korte rug...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne2409

korte rug...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:13

Hallo, Ik heb een fjord gekocht, een ruin van 2 jaar (9juni word hij 3, bijna dus!).. Zelf vind ik hem wat kort... Gaat dit nog bijtrekken? Tot welke leeftijd groeit hij nou het meeste?
Afbeelding
Ik heb op deze foto een wintec zadel erop... geloof 17,5 of 18 inch... vinden jullie dat dat kan? of is dat zadel te groot?
Ik ben echt best onzeker.. Menno is mijn eerste eigen paard en ik ben echt bang om hem te verprutsen!!!
Afbeelding
Gr Lisanne

nikkialex

Re: korte rug...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:14

Ik zou even iemand erbij halen die hier verstand van heb.
Via achter de computer kunnen wij niet beoordelen

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:16

Het zadel zover ik kan zien op de foto erg goed moet niet kleiner maar ook niet groter maar zoals nikkialex al zei ik zou er wel 1 bijhalen om te kijken dat het niet vervelend zit bij schoft etc.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:17

Groeischijven in de rug sluiten tussen de 5 en 6 jaar. Er kan dus nog wat lengte bijkomen, maar erg veel zal dat niet zijn. Laat hem zeker nog een jaartje staan qua rijden en kijk dan eerst goed in de rondte naar een passend zadel voor korte ruggen (bv thorowgood, massimo, kent en masters), wintec is vrij lang.

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:18

nikkialex schreef:
Ik zou even iemand erbij halen die hier verstand van heb.
Via achter de computer kunnen wij niet beoordelen

Nee maar ik bedoel of het zadel te lang is.. Dat zou je van een foto moeten kunnen bekijken toch? =)

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:20

magdabouma schreef:
Het zadel zover ik kan zien op de foto erg goed moet niet kleiner maar ook niet groter maar zoals nikkialex al zei ik zou er wel 1 bijhalen om te kijken dat het niet vervelend zit bij schoft etc.

Oke, ja bedankt voor de reacties. =) Ik zit er wel wat over in.. Hoop zo dat hij nog een beetje groeit! :D

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:22

Ik heb nu een zadel op het oog van Harry's horse... Een lederen dressuur zadel met verwisselbare boom... Zouden jullie daar ook voor gaan? Ik vraag even na of deze wintec 17 of 18inch is..

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-12 23:27

tamary schreef:
Groeischijven in de rug sluiten tussen de 5 en 6 jaar. Er kan dus nog wat lengte bijkomen, maar erg veel zal dat niet zijn. Laat hem zeker nog een jaartje staan qua rijden en kijk dan eerst goed in de rondte naar een passend zadel voor korte ruggen (bv thorowgood, massimo, kent en masters), wintec is vrij lang.

Hoeveel cm zou er dan bij kunnen komen? Waar moet ik ongeveer aan denken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 23:37

Weinig, met 3 jaar zijn de grote groeispurts wel geweest. Ik zit er hier ook mee en afgaande op wat ik gemeten heb denk ik 1-2 cm (en hoop ik zeker 3).

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 04:59

Ik zou als ik jou was een zadelpasser laten komen. Helaas weet ik wat het is als het zadel niet goed past...Overigens wel gecheckt door de zadelmaker maar door verandering in bespiering niet meer passend. Fjorden zijn bikkels en het heeft dan ook even geduurd voordat mijn fjord duidelijk liet merken dat het zo niet meer ging.

