Fjorden manen en halsdeken. Help

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PrizTwir
Berichten: 2399
Geregistreerd: 10-01-08

Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-12 22:56

Hallo,

Mijn fjord word straks geschoren. Alleen heb laatst het halsdeken al even opgehad.
De manen worden niet afgeschuurd, maar gaan plat en scheef.

Wat doen jullie er mee? Knippen jullie het gewoon heel erg kort? Zat zelf hier
Namelijk aan te denken.

Groetjesss

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:29

Ik gebruik een gewone deken zonder hals.

josewoos

Berichten: 4832
Geregistreerd: 30-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 23:29

Hier ook gewoon zonder halsdeken :j

jendemen25
Berichten: 438
Geregistreerd: 28-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:32

kijk maar uit met een deken met hals... ik heb al een hoop paarden gezien waarbij de manen eraf worden geschuurd door de deken omdat het heen en weer schuift als het paard loopt (door het land ed) dat is bij 'gewone paarden" al zonde laat staan bij zo`n mooie fjorden kam. ik zou dus een deken gebruiken zonder hals, doe ik ook bij mijn geschoren fjord :)

PrizTwir
Berichten: 2399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-12 17:56

jendemen25 schreef:
kijk maar uit met een deken met hals... ik heb al een hoop paarden gezien waarbij de manen eraf worden geschuurd door de deken omdat het heen en weer schuift als het paard loopt (door het land ed) dat is bij 'gewone paarden" al zonde laat staan bij zo`n mooie fjorden kam. ik zou dus een deken gebruiken zonder hals, doe ik ook bij mijn geschoren fjord :)


bij mijn vorige fjord geen last gehad en bij deze ook niet. Alleen wil wel halsdeken, aangezien ik hem wel intensief train.
Zou ik dan de manen gewoon lekker kort knippen?

mijnfjord
Berichten: 587
Geregistreerd: 07-08-06

Re: Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:17

ik gebruik ook gewoon deken zonder hals, lekkere dikke nek dus

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 22:35

Of je laat de manen gewoon groeien tot knotjes lengte. Knip je het weer in een boog als je weer van de dekens af bent.

Ik heb nog nooit afgebroken manen of wat dan ook gehad door een halsdeken. Is gewoon een kwestie van een goede deken kopen..

Ineke_Britt

Berichten: 1187
Geregistreerd: 25-12-05
Woonplaats: Stadskanaal

Re: Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 16:03

Ik deed altijd overdag in het land een halsdeken op. Dat ging goed met een vrij korte boog (iets korter dan hand breedte).

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:45

Toen Kyra nog geschoren werd kreeg ze altijd halsdekens op. De boel werd Een beetje plat
Gedrukt Maarja nix aan te doen. Dit jaar wordt ze niet geschoren dus ook geen halsdeken :)

Jankeke
Berichten: 351
Geregistreerd: 16-08-08

Re: Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 00:02

Ik heb voor Vlin geen dekens maar wel een vliegendeken voor in de zomer als ik met hem ga rijden. Iemand heeft voor mij de naad die over de hals loopt doorgeknipt tot bijna vooraan en omgezoomd en er 3 lintjes aan vast gemaakt. Die lintjes knoop ik op 3 plekken boven de hals vast en zo steken de manen gewoon door de hals omhoog en beschadigden ze niet. Het ziet er altijd wel grappig uit zo'n ingepakt paard met pleeborstel.

PrizTwir
Berichten: 2399
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 12:00

Nies_ schreef:
Of je laat de manen gewoon groeien tot knotjes lengte. Knip je het weer in een boog als je weer van de dekens af bent.

Ik heb nog nooit afgebroken manen of wat dan ook gehad door een halsdeken. Is gewoon een kwestie van een goede deken kopen..


Ja dat zou ook nog kunnen. Ik ga eerst proberen lekker kort te knippen. En heb ook nog nooit afgebroken manen gehad.

Bedankt voor de tips ! Zal kijken wat het gaat worden.

Jessicauvita

Berichten: 2580
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Den Helder

Re: Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 17:15

Maatje groter zodat ie niet helemaal strak om de nek zit. Ik gebruik ook, als mijn fjord geschoren is, een halsstuk voor buiten en geen problemen gehad dat de manen kapot gingen.

Wie gebruikt er een vaste hals? Kan je die gewoon terug klappen over de rug en blijft dat zitten? Ik zoek namelijk een deken met vaste hals maar binnen hoeft de hals niet op.

keeyzie

Berichten: 5724
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 12:31

Bij mijn beide Fjorden doe ik al jaren zonder hals.
Vorige jaren meerdere keren geschoren dit jaar vroeg in de herfst.
Staan 24/7 buiten nog nooit problemen gehad met de kou/regen.

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 15:33

Ik denk dat weinig fjorden een halsdeken nodig hebben.
Heb twee fjorden gehad die ik beide geschoren heb gehad maar stan ze warm genoeg onder de deken, zeker op stal hebben ze het niet nodig.

Buiten kan ik het me nog voorstellen, dan zou ik uit voorzorg de manen wa koerter houden zodat de kam wat sterker blijft en een niet te strak vallende hals pakken.

xMariaB
Berichten: 53
Geregistreerd: 10-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 13:05

Nies_ schreef:
Of je laat de manen gewoon groeien tot knotjes lengte. Knip je het weer in een boog als je weer van de dekens af bent.

Ik heb nog nooit afgebroken manen of wat dan ook gehad door een halsdeken. Is gewoon een kwestie van een goede deken kopen..



t is dan heel moeilijk om de manen weer recht te krijgen.. mijn fjord heeft zomerrs een exeem deken op en dan knippen we de manen gewoon kort, want met 3 weken zit t er alweer aan;)x

noekie123

Berichten: 419
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: Heythuysen

Re: Fjorden manen en halsdeken. Help

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 12:44

Ik heb ooit de tip gehad om een stuk schuim te gebruiken, daar een V uit te knippen voor bij de schoft en deze kun je onder de deken leggen ter bescherming van de schoft, maar ook ter bescherming van de manen. Dit kan alleen als je een deken hebt met een kort halsstuk eraan, ipv een tot aan de oren.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:09

marialucky schreef:
Nies_ schreef:
Of je laat de manen gewoon groeien tot knotjes lengte. Knip je het weer in een boog als je weer van de dekens af bent.

Ik heb nog nooit afgebroken manen of wat dan ook gehad door een halsdeken. Is gewoon een kwestie van een goede deken kopen..

t is dan heel moeilijk om de manen weer recht te krijgen.. mijn fjord heeft zomerrs een exeem deken op en dan knippen we de manen gewoon kort, want met 3 weken zit t er alweer aan;)x

Klopt, he moet ze dan heel kort knippen of kaal scheren. Doe dat bij mijn fjord dan nooit, maar zou er zo weer aanzitten.