Buitenrace-je op mijn fjord!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

patricia3

Buitenrace-je op mijn fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 22:57

Ik heb mijn fjord nu 14 maanden en het rijden in de bak gaat goed. Daarnaast hebben we al een half jaar NH lessen, waar hij goed op reageert. Wandelen in het bos, duinen, noem maar op gaat prima. Nu willen wij buiten in het bos gaan rijden. Vorige week ben ik dat gaan doen. We begonnen in stap, daarna een drafje, maar toen ik wilde halt houden, ging hij er in galop vandoor. Ik kreeg hem niet terug, dus heb ik hem maar voorwaarts gedreven. Uiteindelijk werd hij moe en ging over in stap, wel een pittige stap. Hij is gek op het bos, we wandelen er vaak, maar dat hij daar niet goed luistert is wel een probleem/gevaar. Ik ben daarna in de bak gaan rijden en daar reageert hij weer goed op al mijn hulpen. Mijn vraag is: gaat dit over naarmate we vaker in het bos rijden (de nieuwigheid is er dan af), wie herkent dit en heeft tips?

Sodeletuut

Re: Buitenrace-je op mijn fjord!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 22:59

Misschien een idee om je paard de One Rein Stop te leren, dit is een soort noodstop. Want controle is natuurlijk erg belangrijk als je buiten rijdt. Ging je paard er vandoor uit angst, of omdat hij niet luisterde?

patricia3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:05

Hij ging ervan door, omdat hij dit gewoon wilde. Hij is bomproof en is zo lang ik hem heb nog nergens van geschrokken. De one rein stop ben ik inderdaad al met hem aan het oefenen, maar dat beheersen we nog niet helemaal.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:07

Denk dat je op de goede weg bent :j
Het is voor hem ook allemaal zo leuk en spannend buiten :P

patricia3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 23:15

We rijden bitloos en blijven dit ook, ook al wordt ons aangeraden (door andere paarden eigenaren in mijn omgeving) om met bit te gaan rijden, want dan kan hij er niet vandoor. Hier sta ik niet achter, we gaan voor zo natuurlijk mogelijk, dus graag tips/ideeën in deze richting.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:17

Kun je (als hij het weer doet) hem niet proberen om te draaien als het ware? Soms helpt dat ook wel. Dacht laat het in ieder geval even zeggen :)

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:58

geloof me, met bit kunnen ze net zo makkelijk er vandoor vliegen als bitloos. verder geen tip voor, Ik heb beetje zelfde probleem

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:14

Blijven oefenen, je klinkt niet als een bang iemand (als je hem voorwaarts hebt gedreven in galop) dus ik denk echt dat het enthousiasme is..altijd maar luisteren is ook niks aan natuurlijk.. ;)

Ik heb ook zo'n exemplaar..heb hem ook bitloos ingereden (hij is veelzijdig dus een bit kent hij inmiddels ook) en hij ging ook door een 'aan de jolige kletter' fase. Zolang je geen gevaar vormt voor anderen (wij hadden kilometers bospad dus laat maar lopen) is het okee. Inmiddels heeft Beer een rem, mijn stem en zit, maar als hij echt in een dolle bui is wil hij nog wel eens een spurtje doen.. Wat bij hem altijd helpt is dat ik me even helemaal ontspan, even de teugels laat vieren en dan met stem en een rustige 'vibe' hem terughaal naar draf..even jezelf 're-setten' zeg maar want zodra je zelf gaat aanspannen is je ontspanning weg en wordt terugnemen moeilijker.

Een bit is zeker geen garantie voor rem maar ik heb wel eens met een bit wat fermer kunnen corrigeren en dat heeft wel geholpen, ben ik heel eerlijk in. Soms moet je je grenzen wat duidelijker afbakenen en het ene paard heeft dat heel snel door en bij de ander duurt het wat langer..

Succes en lekker genieten!

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:40

truus1970 schreef:
geloof me, met bit kunnen ze net zo makkelijk er vandoor vliegen als bitloos. verder geen tip voor, Ik heb beetje zelfde probleem

Zowel met als zonder bit zullen ze er vandoor gaan, maar met Bit heb je ze wel makkerlijk terug :j

Ik rij Fjordy met een pessoabit buiten, zodat hij goed terug te krijgen is.
Met een enkel bitje (of halster) ben ik echt héél lang bezig.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 15:59

Amber_ schreef:
Zowel met als zonder bit zullen ze er vandoor gaan, maar met Bit heb je ze wel makkelijk terug :j

Ik rij Fjordy met een pessoabit buiten, zodat hij goed terug te krijgen is.
Met een enkel bitje (of halster) ben ik echt héél lang bezig.

Hier idem, terwijl ik in de bak met een leren bitje rondstuur. Voor de scherpe inwerking van een pessoa hebben ze ineens wel respect. Ik rijd overigens wel met 2 teugels, dus de scherpste hangt 9 van de 10 keer werkeloos toe te kijken.

patricia3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 21:10

Vandaag dus voor het eerst een duinritje gemaakt, heb toch maar even het advies genomen en een bit gebruikt. Ik heb in de duinen zelf met weinig teugel druk gereden, dat ging goed. Zolmar was wel weer erg enthousiast en uiteindelijk kon hij het niet meer houden en ging er toch vandoor. Ik kreeg hem wel weer terug mede dankzij het bit. Aan de ene kant was ik blij dat ik een rem had, maar aan de andere kant voelde het een beetje als falen. We rijden in de bak bitloos en daar luistert hij naar alle hulpen. Zijn enthousiasme en blijdschap in het bos/duinen wint het van mijn leiderschap. Daar moeten we dus nog verder op oefenen.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 21:15

Dat is toch geen falen :D?

Ik zou Fjordy heel graag bitloos buiten rijden, maar daar doe ik mezelf en hem geen plezier mee. Dan ben ik de hele rit boos omdat hij niet terug komt, en voluit galoperen mag hij dan niet meer.

Nee ik doe hem meer plezier met een pessoabit, hij loopt met een losse teugel :j. Hij heeft er idd ontzag voor, en luistert zelfs al op stemhulpen. Alleen na een fikse rengalop is het gewoon handig!

Ondanks ik hem niet met wat lichters kan buiten rijden, kan ik niet zeggen dat ik faal met hem. :D We crossen L paarden, we voelen elkaar dan super aan.

Alleen, het blijven Fjorden ;) :D

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 22:52

truus1970 schreef:

ja want dat heb ik ook vaak met moon als we buiten gaan rijden

kristelhans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 01:03

Je hebt zeker niet gefaald joh! Je moet ook een beetje ontdekken wat het beste werkt en je paard moet gewoon nog veel leren buiten, geef hem wat tijd en jezelf ook.

Beer heeft ook een rem nu, met bit geinstalleerd want bitloos liep ik constant aan zijn kop te trekken en reed ik zelf ook niet meer onstpannen..je moet niet bitloos willen om maar te zeggen dat je bitloos rijdt (ik zeg niet dat je dit doet hoor!) want dan ga je je doel voorbij..'ontspanning' neem ik aan.

Nu rijden we weer bitloos. Soms rijd ik buiten ook met bit, als we met een paard gaan waar Beer opgefokt van raakt.. ik ben namelijk niet alleen op de weg en moet als ruiter ook verantwoordelijkheid nemen...net als wat Amber zegt, beter een keer duidelijk dan een hele rit in een mond of aan een neusriem lopen te hannesen en trekken..dan is bitloos dus niet meer vriendelijker. Lekker veelzijdig aan de slag gaan, dan kom je wel iets tegen wat bij jullie past.