Waarom kozen jullie voor een fjord?

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 01:20

Als dit topic in het verkeerde topic staat dan vooral plaatsen waar het nodig is hoor :j

Ben ergbenieuwd wat jullie nu zo aantrok in jullie fjord.
Waren jullie naar een fjord opzoek en zo ja waarom dan...

Zo nee, waarom ben je dan toch voor jouw Fjord gevallen?

Mixxhien staat dit al ergens, maar ik kon het niet vinden en was benieuwd wat de fjord voor jullie nu zo bijzonder maakt.

skaatjes
Berichten: 49
Geregistreerd: 27-04-12

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:26

Omdat...

Ik het allereerst geweldige paarden vind, stoer, lief, betrouwbaar en mooi!
Maar ook omdat ik een paardje zocht die ook goed verkeersmak was, een betrouwbaar en sterk zodat ik er nog lang op kan rijden...

Ik was dus echt naar een Fjord opzoek (of een Haflinger) en ik heb 'n superpaardje gevonden waar ik heeeeel blij mee ben! :D

Eke1
Berichten: 110
Geregistreerd: 08-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:41

Toen ik mijn eerste paardje ging kopen had ik geen ambities op wel terrein dan ook van de paardensport. Ik had al wat ervaring met Fjorden en vond het heerlijke allrounders, die ook nog sober zijn in het onderhoud, en retesterk wat betreft kwaaltjes enzo. Bovendien vind ik dat ze wel een typisch karakter hebben, en dat karakter sprak mij echt aan. Ideaal voor wat ik toen wilde dus!

En een allrounder was het! Dat vind ik nog steeds het mooie van een Fjord: ze kunnen van ALLES een beetje. Dressuur, springen, mennen, rally, binnen, buiten, Engels, Western, intensief bezig zijn, alles op een laag pitje, evenementen van de rasvereniging, samen op vakantie, samen op concours, bruidspaartje vervoerd, parade, kindjes rijden, vrijheidsdressuur... we hebben alles gedaan op recreatief en hier en daar ook wedstrijdniveau.

In al die jaren is hij twee keer ziek geweest, één keer kreupel en één keer in de sloot gelegen.

Daarom dus. :)

TeQuieroOZ
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-12-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:50

Mijn oude paard is een engels volbloed, en ik had eigenlijk een hekel aan koudbloeden.
Tot dat ik mijn fjord tegen kwam, het is wel een fjord met een ontzettend fel karakter, soms denk ik dat zijn felheid en karakter niet zo heel veel scheelt met de engels volbloed. het enige verschil is dat de volbloed niet zo van knuffelen hield en moeilijk was op buitenbakken en buitenritten en de fjord ios een stuk koeler in zijn hoofd en is een echte knuffelbeer. dus eigenlijk is het voor mij die kleine extraatjes die mij aan hebben getrokken aan de fjord

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 01:51

<3 Omdat ze me enorm aanspreken.
De kleur, echt waauuhauuw. Hun braafheid en nuchterheid of juist hun eigen willetje. Dat ze op eten gefixeerd zijn haha, dat het echte koudbloeden zijn. De veelzijdigheid, je ziet men met fjorden dressuuren, springen (die van mij vind springen geweldig), crossen, vrijheidsdressuuren, mennen. Ze worden ook ingezet voor ruiters met een handicap. En ze zijn zeer stoer. :)

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 02:07

Ik heb altijd op fjorden gereden, ik heb leren rijden op Fjordenmanege de Wildkamp in Wijk bij Duurstede (http://fjordenmanegedewildkamp.nl/) en als je eenmaal met het virus besmet bent... Mijn eerste verzorgpaard was ook een fjord, dus ja, als je dan een eigen paard koopt wordt het ook een fjord.

Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 03:18

Ik was absoluut niet op zoek naar een Fjord.
Wilde het liefst een Haflinger of anders iets van een New Forrest.

Omdat de tijd begon te dringen heb ik ras laten varen en was alleen op zoek naar een bereden pony, goed verkeersmak, D-maat welke ook een volwassene kon dragen.
Zodoende kwam ik Lana tegen op Boktmarkt en ben (ondanks dat ik niks met Fjorden heb) toch gaan kijken. En heb omdat ze volledig aan mijn lijstje voldeed, en ik haar karakter wel leuk vond, gelijk gekocht.
Geen spijt van gehad.... maar of een volgende (indien van toepassing) weer een Fjord wordt?

