Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Mary_Andor schreef:Andor is gelukkig al DNA getest als veulen zijnde. Ik zal me voor het nieuwe jaar aanmelden bij het stamboek
Mary_Andor schreef:Helaas kan ik geen sticker vinden. Er zit alleen een rekening van het DNA onderzoek bij zijn paspoort, met de gegevens van zijn ouders erop. Ik zaleen dezer dagen het Stamboek wel eens bellen.
Zibby_Bella schreef:Bella staat ook nog in het veulenboek, wil haar ook dit jaar laten keuren, want ik wil haar graag laten dekken door Manus.
Weet iemand (heb het nieuwe fjordboekje nog niet) wanneer de keuringen in Lisse of Texel zijn?
Als ze nog niet in het hoofdstamboek opgenomen is, moet je haar op de keuring dus daarin laten opnemen. (ze is al DNA getest, dus je hoeft alleen nog maar te betalen en je paard door vbon te laten schetsen). Is ze in het hulpveulenboek ingeschreven dan moet dit ook om haar in het hulpboek te krijgen. De nieuwe keuringsdata komen vanzelf in het boekje te staan met daarbij in een opgaveformulier.
DNAstickers zijn bij mij bij alebei aanwezig, dat moet geen probleem zijn.
Kun je trouwens met een ruin die al eens gekeurd is op een CK nog eens gaan?![]()
Elk 1e premie paard of Predikaat paard (dus als de ruin een stempel in het paspoort heeft staan met Model of Ster) mag elk jaar deelnemen aan de CK. Met 1e premie paard bedoel ik de paarden die in de zomer [b]voor de CK op een keuring geweest zijn en daar 35 punten of hoger gehaald hebben. (Je hebt dus 2 keuringen waar je heen kan gaan, de premiekeurig wat voor jou dus Lisse of Texel is. En een CK)
[/b]
Of moet je je gelijk voor de zadelproef e.d. opgeven?
Een zadelproef, menproef of trekproef moet je doen om je paard Model, Ster of Prestatie te krijgen.
Bella kreeg als veulen een A-premie, kan dat nog iets betekenen voor de keuringen erna?
Nee, dit heeft geen invloed op verdere prestaties op de keuring. Dit is meer voor belang voor haar moeder en vader. Die moeten een aantal nakomelingen laten zien op keuringen en in het geval van de vader, moeten er ook een bepaald aantal nakomelingen een A premie behalen.
Wat een vragen ineens allemaal...ik ga in ieder geval een keer zonder paard op een CK kijken, dan weet ik meteen wat er van de paarden gevraagd wordt...
De CK is natuurlijk al geweest, deze is maar 1x in het jaar in Oktober. Misschien dat het makkelijker is om op een premiekeuring te gaan kijken. Deze worden in het voorjaar/zomer gehouden. Maar dit is allemaal te vinden in de boekjes van het fjordenstamboek die je krijgt als je lid bent.
Oja, en de entingen moeten in orde zijn, weet iktoevallig, anders kom je het terrein niet eens op!!!![]()
Dit is nou toevallig dan weer niet verplicht bij het fjordenstamboek. (Tenzij ze het tussen oktober en nu ingesteld hebben en ik daar niet van op de hoogte ben)
groetjes, Paulien
Alleen kannie dan geen model/ster worden.