help, drachtige fjord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shirleypony

help, drachtige fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 14:46

mijn dikke (ouderwets type) fjord is vandaag 326 dagen drachtig, nu vraagi me af of je bij haar ook ziet of de banden verslappen.
ik had dit al 2 keer bij de kraamstal gevraagd maar ik krijg daar geen reacties.
kunnen jullie mij verder helpen?
ze is 12 jaar en het is haar eerste veulen,
uier is al behoorlijk dik,
we hebben er een geboorte alarm op en cameras op stal.
lopen ze ver over?
ik hoop hier wel dat iemand hier iets van weet.

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:04

Elk paard is verschillend. Dus ik denk dat niemand jou echt kan vertellen hoe duidelijk de tekenen zullen worden. Helemaal niet bij het aller eerste veulen.
Het is nu gewoon in de gaten houden of er wat veranderd.

Bella

Re: help, drachtige fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:13

He wat leuk, heb je Witteke drachtig? Van wie? (dit is de Witteke met afstamming Anton toch?)

In principe zou je zo onderhand, er vanuit gaande dat ze tot 340 dagen draagt, verslappende banden kunnen zien. Maar het is afhankelijk van de merrie hoe goed je het ziet. Meestsal is de beste manier om het achterwerk van het heupbeen tot het zitbeen in de gaten te houden. Met je handen kun je merken dat het langzaam, vanaf de staartwortel tot verderweg 'losser' wordt...het is makkelijker te bewegen met je handen.

Daarnaast kun je de kling in de gaten houden. Net voor de geboorte begint die vaak wat te zwellen, zakt ook wat uit en bij sommige merries gaan de lippen wat open staan en wordt de huid binnenin zichtbaar roder (beter doorbloed).

Betreft overdragen...dat is heel verschillend. Sommige merries dragen 334 dagen, sommige 336, het gros 340 maar er zijn ook wel merries geweest die bijna 400 dagen droegen.

Mocht je grote veranderingen zien bij je merrie dan schiet het goed op. (bijv. uier groeit heel hard, merrie gedraagd zich anders) En als het er echt heel erg op gaat lijken, dan beginnen ze vaak te zweten, zijn erg ongedurig, poepen veel en kleine beetjes per keer en als het de eerste keer is zijn ze soms licht paniekerig. Niet ieder paard stelt het dan op prijs dat je er bij blijft zitten en is het soms beter om even weg te lopen en haar via camera bijvoorbeeld in de gaten te houden.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:18

Je ziet het begin van de staart ook meer op de kont liggen..
Onrust, zweten, kegelen zijn allemaal tekenen van het op handen zijn van een geboorte.
Meestal gebeurt het 's nachts, als er rust is op stal..
Wanneer het zo ver zal zijn i.v.m. overdragen is vaak lastig aan te geven, dat verschilt per merrie..

Spannend hoor!!

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 20:56

ja, het gaat over witteke, weet je wat voor achterwerk dat die heeft?
een prive zwembad bovenop als het regent!!!
haar kling staat wat open en ze mest al een paar dagen heel veel kleine beetjes,
het is ook wat dunner als normaal, maar geen echte diaree.
de vorm van haar buik is de laatste 4 dagen veel veranderd met onder haar ribben naar haar flank toe een hele lijn.
snappen jullie wat ik bedoel?
ze is gedekt door geraard(kijk maar bij het belgisch fjordenpaarden stamboek)
laatste dekdatum is 16 maart

Siepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 21:34

spannend zo'n eerste veulen mijn fjord krijg ook haar eerste veulentje hier en ik moet nog ruim twee maanden wachten maar kan me voorstellen welke spanning jij voelt
Ik heb je website even bekeken je hebt leuke fjorden zeg vooral die een veulentje moet krijgen :))

shirleypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 21:51

ons heidie moet ook nog, die zit op 301 dagen.
voorlopig veel slapeloze nachten.
heidie ziet er nu veel beter uit als toen op mijn site, en de witte
is al wel iets afgevallen maar nog veel te dik!
op de keuring kreeg ze haar eerste premie maar ze zeiden '"veel te dik, anders was ze dagkampioen geworden".
heidie had ook een eerste premie.
dit worden mijn eerste zelf gefokte veulens dus geweldig spannend.
wees gerust, 2 maanden vliegen voorbij maar nu ze er zo dichtbij zit lijkt elke dag wel een maand, hi,hi

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 22:22

haha ja ik kan me een inschatting maken van dat achterwerk. Dan is het lastig omdat je ook nog door de vetkussens heen moet kijken. Maar goed in de gaten houden!

En ah Geerard, ja die weet ik! Ben benieuwd wat daar uit komt.