waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amanda1980

waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:45

Wat is er mis met een fjord? Het lijkt wel of er zo op je neer word gekeken als je een fjord hebt. Ik sta nota bene geen eens op een luxe stal of manege! Gewoon een simpele pensionstal. Ok wel met 45 paarden en pony's.

Ik moet zeggen dat ik op zich ook weinig met fjorden had voor ik cas kocht. Dat was geen eens tegen het ras op zich maar gewoon om zijn hoogte. Ik hou niet van het rijden op dribbelende pony's. De stappen zijn vaak veel kleiner in vergelijking met een paard en dat vind ik niet prettig rijden. Mijn fjordje heeft behoorlijk ruime gangen dus dat valt bij hem reuze mee.
Dat stukje snap ik dan nog wel maar waarom kijken ponyeigenaren dan zelfs nog op je neer?
Weinigen zeggen het in mijn gezicht maar je merkt het gewoon. Er is o zoveel belangstelling voor paarden en pony's op stal behalve als het om een fjord gaat. Alsof ze oninterressant zijn. Niet alle fjorden zijn dik sloom en lomp.

Ik heb nooit wedstrijdambities gehad maar ik krijg steeds meer de drang om mensen even te bewijzen wat mijn fjordje allemaal wel niet kan. Vorige week heb ik al bewezen dat mijn fjordje beter caveletjes kan lopen dan een flink dressuurpaard. helaas hebben maar weinig mensen het gezien.

Ik ben het gewoon zo zat dat bij andere rassen vooral word gesproken over kijk eens hoe mooi, goed, knap, ruim etc etc etc en bij fjord vooral wat er niet goed zou zijn.
Ook met een bijrijder zoeken merk je het. Stalgenoten met een ander ras, groot paard of pony, hebben binnen no time via marktplaats zelfs betaalde bijrijders. Heb je een fjord haken heel veel mensen bij voorbaat al af.

Sorry hoor, moest ff spuien.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:49

Wat vervelend dat je uit je omgeving dat gevoel krijgt. Is dat helemaal terecht? :)
Ik vind Fjorden niet te min; hoor alleen wel veel Haf- en Fjordeneigenaren erover dat zij zich soms zo benaderd voelen als jij beschrijft.

Zelf heb ik een poosje een Fjord doorgereden die juist niet zat te wachten op het manegewerk. Hetgeen ik van hem vroeg (een tikje meer op dressuurmatig gebied) kon hij veel meer waarderen :D

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:49

Ben je trots op je fjordje?

Dan doe je nu je koppie omhoog en denk bij jezelf.. ik heb de mooiste fjord van allemaal....

Laat doen, vaak zit er ook een stukje afgunst bij.
Jou Fjord zal alles doen, mss bomproef zijn en zij hebben misschien iedere dag een gevecht.

Ik heb een Haf... en weet je wat... ik heb de leukste Haf van de hele wereld.... gewoon omdat ik trots op mijn mannetje ben en kijken andere op ons neer.. dat is dan hun probleem...

Ik rij wedstrijden, ik spring, neem mijn knol mee op een Haflinger weekend naar de veluwe, rij bosritten, doe schriktraining, rij op een BBP, en sleep hem overal mee naartoe.. en hij vind het nog leuk ook.

Dus wie lacht er dan het laatst.....

Juist...

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:51

Oja en tussen neus en lippen door word er kort gezegt dat cas een leuke lieve fjord is. De meeste die dat wel zeggen, zeggen dat alsof ze dan iets zeggen waar ze zich eigenlijk voor moeten schamen en een heel klein aantal geeft openlijk aan cas wel leuk te vinden.

Tis gelukkig dus nog niet allemaal alleen maar heel erg negatief.

Het is niet dat ik me benadeeld voel. Sommige geven openlijk toe zich kapot te ergeren aan fjorden op wedstrijden en vragen of de kar vergeten is.
Ok ieder heeft recht op zijn eigen mening maar ik vraag me af waarom.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:52

oké, ik ken dit zelf niet.
we hebben op stal een haflingerXfjord staan. die is mega breed gebouwd, loopt bij onze shetlanders in de wei, is een dikzak, liever lui dan moe, en kan behoorlijk lomp zijn (heeft al voor veel blauwe tenen gezorgd) tuurlijk wordt hij niet gezien als sportpaard, of pony. als springpony (walst ie vaak doorheen, balken en hindernissen) het is gewoon een nuchtere 'knol'.

en toch vindt iedereen hem cool. omdat hij gewoon vreselijk lief is. dat het mijn type pony niet is, maakt toch niet uit? ze hebben het maar te respecteren.
deze pony is BTW van vriendin, kijk maar in mn profiel. het is dus niet mijn bruine arabiertje, maar die andere :)

Damiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:52

Er is niets mis met een fjord!!!
Probeer er boven te staan wat mensen ervan denken, het feit dat ze het niet recht in je gezicht zeggen zegt meer over hen dan over jou.
Heb maar lekker plezier met je paardje, als jullie samen gelukkig zijn is dat het belangrijkste wat er is.
Mensen die zo op je neer kijken is vaak een kwestie van afgunst, ze zien hoe gelukkig jij bent en hoe fijn jullie het samen hebben en vaak zijn zij dat niet. Ze hebben problemen met hun paard, vaak rijtechnisch, en eigenlijk willen zij ook wat jij hebt.
Ik zou zeggen laat je niet gek maken en wees maar lekker trots op je paardje.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:54

Ik ben ook heel trots op mijn fjordje.

Super dat je hafie zo lekker veelzijdig is!
Je hebt ook gelijk, wie het laatst lacht..............
Maar toch snap ik de afgunst gewoon niet zo

RoosG

Re: waarom kijken mensen toch op je neer als je een fjord hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:59

och meid, dit is echt niet alleen zo met een fjord hoor. Ik heb zelf een tinker, en dat word ook niet altijd even veel gewaardeert.

maak er gewoon een grapje van, dan staan mensen al vaak zat met hun mond vol tanden.
En je hoeft jezelf echtniet te bewijzen hoor, zolang jij plezier hebt is het toch prima?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:02

amanda1980 schreef:
Maar toch snap ik de afgunst gewoon niet zo

Die moet je ook niet willen snappen.
Haal nou maar je schouders er voor op en als ze vragen aan je waar de kar is kan je altijd nog een opmerking maken wanneer zij nou eens echt leren rijden.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:12

Gewoon ademhalen en doorgaan! ;)
Zoveel mensen, zoveel wensen.
En als jij je prettig voelt met een Fjord, dan heeft een ander daar niets over te zeggen.
Een Fjord is ook een volbloed ras, een zuiver ras; niet iedereen kan dat zeggen van zijn paard.
Dus ga maar gewoon door met je volbloed, hoor! *D

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:22

Ik rij zelf nog geen wedstrijden hoor. Cas is pas 3,5. Maar dat van die kar zijn de woorden van een stalgenoot, wat zei zegt tegen fjordenruiters op wedstrijden.
Overigens is het verder een aardige meid hoor daar gaat het niet om.

Met een tinker had ik dat niet verwacht. Die zijn juist zo in op het moment. En duur trouwens. Heb er ook voor gekeken toen ik naar een paardje op zoek ging hihihi.

Aan raszuiver heb ik ook wel eens gedacht hahaha. Klopt dat een hele hoop spring of dressuur gefokte paarden dat niet zijn. Nou maakt mij dat verder niet uit hoor. Mijn hond is ook maar een simpele kruizing.

Ik ben juist trots op het fjordenras. Het is een heel oud en puur ras en heel veelzijdig.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:23

Volgensmij zit dat meer tussen de oren van de Fjordenrijder. Net als dat deze ruiters vaak vinden ondergewaardeerd te worden op wedstrijden en zo.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:29

Ben het met san eens, ik merk trouwens eerder het tegenovergestelde, trouwens. Het is maar net hoe je jezelf gedraagt.
Eén van de populairste pony's bij ons op stal is een haflinger, maar dat komt ook omdat haar baasje heel sociaal is en ook interesse toont, en zich niet ondergewaardeerd voelt. Daardoor wordt ze ook niet ondergewaardeerd.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:33

Nou ik moet zeggen dat ik er persoonlijk niet zoveel hebt.

Ik geloof ook wel dat als je passie ligt bij wedstrijdpaarden je eerder interesse zult tonen in dat ontzettend interessant gefokte kasteeltje dan in de gemiddelde Fjord. Hoeft niet te zeggen dat ze op je neer kijken, maar misschien hebben ze gewoon wat minder met jouw paard. Als jij er maar blij mee bent. ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:33

Dit onderwerp ging niet over fjordeneigenaren maar over het fjordenras.

Mensen zeggen letterlijk een fjord is geen echt paard of pony, tis maar een boerenknol of ben je de kar niet vergeten. Dat heeft niks met fjordeneigenaren te maken maar wat mensen letterlijk over fjorden zeggen.

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:34

Zeg ze maar heel vriendelijk: dat zo'n vervelende opmerking meer over hun zegt als over je fjord.
Hier in de buurt is een mooie stal, daar staat ook een fjord, daar wordt nu koe tegen gezegd omdat ze lang haar heeft en geen deken.
Zijn simpele mensen die dat zeggen.
Ik zelf heb een haflinger, en ben reuze trots op haar.
En jij ook op je paard, houden zo!

