verzorgfjord of eigen fjord?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lindaparelli

verzorgfjord of eigen fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-10 21:40

Hallo,
Sinds een tijdje verzorg ik een fjord.
Hij is super leuk, voldoet aan al mijn 'eisen'... waarvan 1 heel belangrijke, Hij is bomproof!
Hij staat op 2 minuutjes fietsen van mijn huis... het bos is vlakbij...
kortom... wat wil je nog meer zou je zeggen?
Nu vind ik hem zo leuk dat het steeds vaker door mijn hoofd gaat dat het heel leuk zou zijn om mijn 'eigen' fjord te hebben...
Ik wist niet dat fjorden zo leuk waren!!!
De eigenaresse van de fjord is dol op hem en heeft hem al vanaf veulen af (hij is nu 15)
Op zich kan ik mijn verzorg fjord een beetje beschouwen als mijn eigen paard... maar dat is toch anders...

Nu is mijn vraag, wat is de meerwaarde van een eigen paard?
Of wat zijn de voor en nadelen van een 'eigen' of 'verzorg' paard?

Ik lees wel eens van mensen die een veulen kopen en dan jaren later als hij 4 is zelf het paardje (of met hulp) gaan inrijden...
Dat vind ik toch ook wel een heel 'romantisch' idee...
om op die manier je paard zelf helemaal op te voeden door de jaren heen...
Dan kijk ik jaloers in de profielen hier van mensen die met hun jaarling aan het wandelen/knuffelen zijn...
Natuurlijk kan ik ook wandelen en knuffelen met mijn verzorgfjord... maar het is toch niet je eigen paardje...

Ik ben benieuwd naar jullie reacties en waar jullie voorkeur ligt... een verzorg- of een eigen fjord?

corientjuhh

Re: verzorgfjord of eigen fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:31

Ik rij nu een paard bij
Eigen paard is denk ik nadeliger
Met een bijrijpaard hoef je vaak geen DA kosten, eten, hoefsmid enz te betalen
Dat scheelt dus altijd weer :)

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:32

Kijk als je een eigen fjord heb kan jij alles bepalen. Je kan bepalen waar je gaat rijden, waar je hem stalt enz, maar vergeet niet dat je dan ook alles moet betalen.

Ik weet niet hoe het nu zit met betalen, maar je hebt bij een eigen paard wel de kosten van zadel, hoofdstel enz, stal, dierenarts, tandarts, voer en wat er nog meer bij kan komen.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 11:36

Als ik zou moeten kiezen tussen een leuk verzorgpaard of een eigen paard zou ik kiezen voor het leuke verzorgpaard.

Een eigen paard kost gewoon veel meer geld, een verzorgpaard kost je soms wat dat ligt eraan.

Het enige nadeel van een verzorgpaard is dat je natuurlijk de eigenaar nog hebt.
Soms dan vindt jij iets maar de eigenaar niet en de eigenaar heeft dan dus het laatste woord.
Maar als je een leuke eigenaar hebt dan heb je daar meestal geen last van.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:33

Het heeft beide zo z'n voor- en nadelen he.

Heb jarenlang fjorden verzorgd, maar helaas geen plek getroffen waar rekening met me werd gehouden. Merries waren ieder jaar drachtig, dus niet handig als je wil rijden en het is meermaals voorgekomen dat m'n favo paard verkocht werd. Dat was ik op een gegeven moment zo zat dat ik een eigen paard wilde dat niet weg hoefde en waar ik alles zelf voor kon beslissen.

Heb toen een veulen gekocht en dat is echt mijn maatje, mijn alles. Het is heerlijk om een eigen paard te hebben, maar het kost veel tijd, geld en je hebt wel zorgen. (wat als hij ziek wordt, stalling kiezen etc.) Dat waren allemaal dingen waar ik niet zo van wakker lag met verzorgpaarden.

Als mijn fjord zou overlijden denk ik niet dat ik nog een paard koop, maar gewoon op zoek ga naar een leuk particulier verzorgpaard voor een paar dagen in de week.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:26

Dat ligt imo eigenlijk geheel aan de situatie.
Ik heb geen eigen paard en al enkele jaren lang verzorg fjorden.... zo heb ik bijna 5 jaar lang een fjordenmerrie verzorgd/bijgereden waar ik het erg goed mee kon vinden. Maar ook met de eigenaren en dat is essentieel.
Ik mocht veel zelf beslissen over het rijden etc. Maar heb ook veel in overleg gedaan en zolang je goed met elkaar kan praten is het voor beide kanten leuk.

Momenteel rij ik nog maar bij 1 stal en daar heb ik veel vrijheid in wat ik wel en niet mag. Ik respecteer de wensen van de eigenaar en hiervoor krijg ik ook dingen terug zoals bijvoorbeeld het mogen beleren van jonge paarden. Maar ook hier wordt er rekening met elkaar gehouden en bij twijfel vraag ik het altijd.

Wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is, je bent afhankelijk van anderen bij verzorgpaarden. Maar als jij het goed met deze mensen kan vinden en je erbij neer kan leggen dat er regels zijn waar je je aan moet houden of dat er andere obstakels zijn zoals jilly ook al aangeeft, paarden worden verkocht of zijn drachtig etc. Dan is het echt een oplossing. Wil je zelf meer eisen kunnen stellen over het paard waar je mee bezig bent, tja dan zou ik voor een eigen paard gaan.

Paardenpret

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 17:35

Een nadeel van een eigen paard is dat je er elke dag heen moet, het is natuurlijk ook wel leuk, gezellig en je verveelt je nooit, maar toch. en paarden zijn behoorlijk duur natuurlijk.

maar ondanks dit zal ik toch een eigen paard willen. een fjord is inderdaad een heel leuk ras ja. maar een eigen paard kan je mee doen wat je wilt. bij een verzorgpony is het meestal het geval dat je toestemming moet vragen. en je kan met een eigen paard ook op vakanties met je paard. met een verzorgpaard komt dat veel minder voor

nickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 18:51

ik heb een eigen fjord waar ik super blij mee ben. Het voordeel van een eigen fjord is dat je zelf alles kunt bepalen. Hiervoor heb ik een leasepaard gehad maar op den duur kregen de eigenaresse en ik toch te veel meningsverschillen. Hoe langer ik namelijk mijn leasepaard had hoe meer ik het als eigen begon te beschouwen maar het blijft uiteindelijk toch altijd het paard van de eigenaresse in dit geval. Veel succes met je keuze.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 09:40

Ik verzorg vier fjordenmerries en heb eentje van mezelf. Het grote voordeel van verzorgen is dat je er relatief weinig kosten van hebt, het voordeel van een eigen is dat je zelf alles kunt beslissen. Mijn eigen jaarlingmerrie heb ik van de eigenaar van m'n verzorgmerries gekocht, omdat ik vond dat ik het niet kon maken om hem te vragen haar voor mij aan te houden. Dus dan moet je toch iets :D Heb er nog geen moment spijt van gehad.

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 12:10

dat is moeilijk

niet iedereen wilt zomaar een bijrijder (mijn excuses maar velen hebben hier ook al slechte ervaringen mee gehad, wij inclu)
dan moet het nog klikken tussen jou en de eigenaars en het paard

tja

wij zijn voor eigen paard gegaan, was het beu constant voor men vriend te moeten proefrijden op een stal of manege om te weten of dat specifieke paard een goede rug had voor men vriend zijn rug. Die heeft rugproblemen, niet grote dat hij er continu last van heeft maar zijn rug is gewoon veel gevoeliger en kan niet tegen veel schokken.
dus uiteindelijk hebben we een jaarling gekocht, die we hebben zien lopen en waarvan we direct zagen dat ze geen hortende stotende gangen had. ze liep lekker vlak en zelfs in draf zag je de rug niet veel bewegen.
nu is Githa 5 jaar en is dat het paard waar je hem op ziet lachen, gieren en spelen. ze zijn 2 handen op 1 buik, kwa kattenkwaad en kwa rijden.
hij heeft geen last van zijn rug en zijn rijden is hierdoor serieus verbeterd.

bij onze omstandigheden was eigen paard het makkelijkst
we hebben op den duur een andere opvatting gekregen van paardvriendelijk of onvriendelijk door vele maneges/stallingen te zien en cursussen gevolgd te hebben. Om ons dan met een verzorgpaard te moeten forceren tot dingen waar we zelf absoluut tegen zijn, is dat dus ook niet echt het juiste om te doen.
maar kan me genoeg situaties inbeelden dat bijrijdpaard/verzorgster/halve stal heel goed aanslaan

als je twijfelt is mss halve stal doen met iemand wel te overwegen:
heb je meer het gevoel van eigen paard, dan bij verzorgster/bijrijdster (is voor me bijna hetzelfde, maar komt er financieel niet in tussen)
dan kun je je al een beetje indenken wat een eigen paard is en wat het inhoud, of heb je snel door dat dat niet bij jou past maar dat verzorgpaard dan weer beter is

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 10:50

nou voor mij is het niet moeilijk!

ik heb mijn eigen fjord,en gelukkig ook de middelen om haar te kunnen betalen.

ik ben de eigenaresse,en bepaal hoe en wat er met mijn fjord gebeurd.

heb ik zin om te rijden?dan ga ik rijden.heb ik geen zin?doe ik het niet.

ik ga haar dit jaar laten dekken door een hengst die IK mooi vind en goed vind passen bij mijn merrie.

en dit kan allemaal,omdat ik bepaal hoe en wat.

ik heb een bijrijdstertje die fijn op mijn pony rijdt en ervoor zorgt,want ik werk wel fulltime om mijn bollie te betalen.

kortom,mits je het financieel kunt dragen,vind ik een eigen fjord het fijnste wat er is,omdat je dan zelf alle zeggenschap hebt

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 01:05

Snoevie, ben het helemaal met jou eens.
Alleen kan ik mijn ruin niet laten dekken. :+

Mijn verzorgpaarden werden zowat allemaal verkocht of gingen verhuizen enz...Na een tijd raak je dat ook wel beu.
Dus nu maar een eigen fjord, heb wel een verzorgster, omdat ik dus ook een fulltime baan heb.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:41

haha nee dat gaat wat moeilijk met een ruin!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:51

Lieszje schreef:
Als ik zou moeten kiezen tussen een leuk verzorgpaard of een eigen paard zou ik kiezen voor het leuke verzorgpaard.

