jannegien schreef:@ Cowgirl: Denk dat het een combinatie is van een aantal dingen, de kwaliteit wordt minder omdat er steeds minder diversiteit is bij de bloedlijnen. Maar ook wordt er imo steeds meer gekeken naar het uiterlijk van het vader dier ipv hoe deze doorfokt. Dit heeft ook weer te maken met voorlichting, ik ben van mening dat het stamboek meer zou kunnen doen aan het voorlichten van de fokkers, waarom juist de ene hengst wel voor je merrie gebruiken en waarom juist de andere niet. (ook al vind je de ene mooier dan de ander)
Ook vind ik dat ze de afgelopen jaren strenger zijn geworden als het gaat om nieuwe hengsten. In principe niet erg, maar wel slecht voor de diversiteit van het hengstenaanbod in NL.
Maar juist als jij zegt ik wil het proberen, DOEN! Er komen al zo weinig jonge hengsten..... (het kost ook nog wel een aardig centje om hem op de HK te mogen voorbrengen)
Uiterlijk is voor veel mensen idd erg belangrijk. Alsof er dan een exacte kopie geboren gaat worden. Men vergeet totaal de moeder terwijl die erg invloedrijk is.
Je komt het wel bij elk ras tegen als mensen willen fokken.
Streng zijn is niet erg. Ik heb een aantal jaar geleden de hengstenkeuring bezocht en daar liepen toen 3 nakomelingen van Manus die niet hoger als een 4 op het beenwerk kregen!. Gaat er dan echt geen belletje rinkelen?
Voor mij moet het dier een aanvulling zijn in de fokkerij zodat we goede , gezonde en bruikbare fjorden krijgen.
Misschien moet het stamboek wat meer in het buitenland gaan kijken voor andere bloedlijnen. Beetje kleur in de ned. fokkerij is wat mij betreft ook wel gewenst.
Maar ik heb wel eens gehoord dat ze daar niet op gek op zijn.