Fjord afslanken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

Fjord afslanken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:19

Hoi! Ik heb een 14 jarige fjord, welke heel moeilijk slank te houden is. Alles valt best mee als hij 's winters op de manege staat, maar hij heeft een stofallergie waardoor hij nu gans het jaar buiten staat. Op de nieuwe wei die we kunnen op de kop tikken hebben, staat echter veel gras. Allemaal goed en wel, maar mijn fjord is nu echt schan-da-lig dik! :oo
Hij krijgt 1 keer per dag een kleine maaltijd (omdat in het gras niets meer van voedingswaarde zit) maar dan wel Pavo Nature's Best (dus met weinig glucose). Dat ga ik dan ook niet veranderen.
Mijn vraag is nu wel: kan een paard dat gans het jaar buiten loopt gemakkelijk verslanken? Hebben jullie een trainingschema etc.? Heeft iemand hier ook ervaring mee?
groetjes! :evaw:

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 21:13

Nou ik denk zolang er nog veel gras staat hij niet zal afvallen.
Ik zou iniedergeval wel elke dag een uur rijden of een half uurtje longeren.

fjordnina

Re: Fjord afslanken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 22:38

Ik heb zelf fjorden en ook het nodige gras. Op dit moment heb ik een logeetje die af moet vallen. Ze is er nu 3 weken en is inmiddels 4 singelgaatjes dunner geworden (tja, dat is ten minste makkelijk meetbaar :D), ondanks het aanmaken van meer vacht en de groei van een een veulentje.

Het kan wel, maar dan is het zaak om met rantsoenpaaltjes te gaan werken. Bij ons krijgen ze overigens geen brok erbij, maar een goede liksteen. Hier halen ze ook de benodigde mineralen uit. Vorig jaar liepen ze t/m februari op het gras zonder bijvoeding. Wel geprobeerd, maar daar hadden ze absoluut geen interesse in.

Beweging is altijd goed om af te vallen. Staat hij alleen op die nieuwe wei? Kijk eens of je een actief vriendje erbij kunt krijgen. Als ze alleen staan zijn ze ook van zichzelf minder actief dan in kuddeverband met een enthousiasteling ertussen.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:40

Weet je zeker dat de weide van zo slechte 'kwaliteit' is dat een fjord er zijn behoefte niet uit kan halen? Vele weides die als koeienweides ingezet (en dus ingezaaid) zijn hebben vaak nog ruim voedingswaarde voor de sobere fjord.

Verder is inderdaad rantsoenpaaltjes dé uitkomst en lekker bewegen.

Paarden kunnen buiten slanker worden, wanneer ze een dusdanige hoeveelheid voeding krijgen dat ze hun vetreserves moeten aanspreken. Die periode is, bij dagelijkse bijvoeding door gras, kuil of hooi, meestal wanneer er de nodige vorst is, dan hebben ze meer energie nodig dan ze meestal krijgen.

Jytte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 10:46

wodan wordt ook dik van lucht... niet te geloven. dus als de weien te vol voor hem zijn, gaat ie 's nachts naar binnen. Omdat hij ook gevoelig is voor hoefbevangenheid krijgt hij in de zomer ook nog een graasmasker om.. op die manier kan ik hem altijd mooi in model houden.. tja.. en beweging idd..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-09 12:03

Toen ik mijn fjord kreeg was ze ook aardig dik, het was april dus ze ging
meteen op 't land dag en nacht. Ook best een 'rijk' weiland. Maar ik heb
gewoon veel getraind en nix bijgevoerd. Zeker 1 uur per dag flink rijden en
buiten nog een halfuur uitstappen. Als ik tijd had reed ik 2x per dag, of 1x
longeren en 1x rijden. Klinkt misschien als veel, maar ik vond het gewoon
vreselijk dat ze dik was. Na een maand kon ik een nieuwe singel kopen ;)

Nu is het dan weer winter, dus het land is erg schraal, ze krijgt smorgens 2 plakken
hooi, savonds op stal dan 3 plakken hooi en 1 kg muesli (ook pavo nature's best)
per dag omdat we op het moment elke dag flink trainen. Als je niet veel traint/rijdt hoef
je ECHT niet bij te voeren, dan is een liksteen absoluut voldoende. Een graaskorf is ook
een goed alternatief. Staat hij/ziij trouwens alleen in het landje? Mijn
pony staat met 3 andere op een landje, dan kan het gras ook niet zo lang groeien. :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 14:13

Mijn pony wordt zomers ook altijd behoorlijk dik, momenteel staat ze nog op het land overdag en snachts op stal, dan krijgt ze meestal wat hooi en een appel verder krijgt ze niets, ook probeer ik elke dag een uurtje te rijden en merk nu al dat ze weer aan het afvallen is.

