Wat is een fjord met zomerexceem nog waard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nuage

Wat is een fjord met zomerexceem nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 00:59

Ik heb even jullie hulp nodig :)

We hebben een paar weken geleden een fjordenmerrie gekocht bij een grote handelsstal.
De afspraak was dat ze eerst een paar weken op proef mee mocht en daarna mochten we haar of terugbrengen of betalen uiteraard ;)

Nou is het een hartstikke leuk paard kan niet anders zeggen. Qua karakter is ze wat we zoeken.
Verdere informatie: 5 jaar oud, merrie, 1e premie, goed bereden en goed betuigd zowel enkel als dubbelspan.

De prijs voor haar was €2500,- wat ik al behoorlijk aan de prijs vond voor een fjord :o
Zeker ook aangezien ze niet eens ingeënt was... maar vooruit, het was een leuk dier.

Nu komt alleen het nadeel.. het beestje blijkt dus zomerexceem te hebben. Ik heb er expliciet naar gevraagd omdat het me opviel dat haar manen waren afgeschoren. Dit was echter gedaan om het mooi te laten teruggroeien werd me verteld, en we kregen garantie dat ze geen zomerexceem heeft. We hebben sowieso 6 maanden garantie op gebreken.

Nu hebben we dus eigenlijk besloten dat we de fjord willen houden ondanks het zomerexceem, want het is gewoon een lief paard.
Maar die €2500,- vind ik dan echt veel te veel geld. Morgen wil ik dus gaan bellen en dan een andere prijs overeenkomen.

Maar wat is dan wel een redelijke prijs?
Volgens mij is ze misschien de helft waard, maar ik wilde dat toch ook even checken bij de fjordenkenners hier ;)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 01:02

Meer als 1000/1500 euro zou ik er niet voor geven..
Ookal heeft ze een 1ste premie, het fokken is dan minder aantrekkelijk ivm met de eczeem..
(ben alleen geen fjordenkenner, heb zelf wel een haflinger gehad met eczeem)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 01:34

Tsja, het probleem met z.e. is dat ze het "zo maar" opeens kunnen ontwikkelen (en dat kan idd. binnen een paar weken gebeurd zijn): verandering van omgeving, stress van de verhuizing, verandering van voer, andere grasmat op de wei (fructaan!), en zo kan ik nog wel even doorgaan. 't Zal je niet mee gaan vallen om hard te maken dat ze die z.e. al had op het moment dat je haar bij die handelsstal weghaalde. Als zij glashard bij hun verhaal blijven over waarom die manenkam geschoren was, heb jij geen poot om op te staan.

Is geen antwoord op je vraag, maar ik wil maar zeggen: ga er niet voetstoots vanuit dat je wat van de prijs af onderhandeld krijgt. Bij ijslanders scheelt het, afhankelijk van hoe goed het paard voor de rest is, € 1.000,- à €1.500,-, maar die zitten natuurlijk sowieso al in een andere prijsklasse.

Nuage

Re: Wat is een fjord met zomerexceem nog waard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 01:49

Nou ja kijk het is heel simpel, als er niks van de prijs afgaat dan breng ik haar gewoon terug en moet hij haar zelf maar proberen te verkopen..
Ik weet wel zeker dat ze het daar al had, de staart was ook geschuurd en rond haar manenkam was haar vacht een beetje zwart omdat ze tegen de voerbak had geschuurd. Hij gaf ook toe dat ze geschuurd had maar zei dat dit kwam doordat het scheren van de manenkam ging jeuken.

Maar z.e. valt onder de 6 maanden garantie. Wat dat betreft hebben we dat goed besproken, hij gaf 6 maanden garantie dat ze geen z.e. had. Ze is nu trouwens 3 weken bij ons.

Ik weet wat z.e. doet met de prijzen bij tinkers en dat is niet mals. Dan kom je ook opeens rond de 1500 euro uit terwijl die normaal toch het dubbele kosten op z'n minst.

Ik denk dat we er wel gaan uitkomen, ik ga ook niet boos of agressief doen ofzo. Maar 2500 voor een fjord met zomerexceem is gewoon teveel.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:27

ik zou 750 op de prijs terug vragen

wildwestwill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:30

Ingeent waarvoor ?? als ze 1e premie is moeten ze zeker geent zijn !!

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:31

Ik vind 2500,- al erg veel voor een fjordenpaardje maar dat terzijde.

