Een eigen fjord kopen... zoveel vragen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

San_Fjord

Een eigen fjord kopen... zoveel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 12:41

Hallo allemaal!

Ik zit al lange tijd te dromen om een eigen fjordje te kopen. Maar ik zit met zoveel vragen.... Hopelijk kunnen jullie me wat antwoorden geven, om mijn beslissing iets minder moeilijk te maken ;)

Ten eerste: een veulen of een 3/4-jarige? Ik zou graag willen weten wat jullie hebben gedaan en waarom, en waarom je liever de ene kiest dan de ander.

En dan: een merrie of een hengst/ruin? Wat hebben jullie, en waarom hebben jullie daarvoor gekozen? Merken jullie veel verschil wat betreft karakter bv? Is het ene geslacht fijner voor keuringen wedstrijden enz? Ik snap dat je met een merrie het leuke voordeel hebt dat je kunt fokken, maar wat is eigenlijk verder het 'verschil'? Ik heb jarenlang ruinen gereden, en vond ze helemaal top. Maar vanaf een jaartje ongeveer rij ik nu een merrie, en doet zeker niet onder aan de ruinen... *zucht.... wie helpt mij ;)*

Verder vroeg ik mij af of jullie een indicatie kunnen geven over de maandelijkse kosten van een fjord. Ik wil hem/haar sowieso op een weiland met schuilstal zetten 24 per dag, het hele jaar door. Verder wil ik hem/haar uiteraard goed verzekeren enz. Kunnen jullie mij vertellen wat jullie per maand ong. kwijt zijn in totaal?

En tijd... ik snap dat een paard veel tijd kost, maar hoeveel dagen in de week/hoeveel uur per week zijn jullie kwijt aan jullie fjordje?

Zo...dat waren zo maar even een paar vragen van mijn vele vragen haha.... hopelijk hebben jullie verhelderende antwoorden voor mij :)

Alvast bedankt!

Groetjes Sanne

fjordnina

Re: Een eigen fjord kopen... zoveel vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 13:51

Of je voor een veulen kiest of een ouder paard hangt helemaal van je ervaring af. Als je echter de keuze wil maken tussen een veulen en een groene 3/4 jarige dan zou ik voor het veulen gaan. Het inrijden is over het algemeen het grootste struikelblok en als je daar een oplossing voor hebt (en er plezier in hebt en voldoende kennis en ervaring hebt) zou ik gaan voor zo jong mogelijk.

Ik ben een echt merriemens, heb zodoende ook alleen maar merries (op 1 shet ruintje na). Er zit over het algemeen karakter in en je moet je soms aanpassen aan de bui van de merrie, ruinen zijn gelijkmatiger, maar daardoor ook minder leuk vind ik persoonlijk. Dat afwisselende vind ik erg leuk.

Qua kosten kan ik je niet zoveel vertellen, we hebben ze op eigen land staan en dat scheelt aanzienlijk. Met 60 euro in de maand aan basiskosten (hoefsmid ontworming, maar ook shampoo en brok) red ik het zat. Dan heb je nog de eenmalige uitgaven van zadel en hoofdstel etc en dat kun je natuurlijk zo duur maken als je zelf wil.

Momenteel hebben we hier 5 fjorden en 2 shetten staan en dat kost me 2 uur per dag aan basisverzorging. Rijden oid kost me nog 1 tot 1,5 uur.
Toen ik nog 1 fjord had, was ik per dag zo'n 2 uur bezig incl. rijden.

