wat voeren jullie je fjord?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

line18

wat voeren jullie je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-11 12:54

hallo
ik kon niets terug vinden over het zelfde onderwerp.

ik was erg benieuwt wat jullie je ford eigenlijk voeren.
Welk merk voer?
hoeveel?
hoe vaak per dag?
staat je fjord op stal of in de wei?
hoe reageert je paard erop?
en wat voor andere dingen krijgt je fjord er nog bij (suplementen en dergelijke)

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:20

2x per dag een beetje brok ( ligt eraan wat hij voor werk verricht) meestal niet meer dan een kwart kilo!
4x per dag kuilvoer van super kwaliteit! in de zomer lopen ze de hele dag buiten dan wordt er gevoerd na dat wat ze doen en hoe ze er uit zien! Onze fjord eet ook nog wel stro.
Hij is van zich zelf pittig dus daarvoor hoef ik niet te voeren! in de winter loopt hij ook buiten maar dan staat er geen gras in de wei.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 09:34

Hier gaat het ongeveer hetzelfde als in de reactie van bir boven mij.

Mijn fjord komt in de winter overdags op de paddock en van April tot en met Oktober gaat zij de wei op; dit wordt in het begin natuurlijk wel wat opgebouwd ivm koliek-gevaar. 's Nachts staat ze op stal.
Alle paarden op de pensionstal waar mijn Fjord staat, krijgen 2 keer per dag brok ('s ochtends en 's avonds) en de mijne krijgt dan inderdaad ook niet meer dan een kwart kilo; gewoon een beetje om 'mee te doen' met de andere paarden. Voor haar energie heeft ze het echt niet nodig: ze is vrij lui, maar als ze teveel krijgt wordt ze vervelend...
Kuilgras en hooi krijgt ze inderdaad ook in de winter, verdeeld over meerdere porties per dag, net zoals bir typte. En de mijne eet daarnaast inderdaad ook nog van haar stro.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-11 20:43

Welk merk voer? Marstall
hoeveel? 500 gram muesli per dag,
hoe vaak per dag? 2x 250 gram , en 3 keer hooi
staat je fjord op stal of in de wei? in de zomer ong 8 tot 10 uur
in de wei, in de winter ong. 4/6 uur in paddock.
hoe reageert je paard erop? Heel goed, ze is heel slank.
en wat voor andere dingen krijgt je fjord er nog bij (suplementen en dergelijke)
Er hangt een Himalaya steen in d'r stal en ze krijgt bij haar
muesli eczeempoeder. Omdat ze zomereczeem heeft :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-11 23:14

wat ik mijn 1 jaar en 10 maanden oude fjorden ruintje (sinds 21-2-1011) voer.

Welk merk voer?
ik voer cavalore (juniorix)
hoeveel?
1 kilo per dag
hoe vaak per dag?
2x daags 500gram
hij staat nu overdag buiten en snachts op stal en word in de zomer 24-7 op de wei(dus elke zomer 24-7 op de wei en elke winter overdag buiten)
tot nu toe goed (al valt hij als nog wel in)
hij krijgt ook nog per dag 1 kilo gebroken mais, dit heeft hij ook echt nodig anders valt hij heel erg in.
we moetten even kijken of we dit van de zomer af kunnen bouwen en niet meer nodig zullen hebben.
en hij krijgt 2 a 3 x per dag een flinke hoeveelheid hooi/kuil.