Voor een exceempaard zal ik niet meer dan 1000,- geven. Zowiezo zou ik niet vrijwillig een exceem paard in huis halen. Ten eerste word exceem met de jaren alleen maar erger, en is het moeilijk om aan te zien als je paard zich kapot aan het schuren is van de jeuk. Ten tweede blijf je er maar mee bezig, op de juiste tijden binnen houden, passende exceemdeken kopen die binnen no time kapot gaan, antijeuk shampoo's, eventueel nog ecxeemspuit erin.. ga zo maar door

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:34

Als jij er voor jezelf al van overtuigd was dat ze daar ook al zomereczeem had dan begrijp ik sowieso niet zo goed waarom je er dan € 2500,00 voor neergeteld hebt. Dan had ik haar lekker daar laten staan of direct proberen te kopen voor een veel lagere prijs.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:36

mieske schreef:
Meer als 1000/1500 euro zou ik er niet voor geven..
Ookal heeft ze een 1ste premie, het fokken is dan minder aantrekkelijk ivm met de eczeem..
(ben alleen geen fjordenkenner, heb zelf wel een haflinger gehad met eczeem)

Hier ben ik het helemaal mee eens
en voor 2500 verwacht ik wel een fjord die niks heb...
Dus zou der terug brengen of een groot gedeelte van het geld terug vragen 1000 terug

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:44

Ik vind het erg fijn dat de prijzen wat stijgen. Haflingers zijn duurder terwijl ze toch vergelijkbaar zijn.

Deze prijs voor dit paard is echter niet reëel. De waarde van een fjord met exceem ligt zo tussen de 900 en 1200 euro.

Het inenten zou ik niet te zwaar aan tillen, dat zijn de kosten niet. 2x enten ben je misschien net 50 euro aan kwijt.

Wat hierboven gezegd wordt over een 1e premie hebben en dan automatisch ingeënt moeten zijn klopt niet. Het stamboek vraagt het wel, maar er zijn meer dan genoeg mensen die hun fjord ongeënt naar de keuring brengen. Er wordt namelijk niet op gecontroleerd.

Heel eerlijk TS, ik zou het paard terug brengen, mijn geld retour vragen en op zoek gaan naar een leuk alternatief. Nu kun je er nog afstand van doen, maar het is verschrikkelijk om je paard altijd maar jeuk te zien hebben.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 11:50

fjordnina schreef:
Heel eerlijk TS, ik zou het paard terug brengen, mijn geld retour vragen en op zoek gaan naar een leuk alternatief. Nu kun je er nog afstand van doen, maar het is verschrikkelijk om je paard altijd maar jeuk te zien hebben.

jij zegt het, ik denk het. Ik heb zelf een eczemer staan en die heeft het niet eens in heel ernstige mate, maar ik sta soms te janken naast haar als ze weer zoveel jeuk heeft. Ik wil haar voor geen goud kwijt, maar het is elke zomer weer een beproeving |( Ik merk vaker dat mensen er heel laconiek over doen, maar vergis je niet, het is echt een hele vervelende kwaal. Dat ze haar manen kwijt raakt ach die groeien wel weer aan, maar het gaat mij erom dat mijn paardje jeuk heeft en dat is verschrikkelijk. Ik heb nu zelf een aantal muggenbulten en ik kan er maar heel slecht vanaf blijven, ik word gek van de jeuk en dat is tijdelijk. Kun je je voorstellen hoe het voelt als je een heel seizoen continue jeuk hebt?
Denk er nog maar eens heel goed over na, voor dat geld kan je ook een goede fjord kopen zonder eczeem

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 13:40

Helaas is afstand doen geen optie meer. Ze is niet van mij, ik had haar allang terug gebracht.
Ze is van mijn stiefzusje van 14 met een verstandelijke beperking. Daarom was karakter zo belangrijk. En dat klikt zo goed, dat meisje is helemaal verliefd. Haar paard weghalen is gewoon geen optie.

Dat is ook de reden dat de koop toen doorging, althans de proefperiode. Kind compleet verliefd en ik heb mijn vermoeden toen ook al uitgesproken richting mijn vader.

Nou ik ga de beste man eens bellen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:43

Ik zou ook max. 1500 er voor betalen.. Een paard met zomer exceem is voor mij standaart 1000 euro minder waard dan zonder.. z.e. is zo'n rot allergie..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:47

wildwestwill schreef:

tja als veulen premie behaald en inmiddels zijn we misschien al weer 2 jaren verder.. En aangezien het een jaarlijks ritueel is.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 13:51

Tja ze kwam uit België en in haar paspoort waren geen entingen te vinden. Geeft ook niet, maar ja als de hoofdprijs betaald moet alles in orde zijn toch ;)

We hebben gebeld en zijn eruit gekomen. We betalen nog steeds teveel vind ik, maar er is toch wat geld van het bedrag af. Kan ermee leven zo, karakter is altijd nog belangrijker.

