Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
ukoldaatje schreef:Ik heb een leuke lieve fjordenmerrie van 10 jaar oud.
Ze is geboren in natuurreservaat De Slikken van Flakkee.
Vader is Faun Tor en moeders vader is Courage.
Ik heb haar vanaf veulen af aan.
Nu heb ik een paar vragen, namelijk, ze heeft nog nooit een veulen gehad, is ze dan te oud om
drachtig te worden?
Ik heb nooit in de gaten wanneer ze hengstig is, ja als onze hengstjes wat opdringeriger dan normaal zijn dan,
en dan is wat echt sjago. Maar ik heb nooit echt opgelet wanneer en hoe vaak dat is.
Ik zou graag per inseminetatie willen proberen mijn dame drachtig te laten worden ipv natuurlijke dekking.
Hoe pak ik dit aan?? Je kunt sperma verkrijgen bij een zogehete hengstenhouder, die kunnen meestal ook insemineren voor je
En, is ze er niet te oud voor een eerste veulen?? Daar kom je waarschijnlijk vanzelf achter, de meeste merrie's worden vanaf hun 16e weer ''onvruchtbaar''
Wie kan me meer info geven`??
En hoe gaat de VA te werk? wat bedoel je met VA?
EErst dit eens op een rijtje krijgen en dan eens kijken of ik een leuke hengst kan vinden..
karev schreef:volgens mij word er van geen enkele fjordenhengst sperma geinsemineerd, en gebeurd alles via natuurlijke dekking.
volgens mij kan je je merrie die nog nooit een veulen heeft gehad het beste voor een jaar of 14 laten dekken, dus het zou wel unnen. En of ze hengstig s, je kan schouwen met1 van de shetjes, maar niet elke merrie laat het duidelijk zien