Help, tips gevraagd voor vakantie-oppas-fjord....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

GroteVogel

Help, tips gevraagd voor vakantie-oppas-fjord....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 12:34

Hoi,

Mijn kennis gaat voor 10 dagen op vakantie en nu ben ik gevraagd om hem te verzorgen, beweging geven/rijden.

Over de Fjord:
- ruin 7 jaar
- voor de kar beleerd
- onder het zadel minimaal
- eigen wil
- bom proof
-longeren is een drama!
- wil absoluut niet links om met longeren ( rijden iets beter)
-de enige die erop rijd is een kind van 11
- word gemiddeld 3x per week bereden in de wei ( 15 min) of in bos half uurtje
- 2x per maand voor de fun achter de kar.
- kent wel galop maar kind durft niet goed, zo gauw hij aan springt bokt hij 1 of 2 x heel kort en na 5 galop passen weer in draf, net alsof hij het expres doet ( of moet hij nog door gereden worden?) Er ligt een nieuw zadel op , die is precies op maat ter plekke gemaakt) Of zit hij misschien vast, moet nog recht gericht worden?
- als hij ruikt dat je iets lekkers in je zak hebt bijt hij!
- Staat normaal altijd buiten in de wei, alleen bij heel slecht weer s'nachts binnen.
- heeft zomer exzeem best wel erg.
- is geent, ontwormd, tandarts pas geweest en smid ( staat op blote voeten)

Nu heeft mijn kennis deze fjord pas 3 maanden en lijkt het wel of hij steeds brutaler word.
Zelf rijd ze geen paard, fjord is gekocht voor de dochter van 11.( Omdat de wei te ver van de manege is rijd ze wel manege lessen 1x per week op een manege pony)

Ik vind hem niet echt te dik ( maar eerlijk gezegd heb ik er ook niet veel verstand van , ben een ex manege penny ruiter) sinds een half jaar rij ik weer bij een manege, wel met bibbers soms maar zo leuk) *\o/*

Omdat de fjord in de wei staat moet daar ook alles gebeuren, poetsen longeren spelen en eten.
( Alleen als het echt slecht weer is dan in de stal, maar volgens mn kennis mag of kan ik niet longeren als het regent dan glijd hij uit???)
Hoe doen andere mensen het dan als het regent, je kunt je pony toch niet zomaar een week stil laten staan??

Er is geen bak in de buurt, 4 km van het bos af waar je wel heel fijn kunt rijden.

Nu zit ik met het volgende:
- Ik heb nog nooit gelongeerd, beter laten dan??? ( Bij mn kennis is het probleem rechts om lukt het nog redelijk maar links zo gauw ie gaat draven komt ie recht op haar af gestormd!) ( geen respect? Uitproberen?)
Ik weet zo snel ook niemand die me hierbij zou kunnen helpen.
Helaas heb ik geen trailer anders had ik hem wel mee genomen naar de manege.

- Ik heb deze pony ook maar 4x gezien, wel een lieverd hoor, is ook maar een kleintje ik schat zo 1.45( wel lomp en jolig)
- Omdat hij echt veel wondjes en plekjes heeft boven de staart, manen en hoofd vraag ik me af, moet de deken altijd om?
Zei doet hem alleen om als de wonden weer erger worden (zo zielig) maar ik dacht dat je juist zo een deken ter bescherming om doet?
Maakt het wat uit of het en vliegen of exeem deken is?
De exeem deken is namelijk overal stuk en scheurtjes ( dit ga ik morgen vroeg dicht maken zo goed en kwaad als het kan)
De hals van de exeem deken zakt steeds omlaag, heeft geen houvast of iets om vast te maken aan het halster?
Zei heeft het halster nu extra strak gemaakt zodat deze niet schuurt, maar ondanks dit heeft de pony wondjes ter plaatse van de wang onder het halster, zou het raadzaam zijn om het halster helemaal af te laten?

Een vliegen netje, hoe moet die nu zitten OVER of ONDER het halster? ( Zei heeft hem eronder geklemd)
Ze zegt dat hij het hele netje anders eraf schuurt)

- Voer: hij staat op redelijk gras, krijgt s'morgens en s'avonds een flinke pluk kuil,( zo een hooi net helemaal gevuld) en ook nog een halve schep brokjes/zemelen en 10 wortels per x verstrooit over de wei.
3 x per week na het rijden een appel.
( Ik heb het idee dat hij te veel wortels krijgt, 20 per dag is toch echt te veel of zit ik fout?)

