuren....
en misschien les nemen?
tip voor in de bak sowieso:
als je merk dat die vandoor gaat zet hem op een kleine volte dat helpt ook en terug naar stap en zo uit berijden naar de draf of galop.... telkens laten zien dat jij de baas ben....
hoop dat ik je info genoeg hebt gegeven

Superhaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:06

Ik ken een fjord die met maat cob gereden wordt, past goed!

Femzjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:32

Ik had ook een thiedemann gekocht toen m'n fjord er constant buiten vandoor ging.
Maar het hielp idd helemaal niets..
Uiteindelijk heb ik haar gewoon doorgereden buiten (zonder hulpteugels) en nu is ze ontzettend braaf!
Ik had een maat cob gehaald, die paste goed.
Maar ik zou het zonder thiedemann proberen op te lossen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:48

Mijn fjord had een cob, was een klein fjordje, maar het heeft prima geholpen.
Madam gooide tijdens het er vandoor racen haar hoofd omhoog waardoor ik helemaal niets meer had, met de thiedemann had ik dus zeker wat meer te vertellen. We hebben het ook weer afgebouwd en later was ze prima buiten te rijden, kon haar op zit terug nemen e.d.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:06

Mijn fjord heb ik ook een periode met thiedemann gereden. Ook zij kon zich heel sterk maken en gooide haar kop de lucht in. Dit was vooral in de bak een probleem maar buiten had ik ook het gevoel haar niet altijd 100% onder controle te hebben. Dat laatste was vooral een stukje onzekerheid van mijn kant. Wat ik deed, zowel in de bak als buiten, was de thiedemann om, maar op het loste gaatje. Pas als ik het niet anders op kon lossen zette ik m strak en dit werkewerkte voor ons heel goed,puur omdat ze dan haar hoofd niet meer in de lucht kon gooien en ik zo de controle terug kreeg. Ik heb hier wel les naast gehad, en mijn instructrice kwam na vele pogingen met het idee...