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:37

amanda1980 schreef:

Mensen zeggen letterlijk een fjord is geen echt paard of pony, tis maar een boerenknol of ben je de kar niet vergeten. Dat heeft niks met fjordeneigenaren te maken maar wat mensen letterlijk over fjorden zeggen.

ja sommigen wel en sommigen niet }:0
Ik ken weer een hoop fjorden eigenaren (nou goed, 'mensen die zeggen dat') die een kwpn (en dan helemaal 'zo'n saaie vos..') echt afschuwelijk vinden, te hitserig, saai, standaard en totaal geen uitdaging omdat ze zóó makkelijk naar de top te rijden zijn (juistem, niet dus.. )
Laatst bijgewerkt door Jaimyliefje op 15-11-09 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:37

Misschien had ik me anders moeten verwoorden.
Waarom kijken mensen neer op een fjord? Ipv waarom kijken ze op je neer als je er 1 hebt.

Ik snap best dat je sneller voor een sportgefokt ras gaat wanneer je echt fanatiek in de sport zit. En gewoon niks of niet veel hebben met een ras kan natuurlijk altijd. Maar waarom word er dan vaak zo neerbuigend over fjorden gesproken?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:39

Like I said, over elk ras (dus fjorden, maar ook kwpners) wordt door sommige mensen slecht gesproken, omdat hun interesse daar gewoon niet ligt. Het is niet alleen maar veel tegen fjorden, dat ervaar jij denk ik gewoon zo terwijl dat echt enorm meevalt.
Zoek maar eens op Taco fjord of Banshee fjord hier op bokt.. (bij horses @ work)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:41

Misschien omdat de passie van veel paardenmeiden ligt bij het wedstrijdrijden en paarden die daarvoor gefokt zijn?

Tsja ik heb ook wel 'ns dat ik een bepaald type paard zie waarvan wordt verwacht dat die op een bepaald niveau presteerd terwijl 't er gewoon niet in lijkt te zitten. Dan denk ik ga iets uitzoeken wat je paard wel leuk vindt.

Ik heb gewoon niks met Fjorden, zo heb jij misschien weer niks met andere types.

En tsja, ik hoor Fjordeneigenaren ook wel 'ns over typische dressuurrassen. ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:42

Koe tegen bonte heb ik ook wel eens gehoord maar over een fjord? Nee die kende ik nog niet.

Je hebt waarschijnlijk ook wel gelijk dat er over elk ras wel wat gezeurt word. Het valt me op dat het over bijv kwpners veel minder gedaan word.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:43

Dat is hetzelfde als mensen die neerkijken op anderen omdat ze geen merkleding dragen, niet zo'n duurdere auto hebben etc etc.
Een Fjord is niet zo duur en mensen die status belangrijk vinden gaan er automatisch vanuit dat je een Fjord hebt omdat je geen duurder paard kon betalen.
Trek je er niets van aan lach in jezelf als je weer eens hoort "dat kan niet met mijn paard hoor die van mij is veel te heet daarvoor". Ik denk dat er een hoop mensen tussen zitten die liever zouden willen dat ze ook gewoon een leuke "knol" hadden en zich niet zouden laten leiden door wat anderen vinden.
Laatst bijgewerkt door CrazyCat op 15-11-09 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 21:44

Misschien dat het ook per stal verschilt?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:45

amanda1980 schreef:

Oke, je vraag was waarom mensen op je neer kijken als je een Fjord hebt? Gewoon, omdat het kan.

Waarom kijken mensen op je neer als je met een bonte rijd? Omdat het kan. Waarom kijken mensen op je neer als je de zoveelste vos warmbloed rijd? Omdat het kan.

Waar maak je je druk om. Als jij blij bent met je paard, haal dan gewoon je schouders op. Gewoon, omdat het kan.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:46

CrazyCat schreef:
Dat is hetzelfde als mensen die neerkijken op anderen omdat ze geen merkleding dragen, niet zo'n duurdere auto hebben etc etc.
Een Fjord is niet zo duur en mensen die status belangrijk vinden gaan er automatisch vanuit dat je een Fjord hebt omdat je geen duurder paard kon betalen.
Trek je er niets van aan lach in jezelf als je weer eens hoort "dat kan niet met mijn paard hoor die van mij is veel te heet daarvoor". Ik denk dat er een hoop mensen tussen zitten die liever zouden willen dat ze ook gewoon een leuke "knol" hadden en zich niet zouden laten leiden door wat anderen vinden.

Dat vind ik geen vergelijking anders. Als je met wedstrijden het meeste plezier beleeft met je paard ipv wedstrijden is het logisch dat je een paard dat goed bij je doel past leuker vind.