Welke tondeuse voor fjord? (+hoofdsteltips gevraagd)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellow_Sun

Welke tondeuse voor fjord? (+hoofdsteltips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 02:50

Hoi, weet niet of het hier mag staan maar:
welke tondeuse gebruiken jullie om je fjord wat te bij scheren aan het hoofd, de oren en de benen?
Ik vraag het hier omdat ze toch heel wat stugger haar hebben dan warmbloedpaarden.
Ik had zelf een niet zo fijne ervaring met sectoline SE 100, maar ik verwachtte er nu ook niet zoveel van voor 25€.
Denk er nu aan om een SE 200 te proberen, maar ik dacht: "toch eerst eens raad vragen bokt" :D

Oh nog even een niet gerelateerd vraagje: welke hoofdstellen passen goed? Ik heb mijn laatste een jaar of 6 geleden gekocht en de bakstukken steeds maar weer vervangen, maar nu is ie echt kapot. Dus ging ik op zoek naar een nieuw hoofdstel, al met de moed in de schoenen want bij een full zijn bakstukken en de frontriemen te lang en bij een cob is de neusriem niet lang genoeg rondom. Hoe lossen jullie dit op?

Alvast bedankt om dit even te lezen! :)

JudithO

Re: Welke tondeuse voor fjord? (+hoofdsteltips gevraagd)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 10:44

Over de hoofdstellen:
Ik combineer altijd de onderdelen. Heb altijd een samengesteld hoofdstellen. Ik ben ook niet anders gewend, bij de shetlanders gaat het ook al jaren op deze manier. En het verschil zien mensen toch niet :)

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 19:32

Hoofdstelprobleem opgelost! Nieuwe Kieffer Comfort in een maatje cob past net met de neusriem op het laagste en dan in het laatste/grootste gaatje. :)
Heeft niemand Tondeuse-tips?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:14

ik heb een doodgewone carmen mensen tondeuze, waar ik de manen mee scheer, en de oren en de baard. Werkt prima

Askor_Djarne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:21

Ik scheer mijn fjorden meestal gewoon met het grote scheerapparaat, dan scheer ik ze helemaal. Als ik ze bijwerk dan scheer ik ze met een Sectolin SE 200. Dit werkt echt super!!!

Succes!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:26

Die SE 200 hoef je niet te kopen die is niet krachtig genoeg voor het stugge haar ;)

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 20:25

Alvast bedankt voor de reacties. :)
Zijn er nog mensen die een bepaalde tondeuse kunnen aanraden voor het bijwerken?

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 07:20

ik knip altijd de baard, oren en alle overige haren. Gaat sneller dan scheren is mijn ervaring.

Van hoofdstel heb ik altijd een full op z'n kleinst staan ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:53

Heb geen opscheermachine, kan je daar dus niets zinnigs over zeggen.
Oren uitscheren is in ieder geval verboden, tegenwoordig.

Hoofdstel, maatje full, en frontriem het liefst extra full (hoofdstel dan op zijn kleinst, breed maar relatief kort hoofd)

Daphne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 13:50

Ik gebruik een grote koeien tondeuze met fijne messen om haar helemaal te scheren en werk haar dan bij met een normale mensen tondeze van philips. Hoofdstel heb ik een full, op het kleinste gaatje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 08:22

Ik heb mijn fjord geschoren met een constanta veescheermachine,die had 400 watt geloof ik,tegenover de vaak standaard 120 watt van de meeste paardenscheermachines. Sectolin 200 hoef je niet aan te beginnen.
Bijwerken hoeft eigenlijk niet,oren uitscheren doe ik niet aan,baard en sokken blijven ook gewoon lekker zitten.

Ik heb voor mijn fjord een cob hoofdstel van Dobert,en de gespen zitten ong. op de middelste gaatjes.

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 03:23

Moonlightje schreef:
ik knip altijd de baard, oren en alle overige haren. Gaat sneller dan scheren is mijn ervaring.

Van hoofdstel heb ik altijd een full op z'n kleinst staan ;)

Ik heb ontdekt dat ik niet zo goed kan knippen helaas :o
Full hoofdstel is te groot bij de bakstukken bij mij.

Sjolvir schreef:
Heb geen opscheermachine, kan je daar dus niets zinnigs over zeggen.
Oren uitscheren is in ieder geval verboden, tegenwoordig.

Het gaat ook niet om oren uitscheren, maar om het pluis dat er uitsteekt als je de oorschelp zachtjes toe drukt. Ik vind het veiliger / handiger dat te doen met een tondeuse dan met een schaar.

Snoevie schreef:
Ik heb mijn fjord geschoren met een constanta veescheermachine,die had 400 watt geloof ik,tegenover de vaak standaard 120 watt van de meeste paardenscheermachines. Sectolin 200 hoef je niet aan te beginnen.
Bijwerken hoeft eigenlijk niet,oren uitscheren doe ik niet aan,baard en sokken blijven ook gewoon lekker zitten.

Ik was niet van plan om hem te scheren met een Sectolin 200. Gaat alleen om de sokken en de oortjes, en de lange vacht onder de kin. Het echte scheren laat ik over aan pro, denk niet dat ik er handig genoeg voor ben. Ging overigens prima met de standaardmachine.

Bedankt voor de reacties allemaal! :D
Niemand ervaringen met WAHL of MÖSER of Oster ofzo?