Hoe zit het genetisch met de fjorden kleur?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Hoe zit het genetisch met de fjorden kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 18:40

Fjorden zijn wildkleurig (dun) op een wisselende basis kleur, echter, als je dun bij bijv een quarter hebt, zijn die echt bruin met een aalstreep, en niet de typerende gele fjorden kleur. Dan zou je zeggen: Ze dragen ook creme. Maar dat lijkt me niet, aangezien ik nog nooit een cremmelo of perlino heb gezien.

Hoe zit dit? Is dit uberhaubt bekend?

Djini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 18:53

Best een interessante vraag.
Ik weet niet hoe het zit hoor, maar misschien dat een er soort gemuteerd wildkleur-gen bij fjorden is ontstaan. En dat erg goed "geisoleerd" is gebleven binnen het ras. Omdat de fjord niet veel met andere rassen in aanraking geweest is, zul je die gemuteerde wildkleur dan niet ergens anders tegenkomen. Dat zou toch wel een mogelijkheid zijn..

Maar nogmaals, ik weet het ook niet. Ben benieuwd of iemand anders een verklaring heeft.

fjordnina

Re: Hoe zit het genetisch met de fjorden kleur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:00

Zoals ik het van de stamboeksite begrijp hebben de fjorden naast het dun gen ook een gen voor de wildkleur. Op de site worden de wildkleur en de verdunningsfactor apart benoemd.

Ik ben geen ster in het lezen van kleurcodes, dus aan jullie de eer:
http://www.fjordstudbook.com/kleur.htm#Kleurvererving

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:07

De wildkleur bij de Fjord is een ander gen dan 'dun' bij Quarters en andere paarden die die kleur kunnen hebben. Omdat het een dominant gen is, zal een halfbloed van een Fjord altijd die wildkleur tonen. Je kunt in die halfbloeden echter ook meteen goed zien dat het een ander gen is dan 'dun' omdat heterozygote 'duns' qua uiterlijk er niet anders er uit zien dan homozygote 'duns', terwijl heterozygoot 'wildkleur-Fjord' vaak veel donkerder is dan de echte 'gele' Fjordkleur.
Crème komt niet voor bij Fjorden.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 19:53

Fjorden hebben als basiskleur zwart (B) of vos(b), zwart is dominant (brunblakk ulsblakk gra), vos is recessief (rodblakk en gulblakk).

Alle fjorden hebben het Dun gen, dominant homozygoot, ZZ. Dit gen maakt de kleur nog wat lichter en voegt kenmerken toe zoals de aalstreep, zebrastrepen e.d.

Daarop zit vaak de modifiër agouti (A). Agouti maakt de zwarte haren, behalve de uiteinden staart, benen, punten van de oren, bruine haren. Agouti maakt van een zwart paard een bruin, dit is de kleur van een brunblakke en een ulsblakke. Een gra heeft geen Agouti (a). Op een voskleurige is agouti niet zichtbaar, want die haren zijn al bruin (Rodblakk en Gulblakk).

Op een fjord zit ook nog het creme gen. Ccr is creme, C is geen creme. Creme verlicht de bruine haren van het paard. Deze zie je op een ulsblakke en een gulblakke.
Ulsblakk is zwart, met agouti, dun en creme.
Gulblakke is vos met of zonder agouti, dun en creme.
Op een gra kan creme zitten, maar is niet zichtbaar omdat het alleen de bruine haren verlicht en die heeft een gra kleurige fjord niet.

Een fjord met Dubbel creme is 'Kvit', naam van de kleur, en is een miskleur voor fjorden.

Een brunblakk is zwart (BB of Bb), met agouti (AA of Aa), zonder creme (CC) en dun (ZZ).
Een Rodblakk is vos (bb), met of zonder Agouti (AA, Aa, aa), zonder creme (CC) en dun (ZZ).
Een gra is zwart (BB of Bb), zonder Agouti (aa), Creme kan (CC, CcrC, CcrCcr) en dun (ZZ).
Een ulsblakk is zwart BB of Bb, met agouti (AA of Aa), met Creme (CcrC) en dun (ZZ)
Een gulblakk is vos (bb), met agouti (AA of Aa), met Creme (CcrC) en dun (ZZ)

Nog wat puntjes:
-In tegenstelling tot Rodblakk en Gra kan creme niet verstopt zitten, voor een Ulsblakke of gulblakke fjord moet een van de ouders dit ook zijn.
-Rodblakk en Grablakk kan verstopt zitten, zo kan er uit een Brunblakke merrie en hengst een rodblakk of grablakk veulen komen. De beide ouders moeten dan wel beide het recessieve gen voor deze kleur bevatten.
-Een fjord heeft altijd homozygoot dun gen (ZZ).
- Een kvit, wat zeg maar een perlino zou zijn of een cremello, kan dus wel, maar is bij de fjorden een miskleur.
-In de praktijk zit er meestal geen creme verstopt op een gra.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:25

En Es, even uit nieuwsgierigheid, hoe liggen de kleurkansen tussen mijn grijze en Rudsmo? Hij voert via zijn moeder (Rossfina, v. Rossman) sowieso het gen voor rood.

