Ik heb een leuke Fjord gezien op Marktplaats. Ik ben toch wel aan het rondkijken voor een eigen fjord en nou zag ik er eentje die me aansprak alleen die heeft wel zomereczeem, schuurt zich niet open staat erbij maar moet wel eczeemdeken om in juni juli en aug. Wat voor 'zorg' heb je aan een paard met zomereczeem?
pff ik zou zeggen nooit doen... ik heb zelf een zware excemer waarbij het elk jaar erger wordt.. moest ik kunnen kiezen toch één zonder!!
Jodi93
Geplaatst: 11-07-12 19:51
volgens mij best veel.. Bij ons op stal (fjordenfokkerij) staan dan 2 haflingers met exceem en de meiden zijn alleen maar aan het smeren en dekens opdoen zodat ze geen jeuk hebben en niet gaan schuren.. Ik zocht zelf ook een fjord (heb er 1 gevonden inmiddels) maar ik wou dus PERSEE 1 zonder exceem gewoon omdat het wel veel zorg nodig heeft
Volgens mij heb ik dan dezelfde fjord gezien maar voor mij geen paard met zomerexceem.. krijgt ze het als ik haar al in bezit heb, tsja dan is het pech maar als ik bij voorbaad al weet dat ze het heeft dan doe ik het niet.
Zie nu dat je al gekozen hebt om het niet te doen, verstandig
Op zich is er met eczeem goed om te gaat, maar dat moet je wel willen. Dekens om (gaan vaak stuk dus hoop kosten) smeren, wassen, elke dag opletten.
Ik heb een paard van 1.80 met zeer ernstige eczeem, maar die loopt altijd op een paddock en krijgt geen vers gras meer. Zolang ik dat doe gaat het goed en schuurt die nauwlijks tot niet. Laatst helaas op een wedstrijd heeft die een half uurtje gras gegeten, en een dag later ligt alles open. Manen, staart enz...
en mensen kunnen wel zeggen deken om dan schuurt die niet, maar dat zou ik niet geloven...
Er is veel met voeding op te lossen vaak bij eczeem, maar hier moet je dus qua stalling ook rekening mee houden, en wil je je paard op die manier houden of wil je hem liever op een wei met gras..
Famke160301
Geplaatst: 11-07-12 23:40
Hangt ook erg van de plaats waar ie komt te staan af. Mijn friese ruin heeft eerst in de opfok gelopen, geen eczeem. Daarna naar huis, binnen 2 weken eczeem. Van januari tot eind juni elders gelopen ivm mijn rugblessure. Geen eczeem. Toen weer naar huis, en binnen 3 dagen weer jeuk. Gaat met deken wel heel goed. De wei thuis ligt langs een sloot, veel eikenbomen, en heul veel muggen en ander rondvliegend gespuis. Als hij op een open weide loopt waar het lekker kan waien, zonder bomen en een sloot er vlak langs dan heeft hij geen last. Thuis dus wel
spatter
Geplaatst: 11-07-12 23:44
als je je paardje aan huis kan houden en helemaal zelf kan bepalen hoe je hem houdt, is eczeem totaal geen probleem kun je dat niet, niet aan beginnen of je moet aan de kust wonen
ik heb er 2 de ééne is inmiddels 21 jaar en schuurt nauwlijks meer sinds jaren heeft lange manen en alleen een stukje van haar staart moet het ontgelden de andere schuurt ieder jaar een stuk staart eraf maar die heeft zo'n dikke staart dat dat helemaal niet erg is wel schuurt ze een stuk manen eraf maar alleen kort
ze lopen hier zonder dekens en de ééne smeer ik regelmatig in met zalf , verder een kwestie van voeding
Ragdollcat
Geplaatst: 11-07-12 23:45
Heel goed dat je het niet gaat doen.
Ik zou het niet doen, zie toch liever gezond dier dat lekker zonder gedoe en dekens op t land kan.
Wat zie je toch veel eczeem tegenwoordig.
Nivada
Geplaatst: 11-07-12 23:51
Misschien beter als je het niet doet...
Heb zelf wel voor een eczemer gekozen. Omdat zij gewoon alles is wat ik zocht. Min punten neem ik voor lief. Misschien denk ik er over tijdje anders over. Kan.... Denk het niet :p
Moet het zelf nog leren om goed met de ZE om te gaan. Maar we komen dr wel
Woestein
Geplaatst: 11-07-12 23:53
Ik was op zoek naar een leuke Haflinger die geheel voldeed aan mijn wensen.. Uiteindelijk ben ik tegen Nandeau aangelopen en hij heeft ook ZE. Nu heb ik, na er over nagedacht te hebben, de keuze genomen om hem te kopen. Tuurlijk zit er meer werk aan en wat extra kosten maarja dat kan altijd gebeuren. Mensen verklaren me trouwens tot gek.. Maar gelukkig voor al die leuke paarden die net de pech hebben om ZE te hebben zijn er nog van die gekken als mij op aarde.. anders zouden ze allemaal in de worst belanden. Klinkt hard maar zo komt het wel bij mij over als ik zulke reacties lees.