Een eigen paard kost gewoon veel meer geld, een verzorgpaard kost je soms wat dat ligt eraan.

Het enige nadeel van een verzorgpaard is dat je natuurlijk de eigenaar nog hebt.
Soms dan vindt jij iets maar de eigenaar niet en de eigenaar heeft dan dus het laatste woord.
Maar als je een leuke eigenaar hebt dan heb je daar meestal geen last van.

Amen. }:0
Ik zou inderdaad zeker voor het leuke verzorgpaard kiezen, zoals ik het nu heb.

Ronya is officieel van haar gewone eigenaren, maar ik mag haar als eigen beschouwen. Ik heb er geen problemen mee en zou niet kunnen bedenken wat het toevoegt aan waarde om een eigen Fjordje te kopen. Buiten het feit om dat ik het geld er gewoon niet voor heb.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 21:51

Het kost een hoop geld, maar ik vind het wel fijn dat ik alles zelf kan beslissen. Wat gaat weg, wat houd ik aan, welke laat ik niet dekken en welke wel en door welke hengst..
Wat ga ik er mee doen en wanneer..

Maar verzorgen lijkt mij ergens ook wel handig, scheelt een hoop geld, maar hangt er ook vanaf wat de regels zijn en de omstandigheden..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 06:54

je moet dan net mazzel hebben om een eigenaar te treffen waar het ook goed mee klikt,en dat je met de pony mag doen wat je wil.

zouden die er zoveel zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 07:11

Ik zou voor een eigen paard kiezen, vind het heerlijk om alles zelf te kunnen beslissen. Als je kiest voor een jaarling, en je hebt er nog geen ervaring mee, zou ik wel hulp inschakelen. Het is immers niet gemakkelijk om een beestje zelf op de voeden. :)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 08:05

Nou TS dan ben ik momenteel ook in het bezit van zo een romantisch idee :+
ik heb hem gekocht dat hij 5 maanden oud was en hij is nu 2 en idd als hij 4 is rij ik hem in

het is super, en we zijn ook echt gek op elkaar
maar er kleven ook wel nadelen aan

en dat is nou net de keuze die je moet maken
zet alles eens op een papier met de voor en nadelen,bedenk je waar je zou willen gaan staan enz en zet het financiele plaatje ernaast en baseer daar dan je keuze op
dan heb je er iig weloverwogen over nagedacht ;)

ik heb destijds ook echt bewust voor gekozen en heb net als jij een romantische droom dat we samen oud gaan worden :Y)

Infinity90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 15:36

wij hebben nu vanaf 2004 een eigen fjord :) hij is echt super braaf en je kunt er alles mee doen..

alleen rijd mijn zus er nu op.. ik rijd vooral springpaarden en mijn eigen kwpner :) :D

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-10 16:02

Een eigen paard is natuurlijk ontzettend leuk, en het heeft zeker zijn charme om zelf je paard op te voeden en te beleren.
Ikzelf heb anderhalf jaar geleden mijn eerste eigen (net 2 jarige) paard gekocht, en ik kan eerlijk zeggen dat ik daar geen moment spijt van heb gehad ondanks wat tegenslagen (2 operaties in de kliniek, bijbehorende rustperiode, droes, geen passend zadel te vinden).

MAAR: Ik heb ook ruim 5 jaar een verzorgfjord gehad. Hij is nu bijna een jaar geleden overleden. Met deze pony had ik echt een hele goede 'klik', ook al was hij niet echt van mij. Hij was al wat ouder, stronteigenwijs, sociaal gestoord door gebrek aan opvoeding, en hij was absoluut niet de pony die ik me voorstel bij het woord ideaal.
Ik zou er toch echt héél veel voor over hebben om hem nog een paar jaar bij me te hebben. Ik zou er zelfs mijn huidige 'eigen' paard voor inruilen.

Een eigen paard kan dus heel mooi zijn, maar heeft zeker ook nadelen en minder leuke kanten. Ikzelf vind de klik tussen paard en ruiter toch het allerbelangrijkste. Dus als je een verzorgfjord heb waar je echt gek mee bent en waar je lekker mee kunt rijden, dan zou ik daar goed aan vast houden ;) En wie weet wat de toekomst brengt... Misschien kan je hem ooit nog eens overkopen als je dat écht heel graag wil.

Als de eigenaar van je verzorgpaard iemand is waar je goed mee kunt praten en overleggen, en diegene is zo aardig om rekening te houden met jou; dan heeft een eigen paard i.m.o. geen meerwaarde. :)