Terug van weggeweest!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

StefenYnia

Terug van weggeweest!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:22

Hoi luitjes,

Een 3.5 maanden geleden, heb ik eventjes laten weten op het kletstopic, dat ik een tijdje uit de running zou zijn vanwege een ongelukje. Nou, na al die tijd, is het trauma eindelijk eruit, lichamelijk en mentaal. Maar wat was er nou helemaal gebeurd...?

Goed, op 5 april, ben ik naar mijn bolletje toegegaan, en eventjes getraind met vrijheidsdressuur, wat wel goed ging, maar ik was erg moe - m'n eerste fout. Met die vermoeide kop, dacht ik nog eventjes vrij te gaan rijden, en zo gezegd, zo gedaan. Maar, ik was moe, en Ynia had de kolder in d'r kop, maar goed, echt slecht rij ik nou ook weer niet. Dus ik erop, zonder zadel welteverstaan. Tweede fout.

Goed, dus ik klim erop, en ze schrikt, nog voordat ik goed en wel zit. Dus ik probeer eraf te springen (lang leve de voltige!) maar op dat moment geeft ze dus net een bok weg waardoor ik uit balans kom, en in plaats van op m'n zij te landen, land ik vol op m'n rug. En dat was funest, ik naar het ziekenhuis, en jawel hoor, de L2 wervel gebroken, maar wat bleek nu? Die wervel had al genezingsweefsel! Maanden ervoor, was ik van de trap gevallen, en bleek ik die wervel dus al beschadigd te hebben! Maar door de val, was het van een stabiele breuk, naar een onstabiele breuk gegaan, hetgeen ook had kunnen gebeuren door te hard met de auto over een verkeersdrempel te gaan... Dus, een geluk bij een ongeluk, want had het met de auto gebeurd, dan had ik nu dus in een rolstoel gezeten en er nooit meer uitgekomen, waarschijnlijk! (Tja, een auto kun je nu eenmaal niet altijd zomaar aan de kant zetten, en nu lag ik gelukkig meteen stil!)

Angst voor paarden heb ik gelukkig ook niet, ik weet wat er fout gegaan is, en mijn bolletje wil gewoon nog niet zonder zadel bereden worden, ze is er nog niet klaar voor. Tijdens mijn herstel ben ik langzaam maar zeker weer met haar aan de slag gegaan, en er ook weer opgekropen inmiddels. Onze band lijkt eigenlijk alleen maar beter te zijn geworden, en ik ben nogsteeds net zo blij met Ynia, als dat ik was de dag dat ik haar kocht. :-)

Frank

Re: Terug van weggeweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:28

Oh bah! Wat een pech allemaal!!!
Welkom terug :)

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:33

wat een pech
gelukkig is jullie band niet beschadigd!
das dan weer een geluk!
mag je alweer paardrijden dan?
of moet je nog verder herstellen?

quibje

Re: Terug van weggeweest!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 09:36

kl#te voor je, maar fijn dat jullie band goed is

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-10 09:50

Ik mag inmiddels voorzichtig aan weer rijden, iets wat we ook weer doen. Rustig aan, stappen, en een beetje draf (Maar wel lichtrijden!). Galop nog niet, dat stuitert nog net iets te veel, maar geef ons een paar weken, en dan is het boscrossen geblazen - daar kijk ik echt naar uit!

En inderdaad, onze band is nog in tact, sterker nog, een van de eerste keren dat ik weer bij haar was, probeerde een ander paard mijn aandacht te vragen, en meteen zette ze zich tussen mij en het andere paard, haar kudde beschermend. :-)

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 11:22

Wat een naar verhaal met gelukkig een goede afloop meid! Hoop dat je helemaal mag herstellen ;)
En zo zie je maar weer, ze zijn je maatje door dik en dun :o

Sandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:34

Wat naar!
Vind het erg knap dat je het weer zo oppakt, ben benieuwd hoe het verloopt!
Ynia heeft namelijk bij ons stal gestaan!

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 08:24

Tja, ik weet van Ynia's achtergrond, en Janine (oude eigenaresse, voor degene die dat niet weten!) heeft me verteld hoe ze aan Ynia gekomen is, dus ik weet dat ze eigenlijk geen ervaring heeft. Ze is echter ONTZETTEND slim en werkwillig, en pakt dingen heel snel op (ze kan al wijken, schouder binnenwaards, nageeflijk lopen, geeft stelling op een beetje beendruk, noem maar op!).

Het is ook heel maf, want bij anderen wil ze nu nog wel eens stuiteren, maar mevrouw doet het niet bij mij. Het is alsof ze het voelt. Raar paard. ;-)

Sandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:25

StefenYnia schreef:
Tja, ik weet van Ynia's achtergrond, en Janine (oude eigenaresse, voor degene die dat niet weten!) heeft me verteld hoe ze aan Ynia gekomen is, dus ik weet dat ze eigenlijk geen ervaring heeft. Ze is echter ONTZETTEND slim en werkwillig, en pakt dingen heel snel op (ze kan al wijken, schouder binnenwaards, nageeflijk lopen, geeft stelling op een beetje beendruk, noem maar op!).

Het is ook heel maf, want bij anderen wil ze nu nog wel eens stuiteren, maar mevrouw doet het niet bij mij. Het is alsof ze het voelt. Raar paard. ;-)

Haha geen raar paard maar bijzonder paard , ik moet zeggen dat fjordjes dat over het algemaal heel goed aanvoelen dat merk je ook bij de fjorden van Janine!! ;)
Slimme dame is het zeker en t was de baas van de wei.

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 08:28

Ja, dat geloof ik graag, echt een alpha merrie (da's waarschijnlijk ook wat haar in eerste instantie die problemen opleverde bij Staatsbosbeheer) - maar toch ook wel een held op sokken. Als ze met een ander paard het bos ingaat is ze NERGENS bang voor - maar als ze alleen is ziet ze achter elk grassprietje een spook. ;-)

Maar wel, zoals je zegt, een erg bijzonder paard. Erg slim, ontdeugend, maar geen vals haartje op haar hele lichaam te bekennen. Ze pakt dressuur ONTZETTEND snel op en kan inmiddels wijken als de beste, schouderbinnenwaards, nageeflijk lopen - en alle hulpen voor alle gangen onder het zadel.

Janine moet snel maar eens komen kijken. :-)

Sandra92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 17:47

Ja die van mij ziet af en toe ook spoken en dat ook alstie alleen is dus dat is niet alleen bij Ynia haha ;)
Ik denk dat Janine dat wel leuk vind om te zien hoe ver je met haar bent gekomen!