rehtse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:21

Bij een veulen moet je nog 3 jaar wachten voordat je er een beetje opkan gaan zitten (en gelooof me dat is een hele tijd) en bij een 3/4 jarige kan je al aan de slag...
Tis maar net wat je leuk vind maar een veulen tja daar heb je 1 ja handen vol aan en 2 eist zeeeer veel opvoed ervaring.
verder tja ik persoonlijk hou het bij de merries omdat ik fok en dat nogsteeds niet zo makkelijk gaat met een ruin/hengst :+ . Maar je op dat gebied moet nadenken wat je wil. Wil je all1 maar wedstrijdjes rijden tja dan zou ik lekker een mooie ruin kiezen.
En een hengst zou ik wel afraden want er zijn maar weinig stallen die op een hengst zitten te wachten.
plus het feit als ie aan de merries geroken heefd bijna niet meer te houden is.(meeste dan)
Qua tijd kan je het zelf wel een beetje invullen want tja tis ook maar op wat voor een soort stal wil je gaan staan wan als je op n super stal gaat staan hoef je dr prakties niet naar om te kijken maar wil je een weilandje tja dan ben je wel wat uurtjes zoet per week.
verder kun je je stalling zo duur maken als je zelf wil maar meestal moet je wel rekenen tussen de 100 -250 per maand. Laatst had ik zitn rekenen dat die 2 van mij me per jaar zo'n dikke 15 duizend euro kosten.. Hoop geld 8)7 ...
dus verzint voor ge begint. O:)

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:29

Inderdaad, het ligt er aan wat je wilt en wat je ervaring is.

Als je het leuk vindt om je paardje helemaal zelf op te voeden en hem alles te leren (en vooral ook af te leren) dan moet je gaan voor een veulen. Heb je geen zin om nog 3/4 jaar te wachten, koop dan een die al zadelmak is en zet die dan naar je eigen hand.

En qua ruin/merrie/hengst, wil je fokken, neem dan een merrie. Wij hebben een merrie staan, en die is toch een stuk chagrijniger dan de ruin die we hebben staan. Zij heeft echt merrietrekjes. Ik zelf heb een ruin, en ik vind het heerlijk. Geen hengstigheid en geen brullende hengst. Een hengst zou ik zelf nooit kopen, in ieder geval niet om hem hengst te laten, maar dat is je eigen keus.

Ik denk dat je vooral naar het karakter van het paard moet kijken, voordat je ze afkeurt op geslacht.

Veel plezier en succes met het zoeken naar een leuk Fjordje!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 01:45

Waarom de keuze tussen een veulen of 3/4 jarige? Waarom geen iets oudere fjord? Zeg zeker niet dat daar je voorkeur naar uit moet gaan, maar vraag me af hoe je bij deze twee 'keuzemogelijkheden' bent gekomen.
Ik denk dat het heel erg afhangt van je ervaring, je persoonlijkheid, en ook simpelweg van wat je wilt en zoekt. Wordt het je eerste paardje?

Mijn eerste paardje was een onbeleerde, driejarige merrie. En de vooroordelen die daarbij horen heb ik voor een groot deel waar mogen maken ;) Ik had meerdere keren per week goede begeleiding, maar het is echt een pittige ervaring geweest. Heb ontzettend mooie en fijne herinneringen aan mijn tijd met haar, maar de keren dat ik haar driedubbel achter het behang heb willen plakken herinner ik me ook nog prima... :') Het idee van zelf inrijden en opvoeden is heel mooi, maar het gaat ook vaak genoeg mis en dan is het heel wat minder grappig. Goede begeleiding en voldoende ervaring is echt een pré
Als je op zoek bent naar een paardje waarmee je bijvoorbeeld binnen afzienbare tijd een wedstrijdje mee kan starten, het bos mee in kan zowel alleen als met een groep, zou ik zeker een meer ervaren dier zoeken. Heb je genoeg ervaring om een paard in praktisch alle gevallen voor te zijn als ze iets bedenken, heb je geduld en ervaring genoeg en wil je investeren in les en begeleiding als je hier geen ervaring in hebt? Dan zou ik de opties voor een jonger dier ook open laten staan.

Wat betreft ruin of merrie: zeker verschil wat mij betreft. Mijn merrie hield van theeleuten met andere merrie's op de wei en was absoluut liever lui dan moe. Toch wilde ik eigenlijk liefst weer een merrie toen ik op zoek ik weer op zoek ging naar een paardje, maar kwam met een ruin thuis. Mijn ruin denkt afentoe nog dat hij hengst is, houdt van kleine jongetjes dingen als bultjes oprennen, stoer doen en de macho uithangen. En stiekem vind ik dat veel leuker dan verwacht :D

De maandelijkse kosten liggen volledig aan de locatie, wat je wilt en wat je kunt. In mijn omgeving (midden gelderland) liggen de kosten voor pensionstalling tussen de 160 en 300 euro per maand. Daar komen dan kosten voor de smid, dierenarts, vervanging van tuig en dergelijke nog bij natuurlijk. Mijn paardje is (tot nu toe, afkloppen) zeer goedkoop qua smid en dierenarts, maar heeft wel vijf zadels in nog geen twee jaar gehad. Zo is er écht altijd wel iets lijkt het. Reken altijd meer dan je denkt, onvoorziene uitgaven heten niet voor niets onvoorzien.