Jeskim

Re: wat voeren jullie je fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:41

Mijn fjorden, drachtige merrie, twenter en jaarling staan 24/7 op het land.
Ze krijgen een ruime hoeveelheid hooi, bijna onbeperkt. Ze hebben nooit zoveel honger dat ze het elkaar niet meer gunnen, dus ze worden wel zat.
Af en toe krijgen ze wat brok bij, nu basisbrok voor de drachtige merrie, maar normaal ponybrok, beide van subli. Dat zal dan een kwart/halve schep zijn.
Ben met alle drie uiteraard niet echt actief, maar ze zien er allemaal netjes uit, niet mager, maar ook niet te dik!
Af en toe koop ik een zak winterwortels, daar krijgen ze dan ook wat van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:16

De achtjarige die vol in het werk staat eet onbeperkt hooi en 3x per dag 3/4 basisbrok van Hippostar. Da's veel, maar ze heeft het nodig. Als ik minder laat voeren merk ik dat binnen een paar dagen met galopperen, dan houdt ze dat niet eens 10 minuten achter elkaar vol.

De twintigjarige die met pensioen is eet alleen onbeperkt hooi en voordroog.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 11:01

Mijn 4 jarige ruin krijgt een halve schep Pavo Nature's Best Musli, een paar penen, 5 plakken hooi (3 voor de avond/nacht en 2 voor de ochtend) hij gaat dan nog van 13.00 tot 17.00 op de wei.

Straks gaat hij hele dagen de wei op, en in de nachten op de bak en krijgt hij daar 2 plakken hooi.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 13:32

beiden krijgen 3/4 kilo basis brok van havens, peen , appels en brood sávonds, mega berg hooi per dag en dagelijks het land op, s'vanonds op stal

nu dat ik ze wat meer conditie aan te opbouwen ben, krijgen ze s'ochtens na het werk ook nog 1/4 brok of beetje slobber, puur voor het extra en ook afhankelijk van het werk

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-11 20:22

een kwart sportbrok van havens 2x per dag ;) en een kwart/half muesli ( afhankelijk van werk ) en penen en soms appeltje komkommer brood.

Staat overdag in de paddock en snachts op stal, en zomers dag en nacht op de wei. ( zomers krijgt ze brok afhankelijk van hoeveel gras er staat ;)

Verder 2x per dag hooi en 's avonds kuil.

gerritje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 20:50

in de winter krijgt hij standaard een halve schep granenmix en ongeveer 4 kilo voordroogkuil. daarnaast 1 emmer gras-mix en een kleine emmer bietenpulp. afhankelijk van het werk krijgt hij nog slobber (1schep) en extra gras-mix. In de zomer overdag op de wei en dan kijk ik hoe dik hij wordt van de wei en krachtvoer is dan iets minder, alleen bij werk krijgt hij dat dan.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:52

per fjord (2) krijgen ze per dag 700g nature's best van pavo met nog 300g Podolac 1 van Pavo (mochten toch een beetje vetjes krijgen, dat laatste loopt op zijn einde, had slechts 2 zakken gekocht, nu staan ze mooi in conditie) (dit krijgen ze over 2 voedingen), dit wordt aangevuld met wortelen en soms oud brood
verder krijgen ze ongeveer 20kg hooi per dag (in 2 of 3 keer afhankelijk hoe vaak we langs kunnen gaan, normaal in 2 keer)
binnen een week kunnen ze weer een redelijk arme weide op, dan kan het zijn dat ze een paar dagen buiten blijven en soms terug naar binnen gaan (het is de bedoeling om in mei nog een stukje weide extra te hebben, dan zouden ze bijna continu buiten kunnen staan met een schuilstalletje)
verder krijgen ze ook nog 1x per dag biotine bij van Pavo, lijnzaadvlokken van Aveve krijgen ze dan ook nog en er hangt een mineralensteen in de stal omhoog (eens we een schuilstal hebben zal er daarin ook een steen omhoog gehangen worden)
ook krijgen ze nog 1 keer in de week slobber van Havens

de pony's staan super voor het ogenblik
vol leven, maar niet te veel, heel attent

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:59

TS heeft een jaarling, dat is natuurlijk wel heel anders dan een volwassen paard.
Een volwassen paard dat werkt liefst onbeperkt (i.i.g. veel) ruwvoer, en naar behoeft krachtvoer. De meeste fjorden hebben niet veel krachtvoer nodig, een halve kilo per dag is vaak al genoeg.
Maar jonkies die in d egroei zijn, dat is anders. Soms groeien ze hard en vallen ze in, soms groeien ze wat langzamer en worden ze weer wat dikker. Veel beweging is ook belangrijk, goed voor hun lijf als ze groeien.