Zo op de foto ligt het zadel te ver naar voren (ligt over de schouderbladen, denk dat het wel 10cm naar achter moet). Het lijkt ook te smal aan de voorkant (boom).
En ik vrees dat hij niet veel langer meer zal worden...nog wel wat uitzwaren en veranderen in bespiering tot een jaar of 6.

zilverkenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 06:33

Ik kan zo vanaf een foto niet echt beoordelen of hij goed ligt, een zadelpasser (wel een goede!) is inderdaad wel handig denk ik.
Wat ik wel merk is dat het je hebt over hoeveel inch je zadel is. Dit heeft alleen niet veel te maken met de lengte van het zadel op je paard! De inch-maat is de maat voor de ruiter, dus het zitvlak. Waar je echt naar moet kijken is de lengte van de kussens.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:30

Hoewel het bijna ondoenlijk is om op deze manier te beoordelen (een standfoto is al moeilijk genoeg, laat staan een bewegingsfoto van veraf) is je zadel sowieso te lang. Hij ligt nu al te ver naar voren en lijkt aan de achterkant nog net goed te liggen. Ga je het zadel echter op de juiste positie leggen dan kom je geheid op de lendenen uit. Daarnaast heeft een goed passend zadel geen bontje nodig.

De inchmaat bepaald inderdaad de zit van de ruiter, maar geeft bij een standaard zadel ook een indicatie van de lengte van de kussens. Tegenwoordig zijn er echter ook zadels te verkrijgen die bijv. een inchmaat hebben van 17,5 maar met de verkorte kussens van een 17 inch zadel.

De combinatie van fjord, ruiter en zadel is regelmatig heel moeilijk helaas. Veel fjorden lopen tegen het probleem aan van weinig schoft, rondgeribt, veel schouder en een korte rug. De ruiters hebben niet zelden een maatje meer en om het moeilijke plaatje compleet te maken is er vaak maar een beperkt budget.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 09:32

Je geeft aan dat je zo bang bent je paardje te verprutsen...
Waarom ligt er dan in hemelsnaam al een zadel op een 2 jarige?
Mijn inziens is het totaal niet te zien of je iets met dit zadel kunt aangezien hij nog lang niet uitgegroeid is.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 10:03

Een keertje een zadel op een 2 jarige leggen is heus geen ramp hoor, dat heet inprenting, daar leren ze van, zo doe ik het met die van mij ook, beetje spelenderwijs een keertje een zadeltje op etc. Een wintec weegt geloof ik nog geen 3 kg, dus hij zal er heus niet door overbelast worden geestelijk/lichamelijk.

Wat ik er zo van zie is het zadel inderdaad te lang, hij ligt veel te ver naar voren, met je hand kan je heel goed de schouder voelen, en daar moet hij nog achter liggen, zweetblad mag niet op de schouder liggen. Als je dat met dit zadel doet dan komt hij te ver naar achteren op de lendenen.. Maar om straks echt te gaan beoordelen zal ik gewoon eens wachten tot je er 'echt' mee aan het werk gaat, mijn pony had tot een half jaar geleden amper schoft, en dat is nu ook veranderd..

Edit: Fjorden groeien nog zeker tot hun 6e, maar meer in de hoogte dan in de lengte. Als ik jou was zou ik over een maandje of 2/3 eens kijken naar andere kunststof zadel met verwisselbare boom die iets korter zijn (Wintec is vrij lang). Uiteindelijk is een massimo met franse kussens (kussens zijn korter dan het zitvlak) de ideale oplossing, heb ik ook gehad op mijn fjord. Maar in het begin veranderen ze nog zoveel, dat het eigenlijk niet te doen is op nu al een massimo aan te laten meten.

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:19

hij zal beslist geen 10cm langer worden!!!!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:27

De oude type Wintecs 500 (zonder verwisselbare boom) zijn wel erg kort. Je fjord heeft idd een erg korte rug. Tegen de tijd dat je er echt op wilt gaan zitten, doe je er goed aan om er eens iemand naar te laten kijken die daar verstand van heeft. Een jong paard groeit nog zoveel, vooral in breedte. Dat je onmogelijk een passend zadel kunt vinden die over een paar maanden nog past. Als je zelf niet al te zwaar bent, kan boomloos een goede optie zijn voor korte ruggen en veranderlijkheid van postuur paard. Je paard zal nauwelijks langer gaan worden in de rug na zijn 3e levensjaar. Je kunt de laatste rib voelen. Als je recht omhoog gaat bij de buiging, weet je wat het eindpunt is waar achterkant van zadel niet voorbij mag komen. Gaat je zadel er voorbij, dan zal je paard op den duur problemen in lendenengebied krijgen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 12:38

1 van onze fjordjes is ook zo compact. Mijn ervaring is dat ze niet langer meer worden in de rug na hun 3de jaar. Groeien doen ze zeker nog maar in de hoogte en vaak niet in de lengte. Het hoeft geen probleem te zijn, wij hebben een fijn zadel gevonden uiteindelijk. Waar je wel op moet letten is dat het zadel voldoende ruimte geeft bij de schouder om te kunnen bewegen.

