Whelpppppp

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Whelpppppp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 22:04

Ik moet 2 augustus een fjordenruin voorbrengen in Hardenberg, maar ik heb nog nooit een keuring van de fjorden gezien. Wel van de NAS maar geen idee of je hetzelfde moet doen.

Wat zijn een beetje de richtlijnen van het voorbrengen, wat zien ze graag en wat vooral niet.
Wat zijn de kledingeisen van de voorbrengen enz. enz.

Brand los zou ik zeggen :D

Jodi93

Re: Whelpppppp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:09

kleding moet wit zijn geloof ik.. En volgens mij word er op aanwijzing gedaan wat je moet doen..

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:22

Het is niet verplicht maar men ziet de deelnemers idd het liefst in witte kleding.
Voor wat betreft het voorbrengen, onderstaande tekst komt van de stamboeksite:
HOE VOORBRENGEN
Wijze van opstellen voor de jury
• Het paard ong. 5 a 6 meter van de jury opstellen, zoveel mogelijk horizontaal, liefst het paard voor iets hoger als van achter.
• Het paard moet zo zijn opgesteld, dat de jury alle vier de benen kan zien, d.w.z. de beide benen die het verste van de jury staan moeten dichter bij elkaar worden gezet, dan de benen welke aan de kant van de jury staan. (Die moeten wijder uit elkaar staan)
Zo behoort men ook bij het fotograferen het paard op te stellen.
• Bij deze opstelling kan de jury het paard van de zijkant bekijken. Indien de jury het paard van voren wil zien dan gaat men aan de linkerkant van het paard staan, zodat de jury de gelegenheid krijgt de voorbenen te bekijken.
Wijze van voorbrengen in stap
• De begeleider loopt aan de linkerkant van het paard en houdt het paard vast met zijn rechterhand, ongeveer 30 cm. Vanaf het bit. De andere hand houdt het einde van de teugel of touw vast.
• De begeleider moet zorgen dat het paard vooral recht loopt, dat wil zeggen zijn natuurlijke stappassen kan maken, zonder dat het paard zijn hoofd door de begeleider wordt omgetrokken. Indien dit gebeurd loopt het paard vaak niet correct.
Wijze van voorbrengen in draf
• De begeleider loopt in draf met het paard mee, naar mate de snelheid van het paard zich verlangt om een goede draf te laten zien.
• Het best is de begeleider in het zelfde ritme loopt als het paard, is het rechterbeen van het paard gebogen, dan ook het rechterbeen van de begeleider.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:24

Hou er verder rekening mee dat ze het niet zo hebben op dingen als hoefteer etc. dat ze het wel heel prettig vinden als je paard netjes getoiletteerd is. En dat ze liever dikke paarden zien dan slanke paarden. Mijn merrie kreeg toen ze nog sportconditie was de opmerking 'onderconditie' terwijl ze strak gezond was.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 08:42

@Vjestagirl, dan mag ik Egbert wel ff flink vetmesten, die is van nature altijd erg slank gebouwd voor een fjord.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:43

Ja, Vjesta ook. Die kreeg de opmerking onder conditie. Heb trouwens wel altijd prima punten gelopen hoor, maar ze vonden haar wel (veel) te mager.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:41

Vjestagirl schreef:
Hou er verder rekening mee dat ze het niet zo hebben op dingen als hoefteer etc. dat ze het wel heel prettig vinden als je paard netjes getoiletteerd is. En dat ze liever dikke paarden zien dan slanke paarden. Mijn merrie kreeg toen ze nog sportconditie was de opmerking 'onderconditie' terwijl ze strak gezond was.

Dit is inderdaad iets wat je veel hoort, maar tijdens een info ochtend nog niet zo lang geleden hebben ze van het stamboek/juryleden deze opmerking uitgelegd.

