[H} Welke hengst voor mijn Fjorden merrie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

[H} Welke hengst voor mijn Fjorden merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-09 16:20

hallo fjordenkenners!

ik hoop dat jullie mij misschien ook van advies willen voorzien;

ik ben me aan het orienteren voor een goede hengst voor mijn merrie Ravina(OrstaxBrusvein)
het liefst zou ik een wat groter veulen willen fokken,want Ravina is zelf maar 1m41(officieel in het paspoort,in werkelijkheid nog iets kleiner denk ik)
een bijzondere kleur is leuk,maar een cool en werkwillig en bovenal vriendelijk karakter is belangrijker.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door TeeGee op 22-04-09 09:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel iets aangepast.

fjordnina

Re: [H} Welke hengst voor mijn Fjorden merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 23:13

Misschien kun je de goede punten van Ravina eens naast die van Drafur leggen. Is een hele vriendelijke hengst. Zachtaardig, geinteresseerd in zijn omgeving, kalm en wil het je tijdens het werk graag naar de zin maken. Meet 1.49m zo uit mijn hoofd (kan er een cm naast zitten). Verder beweegt hij heel makkelijk en heeft veel ruimte in zijn gangen.

Als hij qua bouw zou passen (standfoto geeft het meeste overzicht), zou ik hem zeer zeker in overweging willen nemen.

Voor Zhellie (ook een grijze Orsta) staat hij ook hoog op het lijstje.

Bijkomend voordeel is natuurlijk dat hij zelf ook grijs is, dus de kans dat je een grijze fokt is behoorlijk groot.

Verder heeft hij er al een jaar dekken in Duitsland op zitten. Als je Bart vraagt naar eventuele nakomelingen weet hij er misschien wel een aantal.

Omdat Drafur niet door zijn verrichtingen is gekomen zijn er een aantal dingen om rekening mee te houden. Zo kost de opname in het stamboek 27,50 euro extra en kan een nakomeling geen goedgekeurde dekhengst worden.
Verder zei Bart ook nog iets over het feit dat een dochter van Drafur geen goedgekeurde dekhengst voort kon brengen. Hoe ze dat precies formuleerden weet ik niet meer helemaal zeker, maar daar kunnen anderen ongetwijfeld opheldering over verschaffen.

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 09:02

Klopt.
Een hengst die je goedgekeurd wilt krijgen, moet op papier 3 generaties met daarvan een bekende afstamming hebben. Zo kan Woudina ook nooit een goedgekeurde zoon brengen, omdat er nog net een hulpboekmerrie op het papier staat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 18:03

hmm dat zou ook zonde zijn.
niet dat ik direct de droom heb om een goedgekeurde hengst te fokken,maar toch.
je weet nooit wat eruit komt ;)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 05:42

Opname in het stamboek is volgens mij duurder, omdat het wordt ingeschreven in het hulpboek.
Kost 62 euro.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-09 06:47

om het geld zou het me absoluut niet gaan overigens!
maar het mooiste zou zijn als het veulen wel volledige papieren krijgt.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 16:15

Je kunt ook besluiten je veulen in Duitsland in te schrijven, maar dat kost ook een paar centen. Dan krijg je gewoon vol papier.

Drafur heeft twee dekjaren gehad in Duitsland en heb nu twee nakomelingen van hem gezien (toen we naar hem gingen kijken)...ik kan nog wel eens even opzoek gaan of ik er meer kan vinden en een soort overzichtje maken op de site voor ingeinteresseerden.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:07

hoe bedoelen jullie met dekhengst kan ie niet worden,,

stel mijn merrie brent een hengstenveulen, dan kan hij niet voor de hengstenkeuring,, Omdat het veulen wel een vol papier heeft, maar zijn moeder niet, Want bij vrony is alleen de vader bekent, en de moedersvader is niet bekent.

Of hebh ik het nu verkeerd door??

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:13

Dat klopt :j

Daarom kies ik ervoor om mijn toekomstige veulentje in te schrijven in Duitsland en te importeren naar Nederland.
Kost misschien iets meer maar heb ik wel een vol papier.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:02

Een hengst moet, om in het hoofdstamboek te komen of importboek, tot 4 generaties vol papier hebben.

Drafur is voor Nederland niet goedgekeurd. Als hij op Nederlandse dekbonnen dekt en je stuurt dit naar Nederland toe dan worden het hulpboekers.

vronytopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:15

Maar kan je wle aan de veulen keurings enzo mee doen dan??
Snap het niet helemaal meer.. hihi!!
Merrie maat niks uit?

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:40

Ja dat kan gewoon en in tegenstelling tot bij vele andere hulpboekers waar bij vader en moeder vaak onbekend staat komt de naam van Drafur ook gewoon als vader in de papieren te staan.
Ook kun je gewoon proeven doen en kan je paard Model, Ster, Prestatie enz. worden.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:59

Ik vraag me af of je dan.. als Drafur hier ooit goedgekeurd wordt, je paspoort om kan laten zetten naar een stamboekfjord ipv hulpboek.
Als Perla drachtig blijkt te zijn dan ga ik dat allemaal nazoeken en ga ik ook Duitsland bellen.

mocht het nl zo zijn dat zodra Drafur hier goedgekeurd wordt ik een volledig paspoort kan krijgen dan laat ik het veulen in NL registreren.
Ga er vanuit dat hij er echt wel doorheen komt :j

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:42

@Kelly: Geloof dat dat niet opgaat..Eenmaal hulpboek, altijd hulpboek. (vandaar ook het gedoe via duitsland)

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:47

Tsss haha... nou jawohl dan moet ik toch maar contact opnemen met duitsland zodra blijkt dat mijn meis drachtig is.