Ik heb ervaring met exceempaarden dus weet wat het inhoud. Vind het ook supervervelend en zielig voor het beestje. Dus we gaan nu een goede deken voor haar halen en ik ga kijken of ik een reinigingskuur kan geven. Zien hoe dat gaat.

Paard is qua karakter perfect en dat is zo moeilijk te vinden. Haar eigenaresse is dus verstandelijk gehandicapt en we hebben behoorlijk wat paarden bekeken maar het was echt moeilijk om de goede te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 13:53

Nuage schreef:
Tja ze kwam uit België en in haar paspoort waren geen entingen te vinden. Geeft ook niet, maar ja als de hoofdprijs betaald moet alles in orde zijn toch ;)

We hebben gebeld en zijn eruit gekomen. We betalen nog steeds teveel vind ik, maar er is toch wat geld van het bedrag af. Kan ermee leven zo, karakter is altijd nog belangrijker.

Ik heb ervaring met exceempaarden dus weet wat het inhoud. Vind het ook supervervelend en zielig voor het beestje. Dus we gaan nu een goede deken voor haar halen en ik ga kijken of ik een reinigingskuur kan geven. Zien hoe dat gaat.

Paard is qua karakter perfect en dat is zo moeilijk te vinden. Haar eigenaresse is dus verstandelijk gehandicapt en we hebben behoorlijk wat paarden bekeken maar het was echt moeilijk om de goede te vinden.

Mag ik vragen wat je er nu voor betaald heb?

Maargoed wel fijn dat je zusje nu een fijn paard heeft!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 14:05

voor een gezonde fjord met 1e premie vind ik 2500 euro redelijk hoor.
z.e. kan de eigenaar niet veel aan doen als dat eerst echt niet zo was. persoonlijk denk ik dat je veel kwijt bent aan verzorging en dat je haar daarom helemaal niet had moeten kopen.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:43

Nuage schreef:

Ik kan me helemaal voorstellen dat je het paardje dan niet meer wegdoet, gelukkig heb je ervaring met eczemers. Mijn eczemer kan niet met deken, want mijn ruin sloopt de dekens bij haar elke keer :(

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 15:50

Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar een foto van de pony. Zulke super brave paarden zijn zeldzaam :j

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:36

Dit is Gyara, niet met mijn stiefzusje trouwens ;)

Afbeelding

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:42

Het is wel een erg mooi gebouwde dame zeg :oo Wat een schouderpartij heerlijk :))

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-10 16:43

Ja het is een schitterend paardje kan niet anders zeggen <3

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 16:49

Verafjord schreef:
Ik kan me helemaal voorstellen dat je het paardje dan niet meer wegdoet, gelukkig heb je ervaring met eczemers. Mijn eczemer kan niet met deken, want mijn ruin sloopt de dekens bij haar elke keer :(

Rambo exeem deken ongelovelijk sterke deken, de mijna staat ook bij een sloper en dit is de enige die het houdt... Rambo sweet itch hoody koste wel veel 160 euro was ik er voor kwijt maar die deken is het echt waard!

ontopic, ben blij dat je een redelijke prijs hebt. Vooral voor een meisje met een verstandelijke beperking is Karakter zo belangrijk!

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:08

wat een mooi dier zeg *D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-10 17:24

wildwestwill schreef:

Hoeft niet hoor ;)

fenna1995 schreef:
z.e. kan de eigenaar niet veel aan doen als dat eerst echt niet zo was. persoonlijk denk ik dat je veel kwijt bent aan verzorging en dat je haar daarom helemaal niet had moeten kopen.

Maar er gaat toch al een belletje rinkelen als je ziet dat de manen eraf geschoren zijn en dat er aan de staart is geschuurd.
T.S heeft aan de plekken in de hals gezien dat er geschuurd was.

No offence hoor ts ;) heb zelf ook een eczemer gehad en dat paard had ook zo'n gouden karakter! sowieso vind ik karakter heel belangrijk bij aankoop..
Hij staat nu ook op een zorgboerderij en loopt in zo'n speciaal huifbed voor gehandicapten.
Ze konden zich geen beter paard wensen! (en hij is nog maar 5!)
Kan me voorstellen dat het moeilijk is om haar terug te brengen, zulke paarden vind je idd niet snel :n en zijn goud waard!
Ik zou wel proberen om met de mensen erover te praten om er een andere prijs ervoor te betalen.
Ik vind het verder wel een mooi paardje om te zien :j