Witte hoef bij keuring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasminds

Witte hoef bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 22:16

Hoi! Ik heb mijn fjord Jordy in Nederland gekocht. Daar is hij modelruin geworden. Het is wel zo dat Jordy achteraan een witte hoef en vooraan een witgestreepte hoef heeft. Ik wou zelf ook meedoen aan een premiekeuring, maar het blijkt dat een witte hoef in België een declasseringsfout is!
Hoe is dat mogelijk, dat in Nederland een witte hoef is toegestaan en in België niet ?? >;)

Finnea

Re: Witte hoef bij keuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:00

Normaal gesproken behaalt een fjord met witte aftekeningen aan de benen ook in NL nooit een 1e premie. Dus ik vraag me ook af hoe dit mogelijk is geweest :\

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:04

het gaat om Yordie van Heidie

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:21

Dat vind ik raar... In zijn stamboek staat nochtans duidelijk vermeld dat hij een wit gestreepte hoef heeft! Dat er bedrogen is geloof ik dus niet hoor, lijkt me sterk dat de jury én zwart hoefvet én de beschrijving over het hoofd zou zien :\

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 20:55

Je kunt hooguit mindere punten krijgen op het beenwerk. Alleen als het een dekhengst was geweest (of potentiele) dan was hij er niet doorgekomen ivm zn witte hoef.
Fjorden met kolletjes halen ook gewoon 1e premies, die hebben zelfde gen als waar de witte hoef door ontstaat.

Jasminds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 10:02

@ Vippie ja een flinke kol heeft hij dan ook weer, maar dan denk ik dat hij toch wel goed genoeg moet zijn als hij toch nog modelruin werdt. Zou deze puntentelling ook gelden in België denk je? Dat hij er gewoon punten voor afgetrokken krijgt?

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 10:56

In België zijn ze veel strenger op witte aftekeningen. Witte hoef is declasseringsfout, kol mag in principe wel, maar ik geloof niet dat je daar niet op afgerekend wordt.
Reden genoeg om de mijne met keuringen lekker thuis te laten.