Tijd hangt ook af van hoe je paard gehuisvest is, maar ook wat je zelf wilt. Bij ons op stal zijn genoeg mensen die maar 1 of 2 keer (of minder) per week komen. Paarden staan dan ook wel volpension en in de zomer allemaal 24/7 buiten in een kudde en worden in de gaten gehouden, dus komen in principe niets tekort.
Zelf ga ik 6 keer per week naar stal. Per keer ben ik minstens 3 uur kwijt waarvan een uur ook opgaat aan reistijd. Als ik langer dan een uur rijd (en dat is zeker een paar keer per week) ben ik meer tijd kwijt.

Ik zou zeggen: houd je ogen en oren open. Kijk wat er aangeboden wordt, en kijk ook naar dieren die niet in eerste instantie heel interessant lijken. Het karakter en de klik ik zovaak zoveel meer bepalender dan ras, leeftijd of geslacht!
Veel plezier en succes met het zoeken naar jou toppaardje!

Lieveranders

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 02:13

Ik heb 3 jaar geleden gekozen om een 3 jarige Fjord te kopen en deze zelf in te rijden. Dit had ik nooit moeten doen. Ik had me wel verdiept in het karakter van Fjorden, maar ik had het zo niet verwacht. Ze was zo ontzettend dominant over mij en ook nog eens heel sterk, ik kon daar niet tegenop. We hebben gewoon zo'n slechte start gehad, dat is ook niet weer goed gekomen. Ik rijd haar nu ook niet meer.

Ik heb er gewoon erg spijt van dat ik haar toen niet eerst heb laten inrijden en haar daarna opgehaald.

Qua kosten is het net wat je wil. Ik had haar eerst op een land met schuilstal staan, daar betaalde ik 50 euro.. Nu op stal met weidegang, ik betaal nu 150..
Qua dierenartskosten dacht ik altijd dat zal wel meevallen want Fjorden zijn sterk, maar er gaat binnenkort wel een beste rekening op mijn mat vallen. Ze is 3 week geleden erg ziek geweest, ze had zandkoliek. Ze is er gelukkig weer bovenop gekomen, maar het ging even erg slecht met haar..

Verder is ze erg lief en was ze wel heel snel verkeersmak. Ze laat zich niet zo snel gek maken. Ik ben echt wel gek op haar en moet ook wel lachen om haar typische Fjordenstreken, maar ik zal niet meer op haar gaan rijden..

Succes met je beslissing, ik vind dat je er in elk geval goed over nadenkt! Beter dan dat ik heb gedaan in elk geval..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:38

Als je ervaring hebt met jonge paarden en inrijden/opvoeden, dan kun je een jong paard kopen. Kan/wil je 3 jaar wachten met rijden dan ook een veulen. Maar je weet dan vaak niet hoe het veulen gaat worden, of hij bv groot genoeg voor jouw wordt, of zijn bouw, beenstanden ed. Op oudere leeftijd weet je dat wel gelijk.

Qua kosten kan het heel erg oplopen. Woon je in de randstad dan kost het wel zo'n 400 euro per maand.
Buiten de onverwachte kosten.
Mijn paard staat 9 maanden per jaar op een manege, dit kost mij zo gemiddeld 4 uur per dag aan verzorging en beweging geven. Zomers staat hij 3 maanden 24/7 op het land dan kost het weer minder tijd. Maar je moet toch wel elke dag gaan om te controleren of alles goed is en eventuele verzorging.

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 10:15

CCCCC schreef:
Inderdaad, het ligt er aan wat je wilt en wat je ervaring is.

Als je het leuk vindt om je paardje helemaal zelf op te voeden en hem alles te leren (en vooral ook af te leren) dan moet je gaan voor een veulen. Heb je geen zin om nog 3/4 jaar te wachten, koop dan een die al zadelmak is en zet die dan naar je eigen hand.