Waar ze me ook voor gewaarschuwd voor heeft als ik wil rijden in het bos, hij is een lieverd gaat echt niet ervandoor of zo, maar bij het 1e stoplicht knalt hij door, met ruiter erop wel te verstaan, het kind krijgt hem niet stil en ook niet op een volte.....
Er loopt dus altijd iemand mee naar het bos, en dan mag ze alleen verder.....
Nu zal ik de 1e x gewoon ernaast lopen tot de bosrand, en dan pas opstijgen dat lijkt me verstandiger.
de 2e x vraag ik of iemand mee loopt, kijken of ik hem wel stil krijg.
Vanavond of morgen vroeg ga ik eerst eens kijken hoe hij uberhaupt op mij reageert in het zadel, gewoon in de wei.( Het probleem hierbij is dat de pony alles doet voor eten, als je hem roept komt ie echt niet uit zichzelf, blijft gewoon door grazen), alleen als je iets lekkers hebt komt ie, pakt het snel en is weer weg)
Dus tja, oefeningen in de wei met bv een bal, spelletjes doen zit er dus niet in zolang hij gras ziet/ruikt.....
Hij zal mij dan ook uit alle macht uit het zadel proberen te trekken en mijn balans is ook nog niet zo goed)
Iemand een tip om hem NIET te laten grazen maar werken???

Ik ben gelukkig niet bang voor deze pony en laat me zeker niet bijten ( heeft hij gister gedaan toen heb ik hem een tikje gegeven en nee geroepen)
Poetsen voetjes geven, nat wassen met shampoo alles laat hij verder toe.

Ik ga niet met de kar weg, heb ik geen ervaring mee vind het te gevaarlijk, weet niet eens hoe het tuig zou moeten haha)

Tja daar zit je dan als manege ruiter, wat een verschil komt er op je af!

Oja, zei smeert een zalfje van de decathlon met citronella op de wondjes, dat zou goed volgens haar zijn?

Ik heb van iemand van de manege mee gekregen: Uierzalf, Betadine shampoo, Sudocrem,Excelent Atex Daas Spray, Acederm 30 gram wondzalf ( Allantoine)

Wat kan ik nu het beste smeren op de kleine open wondjes? Wat op de korstjes?

Poeh een hoop vragen , ik hoop dat iemand antwoord kan geven.
Alvast bedankt!

Dammie

Re: Help, tips gevraagd voor vakantie-oppas-fjord....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:41

Lekkere instructie heb je gekregen zeg! Staat het dier op een stal waar je hulp kunt krijgen? Of is er verder iemand die de fjord kent en je kan helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:44

Ik zou er niet op gaan rijden of longeren persoonlijk. Een paard krijgt er niets van als het een weekje stil staat.
Je kent het paard niet en de eigenaren kennen het paard geloof ik ook niet al te best. Ga zeker niet in je eentje dan een buiterit maken, zelf ben je niet een ervaren ruiter, maak ik uit je verhaal op.

Longeren in een natte wei is niet handig, dan kunnen ze namelijk gemakkelijk uitglijden.

Zomereczeem heeft een paard wanneer hij allergisch is voor de steken van een cullicoide mug. Een eczeemdeken (vliegendeken is neit voldoende) dient vanaf voorjaar tot de eerste nachtvorst is geweest, 24/7 op de wei gedragen te worden. Het is een preventiemiddel. Bij de meeste dekens zit er een soort van elastiek om de hals?

Kuil naast gras is in principe niet nodig voor een fjord, tenzij hij verschrikkelijk schraal staat. De wortels zou ik achterwege laten, veel te veel suiker.

Geen citronella op de wondjes smeren! Das zuur en pijnlijk. Gewoon uierzalf of acederm is voldoende. Op de korstjes niets smeren.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 12:51

Helaas, er staan nog 4 pony's maar daar komt maar om de dag iemand heen, zijn shetlanders, is een prive wei met stal......er is een jong meisje daar maar of ik haar kan geloven met vragen???? ( Ze zei bv dat ik het hoofd ook gewoon nat kon spuiten met de tuinslang)..Naja net wat je zegt , lekkere instructies. ;-(
En ik ben een grote paarden gek dus wil natuurlijk het beste voor de fjord.....

