Mag ook een overzichtje als je meerdere hebt (gehad), en waarom dit juist wel of niet bevalt/beviel?
Hoop dat dit hier goed staat, maar denk het wel omdat het specifiek om Fjorden gaat

edit: evt met een foto?
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jeskim schreef:Ik heb voor Tea een baseline kopstuk en bakstukken maat full. Ik heb een frontriem van solibel of EJ, die vind ik mooi en een neusriem van Pagony, ook om esthetische redenen. Alles maatje full, maar de neusriem zit wel op het laatste gaatje.
Daarnaast heb ik ook nog een hoofdstel van Kieffer, full, maar die is erg groot, zelfs voor mijn dame met vrij groot hoofd.. Maar die is qua leerkwaliteit veel fijner!!
Ik rijd haar met een thiedemanbit of met een ongebroken trens.
Fjella heeft momenteel het hoofdstel van Tea in, maar dan moet ik de bakstukken flink omhoog bijschroeven.
Zij heeft een dubbelgebroken trens in.
Jeskim had een cob maatje, weet niet meer welk merk.. Die had de bakstukken op het kortst, of zelfs nog gaatjes bij gemaakt, neusriem e.d. zaten dan wel weer goed.
Het menhoofdstel van Tea is ook weer een maatje full en die past, zit bijna op het grootst geloof ik. Heb alleen een grotere frontriem laten maken, die erbij zat was wat aan de krappe kant. Dat idee heb ik wel bij meer menhoofdstellen die we voor fjorden gebruiken.
Algemene indruk is dat de bakstukken vaak vrij kort moeten en dat ze vaak een wat ruime neusriem en frontriem nodig hebben. En de hoofdstellen van de A-merken zijn in gebruik fijner omdat de leerkwaliteit gewoon veel beter is.
Ik gebruik nooit meer een enkelgebroken trens, mijn ene merrie reageerde daar erg slecht op, maar dat verschilt natuurlijk erg per paard.
Ook kies ik niet voor de dikste bitten, dat zou vriendelijk zijn, maar zo'n mond vol met metaal zit gewoon bij de meesten niet lekker.