Als het diertje precies is wat je zoekt, en je zeker weet dat je het extra werk en de kosten er voor over hebt, zou ik er wel voor gaan!
Als je het voor het kiezen hebt zou ik er zeker niet aan beginnen. Vroeg of laat worden de problemen onbeheersbaar en en dat voor te zijn bespaart je veel ellende en verdriet.
ZE kan over gaan hoor. Wij hebben ook een shet lopen die alles tot bloedens toe openschuurde, smeren, dekens alles gedaan. toen begonnen met geen gras meer, en dat werkt. Pony loopt zonder deken, met manen en staart, je ziet er niks meer van, en hij schuurt ook niet. Maar loopt dag en nacht op een paddock, en komt nooit op gras, want dan staat die weer vrolijk te schuren.
ZE wordt voornamelijk (niet bij alles paarden) veroorzaakt door een overgevoeligheid aan eiwitten. Het gras aan ze is eiwit armer dan in de rest van het land, en daarom hebben veel paarden er daar geen last van. Zodra een paard schuurt krijg je wonden, en dan krijgt je vaak de beestjes, waardoor ze nog meer schuren...
HTM, jij doelt niet op ZE maar op gevoeligheid voor suikers en eiwitten. ZE word veroorzaakt door mugjes namelijk.
Als je een paard gaat kopen zou ik je afraden er 1 met exceem te kopen. Het kan zich ook ontwikkelen bij een paard wat het niet heeft, maar die ellende van dekens en veel jeuk, zou ik me niet op de hals halen als je ook kan kiezen voor een gezond paard. Ik zie ZE als een groot gebrek..maargoed, dat ben ik. Als je bij de kust woont is het een minder groot probleem, daar hebben ZE paarden mindertot geen last.
HTM
Geplaatst: 12-07-12 00:46
BarbaLala schreef:
HTM, jij doelt niet op ZE maar op gevoeligheid voor suikers en eiwitten. ZE word veroorzaakt door mugjes namelijk.
Bij mij is altijd gezegd dat mijn paard ZE heeft. Hij heeft en eitwit arm dieet, geen vers gras dus, en ook met bix, musli en al die dingen let ik op wat ik voer, en hoeveel.
Bij de shet was het wel ZE, schuurde alleen in de zomer, maar is ermee gestopt sinds die geen gras meer eet. ZE wordt niet alleen door de mugjes veroorzaakt, maar die werken wel mee, voeding is bij een paard met ZE ook een heel belangrijk ding. Hebben wij de afgelopen 10 jaar gemerkt met diverse paarden en pony's.
Irma_Maandag
Geplaatst: 12-07-12 00:48
@ BarbaLala: Met je eens dat ZE als een gebrek gezien mag worden. Persoonlijk zou ik dus nooit een paard met dit gebrek aanschaffen (tenzij het dier het ontwikkelt in mijn bezit) om twee redenen: * Jeuk is vreselijk, en indien niet (goed) onder controle vind ik het een vorm van lijden voor een dier, * Omdat ik het als een gebrek zie, zou ik dit uit een polulatie dieren willen weren, ipv een bijdrage leveren aan het in stand houden van deze aandoening.
Ik denk dat het goed is dat de TS inmiddels besloten heeft om er vanaf te zien, hoe leuk het dier ook is.
HTM, dat voeding belangrijk is, is zeker waar, echter ken ik meerdere paarden waar door de VA de diagnose ZE was gesteld, maar die bijvoorbeeld na een bezoek aan Eric Laarakker, helemaal geen ZE-er bleken. Irma_Maandag, oeps, had nog niet gelezen dat ze er vanaf had gezien
spatter
Geplaatst: 12-07-12 01:28
ZE is een verzamelnaam voor paarden met jeuk rond staart en manen de oorzaak is vaak ingewikkelder als alleen maar mugjes en daarom komen veel mensen er ook niet goed uit
dekens helpt vaak wel maar bijna altijd is voeding het echte probleem de weides zijn veels te rijk , te zwaar bemest, verkeerde grassen en veels te veel gras en daar is een paard niet op gemaakt dieren kunnen het niet verdragen dan komt er nog bij dat menig dier ook nog brok of meusli krijgt en anders wel paardensnoepjes paarden worden vol gestopt met veels teveel van vanalles terwijl ze nog steeds zijn ingesteld op sober voer
dat paarden daar vroeger minder last van hadden zal te maken hebben met dat ze vroeger veel harder moesten werken, weilanden veel minder zwaar werden bemest, paarden op de slechtste stukken gezet werden en er waarschijnlijk ook beter op gelet werd met fokken
met de juiste aanpassingen kom je een heel eind onze merrie is bij de vorige eigenaar zelfs ingespoten omdat ze zich helemaal kapot schuurde van de jeuk en hier valt het reuze mee
maar begin er niet aan als je niet de moeite wil nemen om je er echt in te verdiepen