Jessicauvita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:05

3 keer per dag een grote bak hooi. Sochtends, tussen de middag en avond.
Halve kilo Healty Herbs Superbrok plus.
1 keer per week lijnzaad met zemelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:07

Mijn 21 jaar oude fjord krijgt iedere dag onbeperkt kruidenhooi, 1 appel, halve kg wortelen, formula4feet (supplement) en een handjevol Pavo enjoy natures best en 1 portie bokashi. Hij werkt erg veel.
Sinds anderhalve week staat hij overdag weer op kruidengras. Over een paar weken gaat hij weer 24/7 het gras op, nu dus nog 's nachts op zand met hooi.

LauraZanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:38

hoi,

mijn fjordje rij ik 4 tot 5 dagen per week.
krijg andere halve kilo per dag. en verdeeld over 2 porties (grootste deel biks en een beetje museli) in de zomer knofloop poeder door heen.
ze staat nu net op een andere stalling waar veelste weinig hooi word gevoerd. ze staat samen met een shetlander. en krijgen kuil vergelijkbaar met 2 plakken hooi. veelste weinig voor een fjord dat al moeilijk eet valt erg af in de winter. dit is alles wat ze krijgen. helaas valt met die stalvrouw niet te praten (meerdere mensen hebben problemen) maar het is de beste plek voor de paarden. dus ik voer elke avond stiekem nog bij.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:24

Hier staan ze 24/7 op de wei.

Nu, in de winter krijgt Watischa 5 handen basisbrok van Havens per dag.
Verder nog wat wortels erbij.
Samen met de shetten krijgt ze tot een halve baal hooi per dag. (momenteel eten ze met zn vieren ongeveer een kwart)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 10:59

mijn fjord is inmiddels overgaan op ander voer.
hij krijgt nu Cavalor Strucomix Sensitive
dit is eczeem voer.
hij krijgt tussen de 200 gram per keer (word 2 keer per dag gevoert) en 400 gram per keer.
dit licht aan hoeveel energie hij heeft en hoe dik hij is.
hij heeft op dit moment 200 gram per keer en hij zit volop met energie.
en is heel heel speels.

TanteFlavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:14

Op dit moment geef ik Safe & Sound aan Winnie en ik voer 2x per dag, dit is 260 gr Safe & Sound met 100 gr Ultimate Balancer, dit 's morgens en 's avonds. Om de Glucobalance van Winnie op te lossen krijgt hij ook een 100 gram droge bietenpulp van Kwikbeet (geweekt in water). Het merk dat Winnie krijgt is Dodson and Horrell
Max krijgt 100 gram Ultimate Balancer van Dodson and Horrell gemengd met een 100 gram droge pulp geweekt in water met een 300 gram fibermix van Lannoo. Ook 2x per dag.
Verder kunnen ze de hele dag knabbelen aan hun hooi. Ze staan 24/7 buiten en kunnen in hun schuilstal als ze dat zouden willen.

Sinds Winnie Safe and Sound krijgt, doet hij het véél beter. Ze krijgen geen tussendoortjes meer, vorig jaar heb ik problemen gehad toen ik in de winter bieten bijvoerde.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:03

Welk merk voer? Equifyt Red Horse (zitten geen suikers en kleurstoffen o.i.d. in)
hoeveel? hoe vaak per dag? 2 x daags 1/4 kilo en 4 keer per dag hooi. Staan ze op de wei dan staat er een hooiruif vol hooi klaar.
staat je fjord op stal of in de wei? 's nachts op stal, overdag paddock of wei (nu deze bevroren is)
hoe reageert je paard erop? super, merk echt dat ze geen "troep" meer binnenkrijgen
en wat voor andere dingen krijgt je fjord er nog bij (suplementen en dergelijke) Equifyt Zuppa, is een soort slobber. Dit ben ik bij gaan voeren, omdat ik merk dat de kou zorgt dat ze meer energie verbruiken en ze gingen dus wat invallen op de flanken.

