Fjord mèt of zonder deken?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Fjord mèt of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 14:21

Hallo,
Ik heb nu een fjordje van 4 jaartjes.
Ik poets hem bijna elke dag, dus is zijn vetlaagje er wel een beetje af geborsteld, en hij heeft nog niet eens een heel dikke vacht.
Daarom gaan wij hem deze winter gewoon een deken op doen, waarschijnlijk een 300grams regendeken,
Wat vinden jullie? (houd het netjes)

RV_Hasselt

Re: Fjord mèt of zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:38

Opzich kan een deken geen kwaad.
Rijdt je hem ook? Want de deken zorgt er ook voer dat hij juist niet dikker in het haar zit, waardoor hij niet zo snel gaat zweten tijdens het werken.

Melenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:34

Ik zou zeggen, kijk en doe wat je goed lijkt!!
Zelf hebben we er ook twee, een met deken voor de wedstrijden, zodat hij niet te dik in zijn haar komt.
Maar de andere heeft geen deken, die heeft trouwens nu ook al een berenvacht. Ik denk dan ook dat je gewoon naar je eigen moet kijken.
Wanneer hij weinig haar heeft en zijn oren zijn vaker koud, dan zal ik het zeker overwegen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:36

Die van mij staat lekker zonder. Ik rijd 'm ongeveer 4x per week en stap hem dan goed uit. Ik heb niet het idee dat hij het koud heeft in de winter.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 16:37

Ik denk dat als je hem een deken op wil doen dat je nu al te laat bent.. Als hij al een beetje vacht heeft druk je dat met een deken alleen maar plat waardoor het paard het juist sneller koud krijgt. Ik zou lekker zonder doen..

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 17:28

nou de vacht die hij heeft is al niet zo dik, dus ik weet niet of hij het zonder zou redden, in het weiland heeft hij het nu al ook aardig fris..

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:34

Geen rijtechnisch probleem, dus hoort niet op RT-D.
Verplaatst naar FJ.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:36

Die van mij doet het prima zonder deken...

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:51

mijn fjord heeft een 200 grams deken op.
Blijft ze lekker droog en ben ik geen uren bezig met uitstappen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 19:59

abigailabby schreef:
in het weiland heeft hij het nu al ook aardig fris..

Hoe weet je dat?

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 20:24

abigailabby schreef:

Een paard heeft het toch pas 'fris' bij -15 graden? is mij verteld.

Usha2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:31

Als ze denk dat haar paard het fris is kan dat zo zijn. Ze vraagd advies over een deken en geen discussie.

Mijn staat ook met een deken, ze staat ook 24/7 buiten en word een x aantal keer gereden in de week. En een teddy beer is niet alles.Ze is nog maar net onder zadel dus is al snel nat nog. Goed uitstappen moet je zo ie zo doen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-10 19:10

fenna1995 schreef:
abigailabby schreef:

Nou ik kan me niet voor stellen dat een paard zonder wintervacht het bij 0 graden nog niet koud heeft hoor.
En imo hang dat van het paard af.

en waarom ik dat denk:
Hij staat te schuilen onder een boom, ipv lekker te grazen, en co denklt altijd aan eten...

mellenoska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:20

niet geschoren zou ik niet meer dan een 0 grams regendeken erop leggen.
Ze hebben het sneller te warm dan te koud en dan zijn ze zo verkouden.
Vera is helemaal geschoren en heeft er nu gewoon een 0 grams deken op liggen. Ze staat wel snachts op stal en ongeveer 3 a 4 uur buiten afhankelijk van het weer.
Als ik haar nog een keertje scheer krijgt ze haar 300 grams pas op. En daarna mag haar vachtje nog een beetje bijgroeien voordat het echt koud wordt.

edit: ik voel regelmatig onder de deken af ze het koud heeft, en deze is vergelijkend met de rest best een koukleum, maar voor de tijd van het jaar is het nog helemaal niet koud. Vorig jaar was het vooral snachts al veel kouder. Het ligt er ook wel aan wat voor stal je hebt, een binnestal of een tochtige buitenstal, scheelt ook een deken.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 16:46

abigailabby schreef:
fenna1995 schreef:

Nou ik kan me niet voor stellen dat een paard zonder wintervacht het bij 0 graden nog niet koud heeft hoor.
En imo hang dat van het paard af.

en waarom ik dat denk:
Hij staat te schuilen onder een boom, ipv lekker te grazen, en co denklt altijd aan eten...