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 09:39

Hartstikke leuk om te lezen! Wat leuk al jullie reacties.
Mogen natuurlijk nog veel meer hoor

renate75
Berichten: 6
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 21:58

Als kind heb ik leren rijden op fjordenpaarden.
Daarna heel veel andere paarden gehad en gereden, maar ik kom toch na 20 jaar terug bij een fjord.
Ze zijn veelzijdig, actief, betrouwbaar mensgericht en lekker eigenwijs.
Ze worden niet zo snel ziek over het algemeen.
Ik heb sinds een half jaar weer een super leuke 4 jarige ruin gevonden.
Ik hoop dat ik daar weer 20 jaar mee vooruit kan.

ilsexxx

Berichten: 761
Geregistreerd: 21-02-11
Woonplaats: ‘t noorden

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 14:14

Ik had nog nooit te maken gehad met een fjord, er nog nooit op gereden, enkel gezien en gelezen over hun karakters. Ik wou sowieso een koudbloed, met een stoer karakter en uiterlijk en ook lekker nuchter, sober in onderhoud, over het algemeen weinig kwaaltjes en wat dat betreft het hele jaar inprincipe wel buiten kunnen staan. Zo kwam ik dus bij de Fjord. Ik wist het eerst niet zeker omdat ik dus totaal geen ervaring had met dit ras, dus zo reageerde een bokker op mijn topic dat ik een x bij haar langs mocht komen om op haar fjorden te rijden. Ik vond het meteen geweldig, leuke vlakke gangen, eigenwijs en vooral nuchter. Toen besloten; dit ras past bij mij! Zo heb ik dus mijn Fyehrro gekocht, inmiddels bijna 2 jaar en nog steeds geen moment spijt van gehad, wat een geweldig dier!!

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 14:29

Mijn eerste fjord was moby, ik viel op een fjord om
het uiterlijk en hun karakter. Moby was de eerste die we
zagen en omdat hij zo braaf wad heb ik hem gekregen.

Moby is maar 1.36 en toen ik ouder werd wou ik graag
Een grote pony of klein paard. Via bokt vond ik toen rocky
een fjord van 1.54. Een geweldige fjord maar totaal niet
met moby te vergelijken, zo had ik toen 2 fjorden.

Later kwam er een paard bij maar ik blijf altijd speciale
Gevoelens voor een fjord houden. Zo stoer paardje wat alles
kan met een apart uiterlijk en karakter vind ik voormezelf
niet in een ander ras terug.

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-12 14:43

Ik vind het echt geweldig om te lezen, wij kijken nu ook naar een stoere allrounder.... Het word idd een fjord of een haflinger, dus kom maar op met die verhalen , dan wordt het vast een fjord!

uudje

Berichten: 2022
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:31

Ik ben 28 jaar geleden begonnen met paardrijden op een fjord.
Heb er nu zelf 2 en kan wel zeggen dat ik fjord verslaaft ben :D
Ze zijn mooi, lief ondeugend, sterk, kunnen soms eigenwijs zijn, maar dat vind ik wel leuk.
Ze zijn zeker niet sloom zoals wel eens beweerd word.

Ik zeg EENS EEN FJORD, ALTIJD EEN FJORD. En ik kan het weten, want heb ook een fries gehad, maar was totaal mijn paard niet.

Als ik jou was wist ik het wel :P

__nina

Berichten: 2772
Geregistreerd: 28-01-09

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:34

Ik was nooit echt op zoek naar een fjord, maar een paardje wat ik hiervoor wou leasen vond mijn moeder niets (ging steigeren bij het proefrijden)
En toen kwam er een nieuwe pony, een fjord.
Die heb ik toen een jaar of 3 gereden, en inmiddels is het alweer anderhalf jaar mijn eigen paard :D
Maar ik zou de volgende keer zo weer voor een fjord gaan want je kan er alles mee.
Dressuur, springen, buitenrijden, op vakantie, wedstrijden rijden en wat je nog meer kunt verzinnen.

Caoilfhinn

Berichten: 159
Geregistreerd: 16-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 17:37

Toen ik mijn fjord kreeg was ik twaalf(tien jaar geleden). Ik was toen echt te jong om verder te kijken dan de show die hij weg gaf in de bak en zijn mooie grote voorpluk. Ik heb als kind heel wat vloekwoorden naar hem gegooid tijdens zijn puber en wegren acties }:0 . Ook heb ik hem vaak naar de worst gewenst. Maar ik ben gek op hem, zo veel humor en wil om samen dingen te doen.

