Hoe houden jullie je Fjord soepel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horsy_Lover

Hoe houden jullie je Fjord soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 21:32

Hee,
De titel zegt het al: Hoe houden jullie je fjord soepel?
Mijn fjordje is nogal stijf en heeft moeite me inbuigen.
Hoe doen jullie dat?

J0ortje_M

Re: Hoe houden jullie je Fjord soepel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 11:47

Goede lessen nemen ;),,
ook doe ik regelmatig een soort van vrijheiddressuur oefeningetjes, zoals buigen.. naar links of naar rechts, of recht naar beneden.. is ook nog eens leuk. en met rijden rustig aan beginnen, hand laten volgen. naar binnen laten kijken bv, of naar buiten. zowel in stap als in draf.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 16:58

Tja eigenlijk correct rijden...goed inrijden, waarbij je veel afwisseling in stelling en buiging vraagt en vooral in het begin vragen om lengte...een fjord heeft snel de neiging zichzelf korter te maken in het lichaam en met name in de halslijn...dan heb ik liever eerst wat meer lengte. Verder niet teveel in één keer willen, waardoor je keer op keer er spierpijn uit moet rijden, wat vervolgens niet goed wil, je strijd krijgt en je paard uiteindelijk wint, waardoor hij zo scheef als een hoepel wordt.

zandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:23

mijn fjordje is verkeerd in gereden:(
en ik heb nu de nadelen mee. die van mij is nu zo stijf dat er een masseur moet komen. en dan ma hopen dat weer goed gaat.

ik weet dat hij het kan en mensen hebben dat al gezien. hij kan super mooi lopen ma dat zit er nu even er niet meer in.

als ik nu ga rijden is dat alleen maar vechten. het is nu wachten tot dat de winter voorbij is en dan de masseur te laten komen. en dat we samen weer kunnen rijden.

het idd goed om veel stellingen te rijden. die van mij was al wat stijf toen ik erop ging rijden. maar door de stellingen en idd buigingen met vrijheidsdersuur was het wat beter geworden.

ma de laaste les ging goed verkeerd met rare bokkesprongen. en toen is het helemaal mis gegaan zeer jammer.want die meid gaf rare intructie ik heb er ook niet lang gereden. en nu zit ik door haar met de gebakken peren. het ging net zo goed. ik ben ook direct gestopt met die lessen. ben nu opzoek na een nieuwe instructeur die wel weet wat ie doet:d.

quiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:46

allereerst beginnen met goede begeleiding!! Rechtrichten met iemand die enorm veel ervaring heeft. Vooral een wat stijvere paard kun je makkelijker 'overvragen' met als gevolg dat je juist blessures krijgt.

Pumbaa12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 09:15

Met goede begeleiding, en veel slangebogen/ 8(ten), voltes en s bogen rijden, stelling en buiging vragen

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:02

Ik heb echt een fjordje van elastiek, die is juist zo soepel dat je haar snel te snel te ver laat buigen. En onbegrijpelijk, dat is ze ook als ze een paar weken vakantie gehad heeft!!!

Ik ben juist bezig haar recht te rijden, niet te buigen, want dat gaat alseen tierelier.

Als ik iets te veel mijn been aanleg of mijn hand opzij leg, dan vouwt ze zich daar als het ware omheen, zowel links als rechts om..

Ik snap daar dus niets van..

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:07

Mijn Fjordje was erg gemiddelt soepel dacht ik, toen kwam de fysio: 'Jeetje, ik heb nog nooit zo'n lenige fjord gezien, hij is leniger dan de meeste sportpaarden' Ik had meteen een eigendunk( :+ ). Ik deed er niets voor, gweoon 4x in de week licht dressuurwerk.

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:50

vanaf de grond: cirkels (of longeren), buig en strekoefeningen. (ik doe die van emiel voest wijken voor druk, hoofd naar binnen en naar buiten bijv. of de leadrope volgen als die om haar heenzit eruit draaien ) of draai om de voorhand of de achterhand.

onder het zadel dit soort oefeningen oa: cirkels rijden, vergroten, verkleinen, slangenvoltes, schouder binnenwaarts, schouderbuitenwaarts, wijken, draai om de achterhand en om de voorhand.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 11:58

beetje hetzelfde als hoe blijf je zelf soepel, en het is ook eigenlijk met elkaar verbonden, ben je zelf stijf en stug werk je je paard ook tegen in het soepel onder de ruiter door kunnen bewegen. Bijkomend, als je fjord een lekkere dikzak is of de hele dag op ruwvoer staat dus is het lastiger om echt mooi in de buigen.

Train liever vaak kort als dat je de spieren gaat overvragen.