En qua ruin/merrie/hengst, wil je fokken, neem dan een merrie. Wij hebben een merrie staan, en die is toch een stuk chagrijniger dan de ruin die we hebben staan. Zij heeft echt merrietrekjes. Ik zelf heb een ruin, en ik vind het heerlijk. Geen hengstigheid en geen brullende hengst. Een hengst zou ik zelf nooit kopen, in ieder geval niet om hem hengst te laten, maar dat is je eigen keus.

Ik denk dat je vooral naar het karakter van het paard moet kijken, voordat je ze afkeurt op geslacht.

Veel plezier en succes met het zoeken naar een leuk Fjordje!

Oh en over de kosten, ik heb mijn paard aan huis staan. Hij staat 24/7 op wei met schuilstal, in de winter kan ie eventueel 's nachts op stal, maar ben van plan hem lekker buiten te laten. Ik heb alleen de kosten van het voer, ontwormen, enten, hoefsmid e.d. ik denk dat dat niet meer is dan 50/60 euro per maand. Ik hou wel van mooie dekjes en frontriemen, dus dat is een grotere kostenpost. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 12:13

Hmm.. Goed dat je je er in verdiept.
Bepaal eerst eens hoeveel ervaring je zelf hebt en wat je met het beestje wilt doen. Zorg dat je een uitgangspunt hebt als je begint met zoeken. Ik heb in feite wel twee paarden te koop ruin en merrie, maar het zijn totaal andere typjes, ze komen uit eigen fok, maar verschillende ouders. Het verschil zit hem volgens mij niet in het geslacht, ik heb meerdere veulens gefokt en heb uit de moeder van de merrie, de pittigere, ook een pittiger hengstje gehaald en uit de ruin, de brave, zijn moeder een hele lieve, brave merrie gefokt.
De een zie ik meer de recreatieve tour op gaan en de andere is wat pittiger en zal waarschijnlijk wat meer een sporttypje worden.. Maar ze zijn allebei nog jong, en het kan nog veranderen.

Maar qua geslacht zou ik niet weten, ruinen zijn vaak wat stabieler in omgang, merries kunnen nog wel karakters zijn. Maar ik ken ook karaktervolle ruinen en hele makkelijke merries. Dus staar je niet blind op, ik wil een ruin, want die zijn makkelijker..
Als je er mee wilt fokken ga je natuurlijk wel op zoek naar een merrie.
Ik heb zelf merries en een ruin dus, maar mijn merries zijn eigenlijk nooit vervelend hengstig, nooit geen last van gehad..

Over de leeftijd..
Ik zou zelf een jong dier kopen of een beleerde fjord. Ik ben zelf geen held en zou dus niet zo makkelijk meteen een 3 of 4 jarige inrijden. Als je een jong dier koopt dan leer je het in de loop van de jaren kennen en weet je toch wel zo'n beetje wat je kan verwachten als je erop stapt. Ik vind dat zelf wel erg fijn.
Je moet dan inderdaad nog wel een poosje wachten voor je ermee kan gaan rijden, maar je kunt hem of haar nog goed naar je eigen hand zetten en je leert elkaar heel goed kennen.

Kosten vind ik moeilijk in te schatten. Wij kopen hooi of kuil als het nodig is, ik huur een derde hectare land bij voor 300 euro per jaar, maar dat huur ik van familie, dat scheelt ook nog..
Familie is ook veelal boer, dus we kunnen makkelijker aan spul als voer e.d. komen. Machines voor het land is gewoon te leen e.d.
Ik weet wel dat een ziek paard behoorlijk in de papieren kan lopen, ook als is het feitelijk maar een kleinigheid waar een zalfje voor nodig is.