Heb je toevallig een foto van hoe je fjord er nu uitziet?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 01:05

@ Fjordnina
rantsoenpaaltjes vind ik ook niet echt een leuk idee... 's avonds gaan ze met zijn allen (Jordy en de pony's uit de buurt) graag eens lekker crossen, en dan kan dat ook niet echt meer....

Maar op de weide zelf staat hij wel alleen. Zou het uitdoen om er bij hem in de wei dan ook nog een pony bij te zetten? In dat geval moet ik alleszinds de winter afwachten, als de weide die maar nauwelijks doorkomt is een tweede pony ook geen optie (al hebben we wel twee stukken grond...)

@Apple we zijn ook een trainingschema begonnen, maar ik ben benieuwd of dat voldoende zal zijn voor die immense buik :oo
@ Bella de wei ziet er erg schraal uit, en voor zover ik weet hebben er alleen nog maar paarden op gelopen :)

en een graasmasker, tjah dat lijkt me inderdaad een goeie oplossing... Maar dan zou ik me schuldig voelen :o (tjah wie niet horen wil moet dan maar voelen, maar wat dat betreft ben ik een echte miep!)

@SecretLIN hier zijn foto's van vorige week

Afbeelding

Afbeelding
(hier lijkt het wel nog mee te vallen, maar de bovenste foto zegt wel genoeg denk ik )

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 10:46

Tja, het is maar net waar je voor kiest, een gezond gewicht of 10 minuten rondrennen.

De rantsoenpaaltjes zullen eerst de beweging inderdaad iets beperken vwb crossen, maar als je ze beetje bij beetje verzet wordt de ruimte ook steeds weer wat groter.

Graasmasker zou niet mijn keuze zijn. Zo beneem je hem de mogelijkheid om te kroelen en zijn eigen jeuk op te kunnen lossen.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 11:19

fjordnina schreef:
Tja, het is maar net waar je voor kiest, een gezond gewicht of 10 minuten rondrennen.

De rantsoenpaaltjes zullen eerst de beweging inderdaad iets beperken vwb crossen, maar als je ze beetje bij beetje verzet wordt de ruimte ook steeds weer wat groter.

Graasmasker zou niet mijn keuze zijn. Zo beneem je hem de mogelijkheid om te kroelen en zijn eigen jeuk op te kunnen lossen.

Ja inderdaad, maar het ding is hem ook dat die 10 minuten rondrennen misschien ook al wel wat zouden uitmaken!
Maar is het dan niet zo, dat je de rest van de weide dan naar believen laat groeien terwijl je fjord maar tussen je paaltjes mag grazen? Ik bedoel is het dan niet beter dat je wacht tot je fjord gewoon het land kortgraast? In de winter dan bedoel ik, want in de lente begrijp ik het nut van rantsoenpaaltjes wel goed hoor!

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:36

Oeh die is inderdaad wel heel dik, nog dikker van die van mij en die is al mega vind ik maar ze valt al wel af, ik probeer 1.5 a 2 uur per dag te rijden verder staat ze overdag buiten en snachts op stal ze krijgt geen brok of wat dan ook bijgevoerd alleen wat hooi.
Van de week samen buiten gereden met vriendin en haar andere fjord en toen zag ik pas hoever en hoeveel mijn merrie aankon, als ik alleen met dr rij stelt ze zich behoorlijk aan en doet al gauw of ze echt niet meer kan (gevolg ik ga terug naar huis)maar nu weet ik wel beter ;) ben flink voor de gek gehouden door mijn merrie haha.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 11:49

SecretLIN schreef:
Oeh die is inderdaad wel heel dik, nog dikker van die van mij en die is al mega vind ik maar ze valt al wel af, ik probeer 1.5 a 2 uur per dag te rijden verder staat ze overdag buiten en snachts op stal ze krijgt geen brok of wat dan ook bijgevoerd alleen wat hooi.
Van de week samen buiten gereden met vriendin en haar andere fjord en toen zag ik pas hoever en hoeveel mijn merrie aankon, als ik alleen met dr rij stelt ze zich behoorlijk aan en doet al gauw of ze echt niet meer kan (gevolg ik ga terug naar huis)maar nu weet ik wel beter ;) ben flink voor de gek gehouden door mijn merrie haha.

Haha, ik denk dat dat ook een deel van het probleem is bij ons. Als ik met een zweep rijd (zelfs zonder ze te gebruiken) kan hij opeens zóveel langer en op een hoog tempo, en zonder of bij het longeren is hij al gauw zó moe :D Dat wordt ook nog een beetje zelfdiscipline, doorgaan als ik weet dat hij nog kan! Ookal ziet hij er zo zielig uit na een kwartiertje longeren :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:56

Jeetje mina :wow: die is wel ECHT heel erg rond.