Nee de eigenaren kennen de fjord ook nog zeker niet helemaal...
Oke dan ga ik zeker niet rijden ;-)
Longeren heb ik nooit gedaan dus dat laat ik dan ook maar zitten.
Ren er wel een rondje achteraan haha.

( Ik ben zeker niet ervaren) 20 jaar geleden wel, maar alles verleerd/verkeerd aangeleerd)

Dat hij zomereczeem heeft is een feit, zo hebben hun de pony gekocht....Bij de deken zit ook een soort van elastiek maar zakt toch af, te groot misschien?
Wat hij ook doet is midden in de wei op zijn kont gaan zitten en draaien en schuren, bah ik vind dit echt zielig die jeuk! Is hier geen goed middel voor??

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:04

Soms gaan ze op hun kont zitten om hun staart te schuren. Soms kunnen het ook wormen zijn. Haal de deken iig niet af en adviseer een fatsoenlijke eczeemdeken. Verder kun je een jeukstillend middel halen, maar vaak wekt dit niet afdoende. Vaak zitten er veel schilfers op de staartwortel en de manenkam kan hard en warm zijn. Een deken is echt de enige remedie, alleen is het deze zomer dan nog pappen en nathouden. Ze moeten hem volgend jaar vanaf dat het 10+ graden wordt in in de nacht onder een deken zetten, dat is het enige wat helpt. Deken verder ook niet meer af doen nu hoor! Behalve tijdens het poetsen vanzelf.

Bij het elastiek op de hals zit normaliter een riempje waarmee je de hals vaster kan zetten.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 13:11

Mindim ->

Er zit aan de hals alleen een klein stukje afgeknapt stofje.....de deken is ook overal gescheurd/stuk, dit ga ik morgen maar zo goed en kwaad als het kan repareren.
Weet jij een merk van een jeukstillend middel?( valt op zn minst te proberen denk ik)
Garm, de fjord had half lange manen 3 maanden geleden toen ze hem kochten, nu zijn ze helemaal afgeschuurd, en het voelt kei hard aan.....Is daar niet iets voor te krijgen?
( Nu wil ik natuurlijk ook niet een vermogen uit gaan geven, maar kan het zo niet aanzien)
Hoe kan ik weten welke maat deken hij zou moeten, dan kan ik misschien 2e hands een andere gaan kopen?

Groetjessss.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:42

meid waar begin je aan, ik zou om hulp gaan vragen in de buurt en m anders lekker 10 dagen in de wei laten lopen, er me toch zeker niet op begeven, zeker ook omdat je zelf zegt op manege soms met bibbers rond te lopen, dat hebebn ze zo door, zo te lezen heeft hij een consequent iemand nodig, geen meisje van 11 en ook niet iemand die zelf nog niet zo zeker is zoals jijzelf, vind jouw aanbod om te helpen super lief, maar meid, brand je vingers er niet aan.

te veel aan suikers binen krijgen (kuilgras) is ook weer factor dat de exceem kan verergeren, zo lang beestje niet hard werkt en op goede wei met gras staat, is de kuil en/of de brok ook niet nodig, af en toe peentje ed is prima

beste remedie tegen zomerexceem vind ik MCQ, maar kost wat, daarnaast moet je zomerexceem heel tijd preventief behandelen, als je pas begint als het zich openbaart, ben ja al te laat

weer typiosch voorbeeld van verhaal dat elke gek n paard kan kopen, zonder er ervaring mee te hebben, en daarmee bedoel ik niet jou, TS, fjord is ook absoluut geen kinder pony! Sterkte

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:56

muissie5 schreef:
Mindim ->

Er zit aan de hals alleen een klein stukje afgeknapt stofje.....de deken is ook overal gescheurd/stuk, dit ga ik morgen maar zo goed en kwaad als het kan repareren.
Weet jij een merk van een jeukstillend middel?( valt op zn minst te proberen denk ik)
Garm, de fjord had half lange manen 3 maanden geleden toen ze hem kochten, nu zijn ze helemaal afgeschuurd, en het voelt kei hard aan.....Is daar niet iets voor te krijgen?
( Nu wil ik natuurlijk ook niet een vermogen uit gaan geven, maar kan het zo niet aanzien)
Hoe kan ik weten welke maat deken hij zou moeten, dan kan ik misschien 2e hands een andere gaan kopen?