OnlyFroukje

Berichten: 1406
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 21:27

Ik was niet echt op zoek naar een fjord gewoon een leuk recreatie paardje/pony..
Ik heb heel wat ponys en paarden voorbij zien komen, tot ik bij mijn fjordje ging kijken..
Alleen der koppie spreekt al boekdelen hoe ondeugend ze ook is ze heeft een hart van goud! En ik zal der niet meer willen missen..

Dus ja toen kwam het fjorden virus...( en tinker virus) haha

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 17:46

Tsja waarom een fjord?
Eigenlijk was ik nog erg penny en dacht ik bij mezelf als ik volwassen ben kan ik tenminste ook nog op een fjord rijden :')
Maar ik heb echt geen spijt van mijn keuze, het is een prachtdier met een gouden karakter :)

opoe46

Berichten: 168
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:23

Tsja....na mijn eerste e-pony (verkocht), Gelders tuigpaard (verkocht), KWPN'er (verkocht) en 3 Friese merries (alle 3 helaas overleden) wilde ik geen eigen paard meer. Ik was die blessures, DA kosten en het verdriet wat je ervan hebt meer dan zat.
Schijnbaar was me een leuk, betrouwbaar en gezond paard me niet gegund |(

En toen heb ik de mogelijkheid om de Fjord van de stalhouder te leasen met beide handen aangepakt.
Het is de beste zet geweest die ik ooit gedaan heb. Ik kende haar natuurlijk al omdat ik er met een eigen paard stond. Ben eerlijk gezegd niet een echte fan van het Fjordenras, maar dat boeit me nu totaal niet meer.
Ik heb werkelijk nog nooit met zoveel plezier paard gereden als met dit maffe, eigenwijze paardebeest :))
Ze kan alles; springen, dressuur (M-nivo), buiten rijden (strand, bos, tussen vrachtwagens/landbouwverkeer, enz.) en bovenal streken uithalen _-:(
Mag ook alles met haar doen wat ik wil. Heb met haar al een oefenTREC gedaan, ben met haar op vakantie geweest. Kortom, eindelijk lol met een gezonde knol *\%/*

Groetjes Heidi.

Snoevie

Berichten: 18203
Geregistreerd: 13-07-03
Woonplaats: Westwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 08:29

Ik heb al sinds mijn beginperiode van het paardrijden(jaar of 6 was ik)een fjord gewild..............tja waarom? ik vond ze mooi,leuk van karakter,stoer,cool in de kop,en veelzijdig.

Uiteindelijk kocht ik mijn fjord toen ik 21 was,inmiddels ben ik 26 en mijn fjord 16.
En ik had me geen betere pony kunnen wensen,wat een heerlijk dier.
Ze is qua karakter erg eigengereid,en het is soms net een dwars kind die doet wat ze wil. Maar je kan er een kanon naast afschieten,en ze vindt eigenlijk alles leuk om te doen en is daarbij ook erg enthousiast en super voorwaarts,maar wel super braaf.

HappyHorse33
Berichten: 113
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: In de mooiste provincie van Nederland

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 09:05

Wat ik bij jullie allemaal terug lees is dat ze zo leuk maf zijn.....

Kunnen jullie daarvan voorbeelden noemen?

mairead

Berichten: 3217
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:20

Omdat ik gevallen ben voor het ras! :) Met name wat betreft de uitstraling, de nuchterheid en de humor.

Ik was op zoek naar een eerste eigen paard en aanvankelijk had ik geen bepaald beeld voor ogen hoe die eruit moest zien. Wel 1 eis: het moest een nuchter, rustig en bomproof paard zijn, omdat drukke en sensibele paarden gewoonweg niet klikken met mij.
Op een gegeven moment ben ik mij gaan verdiepen in de Fjorden en toen wist ik zeker dat ik er zelf ook eentje wilde!
Ik heb ook andere paarden -of eigenlijk pony's, want ik wilde niet zo groot- gezien in mijn zoektocht, maar ik kwam telkens toch weer terug bij de Fjorden.
Bovendien hebben Fjorden toch die aparte uiterlijke kenmerken die je bij weinig andere paarden terug vindt en ze hebben mooie kleurtjes. Bijkomend voordeel is dat ze over het algemeen niet zo duur zijn in aanschaf en ook sober in onderhoud.

Ik wilde ook een ruin, maar met alle ruinen die ik heb gezien, klikte het niet. Uiteindelijk vond ik toen mijn merrie: zij is heel zachtaardig en super lief in de omgang. Met rijden soms misschien iets lastiger dan ik gewild had: ze is namelijk behoorlijk eigenwijs (bijv. linksaf willen waar jij rechts wil of andersom), maar bokken of steigeren doet ze eigenlijk nooit onder het zadel. Het vooroordeel dat Fjorden sloom zouden zijn, komt waarschijnlijk bij mijn merrie vandaan :') Ze is liever lui dan moe.
Wel is ze heel nuchter: er zijn echt heel weinig dingen waar zij echt bang voor is.

