Staat jou fjord op ijzers?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Staat jou fjord op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 13:07

Was weleens benieuwd hoeveel van de fjorden hier op ijzers staan en hoeveel blootvoets :D

Liefst ook waarom hij of zij op ijzers staat of juist waarom niet.

Ik zal wel beginnen

Ik heb een 18 jarige merrie die alleen voor op ijzers staat, dit omdat ze zonder erg gevoelig loopt.

eempiej

Re: Staat jou fjord op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:08

16 jarige die blootvoetig is :P

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:39

Mijn 2 fjorden staan zonder ijzer :).
De ene is een veulen dus niet nodig en de andere heeft heeel goede hoeven van haar zelf. Zijn goed hard en sterk dus geen ijzers nodig.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:45

de mijne loopt op ijzers :) 4kant :)
hij heeft ijzersterke hoeven, maar ze groeien niet hard genoeg om mijn frequentie van rijden bij te houden :)
ik men met hem en rijd onder het zadel veel buiten :)

volgend jaar moet ik voor studie naar het buitenland, dan gaan de ijzers er 1 maand voor vertrek onderuit :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 14:21

hoesmid is hier vandaag ook geweest wou eerst proberen zonder ijzers maar na een overleg besloten toch gewoon weer ijzers eronder te laten zetten, wil geen geklooi met mn paardje verder

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:33

Hoi,
Mijn Fjorden en verder alle andere paarden die bij ons staan zijn allemaal op blote voeten.
Omdat wij een natuurlijke pensionstal hebben is dit een eerste vereiste om ernstige verwondingen bij schermutselingen te voorkomen.
We hebben verschillende ondergronden om de hoeven op een zo natuurlijk mogelijke manier te laten slijten.
Zowel de warm- als de koudbloedjes doen het er prima mee, moet ik zeggen.
Voor onze hoefsmid/anatomisch bekapper zijn ijzers nooit een optie, zegt hij altijd :roll: , persoonlijk vind ik dat iedereen dat lekker voor zichzelf moet uitmaken ;) , maar voor de paarden die bij ons staan en zeker voor onze fjordjes is het ideaal! *D
Groetjes, Paulien

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:52

Mijn fjord staat zonder ijzers en dat hoop/denk ik nog lang zo te houden! Hij heeft hele mooie, sterke hoeven en wil liever niet gaan klooien met ijzers.
Nu ik meer buiten rijd merk ik wel dat z'n hoeven wat meer afslijten, maar zolang het goed gaat blijft hij lekker op blote voetjes.

Als het misgaat zou ik denk ook eerst wel hoefschoenen proberen voor buiten ipv gelijk voor ijzers te gaan.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:57

Onze fjordjes staan voor op ijzers en achter bloot. De oudste gaat gevoelig lopen op kiezel zonder ijzers, en de jongste slijt ze anders te veel. We moeten veel op verharde wegen rijden helaas.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:00

[Hij is wel van de manege :o ]

Hessel, 12 jarige ruin, met voor ijzers, omdat hij anders heel slecht gaat lopen.
En omdat we in de zomer veel buiten rijden, en hij ook voor de kar loopt.
Van de andere paarden (de andere, waaronder 2 fjorden 8:+) gaan de ijzers
volgens mij allemaal 's winters af.

Nette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:10

Mijn fjordje, 16 jaar alweer, staat op blote voeten. :)
Bevalt prima hoor, we hebben nog geen last gehad ervan.
Vroeger heeft ze hoefijzers gehad, maar ze heeft eigenlijk te weinig hoefgroei voor ijzers, dus werd ze elke keer kreupel omdat de nagels in het leven geslagen werden.. :(:)
Als ze voor de kar loopt, krijgt ze hoefschoenen aan, omdat ze dan de hele tijd op de weg moet lopen en haar heoven anders te snel slijten.. :9

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:15

Onze staan allebei op blote voeten.
We gaan de weg nog niet op dus kan het wel.
Mijn vorige fjord Neidy had ik wel op ijzers staan, moest wel.
Die kiezelstenen op de oprijlaan waren niet erg comfortabel en in het dorp kon je niet in de berm.
Daarbij ook de weg op geweest met de wagen.
Ook akes had eerst ijzers,maar heb die er toen vanaf laten halen.
Werd toch voornamelijk in de bak gereden en buiten was er voldoende berm om in te rijden.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:30

Ullwinn staat zonder ijzers. Hij heeft prima hoeven gelukkig. Hij heeft wel een tijdje ijzers voor gehad, omdat we toen bijna iedere dag buiten reden (bij gebrek aan een bak) en hij toen gevoelig was op de stenen.

