Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jemima schreef:1. Heb jij een Fjord of wil jij een Fjord kopen?
a. Ik bezit een Fjord
2. Welke discipline wil jij gaan doen/doe jij met het paard? (meerde keuzes mogelijk)
e. Recreatief
f. Anders, namelijk Freestyle volgens het Emiel Voest systeem (naast het rijden ook loswerken, grondwerken en werken aan de dubbele longe)
3. Welke van onderstaande eigenschappen vindt jij het belangrijkst? (max. drie keuzes)
c. Karakter
f. Winterhard
j. Anders, namelijk de goede gezondheid en de hardheid van het beenwerk
4. Welke kleur heeft jouw voorkeur?
c. Grijsvaal
5. Wat heb jij/wil jij uit(ge)geven tijdens de koop?
b. € 1.000 - € 2.000
6. Hoe kan het ras verbeterd worden, qua bouw?
Ik denk dat men het qua bouw prima doet. Wel is het zaak om nu niet te hoog en te slank te willen gaan fokken, maar daar wordt met hengsten als Havik en Kunar/Cikaro ook al de hand aan gehouden. Ik denk dat er momenteel vooral naar het karakter gekeken moet gaan worden, want het wordt zo links en rechts al redelijk heftig. Fjorden die geschikt zijn voor families/kinderen zijn steeds lastiger te vinden.
7. Zou jij meer betalen voor een verbeterde type?
a. Ja
8. Hoeveel zou jij dan uitgeven voor het paard? (enkel antwoorden als er Ja geantwoord is bij vraag 7)
b. € 1.000 - € 2.000
Jemima schreef:1. Heb jij een Fjord of wil jij een Fjord kopen?
a. Ik bezit een Fjord
2. Welke discipline wil jij gaan doen/doe jij met het paard? (meerde keuzes mogelijk)
a. Dressuur
3. Welke van onderstaande eigenschappen vindt jij het belangrijkst? (max. drie keuzes)
c. Karakter
g. Gangen
i. Koudbloedras
a. Bruinvaal
c. Grijsvaal
c. € 2.000 - € 3.000
Ik vind dat men niet nog groter moet gaan fokken. De max vind ik toch echt wel de 1.50. Wat ik wel goed vind is dat er op hem moment genoeg keuze uit beide type is. Zowel ouderwets als luxe...............
b. Nee
8. Hoeveel zou jij dan uitgeven voor het paard? (enkel antwoorden als er Ja geantwoord is bij vraag 7)
a. tot € 1.000
b. € 1.000 - € 2.000
c. € 2.000 - € 3.000
d. meer als € 3.000
Voor iedereen die reageert heel erg bedankt. Dit topic blijft open tot 5 december 2011!!!!
Jemima schreef:Hoi Allemaal,
Ik ben een student Hippische Bedrijfskunde en voor mijn scriptie doe ik een onderzoek in opdracht van het Nederlands Fjordenpaarden stamboek. Hiervoor moet ik o.a. uitzoeken waarom mensen fjorden kopen. Omdat ik mij richt op het fok- en keuringsbeleid van het fjordenpaard zal een aantal vragen dan ook in die richting zijn:
1. Heb jij een Fjord of wil jij een Fjord kopen?
a. Ik bezit een Fjord
b. Ik wil een Fjord Kopen. (maar niet per definitie nu, aangezien ik meerdere fjorden tot mijn beschikking heb)
a. Dressuur
b. Springen
c. Aangespannen
d. Voltige
e. Recreatief
f. Anders, namelijk .......
a. Grootte (Hoogte)
b. Kleur
c. Karakter
d. Veelzijdigheid gebruik
e. Sober in onderhoud
f. Winterhard
g. Gangen, dit vind ik belangrijk omdat een paard wat anatomisch goed in elkaar zit ook lekker moet kunnen bewegen.
h. Geschikt voor kinderen en volwassenen
i. Koudbloedras
a. Bruinvaal, met voorkeur wat donkerder gekleurd.
b. Roodvaal, maar dan wel de wat meer oranje gekleurde versie. (ala Sharine)
c. Grijsvaal, hierbij heb ik dan wel liever de donkere versie (ala Uljakke/ Drafur) i.p.v. de licht-geel achtige
d. Ulsdun
e. Geeldun
Natuurlijk heb ik een kleuren voorkeur, maar vind wel dat er bij genoemd moet worden dat ik liever een goed totaalplaatje heb in een kleur die wat minder mooi is dan een mooi kleurtje maar in combinatie met een minder goed paard
a. tot € 1.000
b. € 1.000 - € 2.000
c. € 2.000 - € 3.000
d. meer als € 3.000
Voor een goed paard vind ik dat best wat betaald mag worden, dus dan komen optie c en d wel in de richting. Maar dit is per paard afhankelijk
Qua bouw, hmm lastig. Ik kan dit op twee manieren benaderen. Voor het rijden en mennen zou ik een fjord willen zoals ze vroeger begonnen zijn met Rosendalborken. Wat langer gelijnd voor de buiging, wat hoger op de benen, niet te zwaar in de hals (het liefste wat verticaler gebouwde hals). Persoonlijk hou ik ook wel van front, er moeten ruime en correcte gangen onder zitten met een niet al te kort voorbeen.
Voor het fokken is het anders, doordat we veel hengsten hebben van het bovenstaande type is het voor het fokken belangrijk dat er merries zijn die een goede basis zijn bij deze hengsten. Dus wat steverige types, welke over het algemeen wat korter op de benen staan, wat steviger van type zijn. Meestal gaat dit gepaard met een wat neerwaartse bouw van voren en een wat korter voorbeen. De gangen moeten wel correct zijn. Tevens niet te lang gelijnd zodat we niet extreem lange paarden gaan krijgen, wat ten koste gaat van de kwaliteit van de rug.
Wel vind ik dat er meer aandacht moet komen voor de beenkwaliteit, niet alleen door de merrie houders maar ook door het stamboek. Doordat het fokken van maat toch wel een lichte hype is geworden wordt er te snel te groot gefokt. Daarom zijn die basis merries zo belangrijk!
Verder vind ik qua bouw dat we wel redelijk goed bezig zijn met fokken, het huidige type bevalt mij wel. Wat ik belangrijk vind is dat het stamboek gaat denken over het verbreden van de genenpoel van de fjordenpaarden in NL, daar zou ik wel meer keuze in willen hebben aan hengsten voor als ik een merrie zou hebben. Momenteel kom je vaak bij dezelfde lijnen uit, dit is nu nog niet een probleem maar als ik met mijn fokproduct verder zou willen fokken valt in sommige gevallen een kwart van de hengsten al weer af door familiebanden.
a. Ja
b. Nee
a. tot € 1.000
b. € 1.000 - € 2.000
c. € 2.000 - € 3.000
d. meer als € 3.000
Mijn antwoord gaat wederom uit naar optie c of d, dit licht aan het paard, de bloedlijnen, de leeftijd, het geslacht en de kwaliteit.
Voor iedereen die reageert heel erg bedankt. Dit topic blijft open tot 5 december 2011!!!!