alex66 schreef:Fjorden zijn loeisterk dus dat zal geen probleem zijn, en als je een beetje brede fjord hebt hoeft je lengte ook geen probleem te zijn
Fjorden zijn wel sterk, ja, maar uiteindelijk zijn het ook maar gewoon paarden. Een paardenrug kan in mijn ogen geen onbeperkt gewicht dragen, ongeacht het ras. Zelfs een trekpaard heeft zijn limiet (die zijn ten slotte gemaakt om te trekken en niet om te dragen).
Kijk ook eens naar de vele voorbeelden van veel te grote/zware kinderen op Shetlanders die dan als excuus geven: 'Ja, maar Shetlanders kunnen zoveel keer hun eigen gewicht dragen!'. Onzin, in mijn ogen; een Shetlander is ook geen superpaard!
Het gaat in mijn ogen om de kracht die de paardenrug kan verdragen en niet om de kracht van het paard zelf; daar zit verschil in.
Voor de TS lijkt het me geen probleem mits ze zich aan de bovenstaande 20% regel houdt, wat gewicht betreft. Lengte kan op een kleine of smal gebouwde Fjord een vreemd plaatje opleveren, maar zolang je met je benen je paard niet in de weg zit, lijkt mij dat geen probleem. Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je wilt gaan doen met je paard, hè?