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 22:36

Silence schreef:
Je geeft aan dat je zo bang bent je paardje te verprutsen...
Waarom ligt er dan in hemelsnaam al een zadel op een 2 jarige?
Mijn inziens is het totaal niet te zien of je iets met dit zadel kunt aangezien hij nog lang niet uitgegroeid is.

Hij word over 2weekjes 3... een wintec is heel licht en alvast wennen aan een zadel lijkt mij alleen maar goed.. het past dan niet helemaal maar zolang ik het niet belast lijkt me dat het niet voor problemen kan zorgen.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:18

Een korte rug heeft meestal met erfelijkheid te maken.
Ik zie dat je paardje een Rex is, die van mij is ook een Rex en ook hij heeft een korte rug.
Veel veulens van Rex hebben toch wel een korte rug.
Je paardje zal misschien nog ietsie langer worden, maar dat zijn echt geen cm.

Je zadel lijkt wel aan de lange kant, maar is moeilijk te zien op de foto.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 12:30

Hij heeft inderdaad wel een korte rug, en het zal nog wel groeien maar niet veel. Je ziet wel meer fjorden met een korte rug. Dat zadel past zo te zien prima, maar ik kan er niet echt over ordelen, dan moet je er iemand naar laten kijken. :)

Lisanne2409

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-12 17:24

Bedankt voor jullie reacties! Ja indd 'Fair' ik heb Rex gezien die is inderdaad ook echt behoorlijk kort! Ik zal er een zadelmaker bij laten komen om uiteindelijk een goed zadel te kopen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 18:14

Kan alleen maar met de rest mee gaan. Laat er een goede zadelmaker naar kijken, er zijn best mogelijkheden op dit gebied.
Hij heeft inderdaad geen lange rug, mijn ervaring is wel dat zoals eerder gezegd sommige fjorden pas op hun 5e of 6e uitgegroeid zijn, er kan nog wel wat lengte bij komen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 22:07

Je zal moeten kijken waar de laatste rib zit, die volgen tot de ruggengraad, gezien vanaf dat punt mag het zadel zeker niet verder komen! Maar laat er idd tzt een zadelmaker naar kijken. Bry heeft ook een kort ruggetje na erg lang zoeken heb ik een passende stubbe gevonden via de zadelmaker..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 22:42

Op deze foto, zadel niet te beoordelen, lijkt heel ver naar voren te liggen overigens.

Zo op de gok, foto niet helemaal mooi van de zijkant en vierkant, geen lange fjord in de rug.
Zou inderdaad gewoon zadelpasser laten komen en iets uitzoeken wat goed op hem past en ahum,
bij jouw achterste en lengte past.

(Ik ben heel lang, heb om die reden dus ook 18 inch nodig en voor veel fjorden zijn die gewoon te groot)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 06:15

Qua lengte zal hij niet veel groeien, en fjorden hebben doorgaans altijd weinig ruimte op de rug e lopen doorgaans allemaal met te lange zadels rond.

Voor wat ik van jouw foto kan zien ligt het zadel idd te ver naar voren en is van achteren te lang. Dus als je hem verder naar achter zou leggen komt hij op de lendenen te liggen.
Kan nu een heleboel merken gaan noemen maat het blijft toch een kwestie van passen en een zadelmaker met kennis vinden. Liever even doorsparen voor een goedpassend zadel dan jaren zadel en rugellende (been there done that), zeker met zo'n korte rug.