hengstenkeuzen voor een fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hiphorse

hengstenkeuzen voor een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 20:51

ten eerste zal ik erbij zeggen dat ik van plan ben m'n pony pas over 2 jaar te laten dekken! dus genoeg tijd om over na te denken.

de merrie:
nu 7 jaar
pappa: vlin mama: utopia
stokmaat 1.48
nog niet uitgebracht
1a op de keuring
karkater: nieuwschierig, enorm vriendelijk, past zich vaak aan aan de ruiter
verbeterpunten exterieur: hier heb ik dus wat hulp bij nodig...
gangen: idem

doel veulen:
een fijne alround pony met een vriendelijk karakter

standfoto iets van 2 weken geleden:
Afbeelding

filmpje onder het zadel (hopelijk binnenkort een nieuw filmpje, het is al iets verbetert):
http://www.youtube.com/watch?v=Jq8ofWvhZjo

dus welke hengst (die er over 2 jaar waarschijnlijk ook nog is) raden jullie aan?
een ander ras dan fjord mag ook als je denkt dat die haar kan verbeteren.

en eventuele tips en kostenplaatjes zijn ook welkom :)

en nog een keer ik laat haar pas over 2 jaar deken! als het me als nog niks lijkt gebeurt het niet.

groetjes :evaw:

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:26

Kijk voor een hengst met meer lengte in het voorbeen en lengte in de hals

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 21:43

oke bedankt voor je reactie
lengte in de hals snap ik maar waarom meer lengte in het voorbeen?

Nicole288

Re: hengstenkeuzen voor een fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 22:56

Ik verplaats je topic naar het Fjorden subforum:

EHK -> FJ

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 00:16

Allereerst, je hebt een mooie complete merrie! Afstamming is Vlin x Tunar x Havstad toch?

Ga voordat je er een veulen naast hebt lopen met haar naar de keuring. Als ik het goed begrijp heeft ze een A premie en dat betekent dat ze nog ingeschreven staat in het veulenboek. Om het veulen ook vol papier te laten krijgen moet de merrie ingeschreven staan in het hoofdstamboek en DNA getest zijn (zie bijgevoegde losse rekening in het paspoort of de sticker (dan is het al gebeurd) achter in het paspoort).

Wat ik in jouw merrie zou willen behouden is de bovenlijn. Ze heeft voldoende lengte in de rug, lijkt een goede/sterke overgang te hebben naar de lendenen en een mooie ronde achterhand. Ik twijfel wat over de staartinplant (wat moeilijker te zien) maar ben geneigd om te zeggen dat ik die een fractie hoger zou willen zien.

Verder denk ik dat de lengte van de hals op zich nog niet zo verkeerd is, maar dat het beeld optisch wat vertekend (zeker de foto doet daar geen recht aan, op stilstaande beelden in het filmpje is dat wat beter te zien). Ik zou de halsaanzet iets hoger willen zien.

Verder zou ik me richten op een iets schuinere schouder zodat het voorbeen beter weg kan komen en tegelijkertijd kijken of ik wat meer paardengangen ipv ponygangen (snap je wat ik hiermee bedoel?) erin zou kunnen fokken. Ze loopt op zich netjes, maar het mag ruimer. Met een fjord wil je meters kunnen maken.

Als laatste zou ik in het hoofd iets meer adel willen zien.

Het is zonde dat Manus en Timor afvallen ivm de afstamming. Ik ga nog even denken over mogelijkheden, maar dat bewaar ik voor morgen :) .

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 08:38

@ Nicole288 bedankt voor het verplaatsen :)

@ fjordnina
dank je :), afstamming klopt zal zo proberen haar afstamming zoals in het paspoort vertoont te plaatsen.
hoe kan je zien dat ze nog bij het veulenboek staat ingeschreven?
ze is dna getest, er staat dat de conclusiedatum op 01.07.2009 was (toen was ze 2jaar)

mischien is op deze foto dee staart wat beter te zien:
Afbeelding

nog een andere standfoto waar ze haar hals wat strekt:
Afbeelding

nu je het zo zegt over de gangen valt het me wel op dat ze wat kort er in is (strekken is bijna onmogelijk)

bedankt voor je duidelijke uitleg :)
ben benieuwd wat voor hengst je aanraad

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:54

Als je de gangen zou willen verbeteren komt er bij mij direct 1 naam naar boven: Karant, het loopwonder onder de NL Fjordenhengsten.

@Yvonne: De merrie van TS is al opgenomen in het hoofdstamboek. Ze heeft als 4-jarige een 1e premie behaald met 35 pnt. in Hardenberg. Maar dat neemt niet weg dat de TS natuurlijk alsnog een keer (of vaker) een keuring zou kunnen bezoeken met haar merrie. Mogelijkheden voldoende daarvoor hier in het noorden.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 15:53

@ Anita45
even op karant gegoogeld, die bevalt me wel :j

maar hoe weet je dat ze op de keuring is geweest? kan het nergens vinden...

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 18:50

Dat heb ik in mijn Fjordenbestand staan en als je haar levensnr. opvraagt op de site van het stamboek dan kun je daar ook zien dat ze al is opgenomen omdat stokmaat, pijpomvang en bijz. kenmerken er staan vermeld. Het resultaat van de keuring staat daar trouwens niet maar als het goed is staat dat wel in je paspoort.

