Is jullie Fjord vaak ziek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Is jullie Fjord vaak ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 12:07

Las toevallig een stukje over oudere fjorden hier, iemand die zei ligt eraan hoe de weerstand is en of ze vaak ziek zijn dit bracht me dus op de volgende vraag:

Is jou fjord vaak ziek?

Mijn fjord is nog geen een keer ziek geweest in de bijna 3 jaar dat ik haar heb

Tallie1979

Re: Is jullie Fjord vaak ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:12

*klopt af*

Mijn fjord is inmiddels 15, ik heb hem al 6,5 jaar en hij heeft 1x een hoefzweer gehad en 1x een extreme vorm van allergie..

Dus nee *klopt nog een keer af * mijn fjord is eigenlijk nooit ziek ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 12:16

Ik heb mijn ouwe dame (18) nu ruim 11 jaar en ze heeft alleen 1x een beetje koliek gehad omdat mijn fijne stalhouder van toen haar eerst een halve dag zonder eten en drinken in de brandende zon in een zandpaddock heeft gezet en daarna urenlang zonder drinken in een behoorlijk vervuild weiland. Toen heeft ze zich dus werkelijk het schompes gevreten en daar een koliekje aan overgehouden.

Verder is ze nog nooit ziek geweest. Wel een paar beenblessures gehad, maar dat vind ik niet 'ziek'.

LadyWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:11

het is maar net wat je vaak vindt hea ;)
maar nee, mijn paardje heeft niet vaak iets

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:14

Ik heb mijn fjord nu zeven jaar. De eerste vijf jaar heeft hij niks gehad. De laatste twee jaar hebben we artrose, een flinke schimmel, een virus, koliek en droes zien passeren. :S Ik hoop dat onze pechtijd nu eerst weer voorbij is.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:44

Nee niet echt :o In die 5 jaar dat we hem hebben heeft hij wel 2x koliek gehad, maar dat gaat nu super. Ander eten en meer beweging. :D

jordal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:39

Jordal is nu 20 en heeft toch wel vaak iets gehad. Hij heeft hooikoorts waardoor hij meerdere keren behoorlijk aan het hoesten is geweest. Hij heeft 1 keer 3 weken in Utrecht gestaan, hij stond toen al 3 weken met 40 graden. Het jaar daarop weer in dezelfde periode weer 40 graden, nu gelukkig maar een paar dagen. Ik denk zelf dat dit de voorloper van zijn hooikoorts is geweest want na die keer utrecht heeft hij elke jaar in die periode staan hoesten en was hij niet lekker.
Deze zomer heeft hij een virusje gehad, 3 dagen koorts en daarna weer de oude.
Hij heeft artrose in zijn achterhand, maar ja hij heeft niet bepaald stil gestaan in zijn leven en behoorlijk veel kilometers gemaakt. De ene dag heeft hij er meer last van dan de andere dag. Hij staat 24/7 buiten zodat hij constant wat in beweging blijft.
Als 2,5 jarige heeft hij zijn tong er bijna helemaal af gehad, meneer vond het nodig om te gaan staken, steigerde en viel met open mond in de draad. Dit is gehecht en meneer heeft er verder geen last van gehad.

Verder is hij nooit echt ziek geweest en volgens mij een oersterk paardje zowel fysiek als mentaal

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:52

ik heb lynda nu anderhalf jaar ze is 18 en nog niks gehad.
ik laat eens in de 10 weken haar hoefjes bekappen en ze krijgt 2x per jaar een wormenspuit. lente en herfst. en natuurlijk 1x per jaar inenten. verder nog niks extra's gehad. klop klop klop. houden zo!

ik moet zeggen dat ik al meerdere paarden heb gehad en echt nog nooit een ziek paard! (welsh cob, jonge kwpn'er, draver en nu fjord) ik prijs mijzelf gelukkig.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 19:56

1x ziek geweest van een enting, verder niet

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 20:01

De mijne heeft ook niet veel... 1x koliek gehad, meneer was ontsnapt... en heeft ik weet niet hoeveel kilo biks naar binnen gewerkt (er was net een pellet met voer in de stal geleverd...) Gelukkig is hij er goed vanaf gekomen.
Vorig jaar had ie mok(heel klein beetje) maar nadat we goed hebben gewassen, en de sokjes kort houden is dat uiteindelijk ook weg :D

We prijzen ons gelukkig ! En hopelijk blijft het zo ...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:16

ik heb mijn pony net 2 jaar,en nog nooit wat met haar gehad.
uiteraard buiten de standaard entingen,wormenkuren,tandarts controles ed

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 00:27

Op een gat hier en daar na issie verders kerngezond gelukkig.

