Fjorden keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mary_Andor

Fjorden keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:11

Hallo,

Mijn Andor heeft nog steeds alleen zijn veulenstamboek. Ik zou hem volgend jaar graag op willen laten nemen in het Fjordenstamboek.
Ik was er beneiuwe naar of er mensen zijn die ervaring hebben met keuring.
Kan je mij vertellen hoe het is en wat het inhoudt. En wat wordt er allemaal van jou en je Fjord verwacht?

Martje80

Re: Fjorden keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:14

je moet zelf lid zijn van het stamboek, en je fjord moet dan op jouw naam gezet worden.

Op de keuring zal hij dan eerst in een leeftijdscategorie gejureerd worden. Als hij daar 35 of meer punten behaalt dan word hij voorlopig model. Dat blijft ie tenminste 2 jaar. Je moet binnen 2 jaar een proef doen om hem model te krijgen. Dat kan dmv een men, trek of zadelproef. Als hij dat haalt is ie dus modelruin.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 22:27

Als je lid bent van het stamboek krijg je ook het boekje waarin je het inschrijfformulier kunt vinden.

Verder is het altijd aan te raden om eerst de kunst eens af te kijken bij een andere keuring. Zo weet je ook wat er van je verwacht wordt.

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 01:21

ja idd kijken op een andere keuring om 'ervaring' op te doen. En vooral veel oefenen thuis met stil staan en opstellen.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 11:34

Je Fjord moet ook DNA getest zijn voordat hij opgenomen kan worden in het stamboek.
Voor jou zal denk ik de keuring in Hardenberg het gunstigt zijn qua afstand. Deze keuring wordt altijd begin augustus op een donderdag gehouden.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 08:44

Als je nou volgend jaar weer in dezelfde week naar menkamp komt, kunnen we samen wel wat oefenen :D

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 19:03

Andor is gelukkig al DNA getest als veulen zijnde. Ik zal me voor het nieuwe jaar aanmelden bij het stamboek :D

@ ipsilonka: T is nog niet zeker of ik weer op menkamp ga, zou wel heel erg leuk zijn en dan gaan we zeker oefenen ;)

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 12:42

Mary_Andor schreef:
Andor is gelukkig al DNA getest als veulen zijnde. Ik zal me voor het nieuwe jaar aanmelden bij het stamboek :D

Heb je ook een sticker in zijn paspoort zitten dan of bedoel je dat er haar getrokken is van hem op de keuring als veulen. Als dat laatste het geval is dan is hij nog niet DNA getest. Wel als die sticker in je paspoort zit (bijna achterin).

Mary_Andor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 18:28

Helaas kan ik geen sticker vinden. Er zit alleen een rekening van het DNA onderzoek bij zijn paspoort, met de gegevens van zijn ouders erop. Ik zaleen dezer dagen het Stamboek wel eens bellen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 21:07

Het is een grote sticker als allerlaatste in je paspoort (bij mij dan tenminste)

Mag ik vragen waarom je misschien niet naar menkamp komt? Ik ga wel weer :D

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:39

Als er alleen een rekening in zit van het DNa, dan betekend het dat die nog uitgevoerd moet worden.
Als DNA is gedaan krijg je van het stamboek een sticker om in het boekje te plakken.

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 10:53

Mary_Andor schreef:
Helaas kan ik geen sticker vinden. Er zit alleen een rekening van het DNA onderzoek bij zijn paspoort, met de gegevens van zijn ouders erop. Ik zaleen dezer dagen het Stamboek wel eens bellen.

Dan is het gewoon een kwestie van rekening betalen (betalingsgegevens staan wel op de rekening) en de DNA test wordt uitgevoerd. Als de uitslag bekend is krijg je de DNA sticker thuisgestuurd zodat je die in het paspoort kan plakken op de daarvoor bestemde plaats. Wel even zorgen voor die tijd dat het paard is overgeschreven op jouw naam zodat ze weten waar de sticker naar toe gestuurd moet worden.

Lindava1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 11:29

Leuk dat je naar een keuring gaat!
Tijdens mijn eerste keuring had mijn paard ook nog een paspoort voor een veulen, en dat is zonder problemen snel overgeschreven. Ik kreeg mijn paspoort al snel weer terug!
Ook is er toen een DNA onderzoek gedaan, van wat ik me ervan kan herinneren vielen de kosten iig erg mee.

