Overerving van kleuren bij X-fjorden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steefje

Overerving van kleuren bij X-fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 12:20

Wie kan me wat meer vertellen over de overerving van kleuren van een fjord x een voskleurig paard?

Ik wil misschien in de toekomst mijn arabische merrie laten dekken door een fjord en ik ben erg benieuwd wat voor kleurmogelijkheden er zouden zijn voor het veulen. Mijn merrie is voskleurig met wat witte haren door haar manen. Ze heeft 4 witte sokken en een smalle bles. Over haar lijf en in haar staart heeft ze geen witte haren, alleen dus door haar manen. In m`n profiel zijn wat foto`s van haar te zien. Haar vader is voskleurig, haar moeder bruin.
Daarnaast zou ik het erg leuk vinden om foto`s te zien van fjord x arabieren :) .

fjordnina

Re: Overerving van kleuren bij X-fjorden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:42

Een brunblakke fjord is in de basis bruin + wildkleur. Bruin is weer een kleur die onstaat vanuit de zwarte basis + agouti. Een bruine behoud aan de uiteinden wel zijn zwarte oorsprong (zie manen, staart en benen).
Feitelijk dus zwart+agouti+wildkleur.

Jouw vos kan het agouti gen ook (onzichtbaar) bij zich dragen. Dit is te achterhalen via de ouders. Als daar een bruine tussen zat is het mogelijk dat je merrie het agouti gen draagt.

In praktijk zul je uitkomen op een vos of bruine kleur die icm met de wildkleur kan neigen naar valk in lichte of donkere gradaties.

Andere vraag: Waarom zou je een bewuste kruising willen fokken? Daar is geen van beide rassen mee gebaat volgens mij?

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 13:01

Bedankt voor je reactie!

Als ik een veulen ga fokken, doe ik dat voor mezelf en niet voor de verkoop. Het fokdoel is dan eigenlijk een leuk-uitziend recreatie paardje voor mezelf en waar m`n vriend ook op zou kunnen rijden (en misschien ergens in de toekomst onze kinderen). Ik zou een wat steviger veulen willen fokken, met iets minder temperament. Een fjord zou hiervoor kunnen zorgen, voor zover ik uit de literatuur kan opmaken. Daarbij vind ik fjorden ontzettend leuk en de kruising-fjorden die ik tot nu toe ben tegen gekomen spreken me ook ontzettend aan.
Maar ik ben me gewoon aan het orienteren, voorlopig ben ik niet van plan om mijn merrie te laten dekken..

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 23:54

Zou niet een te stevige hengst kiezen, steviger dan een arabische mag het veulen worden, maar ga er geen knoepert op zetten, resultaat is dan meestal niet zo goed..

Toch zou ik met het duidelijke doel wat je hebt gewoon een jong paardje kopen, aangezien het gewoon totaal niet duidelijk is wat eruit komt, qua karakter en bouw.

Timor van B. van den Berg heeft wel een een kwpn ofzo gedekt, was wel een geinig gezicht, hij keek wel even van 'Huh, dit is een rare fjord' Maar het was hengstig en dus prima, hihi..

Vaak komen bij kruisingen de fjordenkleuren wel terug..

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 10:03

Bedankt voor je reactie ;) . Ik zag inderdaad dat de fjordenkleuren meestal terug ziet bij kruisingen, de meeste die ik heb gezien spraken me erg aan.

Als ik t.z.t. de mogelijkheid heb om een tweede paardje te kunnen onderhouden, dan wil ik het liefst dat dit een zelf gefokt veulen is. Het is een droom van me om voor mezelf met m`n eigen merrie een veulen te fokken, dus dit wil ik ook alleen doen als ik zeker weet dat ik het veulen kan aanhouden.
Maar ik vind het leuk om me alvast te orienteren. Het duurt nog een tijdje voor ik haar laat dekken, misschien over een jaar of 2. Andere rassen die door m`n hoofd spoken zijn de haflinger, quarter, paint, maar misschien wordt het uiteindelijk toch een arabische hengst..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 10:14

Als het je puur om het kleurtje gaat, kun je ook overwegen om er een ander ras, dat drager is van die wildkleur, op te zetten. Een Quarter Horse bijv. Er lopen veel Arabier-Quarter kruisingen rond, ze heten Quarabs. De kruising met een Fjord zou ik dan zelf zo snel niet maken...

En niemand kan in de toekomst kijken. Als je het beste wilt voor een eventueel veulen, en er komt misschien een tijd dat je dat tweede paardje niet kunt onderhouden, zorg dan voor een papier bij het veulen en kies een Arabische Hengst die goed bij je merrie past. Over het fokken zonder papier zijn op bokt wel meer topics geweest. Ik zal even kijken of ik wat kan vinden.

*Edit: hier wat topics, wel en niet paardgerelateerd. Mag ik je vragen om ze allemaal even door te lezen?

[PP] Fokken met onbekende afstamming merrie

[BB] 'jammer dat er weer nieuwe dieren op de wereld zijn gezet'

[WD-V] verschil paard met papier of zonder

[F-AM] Zou je een paard zonder papier op een merrie met gooien?

[SMP] wel of niet doen?

[PP] fokken met hengsten zonder papieren

Steefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 11:30

Een quarter heb ik inderdaad ook aan gedacht..
Maar nogmaals: het was slechts een gedachte om een fjordenhengst te kiezen, geen vastomlijnd plan ofzo..
Ik heb in elk geval antwoord op m`n kleurvererving vraag, dus wat mij betreft kan er een slotje op dit topic. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties! ;)

Forever_Jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:26

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:49

Een meisje die hier vroeger op kamp kwam heeft haar brunblakke fjordenmerrie enkele jaren geleden laten dekken door een vosse arabier. Daar is eigenlijk een heel mooi paardje uitgekomen :j
Heel donker fjordkleur met een eleganter koppie, wat groter, fijner en soepeler in het lopen.
Maar kan natuurlijk ook helemaal anders uitdraaien, het blijft meer een gok dan fjord x fjord of av x av :)

Onze uls hengst heeft de afgelopen jaren toch al wat niet-fjorden gedekt. Daarvan heb ik een nakomeling op foto gezien. Was uiteen zwarte kwpn merrie. Het veulen was nog witter dan de vader. Net een witte fjord in een wat grotere maat.