Mijn paarden staan verder 24/7 in het land, momenteel geen een aan het werk, moeder met veulen, een jaarling en een twenter.
Tja dan is het een kwestie van waterbakken schoon en vol, controle, maar daar ben ik ook zo mee klaar.
Ik het gras op dan moet er een of twee kruiwagen hooi heen, duurt iets langer..
Maar er komt dus wel af en toe weideonderhoud bij, afrastering maken, er is toch wel vaak wat te doen..

cheyenne8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 13:13

Ik heb sinds kort een eigen fjord:Moos.Hij is 5 jaar en ik heb voor zijn leeftijd gekozen omdat hij nu al wel het meeste weet maar ik kan hem zelf ook nog dingen bijleren!En ik heb gekozen voor een ruin omdat die vaak wat minder chagerijnig zijn dan merries en rustiger dan hengsten.Verder heb ik voor een fjord gekozen omdat het van die lekker onverstoorbare types zijn.Mijn fjord kan namelijk ook heel hoog springen:1.20 en mijn fjord zelf is 1.48.Ik ben met mijn fjord ongeveer 2 uur kwijt,want ik rijd elke dag een uur,dan schep ik nog de mest uit de wei en stal,dan nog voeren en opzadelen met poetsen.En het ligt er ook aan of hij nog vies is.Maar in het weekend ben ik er de hele dag om echt alles te checken en lekker 2 uur te rijden enzow,hopelijk heb je wat aan deze informatie.

grtzz me

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 09:46

Ik ben ook opzoek naar een fjord. :)

rehtse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 11:03

xJasmijn schreef:
Ik ben ook opzoek naar een fjord. :)

eventueel heb ik ook nog wel een leuk fjordje staan... (12jr)

Maar zij is alleen nog maar geschikt voor lekkere buiten tochtjes, en heeft de schurft aan de bak.
Buiten 10000000000000000% bomproof groot verkeer geen moeite en ik rijd haar met een zeer zacht bitje.
kinders van 12 rijden d'r zo mee weg.

pb

San_Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 13:12

Heel erg bedankt voor alle reacties!

Weten jullie toevallig ook iets over de nakomelingen van Orsta? Ik ken toevallig iemand die daar een hengstveulen van te koop heeft staan... Iemand hier met een Orsta? Misschien kunnen jullie mij iets meer over het karakter vertellen? Ik heb begrepen dat Orsta een vrij pittige hengst is, maar verder weet ik vrij weinig over hem...

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 14:25

ik heb nu sinds een week mijn eigen fjord, een 3 jarige en echt een superbeessie. ik wilde graag een ruin omdat die wat stabieler zijn en een merrie heeft meer last van de hormonen en wilde graag een van de hengst Kunar want die staan er toch wel bekend om dat ze rustig van karakter zijn en heel koel in hun hoofd en niet heel eigenwijs. anders moet je even gaan zoeken op kunar en dan kom je er zat van tegen. die van mij is al ingereden maar we hebben bewust de keuze gemaakt om nog even te wachten met rijden omdat hij toch nog wel iets mag uitgroeien van mij en meer spieren mag krijgen. verder ben ik blij dat ik de keuze heb gemaakt voor een jonger paardje want zo kan je we een band met elkaar opbouwen en zijn nu dus ook bezig met grondwerk en dit pakt hij echt super op en vind het ook heel leuk.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:24

Waar kopen jullie je fjorden?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:41

Ik heb zelf 2 Orsta's (en een Kunar uit een Orsta merrie) en de 2e is er gekomen omdat het karakter me aanspreekt. Bloed, zweet en tranen heeft de eerste me gekost, maar toch wilde ik een Orsta. Ze geven me allebei erg veel plezier, geven niets cadeau, maar vergeven altijd je fouten. De eerste is pittig en zeer eigengereid. Die doet alles op eigen houtje en als je mee wil komen is dat erg gezellig, maar zo niet dan trekt ze haar eigen plan. Ze heeft een snelle draf, is op de grond een engel en onder het zadel een lastig portret met een ijzersterke basisconditie en wilskracht.
Mijn 2e merrie is totaal anders, ik zeg altijd dat ik een pony en een paard heb. Zij heeft ruime gangen, stapt beter dan de eerste, maakt meer meters per pas in draf, maar is feitelijk trager. Als ze al de strijd aan gaat geeft ze makkelijker op, met de eerste moet ik echt overleggen en compromissen sluiten, met de 2e wat minder. Echter heb ik aan haar op de grond mijn handen vol, daar heeft ze niet zoveel respect voor je en is ze zo'n tank die sommige mensen typerend voor het ras vinden. Met een touwhalster en leadrope (ipv stalhalster) is ze echter wel goed te controleren.
Ik vind ze gewoon erg leuk!