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 14:50

Bella staat ook nog in het veulenboek, wil haar ook dit jaar laten keuren, want ik wil haar graag laten dekken door Manus.
Weet iemand (heb het nieuwe fjordboekje nog niet) wanneer de keuringen in Lisse of Texel zijn?
DNAstickers zijn bij mij bij alebei aanwezig, dat moet geen probleem zijn.
Kun je trouwens met een ruin die al eens gekeurd is op een CK nog eens gaan? :?
Of moet je je gelijk voor de zadelproef e.d. opgeven?
Bella kreeg als veulen een A-premie, kan dat nog iets betekenen voor de keuringen erna?
Wat een vragen ineens allemaal...ik ga in ieder geval een keer zonder paard op een CK kijken, dan weet ik meteen wat er van de paarden gevraagd wordt...
Oja, en de entingen moeten in orde zijn, weet iktoevallig, anders kom je het terrein niet eens op!!! *D
groetjes, Paulien :wave:

jannegien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:42

Zibby_Bella schreef:
Bella staat ook nog in het veulenboek, wil haar ook dit jaar laten keuren, want ik wil haar graag laten dekken door Manus.
Weet iemand (heb het nieuwe fjordboekje nog niet) wanneer de keuringen in Lisse of Texel zijn?
Als ze nog niet in het hoofdstamboek opgenomen is, moet je haar op de keuring dus daarin laten opnemen. (ze is al DNA getest, dus je hoeft alleen nog maar te betalen en je paard door vbon te laten schetsen). Is ze in het hulpveulenboek ingeschreven dan moet dit ook om haar in het hulpboek te krijgen. De nieuwe keuringsdata komen vanzelf in het boekje te staan met daarbij in een opgaveformulier.

DNAstickers zijn bij mij bij alebei aanwezig, dat moet geen probleem zijn.
Kun je trouwens met een ruin die al eens gekeurd is op een CK nog eens gaan? :?
Elk 1e premie paard of Predikaat paard (dus als de ruin een stempel in het paspoort heeft staan met Model of Ster) mag elk jaar deelnemen aan de CK. Met 1e premie paard bedoel ik de paarden die in de zomer [b]voor de CK op een keuring geweest zijn en daar 35 punten of hoger gehaald hebben. (Je hebt dus 2 keuringen waar je heen kan gaan, de premiekeurig wat voor jou dus Lisse of Texel is. En een CK)
[/b]
Of moet je je gelijk voor de zadelproef e.d. opgeven?
Een zadelproef, menproef of trekproef moet je doen om je paard Model, Ster of Prestatie te krijgen.

Bella kreeg als veulen een A-premie, kan dat nog iets betekenen voor de keuringen erna?
Nee, dit heeft geen invloed op verdere prestaties op de keuring. Dit is meer voor belang voor haar moeder en vader. Die moeten een aantal nakomelingen laten zien op keuringen en in het geval van de vader, moeten er ook een bepaald aantal nakomelingen een A premie behalen.
Wat een vragen ineens allemaal...ik ga in ieder geval een keer zonder paard op een CK kijken, dan weet ik meteen wat er van de paarden gevraagd wordt...
De CK is natuurlijk al geweest, deze is maar 1x in het jaar in Oktober. Misschien dat het makkelijker is om op een premiekeuring te gaan kijken. Deze worden in het voorjaar/zomer gehouden. Maar dit is allemaal te vinden in de boekjes van het fjordenstamboek die je krijgt als je lid bent.

Oja, en de entingen moeten in orde zijn, weet iktoevallig, anders kom je het terrein niet eens op!!! *D
Dit is nou toevallig dan weer niet verplicht bij het fjordenstamboek. (Tenzij ze het tussen oktober en nu ingesteld hebben en ik daar niet van op de hoogte ben :P)

groetjes, Paulien :wave:

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:24

Bedankt, Jannegien, ben weer een stuk wijzer. *D

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 13:51

Ohja en de ABOPproeven MOET je niet afleggen, dan MAG. Je kunt ook eeuwig op je fjordenmans rondhobbelen zonder die ABOPproef :D Alleen kannie dan geen model/ster worden.

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:17

Haha, nou, voor mij issie idd al een ster, hoor!! :D

hee meiden, ik heb in het kletstopic een oproepje geplaatst voor ideeën met Oudjaar, als jullie tijd en zin hebben, zouden jullie daar misschien jullie gedachtenkronkels op af willen vuren???
Ik wil graag horen of jullie oplossingen of ervaring hiermee hebben. *D
Alvast bedankt! +:)+