Goed, ik zou beginnen met een graasmasker. Hoe zielig je het ook vindt: dit is zieliger.
Idd flink rantsoeneren, een klein stukje erbij per dag, en dan niet extra geven.
Verder bevat natures best (zo uit mijn hoofd) 14% suikers. De verkeerde suikers. Daar zou ik mee stoppen, en gewoon een mineralen blok neerleggen.
Verder idd een strak trainings schema, je er goed aan houden, als je een zweep nodig hebt om te zorgen dat hij doorloopt 'so be it' dan maar een zweep erbij.

Ik moet zeggen dat ik ECHT geschrokken ben van je foto's/

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:47

My god,

Nee mijn Kyra was zo ongeveer de helft hihi :o
Phoe, ja daar moet je idd wel snel iets aan doen want
dit kan zo niet langer. Veel trainen, en hooi voeren..

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 16:03

Vjestagirl schreef:
Verder bevat natures best (zo uit mijn hoofd) 14% suikers. /

Nature's best bevat maar 2% suikers :)
Maar die Pavo koeken zit helemaal niets in? En kan hij die ook elke dag als vervanging van zijn maaltijd hebben? Ik wil hem absoluut nog iets bijgeven hoor, hij kijkt 's avonds altijd zo uit naar zijn eten!
Hij heeft zo'n Himalaya liksteen hangen en die gebruikt hij veel, dus ik vermoed niet dat hij een overschot aan mineralen heeft...
Trainen komt uiteraard voor de bakker, zal wel moeten :oo
Met hooi zitten we alweer met een probleem, we hebben namelijk geen opslag plaats. We geven als hooi (op zijn andere weide als er geen gras meer op stond) Jopack, ook mede omdat hij allergisch is aan stof. Maar in Jopack zit ook een hoge voedingswaarde...

Ik weet dat het echt schandalig is, vandaar dat ik ook aan de alarmbel trek ;( Vorig jaar was hij netjes op gewicht, maar dan stond hij gans de winter op de manege en dit kan niet meer vanwege zijn stofallergie.

Dus concreet, gewoon Pavo koeken, goeie liksteen, en veel veel trainen (met de muilkorf wacht ik liever af tot het allerlaatste!) is nu de kwestie?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 16:15

ik zie net dat in die Pavo koeken 7% suiker zit? Dan is Natures Best toch veel beter?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:40

Er zit maar 2% natuurlijke suikers in. De melases (die niet op de website staan genoemd) is 12 of 14%. En dat zijn nou net de slechte suikers. Die koeken moet je helemaal niet aan beginnen, dat staat BOL van de suiker.

Ik zou hem eigenlijk helemaal van de bijvoeding aftrekken, een goede ruwvoeder, icm een mineralen blok (en ik zou zo'n gewone rode vierkante halen) is meer dan voldoende.

En ik zou toch echt aan het graasmasker beginnen, als ik naar je paard kijk dan schreeuwt dat ongeveer hoefbevangenheid, spierbevangenheid en koliek tegen mij. Je bent NU nog optijd om er wat aan te doen, waarom wachten tot het echt mis gaat?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 22:52

Vjestagirl schreef:
Er zit maar 2% natuurlijke suikers in. De melases (die niet op de website staan genoemd) is 12 of 14%. En dat zijn nou net de slechte suikers. Die koeken moet je helemaal niet aan beginnen, dat staat BOL van de suiker.

Ik zou hem eigenlijk helemaal van de bijvoeding aftrekken, een goede ruwvoeder, icm een mineralen blok (en ik zou zo'n gewone rode vierkante halen) is meer dan voldoende.

En ik zou toch echt aan het graasmasker beginnen, als ik naar je paard kijk dan schreeuwt dat ongeveer hoefbevangenheid, spierbevangenheid en koliek tegen mij. Je bent NU nog optijd om er wat aan te doen, waarom wachten tot het echt mis gaat?

Aangezien er niks van voedingswaarde in het gras zit, lijkt me hoefbevangenheid nog ver genoeg af (aangezien hij echt een pure grasbuik heeft, enkel en alleen van constant met zijn hoofd tegen de grond te lopen). Fructaan, eiwitten en al die andere mogelijke oorzaken zitten in dit gras niet in, zoveel is duidelijk. Dit is ten eerste heel goed te zien aan het gras, en ten tweede als Jordy plots teveel voedingswaarden binnenheeft begint hij te schuren, en dat doet hij niet.
Zoals ik zei heeft hij écht geen mineralen teveel, dus die himalaya blijft wel hangen.
Maar zit er in natures best echt zoveel melasse? Want melasse kun je zien, en in Nature's Best zie je dat helemaal niet. Ik kan er ook naast zitten hoor wat dat betreft, daar niet van, maar ik ken genoeg mensen met ervaring (met natures best) en eerlijk gezegd heb ik er ook de beste ervaring mee.
Ruwvoeder ga ik zeker mee akkoord, maar zoals ik al zei kunnen we geen gewoon hooi opslaan en kopen we verpakt hooi. Hier zit dus ook voedingswaarde in.
wat dat allemaal betreft zit ik wat schaakmat :( ik ben nu een paar dagen bezig met trainen, ik zal morgen nog eens proberen een foto te maken en te vergelijken :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 22:56

Ik moet eens eventjes denken welke bokker er nou zoveel vanaf wist, die kan je van alle pavo iig precies vertellen wat erin zit.