Groetjessss.

Kun je ze niet even bellen en de situatie uitleggen. Dan koop je een fatsoenlijke exzeemdeken en jeukstillend middel en dan betalen ze je die na hun vakantie terug. Ze zullen het zelf ook moeten kopen, dus of jij het nu een week eerder doet, zal het paard een hoop schelen. Jeuk is erger dan pijn.
Ik ben zelf van de Leovet middelen.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:08

Hebben die eigenaren geen "handleiding" voor jou achter gelaten?
Ik had laatst een hond om op te passen en toen kreeg ik een heel blad met instructies er bij!

Eerlijk gezegd klinkt het ook een beetje alsof de eigenaren zich ook geen raad weten met deze Fjord.
Ze gaan zo te lezen ten eerste al niet goed om met de exceem: daar moet je namelijk echt heel goed bovenop zitten! Dus geen halve deken die alleen om gaat 'als de wondjes erger worden'...
Verder lijkt het erop dat de Fjord een loopje met ze neemt: hij wordt door het meisje niet consequent gereden, dus doet hij lekker zijn eigen zin. Het bijten als hij ruikt dat je wat lekkers bij je hebt is hier waarschijnlijk ook een gevolg van.
Deze Fjord heeft een consequente baas nodig die hem vertelt dat 'NEE' ook echt 'Nee' is. In mijn ogen kan een kind van 11 zonder goede begeleiding nog niet consequent genoeg zijn.
Pas dus alstjeblieft op als je gaat rijden: hij zal je ongetwijfeld gaan uitproberen! Misschien is hij daarin ook wat sterker als bij het meisje van 11, omdat jij meer van hem durft te vragen.

In de wei rijden lijkt mij niet zo'n probleem, maar het is jammer dat je geen bak tot je beschikking hebt. Het is wel logisch dat het paard de wei ziet als een plek voor ontspanning en dus gaat klieren wanneer er op die plek gewerkt moet worden...
Buitenrijden lijkt mij eng met zo'n wildvreemd paard: weet je zeker dat je dat aandurft? Ik weet natuurlijk niet of jouw manege ook aandacht besteedt aan het buitenrijden, maar als je er weinig ervaring mee hebt: niet doen! Je kunt jezelf en andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Wat je wel kunt doen is iemand (met verstand van paarden) meenemen die er dan naast kan lopen of fietsen. Of misschien een andere ruiter met paard...
Wat betreft longeren: dat lijkt me ook niet verstandig als je er geen ervaring mee hebt. Je weet dan namelijk nooit of je iets fout doet en of dat gevolgen gaat hebben.
Op een natte weide kan het inderdaad ook te glad zijn om te longeren (en pas aub ook op met rijden!); zelfs al draagt deze Fjord hoefijzers! Je zou voor meer grip kalkoenen in kunnen draaien als hij ijzers heeft, maar volgens mij moet je je daar ook maar niet aan wagen...

Een weekje stilstaan is overigens ook geen probleem voor een paard, hoor!

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:26

mairead schreef:
Buitenrijden lijkt mij eng met zo'n wildvreemd paard: weet je zeker dat je dat aandurft? Ik weet natuurlijk niet of jouw manege ook aandacht besteedt aan het buitenrijden, maar als je er weinig ervaring mee hebt: niet doen! Je kunt jezelf en andere verkeersdeelnemers in gevaar brengen. Een weekje stilstaan is overigens ook geen probleem voor een paard, hoor!

En dan nog, een buitenrit op een braaf manegepaard dat met zijn groep vriendjes meedraaft is heel iets anders dan buiten rijden op een sterke fjord die je aan het uit proberen gaat.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 20:09

Hoi,

Nou ik kom nu net van de fjord vandaan poeh heee, ik heb me echt verkeken op al het werk wat erbij komt kijken ;-)
De eigenaar heeft deze fjord nu net 3 maanden , hiervoor had ze 8 weken een grote KWPNer, maar ja haar dochter was er bang voor dus moet ie weg en kwam deze fjord.
Ik moet zeggen hij heeft wel een karakter, met poetsen had ik hem vast gezet en schuren tegen de muur...echt zielig!
Natuurlijk weer willen bijten in mijn jas maar toen heb ik hem meteen een tik gegeven op zijn snuit( zielig) en hard NEE geroepen, hahaha toen keek hij best sneu vooruit.