Silence

Berichten: 25599
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: Ikke in Maarheeze, Silence en Jimmy in Gastel.

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:31

Das een goeie haha :P
Ik ben eigenlijk nooit echt verliefd geweest op het fjordenpaard.
Maar ruim 2 jaar geleden zocht ik een paardje waar ik uren mee te natuur in kon trekken.
En dan ga je zoeken en kom je vaak uit bij een ras zoals de fjord.
Ik raakte toen ook met mensen waar we vaak komen in gesprek en zij waren toen op Fjordenjacht.
Dus ik ook maar eens gaan kijken bij wat Fjorden.
Liep er niet echt warm voor, maar eentje was wel heel braaf.
En dat was mijn grootste vereiste. :j
Dus toch de knoop doorgehakt toen ik het aanbod kreeg hem op proef mee te nemen.
Maar o wee wat heb ik hem vervloekt in het begin :+
Wilde niks liever dan hem weg doen.
Maar mam zag iets in hem en vond dat ik niet op moest geven.
Ben haar daar 2 jaar later nogsteeds enorm dankbaar voor.

Nooit verwacht maar ben helemaal verliefd geworden op de Fjord :D
Mijn Jimmy is echt mijn maatje geworden en we doen heerlijke dingen samen.
Zou hem voor geen goud meer willen missen.

Als er ooit nog een ander paardje komt wordt dat zonder twijfel weer een Fjord :j

opoe46

Berichten: 168
Geregistreerd: 04-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:41

Lieve hemel, voorbeelden? Nou dan ben ik morgen nog niet klaar hahaha :list:

Ik hou niet voor niks een dagboek bij op een ander forum, kan ik alles in schrijven wat ik met haar beleef.
Ben daar begin juni mee begonnen en heb er al 101 verhalen in geschreven. Velen die deze verhalen (mogen) lezen, willen dat ik het uitgeef in boekvorm, omdat die streken van haar zo hilarisch worden omschreven.

OnlyFroukje

Berichten: 1406
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:22

Mijn fjord, die kan onzettend lief zijn, en je ziet aan der oogjes wanneer ze kattekwaad uit wil halen, en dan geeft ze je uit het niets een duw met der neus,.. of als je er op zit gaat ze vanuit draf op de rem en rondjes draaien, dat is haar manier van duidelijk maken hee doe eens rustig aan:+ het zijn gewoon super lieve paardjes, zit bijna geen kwaad in( in ieder geval bij alle fjorden die ik ken) maar ze zullen je ook wel uitproberen:P laatst zat ik heel relax op der waren aan het stappen ging ze eerst rondjes lopen ik had zoiets van ja hallo ik zit er net op grr.. dus ze moest verder lopen... toen dacht ze ineens iets anders proberen.. := en ja hoor toen ging ze liggen terwijl ik er op zat hahaha. maar ze komt altijd wel gelijk bij je of je geen pijn hebt, en je kan er zo weer op haha. En er zijn ook dagen dat ze zo ontzettend braaf is dat je eigenlijk er niet af wil haha. ze hebben gewoon echt een hart van goud,.. enige is dat ze te veel naar me ondeugende kids kijkt en dingen ook gaat proberen :+

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Re: Waarom kozen jullie voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 00:59

Niet echt mijn fjord:
maar werkelijk waar beledigd snurken als je snel even een wortel over de stadeur gooit in de emmer met water...
Toen ze een keer in aanraking gekomen was met de schrikdraad (die ik vergeten was om uit te zetten), viel plots meermaals de waterslang uit de emmer...
Je kijkt uit het raam, ziet pony languit in de wei liggen, je roept eens om te kijken of er nog beweging in zit.*geen reactie* Je roep wat harder en begint haar richting uit te rennen *geen reactie*. Je begint te sprinten en te brullen en op 2 meter van haar af springt ze dan zeer verschrikt recht vanuit een zalige droom schijnbaar.
Ze staat in de wei met mijn stuiterkanon. Die als een elastiekje door de wei sprint bokt racet. Ze zet af en toe wel een drafje in (om niet omvergelopen te worden) en zeker nier verder. Echter, als madam mee mag op wandeling, blijft ze gaan en blijft ze zichzelf voorbij lopen als dat nodig is.