Overigens heb ik hier zelf 3 nakomelingen van Karant staan uit mijn merrie Meline die een dochter is van Havstad. Als je interesse hebt mag je wel eens komen kijken naar die 3. We wonen niet ver bij elkaar vandaan.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 18:55

ah oke, heb even het paspoort doorgebladert en heb het gevonden :)

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:17

Gooi hier nu misschien wel een knuppel in het hondenhok. Maar kijk ook naar de nakomelingen van de hengsten, zo van Karant bijvoorbeeld. Ik moet daar nog een nakomeling van tegenkomen die de bewegingen van zijn of haar vader heeft. Daar had ik persoonlijk qua soepelheid en ruimte meer van verwacht, doordat hij zelf zo opvalt op deze punten.

Dit is overigens wel een opmerking in het algemeen.
Gericht op de merrie van de TS zou ik mee willen gaan in het advies over meer lengte in het voorbeen. Dat zou ook meteen de gangen kunnen bevorderen.
Maar het is ook maar net welke kant je als fokker uit wil gaan........

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 19:21

@ jannegien
goed dat je het zegt, had ik zelf nog niet aan gedacht om dat te doen

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:40

hiphorse schreef:
@ jannegien
goed dat je het zegt, had ik zelf nog niet aan gedacht om dat te doen

Je fokt natuurlijk wel met de hengst, maar zijn nakomelingen geven pas een beeld van zijn 'fok' kwaliteiten. Die hebben de genen mee gekregen en door deze nakomelingen te vergelijken kun je een beeld schetsen van de genen die de hengst in kwestie mee kan geven aan zijn nageslacht.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:46

Je hebt gelijk Anita, ik zag het later op de website staan inderdaad.

Terug komend op mijn eerdere post en wat onderzoek verder: Manus en Timor vallen helemaal niet af. In combinatie met jouw merrie zou het veulen Havstad in de 2e en 4e generatie hebben waardoor er dus 1 van het papier afvalt.

Voor Timor geldt dat Havstad in de 3e en 4e generatie zou zitten. Wederom valt er dus 1 van het papier af.
Allebei zou ik een goede keus vinden voor jouw merrie. Beiden geven goede bewegers, nette halzen, sprekende koppies en vaak ook wel een mooi front.

Verder vind ik Kventin ook de moeite van het overwegen waard. Hij geeft ook goede bewegingen, sprekende hoofden en mooie types.

Aan Karant heb ik ook wel gedacht, maar ik heb nog maar weinig van zijn nakomelingen gezien/gehoord. Als hij net zulke bewegingstoppers zou fokken als dat hij zelf is gaat zo'n gegeven vaak snel rond en dat heb ik nog niet gehoord.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 22:11

waarom zouden manus en timor wel kunnen als havstad van het papier valt? je zit dan toch nog steeds een beetje in de zelfde lijn?

kventin ziet er leuk uit maar hij lijkt op een keurings foto een wat korte rug te hebben, klopt dit? of is het wat vertekent?
link: http://fjordenhengsten.nl/kventin.htm

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:27

Kventin heeft inderdaad zelf geen al te lange rug, maar jouw merrie kan dat volgens mij wel hebben. Zijn nakomelingen hebben over het algemeen voldoende lengte.

Wat betreft Timor of Manus. Vanuit het stamboek is de eis dat de generaties die op papier staan vrij zijn van inteelt, voor dekhengsten geld dit volgens mij nog een generatie extra. Zodra de inteelt (wat niet per definitie slecht is, in de goede variant heet het dan alleen in een keer lijnenteelt) niet op papier staat zit het ver genoeg weg om een combinatie veilig te kunnen kiezen.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 09:31

Kventin zelf is idd een wat beknoptere hengst, maar dit wil dus niet zeggen dat hij dit ook per definitie fokt.
Ik ken kventin nakomelingen die hetzelfde postuur hebben (zie Zortin, Brijol in Belgie), maar ook wat langere types.

Ga dus bij een hengst die je aanstaat opzoek naar de nakomelingen voor een beter beeld!

Om even terug te komen op Manus en Timor,
Beiden hebben positieve en minder positieve punten, Manus geeft vaak 'maat' en de volwassen paarden schijnen erg prettig te zijn in het werk.
Timor geeft betere bewegingen, goed type, maar is niet altijd garantie op 'maat'. Timors zijn leuke en gevoelige paarden, maar hebben wel een duidelijk eigen karakter.
(Tenminste dit zijn MIJN ervaringen met de nakomelingen van de hengsten, maar ben wel wat bevooroordeeld als het gaat om Timor nakomelingen)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:53

Ik ben het wel eens met Janna. Karant kan zelf goed bewegen, maar ik heb dit nog niet terug gezien bij de nafok. Staar je niet blind op de hengst zelf. Dat is wel heel moeilijk, want alleen als je alle keuringen af gaat krijg je een duidelijker beeld van de nafok van een hengst. Er zijn ook gewoon niet zoveel nakomelingen om het stamboek niet supergroot is zoals bijvoorbeeld het KWPN.
Daarbij heb je natuurlijk ook nog een moederdier, maar daar ben je al goed mee bezig door hier de vraag te stellen!
Als je haar mee neemt naar een keuring zou je van een jurylid kunnen horen wat die haar zwakke punten vinden en dat kan heel waarde vol zijn.