Ze zien het liefst een paard wat in de juiste conditie is. Een keuringsconditie is anders dan een sportconditie. Dat ligt deels aan vetheid/slankheid, maar vooral aan de bespiering. Een endurancepaard heeft heel andere spieren nodig dan een recreatiepaard en dat is eigenlijk wat ze willen zien en waar je ook de punten naar krijgt bij het onderdeel bespiering. Een fjord mag wat vet op de ribben hebben, maar niet moddervet zijn.

TS: Wat er aan het paard getoiletteerd mag worden zijn de oren, baard, manen en staart. De oren mogen niet meer uitgeschoren/geknipt worden, maar alleen nog aan de buitenkant. Je vouwt de oorschelp naar elkaar toe en knipt dan alles wat uitsteekt aan haar eruit. De baard kun je knippen of wegbranden. Knippen is niet altijd even mooi omdat je van die happen kunt krijgen. Ik brand de baard dan ook meestal een week van tevoren weg met een kaars of aansteker.
De manen zien ze het liefst geknipt. Op de nederlandse of noorse manier maakt niet uit en is afhankelijk van het paard.
De staart hangt niet op de grond, maar maximaal op koothoogte. Minimaal is wat lastiger uit te leggen, maar dat is ongeveer op 2/3e vanaf de hak.
Laatst bijgewerkt door fjordnina op 19-07-12 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:56

Ze heeft toen geloof ik 39 punten gekregen, waarvan een 9 voor bespiering. Maar toch 'onderconditie'.

Ik denk dat ze bij het stamboek wel moeten snappen dat paarden 364 dagen per jaar géén keuringspaard zijn, maar sportpaard/recreatiepaard etc...

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:32

Hihi nou met een 9 op bespiering zou ik mijn mond niet weer open doen.. Dan hebben ze haar ondanks haar 'onderconditie' netjes gepunt! :D

TS: probeer je paard op het moment supreme zo goed mogelijk te presenteren. Net als je bij de NAS doet eigenlijk, wat je de jury niet laat zien kunnen ze ook niet beoordelen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:00

Bij een fjordenpaard hoort wel dat ze makkelijk in het vlees moeten kunnen komen.

Ik scheer de baard altijd af met een tondeuze, netjes en simpel!!

Zelf netjes in het wit, is je paard niet zo looplustig dan graag een aanjager erachter, dan toont het een stuk beter! Net hoofdstel in, schoon paard, en verder netjes getoiletteerd.

Ik kom zelf ook naar de keuring in Hardenberg met de 3 jarige merrie Fjella!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 23:06

Tja de fjord die ik hier heb staan is beetje meer rijtechnisch gebouwd ;)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 23:35

Vjesta komt idd ook heel erg makkelijk in het vlees, dat is er nu wel aan af te zien, ze is echt dikkiedik. Maar dat wil niet zeggen dat ik haar ook altijd makkelijk in het vlees wil hebben :P

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:13

ik ga helpen bij de fjordenkeuring in hardenberg om de bekers uit te delen:D

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:16

CC, zit je nu óók al in de fjorden ???? haha.....veelzijdig tiepje hoor ( heb zelf altijd welshjes voorgebracht)...

dvdwiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 15:16

Ah, interessant topic! Ik ga over twee weken naar de Fjordenkeuring in Spoordonk om daar mijn Fjord te laten keuren. Ik heb nog nooit een paard voorgebracht en ben ook nog nooit naar een Fjordenkeuring geweest, dus ik ben heel benieuwd. Mijn Fjord is wel meerdere malen op de keuring geweest met de vorige eigenaar en ik ben al wat aan het oefenen met opstellen en draven aan de hand. Hij is ook wel wat dik, dus ik hoop dat ze daar niet te zwaar aan tillen. Verder heeft hij nog wat oude bijtwondjes op zijn lijf zitten, van twee maanden geleden, toen hij in een nieuwe kudde stond. Weet iemand of ze daar erg naar kijken?

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:54

dvdwiel. ik denk van niet, tenminste de afgelopen 3 jaar dat ik hielp dit jaar het 4e jaar kijken ze hoe je paard beweegt.