Welk hoofdstel en bit hebben jullie voor je Fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Welk hoofdstel en bit hebben jullie voor je Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-12 23:29

Ik ben gewoon erg nieuwsgierig naar welk hoofdstel (en welke maat) en welk bit jullie gebruiken voor jullie Fjord? (En waarom juist die??)
Mag ook een overzichtje als je meerdere hebt (gehad), en waarom dit juist wel of niet bevalt/beviel?

Hoop dat dit hier goed staat, maar denk het wel omdat het specifiek om Fjorden gaat :D

edit: evt met een foto?
Laatst bijgewerkt door Dott op 27-03-12 23:41, in het totaal 2 keer bewerkt

D__S

Re: Welk hoofdstel en bit hebben jullie voor je Fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 23:31

voor een verzorgfjord: hoofdstel met mexicaanse neusriem maat full, enkelgebroken bit

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 00:11

Ik heb een gewoon hoofdstel met gecombineerde neusriem met een dubbelgebroken watertrens omdat die daar het beste op loopt.
En rijdt met een Pfiff dressuurzadel en spring met een wintec veelzijdigheid zadel.

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:57

Ik heb een gewoon hoofdstel met gecombineerde neusriem, of met een lage neusriem en ik heb een Micklem Multi Bridle hoofdstel. Verder rijd ik met dubbel- of enkelgebroken trens bitje.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:04

Ik heb voor Tea een baseline kopstuk en bakstukken maat full. Ik heb een frontriem van solibel of EJ, die vind ik mooi en een neusriem van Pagony, ook om esthetische redenen. Alles maatje full, maar de neusriem zit wel op het laatste gaatje.
Daarnaast heb ik ook nog een hoofdstel van Kieffer, full, maar die is erg groot, zelfs voor mijn dame met vrij groot hoofd.. Maar die is qua leerkwaliteit veel fijner!!
Ik rijd haar met een thiedemanbit of met een ongebroken trens.

Fjella heeft momenteel het hoofdstel van Tea in, maar dan moet ik de bakstukken flink omhoog bijschroeven.
Zij heeft een dubbelgebroken trens in.

Jeskim had een cob maatje, weet niet meer welk merk.. Die had de bakstukken op het kortst, of zelfs nog gaatjes bij gemaakt, neusriem e.d. zaten dan wel weer goed.

Het menhoofdstel van Tea is ook weer een maatje full en die past, zit bijna op het grootst geloof ik. Heb alleen een grotere frontriem laten maken, die erbij zat was wat aan de krappe kant. Dat idee heb ik wel bij meer menhoofdstellen die we voor fjorden gebruiken.

Algemene indruk is dat de bakstukken vaak vrij kort moeten en dat ze vaak een wat ruime neusriem en frontriem nodig hebben. En de hoofdstellen van de A-merken zijn in gebruik fijner omdat de leerkwaliteit gewoon veel beter is.
Ik gebruik nooit meer een enkelgebroken trens, mijn ene merrie reageerde daar erg slecht op, maar dat verschilt natuurlijk erg per paard.
Ook kies ik niet voor de dikste bitten, dat zou vriendelijk zijn, maar zo'n mond vol met metaal zit gewoon bij de meesten niet lekker.

Ma_ris_ka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:16

Ik heb een mixje :')

Ik heb een Extra Full hoofdstel van Horze, maar heb ook een merano hoofdstel, en daarvan vond ik de neusriem mooier, dus heb nu een hoofdstel van Horze, neusriem van Merano en anti-slip teugels van weer een ander merk :=

Ik rijd mijn fjord met een enkelgebroken bustrens..

Afbeelding
Afbeelding

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 12:26

Jeskim schreef:
Ik heb voor Tea een baseline kopstuk en bakstukken maat full. Ik heb een frontriem van solibel of EJ, die vind ik mooi en een neusriem van Pagony, ook om esthetische redenen. Alles maatje full, maar de neusriem zit wel op het laatste gaatje.
Daarnaast heb ik ook nog een hoofdstel van Kieffer, full, maar die is erg groot, zelfs voor mijn dame met vrij groot hoofd.. Maar die is qua leerkwaliteit veel fijner!!
Ik rijd haar met een thiedemanbit of met een ongebroken trens.

Fjella heeft momenteel het hoofdstel van Tea in, maar dan moet ik de bakstukken flink omhoog bijschroeven.
Zij heeft een dubbelgebroken trens in.

Jeskim had een cob maatje, weet niet meer welk merk.. Die had de bakstukken op het kortst, of zelfs nog gaatjes bij gemaakt, neusriem e.d. zaten dan wel weer goed.