Moet ik het dan zo zien als 50% kans op bruin, en 25% op rood en grijs?
M.a.w. ik geloof niet dat ik dat ooit onder de knie ga krijgen :+

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:44

pfff..
Mijn verwachting is dat Rudsmo geen grijs geeft, als hij het wel heeft zou het 50/50 zijn, maar gezien de bloedlijn..
Ik zou dan eerder een rodblakke verwachten, is 25% onbekend, maar in de praktijk geeft een gra eerder een rodblakke dan een rodblakke een gra..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 20:46

en quarters hebben ook dun op palomino ( dunalino)..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:10

Jeskim schreef:
pfff..
Mijn verwachting is dat Rudsmo geen grijs geeft, als hij het wel heeft zou het 50/50 zijn, maar gezien de bloedlijn..
Ik zou dan eerder een rodblakke verwachten, is 25% onbekend, maar in de praktijk geeft een gra eerder een rodblakke dan een rodblakke een gra..

Ze heeft natuurlijk Orsta als vader en die vererft beide. Vraag is dus alleen of hij dat ook aan haar meegegeven zal hebben. Grijs via Rudsmo verwacht ik ook niet, of het moet heel ver weg ergens in zijn lijn zitten. Heb uit deze combi toch het liefst een bruine, want de kleurtjes die daaruit komen hebben er dan vaak zo'n gekke waas overheen liggen.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:53

Hoezo gekke waas?? Waar baseer je dat op??

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:03

Ik bedoel dat er dan vaak een bepaalde gloed overheen ligt. Je zag het al met Fjellko. Die had op zijn rug nog helemaal zo'n gelige waas terwijl hij toch echt grijs werd. Zo heb ik er nog wel een paar langs zien komen. Namen weet ik niet meer, volgens mij was er ook een Aard bij, die is volgens mij richting België gegaan. Die had ook zo'n gloed. Uit gelijk gekleurde ouders ben ik dat eigenlijk nog nooit tegen gekomen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 00:10

spicegirl: Is hetzelfde als dunskin, basis kleur + dun + creme.

Jeskim: bedankt voor je uitgebreide uitleg. Met alle fjordenbenamingen wordt het er niet duidelijker op ;)

Als ik je goed begrijp:

Elke fjord is dominant voor wildkleur (het dun gen dus), waardoor dit altijd doorgegeven wordt. Ok, logisch.
Even in de voor mij bekende benamingen is een Gra als ik het goed heb genetisch hetzelfde als Grullo, en als een zwarte basis creme krijgt, krijg je smokey.
Als je dus een ulshblak met bijv een Gulblak zou kruisen, zou je dus een kvit kunnen krijgen, wat niet gewenst is.
Deze kruisingen worden dan ook bewust niet gemaakt? Of let men daar niet zo op.
Een Kvit heeft neem ik aan ook blauwe ogen?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:36

Die gelige vacht dat is vaak te zien bij de lichtere veulens, met langere vachtharen Yvonne. Kan niet zeggen dat ik het alleen zie bij merries of hengsten die zelf geel zijn. Eerder bij de lichtere gra's (zoals Zhellie en ook Reykjagaard).

@Stef: Gulblakke komt in Nederland vrijwel niét voor en Ulsblakke ook maar zelden. Doordat er in de hengsten helemaal geen cremegen voorkomt in Nederland, wordt daar in nederland niet bewust op gefokt. In het buitenland zie je het nog wel een, een bewustere kleurfokkerij.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 22:39

Brijol heeft toch ook een gele vader, maar zeker geen waas..
Er zit misschien wel genetisch iets achter, maar je stelt het nu wel erg zwart/wit denk ik..

@ Stef, volgens mij klopt dat wel, maar ik ben buiten de fjorden niet zo bekend met kleuren e.d.
Gul x uls, of uls of uls ofzo zou inderdaad een Kvit kunnen komen. Maar zoals Bella al aangeeft zijn er hier weinig fjorden met het creme gen, dus ook weinig ervaring mee. Maar het is af te raden bij eventuele fokkers..
Volgens mij heeft een kvit inderdaad blauwe ogen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 16:25

Die gele waas heeft [***] ook met 2 gra-ouders (vader is Aard).
In de winter is hij vanille, nu is hij bijna wit met soort grijzig gloedje.