Mijn merrie heeft vroeger heel veel voor de kar gelopen en ik weet zeker dat ze het leuk zou vinden om weer te doen dit omdat ze graag zwaar werk verricht.
Maaaar ik kan nu dus een kar kopen voor 100 euro een beginnerskar denk ik dan maar gewoon een geremde ponykar.. maar ik heb dus nog nooit gement
Is het gemakkelijk om te doen? en zou ik eerst een cursus moeten volgen?
niet alleen aan beginnen als je merrie het ooit eens gedaan heeft.. je weet nooit watvoor ervaringen het dier ermee gehad heeft, waar ze misschien van over de rooie gaat.. begeleiding zoeken zou ik zeggen mijn fjord staat ook (opnieuw) voor de kar en ik heb begeleiding gezocht
Als je weet wat je doet, waar risico's liggen en wat je moet doen als het fout gaat, dan kun je het doen. Maar ik begrijp goed dat dit niet het geval is. Begin er daarom niet aan zonder deskundige begeleiding! Als het mis gaat met een kar erachter dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan voor jou en je paard (vast komen te zitten, in paniek alles kapot slaan, noem maar op).
Maar....ik vind mennen wel geweldig leuk om te doen! Het is daarnaast ook een super aanvulling op het rijden en alle andere dingen. En dan vind ik het ook weer een hele uitdaging om mijn paarden juist én dressuurmatig goed voor elkaar te hebben, maar op zijn tijd ook voor een goede trekproef te trainen.
Wel staat bij mij braafheid (dus fijn te mennen, maar ook inspannen, niet bang, vertrouwend op je stem, kunnen wachten, etc) voorop en voor sommige paarden gaat daar best een tijdje training overheen.
Roosyes
Geplaatst: 16-03-09 15:41
Als je zelf niet kan mennen nooit er alleen aan beginnen. Mijn fjorden lopen in enkel en 2-span voor de wagen, mijn vader ment er vooral mee.
Ik zou eens een privéinstructeur zoeken, deze kan je misschien helpen met kijken of je paard geschikt is en deze kan je leren mennen. Anders kan deze je altijd nog doorverwijzen. Ik weet niet waar je woont, maar ik heb goede ervaringen gehad in Barchem.
Zeker niet zonder begeleiding aan beginnen, want je krijgt de grootst mogelijke ongelukken!! Zorg dat je een ervaren menner hebt die je kan helpen en zorg dat je er twee hebt als je haar voor het eerst in gaat spannen, mensen die kunnen mennen en weten wat ze doen.
Mennen is wel ontzettend leuk en zeker ook voor je fjord een leuke afwisseling. Mijn fjorden vinden het zeker leuk om aangespannen werk te doen!! Mijn ene merrie is op haar 18e beleerd, is nu 20, maar vind het echt ontzettend leuk!!
Wat de rest al zegt, niet zomaar een kar kopen en erachterhangen. Eerst zelf een gedegen opleiding volgen (koetsiersbewijs) voor je een paard voor de kar knoopt, hoe braaf het paard ook is. Als jij niet weet hoe te handelen bij panieksituaties (of gewoon zowizo situaties op de weg of in het bos) dan kom je in grote problemen.
Cowgirl
Geplaatst: 19-03-09 21:21
En dan heb ik mijn twijfels bij over de staat van de wagen. 100 euro is echt niks en meestal alleen voor opknappertjes of zeepkisten die die bij instappen al door de wielen zakken.
Beetje wagen kost al snel 1000 euro.
Ga je eerst wat meer verdiepen in het mennen en ga je koetsiers bewijs halen...is nog leuk om te doen ook.
Nou de vraagprijs was/is veel hoger hoor maar voor het goede doel kon ik hem goedkoper krijgen (wil hem gebruiken bij de zorgboerderij hier) maar ik zie er eerst toch vanaf omdat ik totaal geen vervaring heb en momenteel de tijd niet om er echt fanatiek mee bezig te gaan het leren enz
Nou een kar hoeft echt geen 1000 euro te kosten.. Ik heb twee nette karretjes, eentje was 750 euro en de andere was nog een stuk goedkoper. Ach dan heb je geen supermarathonwagen, maar gewoon een degelijk ding, waar je prima mee kunt mennen.
mijn fjord is ook beleerd voor de kar,maar bij de vorige eigenaar. ik wil eerst beginnen met de lange lijnen,en dan zien we wel verder,omdat ik natuurlijk ook niet weet hoe ze reageert.
Zal zeggen kijk of er ervaring menner bij je in de buurt woont en ga eerste paar keren met hem op stap en vraag dan of hij je ook wilt helpen met jou Fjord. En paar lessen is nooit verkeerd, zou is handig om eventjes ervaring op te doen hoe je met je menwagen tussen vekeer moet gedragen en mennen via achenbach systeem is ook een echte must. Maar wwar woon je, want wie weet woont iemand wel in de buurt met een aanspaningen.
macleane
Geplaatst: 30-03-09 19:46
Ik ben er met mijn fjord ook later mee begonnen. Ze kon toen meedoen met een groepje wat het koetsiersbewijs wilde halen en zodoende heeft ze het geleerd. Het lopen voor de kar vindt ze super leuk. Als je er mee wilt beginnen zou ik wat hulp zoeken en lekker rustig oefenen in een wei ofzo.