Fjord bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rhanasasja

Fjord bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 19:55

Hoi allemaal,
ik heb een tijdje bitloos gereden met mijn verzorgpaardje (5 jaar), ging erg goed, alleen merkte dat het sturen niet optimaal ging met een hackamore.(eerst andere hoofdstellen geprobeerd) Het stoppen super. Dus weer met bit gaan rijden, hierbij is het stoppen moeilijker maar het sturen makkelijker. Ik zag vandaag weer een prachtig bitloos hoofdstel, met kruis onder.
Wat zijn jullie ervaringen? Zal ik het toch maar weer proberen, of het zo laten met bitje.. (ik voel me zelf fijner zonder bit, paardje ook denk ik...) :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 19:58

Waarom zou je het niet proberen?
Er zijn niet voor niks veel soorten optomingen, kwestie van proberen.

daf3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:01

ik zou het weer proberen.
als dat niet wil dan weer met bitje /3

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:06

Is dat die van FRA?

Die hebben wij hier ook, Zë loopt er waardeloos op, snapt er helemaal niets van. Diesel kun je er goed op rijden, alleen dochter lief rijdt hem nu toch maar met bit, want hij maakt er bitloos een potje van als er iemand op zit die hem niet volledig onder controle heeft. Zoë rij ik nu met Bosal en dat gaat heel goed, hiervoor met hackamore kleine scharen, dat ging ook goed maar vond ik erg scherp. En met een bosal mag je western wedstrijden starten en een hackamore niet.

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 09:41

moonfish13 schreef:
Waarom zou je het niet proberen?
Er zijn niet voor niks veel soorten optomingen, kwestie van proberen.

Hmm, wil ik graag, maar je mag hem alleen passen, niet uitproberen...

rhanasasja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 09:42

Pumi schreef:
Is dat die van FRA?

Die hebben wij hier ook, Zë loopt er waardeloos op, snapt er helemaal niets van. Diesel kun je er goed op rijden, alleen dochter lief rijdt hem nu toch maar met bit, want hij maakt er bitloos een potje van als er iemand op zit die hem niet volledig onder controle heeft. Zoë rij ik nu met Bosal en dat gaat heel goed, hiervoor met hackamore kleine scharen, dat ging ook goed maar vond ik erg scherp. En met een bosal mag je western wedstrijden starten en een hackamore niet.

Ja van FRA, is de bosal ook van FRA?

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 11:48

rhanasasja schreef:
is de bosal ook van FRA?

Nee is een gewone western bosal

dochter met het FRA hoofdstel
Afbeelding

Mijn Zoë met haar bosal
Afbeelding

Hou er rekening mee dat een paard na één keer met een nieuwe methode rijden het niet geheel kan snappen, ze moeten ook leren wat de nieuwe hulpen beteken. Ik merk bij Zoë dat die de bosal elke keer beter begitn te begrijpen :j

SecretLIN

Re: Fjord bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 21:55

ik zou voor een sidepull gaan

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-11 20:00

het oogt iig wel super vriendelijk

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 10:57

ik heb voor mijn merrie ook een sidepull maar ze is heel gemakkelijk op je zit en stem te rijden

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 22:42

Ik reed eerst ook met FRA, maar Udo ging daar tegen in hangen, rijd hem nu met touwhalster en daar loopt ie super op, maar net wat pumi ook al zegt, een paard moet wel eerst aan de nieuwe manier van rijden wennen en dat gaat niet 123.
Je rijd zonder bit veel meer op gewichtshulpen en stemhulpen.
Bij udo rijd ik ook op basis van neckreining.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 23:04

Niet ieder paard is hetzelfde en niet voor ieder paard is dezelfde optoming ideaal, in dat opzicht kun je zeker dingen uitproberen en kijken hoe het gaat.

Maar vergeet niet ook te kijken naar jezelf. Hoe rijd jij? Wat zijn de punten waar je aan zou kunnen werken?
Je berichtje is heel kort, dus moeilijk om echt wat over te zeggen.
Maar stel dat jij relatief veel op je teugels rijdt zijn je ervaringen logisch. Een hack kan door de hefboomwerking pittig inwerken, jij trekt aan de teugels en de druk die het paard op de neus voelt is veel sterker dan dat jij trekt. Daardoor werkt de rem goed.
De zijdelingse werking van een hack is minder, paard moet neckreining op z'n minst een beetje snappen, dus sturen is lastiger. De zijdelingse werking van een bit kan duidelijker zijn, dus sturen gaat goed, zeker als je met directe teugelvoering rijdt.

Ik weet niet hoe je rijdt en of wat ik zeg zo is, maar je eigen rijden is wel iets om over na te denken en rekening mee te houden als je een passende manier/systeem zoekt.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:58

Ik ben met mijn fjord bitloos gaan rijden toen ze 28 jaar was. Ze pakte het prima op, een echte vooruitgang!

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 18:31

De eigenaresse van m'n verzorg Fjord die rijd met haar andere Fjord eigenlijk altijd bitloos volgens mij. Die pakt het naar mijn weten ook enorm goed op en loopt er echt heel goed onder! :) Heb ik echt bewondering voor. Tjits kan ik ook met touwhalstertje en ook met barebackpad rijden, maar dat is altijd wel weer even wennen.