Wat een haren kwamen er vanaf, leek wel of hij aan het vervachten is poeh, maar na 1,5 uur! stond hij er weer blits en blank bij ;-)
alle wondjes heb ik uitgespoeld met water, na gedept met keukenrol en creme erop gedaan. de losse korstjes uit de staart geplukt.
de hoeven heb ik in een emmer water gezet en helemaal geschrobt, daarna hoefvet erop.
( geen idee of dat nu moest, op de manege moeten we dat na iedere buitenrit wel doen)

Verder doet hij dus alles voor eten, uit de wei gaat makkelijk ( die is ver kaal) maar dat stuk gras tot aan de stallen wat een drama! Trekken en sjorren......Nouja een brokje deed een beetje wonderen.
Hij is wel best onrustig, staat niet zo stil als een manege paard zeg maar, maar zal ook door de jeuk komen?

Tja een handleiding zou erg fijn geweest zijn, het enige wat ik weet is, s'morgens een zak kuil neer kiepen,10 wortels een een bakje brokjes geven, deken recht trekken als ie buiten staat en drollen uit de wei halen.
s'avonds paard borstelen, knuffelen, rijden of longeren, weer een zak kuil, brokken en 10 wortels.....
Bij erge regen op stal zetten.
That's it.

Tja ALS ik mijn honden uit logeren doe dan krijgen ze zwart op wit mee wat er gedaan moet worden en hoe....

Ik heb nu eenmaal ja gezegd dus probeer ik er maar het beste van te maken ;-)

Nee aan rijden denk ik eerlijk gezegd niet eens, als ik al moet sjorren en trekken om hem naar de poetsplaats te krijgen...wie weet wat hij gaat doen als ik erop zit!
Longeren ga ik ook maar niet doen, tjonge voel me net een klein kind dat ik dit allemaal niet weet/kan ;-(

Maarrrrr ik heb pionnen zien liggen en balkjes, dus morgen middag ga ik gewoon met hem rennen door de wei, haha of ik laat hem apporteren naar kleine stukjes wortel hihi.

Nouja ik vond 10 wortels al veel te veel, ik heb hem dan ook maar een kleine zak( wat net in het hooinet paste) kuil gegeven, half bakje brokken en 2 wortels in stukjes door de wei gegooid.
De deken eens uitgeborsteld ( kon je bijna een kussen mee vullen) en ik heb het halster afgelaten, deze zat zo strak en die open wondjes eronder garm! Wel het vliegen netje om gedaan en zo weer de wei in.

Al met al een dikke 2,5 uur bezig geweest.
Ach ik doe het graag daar niet van, maar rijden zelfs in de wei doe ik niet hoor, ik ken het paard niet echt, daarbij heeft ie echt een eigen willetje en ik ben bang dat ik toch zenuwachtig ga worden en dat overbreng op het paardje.

Omdat ik 20 jaar niet meer heb gereden en nu pas sinds enkele maanden weer ben begonnen ben ik te onzeker denk ik, en moet mijn balans eerst terug vinden, haha laatst in de les, van galop naar draf terug, ging een beetje te hard en daar lag ik al ernaast ( wel met charme)

De eigenaar kwam nog met dochter-lief afscheid nemen......
Dochter riep van afstand doeg en liep meteen de wei van de shetties in en ging daar op de grond zitten.....( toen viel mij eerlijk gezegd niks meer in)

Had nog gevraagd of ik vliegen spul moest kopen of iets anders, nee die creme doet het prima wat er ligt ( iets met citronella erin grrrr, ik kreeg verder geen kans om nog vragen te stellen want ze moesten snel snel weg.........)

Nou morgen ga ik meteen achter een wel 2e hands deken aan en anti vliegen spul, zou ze dat niet willen betalen pech gehad dan, ik kan het niet aanzien dat ie zo een jeuk heeft.....

Ook zoiets, paardje stond geboend en al op de wei, gaat rollen en daarna op zijn kont pirouettes draaien en flemen, al die kindjes en moeders lachen....ik kon wel huilen zeg!

Al met al een hoop werk, maar hoop dat ik het fjordje iets beter jeukvrij ga krijgen.
( hihi zal een zeer lange nacht worden met info vergaren hier op bokt ;-)

Bedankt iedereen voor de reacties!!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:20

Arme dier, in de handen van leken (eigenaren) Iedereen moet het leren, maar jammer dat ze geen hulp erbij hebben.
Een fjord is idd geen pony voor een kind, zitten uitzonderingen bij.

