welk bit ? tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

slienkusjj

welk bit ? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:17

Hallo,,
Mijn fjordje is erg sterk...ik rij haar normaal
Met mijn menbit hier reageert ze erg goed op
En ze is dan goed te houden.
Maar nu doet ze met het mennen erg vervelend
Dus ik wil niet meer rijden met het menbit.
Een enkel of dubbel gebroken bitje is niet
Sterk genoeg hier rent ze gewoon door heen...
Kan iemand mij vertellen wat een goed bit zou kunnen zijn?
Groetjes

arizonagreen

Re: welk bit ? tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:19

een enkel of dubbel gebroken bitje + goede les!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:23

Als een pony erg sterk is, betekend dat vooral dat jullie samen goed op les moeten. :)
Dus ik zou het houden bij een gewoon dubbel gebroken bit; in overleg met je instructrice.

Ik vind dat je er nu al een pittig bit in hebt, als dat al niet voldoende werkt zal ik echt niet overstappen op nog een zwaarder bit. Je moet weer terug naar de basis met je paard, controle dmv de ruiter niet dmv een steeds scherper bit.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:27

Ik rijd mijn fjord altijd op een bustrens enkel gebroken en dan een vrij dikke dus die is vrij zacht alleen ook hij was heel hard liep door mijn hand heen ik heb expres gekozen voor een vriendlijk bit en met een jaar prive les is het bij mij goed gekomen

Ik vind een strenger bit een verkeerd signaal geven aan je paard je belast hem alleen maar terwijl vaak de fout bij de ruiter ligt

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 21:59

Het nadeel van een scherper bit is dat er geen einde is.
Dus nu iets scherper, je paard went eraan en je moet weer wat scherper je kunt dan op het laatst net zo goed met prikkeldraad gaan rijden.
Een beetje grof gezegd misschien maar ja zo omschrijf ik het duidelijk.

Wat bij mij goed bevalt is een sprenger bitje, dubbel gebroken en het middenstukje is van rubber.
En verder veel op je zit leren rijden.
Ik hoop dat je een oplossing vindt, succes.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 01:49

Elk paard is sterk. Gewoon dubbel (of enkel, of ongebroken) gebroken water/bustrens erin.

kim_sietske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 14:20

dubbel gebroken bitje

Marjoleinn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:47

Ik rij met academische kaptoom en watertrensje.
We rijden mijn merrie meer op de kaptoom en af en toe waar nodig op het bit. Heb haar zo ingereden om haar heel licht op de mond te houden en het werkt echt fantastisch!! :)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 22:59

Nou, ik rij gewoon met Pessoa bit. :j
Hij luistert hier prima naar. Hiermee is hij hier voor mij prima mee te houden. Hij geen kapotte mond en ik geen blaren ;). Ik rij hier nu al 4 jaar mee.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:02

Ik rijd mijn merrie buiten met een kimblewick/thiedemannstang. Ongebroken met een lichte longpoort.
Ze kan buiten nogal sterk zijn en nu hoef ik vrij weinig te doen om haar bij me te houden. Je kunt de teugels in twee sleuven doen, bij de een heb je geen/minimale hefboomwerking, in de andere sleuf iets meer. Als je er twee teugels aan bevestigt kun je met lichte hand en geen hefboomwerking heel ontspannen rijden. Gaat het wat te ontstuimig en wordt ze sterk pak je de andere teugel er even bij. En dan natuurlijk altijd proberen om zoveel mogelijk van de noodrem af te blijven en met zo licht mogelijke hand te rijden!!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-12 12:11

Ik denk dat je niet sterker moet gaan, een men bit is eigenlijk echt al heel zwaar. Het gaat hem niet over de sterkte, maar over de soort bit in de mond. Niet ieder paard reageert even goed op sommige bitten, ondanks de sterkte.
Je moet een bitje vinden dat goed bij je paard zijn mond past. Als dat niet zo is krijg je alleen maar pijn reactie en dus een sterk paard.
Als je paard gewoon pijn heeft omdat er een bit in zijn mond zit, moet je eens kijken naar bitloos (ook daar heb je sterkere varianten en lichtere)

Ik rij mijn fjord op dubbelgebroken koperwatertrens. Loopt hier heel goed op. Had hiervoor een enkelgebroken appelbit, maar daar liep hij een pak minder goed op, veel meer protest.
Eventueel is een Pessoa een goed idee, omdat je die in kracht kunt veranderen, probeer we zo licht mogelijk te beginnen, met hoe minder druk je rijd, hoe beter.

en les is natuurlijk ook een goed idee, maar dat is altijd zo denk ik.

Marrleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 22:07

Ik rij mijn ene Fjord op dubbelgebroken, en mn andere, een wat oudere dame, op ongebroken aangezien zij met enkel en dubbelgebroken haar hoofd omhoog trekt en haar mond open doet.
Gewoon goed les nemen, dan komt alles goed.

Aresje601

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:17

Ik rij mijn fjord met een snaffle. Gaat heel goed.
Als ik ga wandelen gebruik ik ook liever een iets zwaarder bitje en dan gebruik ik vaak een billy allen met korte shanks. Mss kan je deze gecombineerd met goede les eens proberen?

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-12 21:31

Mijne was ook altijd super sterk, maar we hebben heel veel geoefend, rij nu bitloos :)
Verder zou ik niet weten welke je wel moet pakken, maar dubbel gebroken is wel fijner

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 11:07

ik rij de mijne op een correctietrens, loopt die erg fijjn op :D

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 18:30

Daar heb ik geen last van , ik rijd bitloos! maar eerst, en nu nog steeds heel soms voor als hij fris is, met een enkel gebroken watertrens. Dit gaat ook prima!

Flemmingkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 22:23

Hee , ik heb hier ook heel erg last van gehad met mijn fjord (: en dit bit heb ik daarvoor gebruikt.
http://medhorses.nl/Bitten/Pessoa/PessoaMagicSystemwatertrens/product/detail(3391).aspx
Als je aan beide teugels trekt word het een recht stangetje en als je gewoon met een contact teugeltje rijd is het een dubbel gebroken bit .
Het werkt echt heel goed ( ik gebruik het ook voor mijn 3 jarige fjord) ze zijn alleen wel wat prijzig maar dat is het wel waard!