Lisa_vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:07

Hier krijgen ze bijna onberperkt hooi/kuil het is geen droge hooi iets zwaardere kwaliteit echt mooi voer in de winter en als ze op stal komen heeft de fjord een emmertje luzerne (emmertje van de subli snoepjes) en een beker brokjes (pavo basis en dat zit in een subli maatbekertje die zijn niet heel groot). En de kwpn krijgt een bodempje brokjes in een normale maatschep (merk weet ik niet het is het voer van de eigenaar van het paard).
In de zomer staan ze overdag op de wei en krijgen ze genoeg binnen en op stal krijgen ze dan plakje hooi. en handje brokjes (dat is meer voor het idee).

Daarnaast ligt het er ook een beetje aan hoeveel ik hooi voer. Als ik zie dat ze veel ermee smeren en veel overhebben geven ik ze iets minder en als het helemaal op was geef ik ze klein beetje meer. Het is toch altijd de gok als je met hooi aan het voeren bent. Eigenlijk hebben ze altijd wel staan (ook buiten nu in e winter)

diesuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 21:12

2 x per dag biks (......man duits merk, eiwitarm) 750 gr per keer.
3x hooi per dag en tussen door soms peen, brood of appels.
Van april t/m oktober 24 uur in het land (langzaam opbouwend natuurlijk) en de rest in de bak/plaatsje/stal.
Ik weet het, ze krijgen veel biks maar ze zien er nu super uit, doen het er goed op, dus laat het ook zo.
Ze zijn zeker niet te dik.

Moonlightje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:35

line18 schreef:
hallo
ik kon niets terug vinden over het zelfde onderwerp.

ik was erg benieuwt wat jullie je ford eigenlijk voeren.
Welk merk voer?
hoeveel?
hoe vaak per dag?

ze staan met dit weer alleen 's middags op de wei. maar ligt nog wat sneeuw, dus worden ze beetje bijgevoerd emt hooi.
verder krijgt moon 2x op een dag een 3/4 kilo musli van Pavo of ander merk wat voor me neus ligt.

Soms krijgt ze fenegriek en soms beetje lijnzaadolie

als ze op stal komen, heb ik 2 grote hooinetten voor haar en die zijn 's ochtend snog niet op.

zomer staan ze dag en nacht buiten en krijgt ze alleen musli na het rijden

Ze reageerd er altijd goed op :)

Sabzje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 21:50

Welk merk voer? basisbrok en appelmix van Horsefood
hoeveel? in totaal 500 gram muesli met ongeveer 200 gram brok. Dat in tweeën gedeeld
hoe vaak per dag? 2 maal daags, 's morgen en 's avonds
staat je fjord op stal of in de wei? ze gaat een aantal uur per dag de wei op. Van mij zou ze er langer op mogen...
hoe reageert je paard erop? Ze doet het er goed op
en wat voor andere dingen krijgt je fjord er nog bij (suplementen en dergelijke) Geen suplementen. Soms wat oud brood of een appeltje. In de Winter ook nog wortelen. Ook heeft ze zo'n rode liksteen.

Roxjuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 11:31

Die van mij 2x per dag quatro voer van boerenbond
Ik denk zo 0,5/0,75 kilo per keer.
Verder staat ze elke dag buiten, maar nu staat ze in de paddock.
Ze krijgt verder ook nog hooi 2x, leg ook meestal wat stroo neer (staan op zaagsel)
en ik roer knoflook granulaat door haar voer.
En ze heeft altijd een liksteen
en soms wordt ze verwend met slobber en lekker fruit (appel,wortel,komkommer)