welke bewegingsmanier meer gewenst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

welke bewegingsmanier meer gewenst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-10 23:10

Vandaag na het rijden timo nog even losgelaten en björna erbij gezet zodat er wat energie uitkon voor het rijden. Nou die gingen samen even uit hun bol. Wat mij opviel was 2 heel verschillende manieren van bewegen. Nu is het een gegeven dat Bjorna maait met de voorbenen. Welke van de 2 paardjes vinden jullie nu beter in de beweging en waarom, waar let je op en is dat ras gerelateerd of algemeen.
1e filmpje is timo degene die in het begin voorop loopt en zonder halster, Björna met halster.
2e filmpje is timo ook weer degene die voorop begint
3e filmpje begint ook met timo

Filmpjes gemaakt op mijn mobiel en kwaliteit is achteruit gegaan door uploaden:
http://stal-myrza.hyves.nl/album/455244 ... 9/0/VXMw/#

Ik ben wel benieuwd

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 11:12

Ik vind het erg moeilijk om goed te zien doordat de camera ook in beweging is en je op 2 paarden tegelijk moet letten.

Het ideaalbeeld is een fjord met relatief vlakke gangen die ruime passen neemt zodat er daadwerkelijk meters afgelegd worden. Verder moet een fjord bewegen met takt, een goede balans en voldoende stuwend. Veel knie actie is niet gewenst (goed voorbeeld van meer knie actie dan gemiddeld is bijv. de hengst Tsjerk).

Misschien kun je het hiermee in het echt zelf beoordelen?

lailapri

Re: welke bewegingsmanier meer gewenst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 11:21

Timo loopt niet vlak björna wel. Zal eens kijken naar die hengst.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-10 11:28

`kan helaas geen filmpje van hem vinden maar wel mooie foto's.

MPH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:42

Door teveel knieactie worden de meters die ze afleggen kleiner.. hoe meer meters hoe beter...

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:25

Tja van de filmpjes is niet heel veel te maken, doordat het allemaal nogal blokkerig is en veel bewogen wordt. Maar wat ik er zo snel uithaal is dat Timo over meer balans beschikt en daardoor makkelijker draagt en kadans heeft in zijn gang. Bjorna is nog wat jeugdiger in haar bewegingen, maar is met training denk ik ook wel te verbeteren (constanter te krijgen), maar lijkt wel goed aan te zetten. (maar moet leren nog iets ontspannender te worden in haar beweging en haar rug minder 'strak' houden, óók als ze gek doen, al heeft het ene paard dat automatisch meer/minder)

Timo zal hoogstwaarschijnljik ook makkelijker op lengte te rijden zijn dan Bjorna of niet? (halsstrekken, inbuigen, etc)