Ik zit al een tijdje te te zoeken naar een dressuurzadel voor mijn fjord. Ik ben er nog steeds niet over uit welk merk en welke maat. Wat is jullie mening, en hebben jullie tips?
Dat is bij elke Fjord anders. Ik zou een zadelpasser laten komen.
knollentuin
Geplaatst: 24-05-11 11:55
als alle fjorden nou hetzelfde zouden zijn...maar zo is het niet.alles telt mee :brede rug\romp of smal ,vorm van de rug vorm van de schoft. lengte van de rug, wat voor schouders kortom: het is het beste om een zadelpasser met eerdere merken te laten komen en aan de hand van passen en meten een zadel uit te zoeken.
zowieso is een zadelpasser het beste advies. ik heb een stevig gebouwde fjord,maar toch heeft die een vrij smalle boommaat nodig,dus het zegt allemaal niks.
Ze is nu nog in de groei, maar ik zat te denken aan een tekna.. Toch veel ruimte op dr rug en ze zijn er ook in wijd, ook heb je dan een diepe mooie zit!
ik heb voor mijn fjordje ook een wintec 500 dressuur. hou er rekening mee dat elke fjord anders is. dat hebben mijn zus, wendie1992, en ik ondervonden. waar op cas de zwarte boom past, past op sil alleen de witte boom. ook heeft zij een inch maat kleiner moeten nemen vanwege het lengte verschil in de rug vergeleken met mijn fjordje.
Keandra
Geplaatst: 25-05-11 17:06
ik sluit m aan bij de mensen die zeggen van een zadelpasser te laten komen
wij hebben onlangs ons zadel van Githa gewoon laten passen op Jalenka, en resultaat past niet (Githa heeft boommaat 34 en Jalenka nu een 32, maar die zal nog groeien hopen we, ze is nog maar 3)
Als het nu eens zo makkelijk was zeg...je geeft de hoogte, omvang en het ras aan van je paard en dan past elk zadel! Nee TS, dat word passen, passen en nog eens passen!
Goed zoeken en goed laten aanmeten. Weten welke boombreedte je nodig hebt en uiteindelijk een zadel, als ie niet helemaal mooi sluit maar wel breed/smal genoeg is, later opvullen naar het paard. Wij hebben hier o.a. Stubben, Rossner, JC en BR op de fjorden liggen...
Wij hebben enorm goede ervaring met onze fjorden en hulsebos, maar die zadels zijn best prijzig... Maar als je daar een zadel vandaan hebt, weet je zeker dat je goed zit!