Vraagje over ?schuurplekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

x_Vlinder

Vraagje over ?schuurplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-10 02:58

Onze Fjord heeft heel snel last van haar huid. Als ze een bit in heeft gehad heeft ze meteen plekken
om haar mond en als ze zich een keer stoot ofzo -wat nog wel eens gebeurd want madame is LOMP-
heeft ze meteen een kale plek. Ook de plekken waar de singel onder haar oksel zit zijn vaak schraal.
Ze heeft zelfs plekken op haar hoofd als ze het halster zonder bondje om heeft gehad....

We houden het heel goed schoon dus ik denk niet dat het door vuil of zweet komt. Als we iets van Zwitsal
op de plekken smeren dan is het 2 dagen later weer mooi en glad.

Weet iemand wat dit kan zijn? Is dit veel voorkomend bij Fjorden? Is er iets tegen te doen, behalve bontjes gebruiken?

kimmie88

Re: Vraagje over ?schuurplekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 03:56

Ik heb zelf geen Fjord, dus op die vraag kan ik je geen antwoord geven.

Maar over het bit:
Is het bit de goede maat? Niet te klein of groot? Heb je het al geprobeerd met bitringen?

Singelplekken:
Zijn de plekken precies bij de oksel, of ernaast? Aangezien de singel ongeveer een vuistlengte van de oksel af hoort te liggen.
Trek je bij/na het aansingelen de huidplooien glad? Zo voorkom je al voor een groot deel het schuren, anders misschien met een bontje?

Halster:
Hoelang heeft ze het halster om, voordat de kale plekken komen?

Mocht er binnenkort om wat voor reden dan ook een DA langs moeten komen, kan je dit meteen even voor de zekerheid vragen.

Maar dan vraag ik mij alleen nog even af, of de plekken alleen komen, waar het tuig zit. Of heeft ze ook plekken waar het tuig echt niet zit?
Kan het anders geen schimmel oid zijn? Dan is wassen met Imaverol een advies

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 16:59

Ik heb toch wel het idee dat fjorden wat gevoeliger op de huid zijn. De mijne heeft ook wel gauw bulten of uitslag ergens van en schuurplekken bij de singel ed. Ik gebruik een bontje om de singel.
Een ander fjord die ik ken heeft ook van het minste geringste kale plekken/ wondjes van tuig enzo.
Volgensmij weinig aan te doen, behalve bontjes en insmeren met zalf of iets.

Natasja_ygor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-10 20:10

cynthiar schreef:
Ik heb toch wel het idee dat fjorden wat gevoeliger op de huid zijn. De mijne heeft ook wel gauw bulten of uitslag ergens van en schuurplekken bij de singel ed. Ik gebruik een bontje om de singel.
Een ander fjord die ik ken heeft ook van het minste geringste kale plekken/ wondjes van tuig enzo.
Volgensmij weinig aan te doen, behalve bontjes en insmeren met zalf of iets.

heeft die van mij ook,
een paar dagen een vliegendeken opgehad en hij had meteen schuurplekken (niet kapot ofzo, maar haaren waren weg)
ik heb inmiddels een nieuwe gekocht

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 21:29

wij hebben enkel problemen op het hoofd door het halster
en denk dat dit komt door de warmte

verder zou ik een bontje gebruiken, zeker aan de singel ( verder hebben wij geen problemen, niet aan singel of plaatsen waar een deken komt, ook niet in de winter, daar had ze vorig jaar wel een kale plek maar deze winter met een ander deken was ze het enige paard op stal die totaal geen schuurplekken had van dekens)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 09:37

Mijn jongste fjord heeft het ook, mijn oudste totaal niet. Is gewoon net als bij mensen, de één is gevoeliger dan de ander.
Gewoon zo goed mogelijk schoon houden en even rekening houden met dingen als bv je hoofdstel poetsen. Dergelijke paarden reageren vaak ook sterk op leerolie. Dus doe je hoofdstel waar het tegen de huid komt alleen met zadelzeep en poets het goed schoon, of laat evt. olie of vet echt héél goed intrekken voor je het weer gebruikt.
Qua singelplekken werkt het voor Yette het beste als ik singels afwissel (qua materiaal en formaat) zodat gespen ed steeds op een andere plek zitten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 10:12

Mijn fjorden hebben ook wel eens last van schuurplekjes achter de oksels, helaas komt dat door chronische grasbuik, hihi..
Ik gebruik hiervoor een neopreensingel en dat werkt erg goed.

Zorg voor goed passend tuig, zachte materialen waar je paard tegen kan en houd het inderdaad goed schoon.