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:30

Zonder

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:31

Lidar staat op blote voeten en dat gaat prima.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:34

mensen die zonder ijzers hebben, rijden jullie veel over het asfalt of dat niet?

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:35

Lidar moet zowiezo altijd over het harde naar de wei of naar de bak, merk ik niks van en met een buitenrit loopt hij ook over asfalt, klinkers en stoeptegels.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:36

SecretLIN schreef:
mensen die zonder ijzers hebben, rijden jullie veel over het asfalt of dat niet?

Momenteel rijden wij gemiddeld één keer per week buiten, soms twee keer. Ik rijd vooral in de berm, maar soms is die er niet en dan rijd ik dus stukjes over het asfalt. Draven in principe niet over het asfalt, of hele kleine stukjes.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 20:24

oke, ik rij dus elke dag buiten en veel moet ik helaas over het asfalt doen, in de bak rijden is niets voor mij (gelukkig kan ik als ik wel eens in de bak wil wel bij de buren rijden) maar buiten vinden wij het fijnst ik draaf ook niet over het asfalt heen

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 20:59

Asfalt is niet erg, dat is mooi recht. Ik weet niet of jij dat al deed maar ik neem op een buitenrit altijd een hoevenkrabber mee om steentjes uit de rand onder te peuteren. Lidar kan daar soms een gemeen klein steentje inkrijgen en kan dan niet lekker meer lopen.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:07

momenteel zonder. Het liefst ook, maar zomers willen ze nogal eens sneller afslijten dan groeien, en dan heeft ze voor ijzers

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 21:10

Geen ijzers hier! Moest het nodig zijn doe ik het wel, maar hou het liever op blote voeten, anders is ie nog lomper :o

Zibby_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 07:54

SecretLIN schreef:

Ik moet wel hele stukken met Zip over verharde weg.
We hebben hier ook een paar honderd meter "zere voetenpad" aan die naam gekomen omdat de gemeente afgelopen voorjaar achterlijk grote stenen erop(geflikkerd) aangebracht heeft.. :(
Gelukkig is er een wat vlakker spoor in getrokken door auto's en trekkers, ik ging er al die tijd niet langs.
Zelfs mijn hond wilde er niet op lopen.
Nu het afgesleten is is het wel ideaal om er alle losse randjes mooi glad door aft e laten slijten, zonder dat je zelf met een vijl aan de gang moet.
Draven doe ik wel gewoon op asfalt, ideaal voor de doorbloeding; de hoeven slijten goed gelijkmatig en door de doorbloeding wordt het gelijk gestimuleerd aan te groeien.
Dit NIET dagelijks urenlang, hoor, zo snel kan een hoef niet groeien... ;)

xandra88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:50

Lotta staat rondom op ijzers, ze heeft niet al te sterken hoeven en groeien ook niet heel hard. Ook rij ik veel buiten met haar en wij moeten ook regelmatig over asfalt, onregelmatige wegen. Hierdoor werden hoeven niet beter en toen besloten om haar op ijzers te zetten.

shannaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:53

11 jarige met ijzers (vierkant), omdat ze met huifkartochten meeloopt.

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:03

SecretLIN schreef:

Ik moet (helaas) minstens een half uur over asfalt voor ik een klein rondje bos kan doen of op een onverhard pad kom. Bermen doen lukt hier ook niet altijd goed (niet breed genoeg, vaak glas en rommel er in, steentjes...)
Voor ik een fatsoenlijk bos tegen kom waar ik niet binnen het half uur terug buiten sta doe ik op een rustig tempo toch een 2-tal uur.