typisch fjorden????????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lyOtaa

typisch fjorden????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:04

hallo ,
toen we onze fjord kochten 2 dagen later wouden we ze uit de stal halen en plots zakt ze door haar achterste benen haar rechter bij haar . ze slenterde altijd langst die kant ! we vroegen aan de manegeuitbaatster of ze misschien wist door wat dat zou komen ! ze wisten het niet dus haden we derect de dierenarts gebelt en kon derect komen!
hij ging met haar uit de stal en wist derect te zeggen dat dat typisch is voor jongen fjorden die nog spieren moeten kweken ! zijn advies was veel gaan wandelen veel bergopjes doen en bergafjes lekker spieren kweken en dan moesten we ook haar hoeven vanachter ongelijk laten doen zodat ze anders begon testappen vanachter !
gelukkig want 2 dagen later doet ze dat niet meer (;!
nu doet ze dat soms nog een keer maar dan moeten we ze gewoon helemaaal achteruitzetten zodat haar been terug in de kom schiet ofz (;
nu de vraag hebben jullie dat toevallig ook almee gemaakt want vind dit toch maar heeeeeeeel raar ????????

BlackShadowZ

Re: typisch fjorden????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:06

Dit klinkt niete echt normaal?Haar been schiet uit de kom?Ik zou er toch eens een andere da bij laten komen...succes ermee :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:07

Je bedoeld dat zijn knie op slot staat?
Niet typisch fjorden.

Hoe oud is je fjord?

Als het knie op slot is met slecht bespierd jong dier, netjes trainen en soms bekappen op bepaalde manier.
Niet opgemerkt bij aan koop keuring?

BlackShadowZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:09

Ooow op slot is iets heel anders ja ;) Ik vond het al raar.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:10

is niet typisch iets voor fjorden.

inderdaad,is het niet gemerkt op de aankoopkeuring?

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:10

Sjolvir schreef:
Je bedoeld dat zijn knie op slot staat?
Niet typisch fjorden.

Hoe oud is je fjord?

Als het knie op slot is met slecht bespierd jong dier, netjes trainen en soms bekappen op bepaalde manier.
Niet opgemerkt bij aan koop keuring?

men fjord is 3,5 jaar oud en neen voor de rest kan ze alles!
nu is dat welniet maar vind het wel raar ;s

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-11 22:10

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-11 22:13

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:26

Heb een keertje bij de aankoop een KWPN'er laten keuren en die werd op pattelle afgekeurd :(

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:35

ik zou contact opnemen met de mensen waar je haar van hebt gekocht en het dier laten nakijken. Dit is niet typisch fjorden? waarom zou dat zijn?

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 16:57

mvdbijl schreef:
ik zou contact opnemen met de mensen waar je haar van hebt gekocht en het dier laten nakijken. Dit is niet typisch fjorden? waarom zou dat zijn?

ja ik ben de dierenarts niet ?

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 08:40

Als een paard zijn knieen op slot staan en je een stap achter uit doet gaan ze van het slot af.
Op deze leeftijd is de kans groot dat het blijft, bij jonge paarden kan het zwakte zijn en door training en speciaal bekappen kan het goed komen.
Als ik jou was zou ik er toch een dierenarts bij halen en met hem overleggen wat eraan te doen, ze spuitem de paarden wel in met spierversterkers en binnendoor bekappen en zoveel mogelik buiten zetten.

lyOtaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 12:39

Foss schreef:
Als een paard zijn knieen op slot staan en je een stap achter uit doet gaan ze van het slot af.
Op deze leeftijd is de kans groot dat het blijft, bij jonge paarden kan het zwakte zijn en door training en speciaal bekappen kan het goed komen.
Als ik jou was zou ik er toch een dierenarts bij halen en met hem overleggen wat eraan te doen, ze spuitem de paarden wel in met spierversterkers en binnendoor bekappen en zoveel mogelik buiten zetten.

dat weten we en de dierenarts zijn dat we mischien daar voor een operatie kunnen doen maar moesten eerst zien of het niet kon weg gaan met de tijd !
zoveel mogelijk buiten zetten proberen we want ze staat op stal en de weides liggen niet altijd even goed (:
bedankt voor de tips !

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:44

Dat jullie uberhaupt de openingspost konden lezen :?

TS graag letten op je ABN en succes met je fjord

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:47

IndianLady schreef:
Dat jullie uberhaupt de openingspost konden lezen :?

TS graag letten op je ABN en succes met je fjord

Ging over fjord, dus heb ik extra mijn best gedaan :D en gegokt dat het patella fixatie was,
want anders kon ik er ook geen soep van koken. Gokje bleek te kloppen, mazzel heet dat.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:51

dit is niet typische fjorden.Ik kon ook de openingspost nauwelijks lezen :+ .graag ABN gebruiken. maar ik heb het wel eens meer gehoord bij jonge paarden.maar niet alleen bij fjorden.maar succes ermee is wel rot dat het gebeurt.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:24

Het komt wel veel voor bij shetlanders die staan erom bekend fjorden hoor je het niet zo vaak.
Gewoon lekker aan het werk zetten en kijken of het werkt.

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:53

oke dat heb ik nog nooit gehoord over fjorden.. ik koop binnen kort zelf ook een fjord die 6 is en niet veel mee gedaan is het afgelopen jaar,, heb ik daar dan ook kans op?

blijft raar;)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 21:27

Het komt niet zo heel erg veel voor bij Fjorden, maar toch zie je, met name bij de grotere fjorden (lange slungeltjes) het wel eens voorkomen. Met meer beweging en het aansterken van die spieren moet het inderdaad vrij snel over zijn.

Feitelijk kan het ieder paard gebeuren waarbij de desbetreffende spier onvoldoende sterk is om de knie van slot te trekken. Het wordt ook nog wel geregeld bij echt oudere paarden gezien, waarbij de spieren verslapt raken, omdat ze niet meer in training zijn en ook niet heel erg veel meer bewegen op een dag.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:39

Phoee, misschien dat je eerst even je topic veranderd in goed nederlands met punten en goede woorden.

Ik denk dat je even de oude eigenaar moet bellen en vragen of ze het daar ook had? Ik denk niet dat dit heel normaal is. maar als het nu door het wandelen minder word komt het misschien goed.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 21:20

xEline schreef:
Ik denk dat je even de oude eigenaar moet bellen en vragen of ze het daar ook had? Ik denk niet dat dit heel normaal is. maar als het nu door het wandelen minder word komt het misschien goed.

Ze heeft hier van toen ze 1 jaar oud was al last van, met perioden. De ene periode heeft ze er veel last van, de andere periode helemaal niet en als ze een beetje haar best doet kan ze altijd normaal lopen.

annetteinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-11 23:35

Onze da zei ooit ook eens dat de achterhand bij fjorden wel vaker week zijn had met de knie te maken (tja?). Ik ben meer een voorstander voor osteopaat. Die kijkt of alles anatomisch op orde is en helpt het lichaam weer in balans te komen. Miss. idee?