Het menhoofdstel van Tea is ook weer een maatje full en die past, zit bijna op het grootst geloof ik. Heb alleen een grotere frontriem laten maken, die erbij zat was wat aan de krappe kant. Dat idee heb ik wel bij meer menhoofdstellen die we voor fjorden gebruiken.

Algemene indruk is dat de bakstukken vaak vrij kort moeten en dat ze vaak een wat ruime neusriem en frontriem nodig hebben. En de hoofdstellen van de A-merken zijn in gebruik fijner omdat de leerkwaliteit gewoon veel beter is.
Ik gebruik nooit meer een enkelgebroken trens, mijn ene merrie reageerde daar erg slecht op, maar dat verschilt natuurlijk erg per paard.
Ook kies ik niet voor de dikste bitten, dat zou vriendelijk zijn, maar zo'n mond vol met metaal zit gewoon bij de meesten niet lekker.

Mag ik vragen waarom je het ene paardje met een thiedemanbit of ongebroken trens rijd, en de andere met een dubbelgebroken trens? Ja, waarschijnlijk omdat ze daar het fijnst op lopen :P Maar hoe ben je daar zo bij uitgekomen, en waarom gebruik je juist die bitten?

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:42

Shadow heeft een Kieffer hoofdstel maat cob, gecombineerde neusriem met een fullsize frontriem, Shadow rijdt ik met een dubbelgebroken Sprenger watertrens

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 05:18

Fjella moet nog beleerd worden, dus daar ga ik uit van de basis en die is voor mij een dubbelgebroken trens.

Tea loopt fijn op de ongebroken trens, dat is puur het gevoel. Buiten kan ze heel druk zijn, dus dan hang ik er een thiedemantrens in, dan kan ik haar met lichte hulpen terugnemen. Ze wil nog wel eens sterk worden en ik houd absoluut niet van trekken, is voor mij niet leuk en voor het paard en haar mond ook niet.

De ongebroken trens n.a.v. de ervaringen van een vriendin en de thiedeman ben ik even naar op zoek geweest. Ik wilde iets hefboomwerking mocht dat nodig zijn, de thiedeman heeft twee sleuven, eentje met weinig tot geen hefboom en eentje met wat meer hefboomwerking. Een pelham vind ik te veel hefboomwerking en een pessoa vind ik helemaal niets want die heeft geen kinketting en kan dus erg ver doorslaan. Een Thiedeman of ook wel kimblewick genoemd vind ik dan een mooie keuze. Ik heb er een met een lichte tongboog en hij bevalt erg goed!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:07

Afbeelding

Ik heb een JC lak hoofdstel maat Full. En een dubbelgebroken bustrens (gold brass) bitje maat 14,5.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 18:48

Voor mijn Fjord heb ik een HB Lissabon en een La Valencio rondgenaaid lakhoofdstel, beiden in maat cob.

En ik rij met een dubbelgebroken watertrens zo'n koperen, 13,5 cm. :) Ik reed eerst met een dubbelgebroken bustrens maar vind hem lekkerder lopen op de watertrens.

HB:
Afbeelding

La Valencio:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-03-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 19:06

Ik rij momenteel al 'mijn' paarden (zijn niet van mijzelf, maar ik rij ze wel) met een enkel gebroken 12,5 cm lang bustrensje.
Deze hangt in mijn full Kieffer hoofdstel, maar zit qua bakstukken bij de meesten op het kortste.

In het begin heb ik Dieter (bijna 5 jarige ruin) gereden met een ongebroken bustrens, dit omdat hij hier op dat moment fijner op liep. Verder beleer ik eigenlijk alles op de enkel gebroken bustrens.

Men hoofdstel is geloof ik wel Cob bij zowel Dieter als Timor, alleen had de frontriem dan wel weer in Full gemogen. Mennen doe ik met een bokkebitje of liverpool, beiden met lichte boog voor de tongvrijheid.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 20:40

Momenteel rijd ik (voor springen) met hoofdstel met een mexicaanse neusriem in maat full met dubbelgebroken pessoabitje (hij kan nogal hevig worden + na springen ga ik ook meteen buiten gaan uitstappen, en hij is nog niet verkeersmak, en met dat bit kan ik hem beter in de hand houden)

voor dressuur rijd ik met een hoofdstel met gecombineerde neusriem met gewone enkelgebroken bustrensje.

Neantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:19

Do rijd ik met een bijmekaar geraapt maat cob hoofdstel en een dubbelgebroken watertrens van 12,5cm.
Dit bevalt erg goed!
Eigenlijk is de enige reden dat ik voor dit bit heb gekozen dat hij qua maat super is en ik deze nog had liggen van mijn vorige pony ;)
Met mennen gebruik ik een bokkebitje :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 21:32

Ik rij met een eigen merk hoofdstelletje van een winkel hier in de buurt met een gecombineerde neusriem

Ik rijd mijn eerdere fjord altijd met een bustrens enkel gebroken een vrij zachte

en ik wil in de toekomst mijn mijn nieuwe fjord eerst beginnen met hetzelfde hoofdstel en voor in de spring en cross wedstrijden een mexicaanse :P

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:51

Ik heb maat Full hoofdstel en een simpele aurigan (goudkleurig) enkel gebroken watertrens.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:53

Ik heb een hoofdstel van HKM: met bruin onderlegd :)
Gecombineerde neusriem (aansnoer + sperriem)
Maat Cob en een simpel dubbel gebroken RVS bustrensje (Harry's Horse) maat 13.5!

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:56

Ik rij met een Emiel Voest kingekruist hoofdstel of met een touwhalster. Wil ook nog een academische kaptoom aanschaffen, misschien dat ik daar ook wel mee ga rijden. Allemaal zonder bit dus :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 21:47

Ik rij met een Dobert classic hoofdstel en een ongebroken bustrens. Voor het buitenrijden twijfel ik tussen 2 bitten,een pelham of een dressuurstang. puur voor de zekerheid,we rijden verder met een losse teugel.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:21

Voor Wanja had ik een op maat gemaakte Döbert. Hoofdstel op zich is maat Cob, neus- en frontriem maat Full.
Voor Feline heb ik een Gold Medal Artemis (van Hööks) in maat Full.
Ik heb altijd al mijn Fjorden op dubbelgebroken K&K bitten gereden. Heb op dit monent voor Feline een K&K Dynamic 16mm (13,5 cm). Welk paard dan ook, in mijn ogen los je problemen niet op met scherpe bitten, dat zijn ruiterfouten.

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:08

Ik rijd bitloos. Een kaakgekruisd hoofdstel van dr. Cook. maat xfull.

Afbeelding

FjordFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:36

Sorry, ik lees nu pas dat je wilt weten waarom ik dit hoofdstel heb. Ik rijd bitloos omdat ik met bit soms geen rem had bij mijn fjord. Ze liep soms helemaal door zit- en teugelhulpen heen. Op een buitenrit was dit soms doodeng en levensgevaarlijk. Ik had eerst een dubbelgebroken gewone trens, daarna een dubbelgebroken k&k ultra trens en ik heb daarna nog met een pessoa bit gereden, maar daar kon ze ook doorheen lopen. In de bak was ze heel braaf en op zit te rijden. Ik heb, toen ik haar een tijdje had, contact gezocht met de vorige eigenaren (ik had haar bij een handelaar gekocht). Deze hadden haar beide verkocht omdat ze regelmatig aan de kletter ging. Ze was zelfs tot bloedens toe met stang gereden en zelfs daar liep ze doorheen.
Ik heb toen de conclusie getrokken dat het bit voor haar een hele negatieve hulp was, en dat ze dit met pijn associeerde. Ik ben op bitloos overgegaan en sindsdien heb ik een ontspannen, wel sterk, maar steeds te controleren paard.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 00:15

Ik heb een HH, HB en Premiera rondgenaaid hoofdstel. Dan nog een HH switch, Antilope, Stübben en nog een hoofdstel waarvan ik geen idee heb wel merk, allemaal met gecombineerde neusriem. Ohja en nog een mexicaan, maar die gebruik ik niet want die is bruin. Allemaal maat cob, maar met full frontriem. Bit heb ik gewoon een super simpele dubbelgebroken watertrens. :D

Waarom? Nouja, hoofdstellen voor de mooi :Y) Bit omdat ik dat gewoon het fijnst vind. Zou niet zo snel iets anders dan dubbelgebroken of ongebroken water- of bustrens (of knevel in sommige gevallen) in mn paard zn mond hangen. Op S&T na dan, als ik Z mag :')

Sincere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 13:22

Wij rijden haarmet een mexicaanse neusriem en een enkel gebroken bit. Vind het persoonlijk een erg fijn hoofdstel!
Afbeelding
Afbeelding

loveyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:03

Ik rij mijn fjord met een kieffer hoofdstel en een enkel gebroken bit! ;)