Eerste fjord..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

abbycootje

Eerste fjord..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 17:14

Hoiii,

Ik ben opzoek naar leuke ideeën om met onze pony te gaan doen; mij lijkt vrijheids dressuur erg leuk.
Maar misschien weten jullie nog andere ideeën die leuk zijn (om met fjord) te doen?
Ook tips over hoe manen te knippen etc zijn erg welkom!

Ook leuke ideeën om de stal mooi te maken zijn welkom!

Ik kan echt niet wachten tot overmorgen; want dan komt ons eerste fjordjee!!
Dus zoals jullie wellicht snappen kan ik haast niet stilzitten zonder te denken hoe ik de stal mooi kan maken etc.. :D

Jaime_

Re: Eerste fjord..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 17:59

Wat dacht je van een lekker dik pak stro in zn stal? En lekker wat hooi, zodat hij altijd wat te knabbelen heeft? En daarnaast natuurlijk flink wat weidegang per dag ;) Met een paardenmaatje erbij!
Meer moois heeft n paard niet nodig in zn stal ;) Evt zou je nog een liksteen of een jollybal op kunnen hangen (Verkrijgbaar bij ruitersportzaken)

Manen knippen bij een fjord kun je terug vinden in de bokt wiki :)

En vrijheidsdressuur zou ik voorlopig nog niet doen ;) Laat die pony eerst maar een weekje wennen aan zn nieuwe omgeving! En ga lekker veel aan t poetsen, wat grondwerk doen zoals longeren en dan kan je vanzelf voorzichtig beginnen met wat basis dingetjes van de vrijheidsdressuur, dus vooral geen steigeren e.d. leren! Laat hem maar eerst lekker aan jou en zn nieuwe omgeving wennen door m veel te poetsen en te knuffelen! :)

kralalalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:52

heey,
ik heb net mijn fjordje net in gereden.
maar toen hij nog veulen was deed ik ook vrijhijds dresuur met hem.
ze was geweldig maar nu als ik erop zit wil ze helemaal niks doen dus :P nog ff oevenenen.
1 tip dus als je zo iets wilt doen koop dan een jong paardje die je alles kan leren.
want mijn fjordje heb ik zelf gefokt<3 :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:58

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe paardje!

Hoe oud is hij? Kan hij al wat
Lekker eerst laten wennen, en uiteindelijk kan je met je fjordje van alles gaan doen.
Komt vanzelf.
Fjorden zijn lekkere alles kunners.

Als je een raar kapsel wilt, moet je eens kijken bij Amber op bokt met haar fjord Fjordy.
Die heeft er wel eens haaientanden ingeknipt.
NIET doen als je nog met hem naar een keuring zou willen, denk dat de keurmeesters
dat namelijk niet echt kunnen waarderen :D

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:16

gefeliciteerd met je eerste fjord zo 10 jaar geleden kwam die van mij en wat was ik blij nu lopen er al 4 paarden hihi.

Geef hem eerst even wat rust om te wennen. Nieuwe dingen zijn allemaal spannend voor hem. Een lekkere box met stroen wat hooi en watdagen rust, dan word het vanzelf jullie vriend. Vrijheidsdressuur en knippen komen later wel. Eerst maar eens de basis.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:47

gefeliciteerd met je fjord,goede keus!
hoe oud is je fjord,merrie/ruin?

ik zou lekker een dikke laag stro in de box leggen,inderdaad een mineralen/zoutblok,en verder lekker even rust geven,zodat ze kunnen wennen

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 10:51

kralalalala schreef:
heey,
ik heb net mijn fjordje net in gereden.
maar toen hij nog veulen was deed ik ook vrijhijds dresuur met hem.
ze was geweldig maar nu als ik erop zit wil ze helemaal niks doen dus :P nog ff oevenenen.
1 tip dus als je zo iets wilt doen koop dan een jong paardje die je alles kan leren.
want mijn fjordje heb ik zelf gefokt<3 :o

je mag ook niet VDen met een veulen?

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:56

heej wat leuk een Ctje, hoe heet hij?

Qua stal heeft een fjord niet veel nodig, lekkere bodem, en eten en drinken.

Hij is nog jong dus freestylen is erg leuk om te doen, vrijheidsdressuur zou ik zelf pas doen als hij wat ouder is (sommige oefeningen) want hij is nog jong en onder het zadel kan VD nog wel eens tegen je werken.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:00

of nog beter, geen stal, lekker opt land. schuilstalletje erbij. lekker hooi in de winter, en je fjord heeft het uitstekend

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:34

Ik zou zeker met je eerste fjord geen VHD gaan doen. Als er iets is waar je een paard mee kan verpesten in mijn ogen dan is het dat wel. Gewoon lekker in laten rijden (als ze dat niet al is).
Wat betreft de manen, moet je even bij de zoekoptie kijken of in dit topic. Nymphadora @ [FJ] [Centraal] Fjorden manen

paardengek22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:02

ik wandel vaak met mijn fjord en rij doe vrijheidsdressur
in de zomer slaap ik wel eens voor zijn boxdeur.
ik neem hem altijd mee op avontuur.
echt mijn maatje.