Jaarletter H of I?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jethafa

Jaarletter H of I?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 10:26

Ik heb gisteravond gehoord dat ik het eerste veulentje van mijn bijrijdfjord mag hebben :):) Zo lief!

Ze wordt hopelijk dit voorjaar gedekt, dus dan wordt het veulentje in 2012 geboren (duurt nog ff, kan ik nog even wennen). Met welke letter beginnen de namen dat jaar? Ik heb wel van een paar jaar geleden gehoord, de moeder heet Celeste (uit 2006), maar dan kom ik komend jaar uit bij de H, klopt dat? Dus 2012 de H?

Ik ben namelijk gek op namen, dus dan kan ik alvast gaan zoeken :D

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 10:37

In 2011 is de H aan de beurt en in 2012 de I. Jouw toekomstige Fjord moet dus een naam krijgen die begint met een I.
Weet je al door wie Celeste gedekt wordt en wie is haar vader?

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 11:18

Celeste haar vader is Drange Rolv. Ik ben verder niet zo thuis in de fjorden, dus het zegt mij niks ;) Vader zijn we nog aan het bedenken. Heb je een goede hengst die je kan aanbevelen? De merrie is heel smal, dus wat mij betreft mag de toekomstige vader een wat bredere hengst zijn. Celeste is 1.46 ongeveer, dus die hoogte mag hij ook zeker wel hebben (liefst nog wat hoger). Verder heeft ze staarteczeem, dus dat willen we vooral niet in de hengst hebben.

Op dit moment zijn de pony's nog niet weer bij de eigenaresse, want er is een rechtzaak bezig (zie ook mijn topic bij opsporing gezocht). Hopelijk zijn de pony's binnen nu en een paar weken terug (rechtzaak is in principe een gewonnen zaak) en kunnen we wat concreter bezig met een hengst zoeken!

Bedankt voor de jaarletter trouwens! Hmm, een I, wel een lastige letter!

fjordnina

Re: Jaarletter H of I?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:15

Hengsten kun je hier vinden: www.fjordenhengsten.cjb.net

Verder zijn er een aantal punten om rekening mee te houden:
Let goed op met je hengstenkeuze. Zeker als de merrie zo smal is, is het onverstandig om er bij een eerste dekking een forse hengst op te zetten. Dit kan bij de geboorte flink problemen geven. Het veulen past zich namelijk wel aan, aan de ruimte in de baarmoeder, maar niet aan het bekken van de merrie. Als je zelf een wat zwaarder veulen zou willen hebben zou ik een eventueel volgend veulen even afwachten.
Andere overweging is het fokken met een eczeem-merrie. Wil je echt het risico lopen dat haar nakomelingen hier ook last van gaan krijgen? Wil je verantwoordelijk zijn voor de verspreiding van deze gevoeligheid binnen het ras? Het blijft een combinatie van factoren. Erfelijke gevoeligheid en omgevingsfactoren.

Hengsten die normaal tot licht in het type staan zijn bijvoorbeeld Anton, Reinar, Timor, Gnist, Karant en Rex.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:02

Maar moet hier wel even aan toevoegen dat zowel Reinar, Anton als Timor in staat zijn breed door te fokken. Heb namelijk ook al een aantal bonken van nakomelingen van hun zien rondlopen. (natuurlijk zijn er ook smallere nakomelingen uit voort gekomen, dat zal ik niet ontkennen)
Maar de breedte van de hengst zelf zegt ook niet altijd wat over het fokproduct dat je met hun kan krijgen. Kijk naar de nakomelingen!

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 13:42

Met een eczeempaard zou ik beslist niet fokken, dat is nou iets wat je niet verder zou moeten willen verspreiden.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 21:11

Fokken met een excemer zou ik idd ook niet doen.

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 21:21

Begrijp ik wel, maar die keuze is toch echt door de eigenaresse gemaakt. Tsja, ik kan dan wel zeggen dat ik het veulen niet wil hebben (begrijp me niet verkeerd, ik snap jullie argument), maar dan zal er alsnog mee worden gefokt. Of nou ja, dan zal er alsnog een keer een veulentje komen. Het wordt echt geen fokmerrie.

Een hele brede hengst zoek ik ook weer niet hoor. Merrie staat mooi hoog op de benen, en dat vind ik ook wel mooi. Maar ze is écht heel smal, dus misschien wordt het veulen sowieso al wel wat breder door een wat "gemiddelde" hengst die in ieder geval niet typisch smal is van zichzelf.

Had trouwens even bij van den Berg gekeken, naar die Gra hengst (Drafur oid), maar helaas kan het veulen dan niet in het stamboek komen. Maar wel een gave kleur!

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:46

Het veulen kan met Drafur als vader wel in het stamboek komen. Maar moet het veulen eerst in Duitsland worden opgenomen en daarna worden geïmportreerd. Ik heb een half jaar oud hengstje van Drafur staan, hij is momenteel nog Duitser, heb nog geen haast om hem te importeren naar het Nederlandse stamboek.
Digai (Drafur x Zidar) is echt een onwijs lief mannetje, maar moet daar ook bij zeggen dat ik uit dezelfde moeder ook een Antondochter en een Timorzoon heb gefokt en ze hebben allemaal wel een zachtaardig karakter..

Ik zou fokken met eczeempaarden ook afraden. Denk er ook goed over na of je het veulen echt graag wilt hebben, je weet echt niet wat je je op de hals haalt met een eczeempaard, kost vele malen duurder dan de aanschaf van een veulen uit eczeemvrije ouders. Hoe leuk het ook is om een veulen uit je bijrijdfjord te hebben..