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:53

Oke hier komt mijn lijstje

yara 1 dag bij mij 41 graden koorts en last van luchtwegen
na herstel hiervan werd ze in t weiland getrapt , ontstoken en kreupel rechtsachter

Ze is nog een xtje voor kreupel geweest geen idee waarvan

Zomer dit jaar heeft ze 2x infectie aan haar luchtwegen gehad, yara heeft er sneller last van en staat nu op vlas, nat hooi of kuil en is naar een buitenstal verhuisd en krijgt extra vitamines voor extra weerstand

Vorige week kreupel aan linkervoorbeen waarschijnlijk door t trappen tegen de staldeur dus nu even een rubberen mat met kussen geinstalleerd

Ook heeft yara last van zomereczeem
hopen dat 2010 een beter jaar is

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:00

Mijn oude fjordje nu 8 heeft alleen na zijn castratie gehad dat het iets ging ontsteken, was ook snel over met wat AB. De andere (16) is uberhaupt nog nooit ziek geweest, alleen een ontstoken oogje in de zomer dit jaar, verder nog niet. Dus onze fjordjes zijn iig super sterk :j

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:35

Mijn fjord heeft vorig jaar droes gehad, en is er bijna aan overleden. Maar voor de rest is hij nooit ziek geweest.

brenda1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 13:38

mijn fjord is bijna 3 jaar en heeft vorig jaar kantje boord gelegen na een castratie en dit jaar had hij een virusje wat binnen 3 dagen over was. voor de rest eigenlijk niks.

reentje13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:57

Mijn verzorg fjord (18), heeft dit jaar leverbot gehad, en heeft nu een lichte vrom van atrose.

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 14:51

Vinga:
Op 5 jarige leeftijd heeft ze een peesblessure opgelopen, 9 maanden gerevalideerd, daarna was het over.
Op 7 jarige leeftijd een flink virus aan haar luchtwegen
Vaak kreupel, wat bleek om lage overhoef te gaan waarop ik haar op 8 jarige leeftijd in heb moeten laten slapen.

Dakota (zoon van Vinga):
15 dagen oud, overdosis wormenpasta binnen gekregen doordat het ringetje doorschoot, heftige diaree en loomheid, is
gelukkig goedgekomen.
7 maanden oud, 41 graden koorts, flink virus op de luchtwegen (was tegelijk met Vinga, ze waren toen allebei ziek).
1 jaar oud, langdurige virusinfectie aan de luchtwegen, heeft maanden geduurd voordat het hoesten over was.
2 jaar oud, gaskoliek, van de DA een prik gehad en was toen weer aan het opknappen
2 jaar oud, 3 dagen lang hele hoge koorts gehad, 41/42 graden, dierenarts heeft elke dag koortsremmers gegeven,
ook een of ander virus geweest.
2 jaar oud, diverse bloedonderzoeken gehad wegens schuren/jeuk. Hier is uitgekomen dat hij een allergie heeft voor
de tyropagusmijt en dus voor de rest van zn leven injecties moet krijgen om de jeuk onder controle te krijgen/houden.

Genoeg leed dus met mijn fjorden gehad, ik hoop echt dat ik nu eens in een rustiger vaarwater terrecht komt met wat betreft
de gezondheid van Dakota.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:19

even heel hard afkloppen, heb nu al ruim 10 jaar fjorden en heb er nog nooit 1 ziek, kreupel oid gehad, touch wood maar gaat prima, al moet ik ook wel zegegn dat ik er erg bovenop zit dat ze alle entingen, beschermingen, goede voeding etc etc krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:25

heb 12 jaar lang een fjord gehad...
En die is eigenlijk nooit ziek geweest.

1x als veulen een héle lichte droes.
En ze 1x zware koliek gehad, nadat ze ontsnapt was en de ton zemelen had gevonden en droog had opgegeten. Maar dat tel ik niet als "ziekte", dat was gewoon een voer ongelukje.

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:27

Mijn Fjord is heel vaak ziek geweest, nu gaat het beter. Mijn Fjord heeft een auto-immuunziekte en sinds ze hiervoor Prednison krijgt is er weinig meer aan de hand. Door de auto-immuunziekte heeft ze ook straalkanker, dit hebben we nog niet goed onder controle, maar ik heb wel goede hoop dat het ons ooit gaat lukken :)

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:34

Ik klop het af, Zor is eigelijk nooit ziek. Dit jaar heeft ze wel bijna 4 maanden kreupel gestaan, pure pech als je het mij vraagt. Verder altijd fit en gezond.

Mijn andere pony is wel vaak ziekjes, dus ik ben altijd blij dat Zor nooit wat heeft. 1 zwak paardje is genoeg hoor..

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:33

Carolinef schreef:
even heel hard afkloppen, heb nu al ruim 10 jaar fjorden en heb er nog nooit 1 ziek, kreupel oid gehad, touch wood maar gaat prima, al moet ik ook wel zegegn dat ik er erg bovenop zit dat ze alle entingen, beschermingen, goede voeding etc etc krijgen

Dat zegt helaas niks Caroline, het kan zo ineens veranderen, Vinga werd en Dakota wordt ook zeer goed verzorgd, koste wat kost,
maar zoals je ziet en weet, genoeg ellende gehad...

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:59

Dreeke schreef:
Carolinef schreef:

Dat zegt helaas niks Caroline, het kan zo ineens veranderen, Vinga werd en Dakota wordt ook zeer goed verzorgd, koste wat kost,
maar zoals je ziet en weet, genoeg ellende gehad...

inderdaad :j het zegt helaas niks, sommige dingen zitten in het dier zelf door een 'foutje' en dan kun je nog zo goed je best doen, maar voorkomen kun je het helaas niet :n

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:06

Voorkomen kun je nooit inderdaad. Ik moet eerlijk zeggen dat ik aardig laks ben met entingen, ontwormen, etc. Misschien heb ik geluk, misschien is Zor daardoor gehard, misschien is het gewoon genetisch bepaald. Ik denk zelf het laatste.