TS, ik wens je veel sterkte, vraag desnoods hulp bij je manege. Misschien hebben die nog goede adviezen.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 21:14

IndianLady, hulp vraag ik zeker, ik ga niet zomaar iets doen he, wat je zegt arm dier!!
Ik vraag me af why kopen ze een paardje? kind hobbelt er 3x per week op, moeders verzorgd( zover je dat mag zeggen) alleen maar....persoonlijk had ik mijn kind desnoods 3x bij de manege op een vaste pony laten rijden, is goedkoper ook nog eens.....

Ik droomde altijd van een eigen paardje maar zie er de eerste jaren zeker vanaf! Eerst goed leren rijden en alle theorie kennen,een zak geld zou ook niet misstaan, en dan zou ik hem in vol pension zetten...maarja wie ben ik....

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 12:58

het paardje is met zijn neus in de boter gevallen met jou, super wat je voor hem doet en ja zo te lezen heeft ie onzijwe jeuk, hoe heet ie eigenlijk?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:58

Hoi Carolinef,

De Fjord heet Joy.

Ik heb vannacht niet kunnen slapen het regende zo erg, en de eigenaar had gezegd dat hij met regen en onweer binnen moest staan.
Ik wou om half 5 nog naar de wei rijden maar mijn partner liet me niet gaan.
( Het is 18 km rijden heen en ben nacht blind)

Vanmorgen kwam ik aan midden in een flinke bui...zag hem al staan...
De deken lag er helemaal naast, alleen de hals zat nog om zijn lijf, en alles onder de modder.
Snel de deken eraf, halster om en naar de stal.
( Haha wat weer een hels karwei was omdat meneer perse alle grasjes wou opeten die onderweg zo groen erbij liggen)

Eenmaal in de stal schrok ik me rot, de kleine wondjes waren 2x zo groot en hij had er en hoop bij!
Weer met schoon water en een spons schoon gemaakt, droog gedept en acederm erop gedaan.
Dat arme dier wou niet eten, hij ging ontzettend schuren! De hele wanden gingen op en neer.
Omdat er helemaal niemand was en ik mn gsm vergeten ben heb ik maar op gevoel gewerkt.
Ik heb het paardje maar gewoon bloot in de wei gezet, de deken en vliegennet mee naar huis genomen en meteen met neutral in de was gedaan.
Ik moest kiezen, of het paardje zich helemaal stuk laten schuren met alle gevolgen van dien of maar buiten in de regen laten grazen.
De gewone vliegendeken wat er lag was zo groot ik vond het te gevaarlijk.
Erg jammer want ben gewoon bang hoe ik hem aantref en wat moet ik nu doen????

Het blijft vanacht regenen maar ik vind zelf naar binnen zetten geen goed idee.
Morgen krijg ik met de post mcq binnen dus kan vandaag niks meer doen dan de modder eraf borstelen, poetsen en schone deken erop.
Ook is het zo dat hij vandaag een nieuwe stal krijgt in het binnen gedeelte, een vaste betonnen stal zeg maar, lekker ruim maar wel donker en aan alle 2 de kanten een shet ernaast,
( heb ik zo nog wat te doen de oude stal helemaal schoonspuiten en nieuwe inrichten maar moet vanavond anders is de stal weg zei de eigenaar)
Nouja en om het paardje nu meteen in een nieuwe stal een hele nacht te laten.....

Mijn motto beter nat en koud dan wond....of zie ik dit verkeerd?
Er is wel een regen deken, zal ik die over de vliegen deken anders doen?
Oef ik weet het echt ff niet...zo zielig vind ik het.

Maar goed, roeien met de riemen die we hebben.

Gr. Muissie.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 16:59

Oja,

Bah ik heb veel vraagjes, de kuil ligt buiten in de regen en er zitten honderden kleine vliegjes op, kan dit kwaad??
Zal ik wat meer plastic erover leggen?