Ik bedoelde gewoon een paard met wintervacht.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 20:02

Ik denk dat het afhankelijk is wat je er mee doet, ik denk niet dat een paard het snel koud krijgt als je de vacht gewoon laat groeien. Het is verder ook nog helemaal niet koud buiten, het komt snachts niet onder de 7 graden.

Als je er veel mee rijd en intensief zou ik een deken wel overwegen om de vacht iets korter te houden

Bij ons staan ze alleen onder deken als ze worden geschoren.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 21:46

ik doe Lindia nooit met deken op

Yellow_Sun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 02:29

Hoi,
ik zou de 300 gr deken houden voor als het vriest. tot dan kom je goed toe met een 0-50 gr deken. Lekker handig wel als hij niet veel wintervacht heeft. :-)

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 21:07

we hebben nu een gevoerde regen op liggen, zowel op stal als op land (stal is erg fris!)
En als het weer gaan vriezen/sneeuwen doen we de 300 grams er op!
En als het rond het vriespunt ligt, dan doen we misschien een Fleece nog onder de regen.

Hij staat als hij op het land staat bijna altijd in de schuilstal, dus denk dat hij liever lekker warm staat :+
Van buiten een fjord, van binnen een prinsje haha

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 09:35

Hahaha een prinsje!

Ik denk dat er met het Nederlandse weer geen standaard deken is. Ik loop ook steeds te wisselen van deken, maar op dit moment heeft ze al een tijdje een 150 grams op (ze is geschoren begin oktober en heeft al weer wat haar) en in de paddock heeft ze daar een 0 grams regendeken overheen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-10 18:05

Dit is Cootje zijn vacht vlak voor hij deken op kreeg (2weken terug ofzo)
Afbeelding

Ruth_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 18:17

Deze vacht is normaal voor de herfst. Als het een paar keertjes heeft gevroren 's nachts wordt zijn vacht vanzelf dik genoeg.

Als je intensief rijd en je paard dus snel zweet en je hebt de tijd niet om lang genoeg uit te stappen zal ik hem scheren en een deken opleggen.
Maar je kan hem bij gemiddelde inspanning prima dekenloos laten, dat is soms ook wel beter (qua portomonnee en voor je paard)

Btw, veel poetsen is misschien niet heel goed maar het is ook niet heel slecht, door het poetsen stimuleer je ook de talgaanmaak en zal de huid zich vanzelf weer sneller vettig worden. Dit heeft dus geen effect voor de aanmaak van de wintervacht lijkt mij.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 00:23

Van niks naar 300 vind ik geen slim idee eigenlijk, dan heeft hij al een veel te dikke vacht.
Als je veel en intensief rijdt zou je hem kunnen scheren, maar dan heh je aan éen 300grams deken ook niet genoeg. Als je niet veel rijdt zou ik hem gewoon zonder deken laten lopen.

abbycootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-10 10:25

Nies_ schreef:
Van niks naar 300 vind ik geen slim idee eigenlijk, dan heeft hij al een veel te dikke vacht.
Als je veel en intensief rijdt zou je hem kunnen scheren, maar dan heh je aan éen 300grams deken ook niet genoeg. Als je niet veel rijdt zou ik hem gewoon zonder deken laten lopen.

Ik rijd hem 4a5 dagen in de week, en heb ook 1 dag les.
Als je de erichten had gelezen had je dus al gelezen dat ik nu een gevoerde regendeken op heb, en als het echt gaat vriezen doe ik 300grams op....
Hij heeft het nu echt niet te warm, en hij verhaard ook niet ineens heel erg, en ik dnek dat als hij het warm zou hebben wel een beetje vacht los zou laten..

Wiske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 18:45

Gewoon rustig opbouwen met dekens. Fjorden hebben het eigenlijk (bijna) nooit koud dus je hoeft het niet te doen. Maar rij je intensief en wil je de vacht wat korter houden dan is een deken wel een optie ja.