Haver

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BWendyB

Haver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 20:19

Worden fjorden nu echt helemaal vol van energie van haver? En geef je het ook of niet en waarom?

fjordnina

Re: Haver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:43

Dat verschilt van paard tot paard. Fjorden hebben het in principe niet nodig, zeker een 2 jarige niet.

Hier krijgen ze het ook niet. Ze krijgen een handje ponybrok en als ze vol in het werk staan iets meer. Het is gewoon een onderhoudsbrok en daar doen ze het prima op.

milrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:05

Nou, die van mij krijgt wel haver, in de zomer als ze alleen van gras moeten leven iedere dag een halve nap vol. Ik doe dan ook veel aan wedstrijden (western) en ik geef alleen gepunte haver, dus niet geplet of zo, gepunte haver is volgens mijn trainer beter. Ik heb wel eens zonder geprobeerd, maar inderdaad dan wordt ze weer erg lui. Nu het winter is en je niks kunt doen, geef ik haar dus ook geen haver en maar een handje biks, zodat ze lekker rustig blijft ook op een buitenrit met vuurwerk en sneeuw enzo.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 11:21

Fjordy krijgt Haver, (in Muesli), als we volop in SGW seizoen zijn.
Dan krijgt hij vanaf 2 dagen voor wedstrijd halve schep en halve schep brok :j.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:53

ik geef een meuslie waar wel wat haver in zit maar dat geeft geen probleem, pure haver geeft wel wat extra maar dit geef ik niet nu ze niet gereden worden.

Wanneer je je paard normaal recreatief rijd en hij goed gevoerd word heb je geen haver nodig in mijn ogen. Een 2 jarige zoals jij hebt zou ik zoiwezo geen haver voeren, dat is nergens goed voor.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-09 19:54

oke dankjewel

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 23:51

Mijn merrie krijgt sinds kort wel haver, soms 1 of 2 handjes per dag ik merk wel duidelijk verschil maar nu in de winter is het eigenlijk niet nodig kan dr nu soms bijna niet houden als ze even gek in de koppie is

Sarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 18:49

Mijn fjord krijgt ook 1 kilo haver op 1 dag, halve s'ochtends en een halve s'avonds.

Ik merk allleen niet echt veel verschil, ik vind alleen dat ze er slanker bij blijft. Van biks werd ze erg dik.
Nu gaat het goed! :D

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-10 09:36

Sarissa schreef:
Mijn fjord krijgt ook 1 kilo haver op 1 dag, halve s'ochtends en een halve s'avonds.

Ik merk allleen niet echt veel verschil, ik vind alleen dat ze er slanker bij blijft. Van biks werd ze erg dik.
Nu gaat het goed! :D

oke hihi.
Maar die van mij krijgt brok en haver dus vandaar deze topic ook.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 10:26

Ik voer al jaren haver bij elke dag, ook aan de paarden en pony's die niets of heel weinig doen.
Dat een paard direkt opstijgt als je ze haver voert is een fabeltje! Het verschil tussen harde haver en geplette haver is dat de geplette beter word opgenomen door het paard,m aar weer eerder zijn kracht verliest aan voedingswaarde. De gepunte zie je soms terug in de mest.

imkebirba13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 00:25

ik voer ook al heel lang swinter 5 plakken per pony per dag smorgens en savonds een halfe kilo basisbrok en halfe kilo meusli zonder haver dus 2 kilo per dag en somers hooi wel minder best veel gras en wat slobber smidags daar doet ze het prima op gr imke,