Onze Kunar heeft trouwens de nodige pit van haar moeder mee gekregen, maar is juist door die pit en het enthousiasme erg leuk om mee te werken.

Jasmijn: Iedere verkoper is voor mij een mogelijke optie. Ik wil graag het dier, de eigenaar mogen ze wel houden :j .
De meesten zullen hun fjord particulier kopen (bokt, marktplaats stamboek, viavia) en een aantal zullen bij de grotere fokkers terecht zijn gekomen, maar het hang ook af van de kwaliteit die je hebben wil.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:59

Zoals 'fjordnina' omschrijft zo ken ik ze ook. Het zijn niet de makkelijksten, maar geloof dat ze best leuk kunnen zijn in het werk.
Maar staar je niet blind op een afstamming, het veulen heeft ook een moeder en van elke hengst zijn er totaal verschillende nakomelingen te bedenken, ook qua karakter.

Ik koop niet echt meer fjorden, ik fok ze zelf hobbymatig.. Ben vaker de verkopende partij..

rehtse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:43

xJasmijn schreef:
Waar kopen jullie je fjorden?

hihi niet meer op MP...
Heb daar wel mee geleerd ;)

ik zou naar een erkende fokker gaan..
Bvan der berg ofz

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 11:47

Was is precies je ervaring met paarden ts?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:25

http://www.bvandenberg.nl

Je kunt altijd even informeren wat hij heeft staan, niet alles staat op de website.
Ik weet ook niet echt uit mijn hoofd wat er allemaal te koop is bij hem en wat ervan bereden is, je kunt het best even contact met hem opnemen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 14:37

waarom een veulen? Het beste is voor het veulentje om in de opfok op te groeien in een grote groep. Dat betekent dat je hem/haar de eerste 3 jaar bijna niet ziet.

Je kan, volgens mij, beter een fjord kopen van een jaar of 5, die netjes ingereden is; daar kan je zo mee aan de slag.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:26

San_Fjord schreef:
Heel erg bedankt voor alle reacties!

Weten jullie toevallig ook iets over de nakomelingen van Orsta? Ik ken toevallig iemand die daar een hengstveulen van te koop heeft staan... Iemand hier met een Orsta? Misschien kunnen jullie mij iets meer over het karakter vertellen? Ik heb begrepen dat Orsta een vrij pittige hengst is, maar verder weet ik vrij weinig over hem...

Ik heb een Orsta ruin al 12 jaar *\o/*
Gekocht als hengstveulen.
9 jaar als hengst gehad, en daarna moeten laten casteren.

Orsta nakomelingen zijn echt super paardjes, willen graag voor je werken, en werken dan ook hard.
Die van mij blijft lopen tot die dood neervalt, en zal dan nog proberen op te staan..

Die van mij werkt alleen niet voor iedereen. Als hij je niet mag, of je manier van rijden niet fijn vindt, dan doet die niks voor je.
Ook stapt hij niet in alle trailers. Die van ons zelf wel, maar een andere trailer doet die moeilijk.

Hij is dus een beetje eenkennig. (al vindt die iedereen die hem eten geeft altijd lief ;) )
Hij is wel snel jaloers, en houd super van aandacht.
Dus echt paardjes waar je tijd voor moet hebben.

Kan ook uren stilstaan bij kinderen die poetsen, wassen enz.
Ook kunnen de kids er op rijden, want hij heeft nog nooit gebokt of iets, en gaat er ook niet van tussen.

En ik heb al meer fjorden gehad v. Rex en nog 1 (maar die weet ik niet zo uit mn hoofd)
Maar ik hou het bij Orsta... en wil ook nooit meer iets anders :+

Evt kun je ook even bij Fjordy van Amber_ kijken.
Ook een Orsta.

en waar je een fjord koopt, gewoon in de buurt kijken, en op MP staan leuke dingen op.
Vindt de fokkers persoonlijk aan de dure kant.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 17:46

Ik bedenk me ineens dat ik voor iemand anders een advertentie op fjordenwereld heb gezet van een ruin van Orsta dus als je het allemaal door wil zetten is dat misschien ook nog een leuke tip. Is een D-tje en licht aangereden.