Thkzzzzz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:02

Met regen en veel wind zijn er amper vliegen. Dus je kan haar vannacht prima bloot buiten laten staan. De mugjes waar het om gaat zijn vooral actief bij zonsopgang en zonsondergang. Maar hier waai je bekant weg. Ik zou haar vannacht lekker buiten laten, van een beetje regen krijgen ze niets en het is niet koud.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 17:11

idd lekker buiten laten vanacht,de mugjes waar ze allergisch voor is zijn smorgens het actiefste.
Zou je de eigenare niet kunnen aanbieden om hun te helpen als ze terug zijn met de verzoring van hun paard?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 19:44

Hay,

Zo het paardje is weer helemaal verzorgd.
Hij staat in zijn blootje gewoon buiten, morgen vroeg hoop ik dat de postbode komt met het anti jeuk spulletje.
Hij zal wel niet weg smelten van de regen ;-)

@Annemieke89 -> Ik blijf zeker helpen met dit diertje, zal de eigenaar zeer op prijs stellen, zoveel tijd als ik heeft ze helemaal niet eens met een druk gezin en alle zorg van het paardje en andere dieren.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:53

ja beter gewoon buiten, jeuk houdt ie soweiso wel, maar buiten heeft ie denk ik minder middeeln om tegenaan te schuren dan binnen in stal, wat goed dat je mcq hebt besteld, dit goed insmeren op manenboog en dan waar de huid overgaat in haar, goed tussen de haren in wrijven, voorpluk zelfde verhaal, staartwortel en al die plekjes ook goed insmeren, vliegendeken erop en klaar, ook al regent het en heeft hij die deken om, die wappert ook zo weer droog, je bent goed bezig, diep respect _/-\o_ _/-\o_

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 05:28

Hallo,

Nou diep respect voor alle paarden eigenaren die hun paard helemaal zelf verzorgen....
Wat een werk, ik ben echt terug gekomen helemaal afgemat en doorweekt ( maar wel voldaan dat ik de fjord wat kan helpen)
De mcq vond hij niet fijn!
Ik heb hem met 2en vast moeten houden, ik denk dat het prikt.
Ik heb dat spul wel in een planten spuit gedaan anders is de fles zo leeg als je die eroverheen schud ;-)
Toen heb ik ook wat op mijn hand gespoten en op zijn wangen en voorhoofd gesmeerd, weet niet of dit nut heeft goed is????

De wei eigenaar kwam naar me toe en vroeg of ik hem buiten had laten staan met dit weer? Ik zo ja meneer, hij breekt de stal af denk ik, dus vond ik het veiliger in de wei, ook ivm schuren.
Nou mag dus niet, alle andere shetties gaan allemaal sávonds de stal in, en de fjord moest dat ook want bij de eigenaar gaat hij ook voor de nacht de stal in, jeuk of niet.

Ik heb hem maar de benen afgespoten ( was tot de knie in de modder) maar hij had ook gerold ohoh wat zag hij eruit, de pratch tot in zijn oren.
Ik vond het te koud om hem helemaal af te spuiten dus heb ik hem met voer in de stal gezet.
Na een uurtje naar hem kijken op een stoeltje had ik zoiets laat hem maar, een shet naast hem was aan het gillen en trappen naar hem ( tegen de box aan) Hij ging weer schuren...ik ben gewoon naar huis gegaan, morgen vroeg borstel ik de droge modder er wel uit, spulletje erin deken erop en de wei weer in.

Ik heb nog een vraag over het eten.
De wei is best wel kaal. Als ik smorgens kom dan rent hij keihard op me af bijna tegen het hek aan, hinnikt een beetje en doet heel erg druk.
Ik negeer dat maar en geef snel zijn brokjes en kuil.
Hij lijkt dan zoooo uitgehongerd, blijft aan 1 stuk eten en schrokken tot het op is.
Onderweg naar de stal staat wel gras en hij is gewoon wild dan om het te eten, rukt echt grote plukken eruit.
Naja s'avonds hetzelfde verhaal.

Heeft hij nu echt zo een honger???
Moet hij meer kuil hebben zodat hij er langer mee doet, in een half uurtje is het al bijna op.
Maar dan blijft hij misschien zich gek eraan eten en word ziek?
Ik weet het echt niet, hij is zeker niet te dik, en omdat hij geen beweging krijgt heb ik het idee dat het genoeg moet zijn, maar nu staat hij de hele nacht dus zonder voer op stal, ja sto, maar omdat hij alles meteen opeet?
Wat moet ik hiermee?