En ik zeg ook niet dat je de himalaya weg moet halen, alleen heb ik er niet zo'n hoge pet van op, dus ik zou zorgen voor zo'n ouderwets rood likblok voor erbij.

Het is idd wel een boeiend idee om precies bij te houden wat je hem voert, en dan iedere paar dagen een foto te maken om zijn afslankpogingen te volgen.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 23:03

Vjestagirl schreef:
Ik moet eens eventjes denken welke bokker er nou zoveel vanaf wist, die kan je van alle pavo iig precies vertellen wat erin zit.

En ik zeg ook niet dat je de himalaya weg moet halen, alleen heb ik er niet zo'n hoge pet van op, dus ik zou zorgen voor zo'n ouderwets rood likblok voor erbij.

Het is idd wel een boeiend idee om precies bij te houden wat je hem voert, en dan iedere paar dagen een foto te maken om zijn afslankpogingen te volgen.

Ja dat denk ik ook, op de duur zie je niet meer of hij wel daadwerkelijk vermagerd... :)
Moest je erop komen wie het was hoor ik het wel graag! Ik ga zelf alvast ook even zoeken, misschien kom ik er wel op uit.
Ik vind de likstenen die ik hier in de buurt vind allemaal maar twijfelachtig (van die fluogroene of oranje cavaluxgevallen) dus blijf ik liever maar bij mijn himalaya :P maar goed daarover gaat het nu niet :D
In ieder geval bedankt, ik hoop dat hij morgen al verschil toont zodat ik een gulden middenweg kan vinden! En als wat je zegt over Nature's Best ook blijkt te kloppen, zullen we daar ook een alternatief voor moeten vinden. Even afwachten dus...
PS: Ik weet dat ik nu begin te muggenziften, en dat ik beter alle voeder opzij laat liggen maar, kan luzerne kwaad?

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 11:23

ik zal zo es een foto van mijn fjord plaatsen ook zij is nog veeltste dik hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 15:18

Afvallen kan op 2 manieren: minder voer & meer bewegen.

Als de fjord altijd op een volle weide staat is daar een eenvoudige oplossing voor: de weide laten maaien.
Of maar een klein stuk weide geven (d.m.v. randsoen paaltjes), zodat hij niet continu beschikt over een grote hoeveelheid gras.

En níet bijvoeren met brok, maar gewoon met een voedingssuplement. Het gaat namelijk om de vitamientjes, en niet om de brokken. Dus dan kun je echt beter kiezen voor een vitamine shot in spuit-tube vorm. Die kun je net zoals een wormenkuur geven, gemakkelijk via de mond.

En stap 2 is dus zorgen voor voldoende beweging. :)

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:08

Hypofocus schreef:
Afvallen kan op 2 manieren: minder voer & meer bewegen.

Als de fjord altijd op een volle weide staat is daar een eenvoudige oplossing voor: de weide laten maaien.
Of maar een klein stuk weide geven (d.m.v. randsoen paaltjes), zodat hij niet continu beschikt over een grote hoeveelheid gras.

En níet bijvoeren met brok, maar gewoon met een voedingssuplement. Het gaat namelijk om de vitamientjes, en niet om de brokken. Dus dan kun je echt beter kiezen voor een vitamine shot in spuit-tube vorm. Die kun je net zoals een wormenkuur geven, gemakkelijk via de mond.

En stap 2 is dus zorgen voor voldoende beweging. :)

Ja die vitaminetubes ken ik, maar ik heb gehoord dat je daar makkelijk teveel van geeft?

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 16:14

Afbeelding
Dit is een foto van daarnet... Maar eerlijk gezegd kan ik het moeilijk vergelijken met die foto uit vooraanzicht.
Naar mijn gedacht vind ik hem irl er toch al iets minder bol uitzien dan in begin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-09 16:24

Jasminds schreef:
Ja die vitaminetubes ken ik, maar ik heb gehoord dat je daar makkelijk teveel van geeft?

Ja, als je je paard iedere week zo'n héle tube geeft, krijgt hij inderdaad te veel binnen.
Maar je hoeft die spuit niet in 1x op te maken natuurlijk ;)

En er staan gebalanceerde adviezen op de spuit. :)