San_Fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-11 08:18

Gina schreef:
Was is precies je ervaring met paarden ts?

Ik heb nooit een eigen paard gehad... Rij wel al jaren paard (sinds mijn 7e, ben nu 22) Ik heb al die jaren les gehad met een verzorgpony (pittig welshje/arabier) en sinds anderhalf jaar verzorg ik een Fjordje, waarmee ik alleen recreatief rij. Sinds ik die Fjord rij is de fjordenverslaving ontstaan.. ;)

janouk schreef:
waarom een veulen? Het beste is voor het veulentje om in de opfok op te groeien in een grote groep. Dat betekent dat je hem/haar de eerste 3 jaar bijna niet ziet.

Je kan, volgens mij, beter een fjord kopen van een jaar of 5, die netjes ingereden is; daar kan je zo mee aan de slag.

Waarom ik aan een veulen twijfel, is omdat het me geweldig lijkt om hem helemaal te zien opgroeien, ze 'hele' leven meemaakt en zoals meerdere zeggen je hem helemaal naar je eigen hand kan zetten... Dat hij 3 jaar in de opfok staat vind ik niet zo'n probleem, ik heb geduld :) En een beetje knuffelen, kleine dingetjes leren kan dan natuurlijk al wel, en dat vind ik ook al erg leuk :) Rijden is voor mij nooit het belangrijkste geweest, lekker tutten met paarden vind ik ook heel leuk :)
Maar ik begrijp ook dat er 'nadelen' aan zitten... Er bestaat een kans dat je hem 'verpest' (alhoewel ik denk dat dat niet heel snel gebeurt) en je hebt geen idee hoe die uitgroeit... Kun je trouwens redelijk aannemen dat hij de maat word tussen zijn ouders in? Of kan het ook ineens heel anders uitvallen? Ik ben zelf 1.74, dus een kleine fjord is niet echt voor mij bestemd...

Wat ik tot nu toe over Orsta lees klinkt er leuk! :j Ik hou persoonlijk wel van een beetje pittig. Maar ook lees ik dat het af en toe een echte heethoofd is met het rijden, bedoelen jullie dan op een vervelende manier of gewoon hard voor je willen werken? Dat vind ik nogal een belangrijk verschil ;). En uiteraard snap ik dat er ook nog een moeder achter zit ;).

Groetjes

Emperorxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 09:24

Nou als eerste zeg ik: Je moet erop rekenen om elke dag naar je paardje te gaan. Ik heb een 3 jarige ruin maar hij is vresselijk moeilijk.. Als je alleen maar paarden gewend ben om op te stappen en zo weg te rijden dan is een 3/4 jarige denk ik niks voor jou. Neem anders een wat oudere die al wat heeft meegemaakt? Ik heb helemaal niks gekozen even terug naar je vragen.. Ik kwam aan in Balloo bij Jan en José Dolfing en daar stondt mijn paard. Dat is een jaar geleden en onlangs zijn "moeilijkheid" is hij het beste wat me is overkomen! Je moet geen paard kiezen het paard moet jou kiezen en dan kan je kijken of het klikt.
Ik betaal 125 pm. maar je moet rekening mee houden dat het per regio verschilt. Wij ligge in Utrecht waar je normaal voor een stal makkelijk 400 euro kan uitgeven aan alleen stalling zonder weide! Goed zoeken tot dat je iets hebt wat al jouw wensen vervullen!
Karakter van Fjorden zijn onder het algemeen wel koel denk ik! Ik heb wel geluk met een pittig en voorwaarts baby! Ik rij hem 1x in de week en hij kan bokken en rennen en steigeren en omdraien en niet meer terug draaien! Maar verder is het de leukste kerel ooit! Klinkt raar maar wij hebben ook nog een bonte merrie die ook ontsettend lief is maar ik heb echt voorkeur voor die van mij:P!

Geloof me nou maar! Ga niet op zoek naar een 5 jarige merrie die bella heet (bvb) want je wordt alleen maar teleurgesteld! Het paard moet onderhand in je schoot vallen.. of het nou een Fjord is of een KWPN'er!

Ontsettend veel succes en veel paarden plezier