Thkz voor het lezen alleen al ;-)

Krisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 06:38

Hallo,

Als de Fjord goed op gewicht is dan krijgt hij genoeg, Fjorden hebben ook minder nodig dan bijv. volbloed paarden.
Een indicatie voor het juiste gewicht is dat je de ribben wel kan voelen maar NIET kan zien.
Hooi kan je een paard nooit te veel geven, biks echter wel! Zeker omdat hij nu stil staat. Google maar eens op maandagziekte.

Nog even over het rij en longeer probleem. Als je Fjord op 1 kant niet te longeren is, maar bijvoorbeeld heel hard gaat rennen en op de ene kant veel beter de rijden is dan op de andere kant dan is de kans groot dat het paard scheef is. Hij zal dus zeker rechtgericht moeten worden.
Van de site www.paardenbegrijpen.nl heb ik heel veel geleerd. Daar kan je de soorten scheef heden vinden en wat je eraan kan doen.
Ik heb nu ook les in het rechtrichten (google anders maar) en ik heb er zo veel baat bij, bij mijn bijrijpaard. Ik zie al erg veel verschil in bespiering en ze loopt nu ook minder op de voorhand.

Ik hoop je er wat aan hebt!

Groetjes.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 08:03

Hallo Krisss,

Bedankt voor je reactie.
De site paardenbegrijpen had ik toevallig gister al ontdekt.
Maar het is zo ik heb nog nooit een longeerlijn in mijn handen gehad en ga dus ook nu nog niet zomaar iets doen.
In plaats van mijn normale paardrijles vrijdag heb ik een half uur prive les gevraagd om te longeren ;-)
Mijn lesgever keek me wel even vreemd aan, maar beter in 1keer goed geleerd dan dat ik zomaar wat ga staan trekken en doen.
( Longeren is nu ook niet te doen veel te modderig, maar voor mezelf wil ik het wel leren.)

Over het voer ik zal zo meteen eens gaan voelen aan de ribjes hahahaa.
Ik denk dat de brokjes wat hij krijg niet zo veel uitmaakt, dat is maar 2 handjes ongeveer.
( Zijn ook geen brokjes maar ziet eruit als zemelen geplet hihi)
Staat geen merk op zit in een ton, dus geen idee wat het is.

Maar ik vraag me af of hij dan niet gewoon door blijft eten als ik bv 4x zoveel kuil er neer leg en dat hij dan buikpijn krijgt..
Nouja ik ga er nu heen en meen mijn camera mee en zal een paar foto's proberen te maken.

Heel erg bedankt voor de reactie.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 08:08

Ik heb nog even snel gelezen over maandagsziekte.

Ik denk niet dat dit paard dit kan krijgen zo snel, hij kreeg al niet veel beweging, met nat weer zoals nu staat hij stil.
Als het droog in de wei is rijd het meissie van 11 erop, nouja gewoon een beetje stap en draf zover ze dat kan.
1 of 2 x gaan ze met de kar op weg, maar dat is iemand die ervaring heeft in mennen die met hun mee gaat.
Als het meissie niet wil rijden longeert moeder haar zover zei dat dus kan....ze zei tegen mij dat het niet lukte omdat hij linksom helemaal niet wilt draven , laat staat galop.( Hij komt dan op haar af gestormd en dan houd ze het voor gezien)
Verder word er niks gedaan met dit diertje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:38

Kuil wat nat wordt gaat schimmelen, vliegjes erin is dus niet goed
een paard wat zulke jeuk heeft heeft een eczeemdeken nodig, alleen vliegenspul werkt hier niet tegen
het beste kun je hem zelfs op stal zetten in de tijden dat de mugjes actief zijn, en snachts buiten laten lopen

Met onweer binnnen zetten kan ik begrijpen, met regen is onzin, kunnen ze goed tegen en zeker een exzemer heeft dan geen last van de mugjes

Ik zou een fjord met exczeem juist geen kuil geven en brok, zeker aangezien die niks doet, alleen wat hooie n gras en evt paar worteltjes.
Kuil zit meer eiwit in, en ook dat veroorzaakt jeuk, en ook overgewicht is niet goed voor de jeuk.

Klinkt op mij alsof mensen zomaar een dier hebben aangeschaft zonder te weten wat het inhoud, fijn dat je probeerd te helpen
Ben alleen bang dat als hun terugkomen, je werk voor niks is geweest en hun het op hun "eigen" manier doen