Hoe zien de benen van je fjord eruit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bellie2

Hoe zien de benen van je fjord eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:20

hallo!
Kirsten mijn lease ponytje is deze winter wel geschoren maar haar benen niet(wat me ook niet zoveel uitmaakt)
maar haar benen zijn heel erg 'pluizig'
in de zomer ook, hebben jullie fjordjes dat ook?

Ik heb ook wel eens gezien dat ze het helemaal weghalen dat ze ook alles wegknippen bij de hoeven.(bv guusje)

groetjes

Sjolvir

Re: Hoe zien de benen van je fjord eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:24

Een fjord hoort in principe best wel wat behang te hebben.
In de winter is dat aanzienlijk meer dan in de zomer.

Aangezien er uiteraart ook winterharen op de benen zitten.

Wil je hem toilleteren als een dressuur paard?
Tja, dan knippen velen alles weg, staat strakker en netter.

Persoonlijk ben ik van mening dat als ik een fjord heb ik dus niet
zijn behang eraf ga knippen.
Doe je bij een Fries of tinker ook niet, maar smaken verschillen.
(bovendien heeft het plukje aan de vetlok ook nog een functie, namelijk afwatersysteem)

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:31

Ja dat snap ik ook dat het nu erger is hoor,
en het is niet zo dat ik haar benen wil toilleteren als een dressuur paard want dit vind ik gewoon typisch een fjord.
Ben gewoon benieuwt hoe andere mensen het hebben :)
ik heb er dus niks op tegen zoals het nu is hoor ;p

maar bedankt voor je reactie! maar bij fjorden zie je het volgens mij ook wel vaker dat het weggeknipt is als bij een fries of tinker ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:35

Fjorden hebben dan ook wel minder behang dan tinkers of Friezen.
Ik denk altijd maar, als ik iets wil wat op een warmbloedpaard lijkt, dan moet ik er 1 kopen en niet mijn koudbloed er op proberen te laten lijken ;) .

Bellie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-09 12:39

Sjolvir schreef:
Fjorden hebben dan ook wel minder behang dan tinkers of Friezen.
Ik denk altijd maar, als ik iets wil wat op een warmbloedpaard lijkt, dan moet ik er 1 kopen en niet mijn koudbloed er op proberen te laten lijken ;) .

daar heb je ook helemaal gelijk in :o

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 12:40

(vind bovendien stiekum al die pluizen wel schattig)

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 16:10

Sinds Fjordy geschoren is, valt het pas op wat een behaarde benen hij nu heeft :))

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 17:26

ja ik heb explosie kapsels aan de benen, scheer die dus nooit niet, knip r ook niet aan.

volgens mij knaagt mijn oudste fjord er zelf aan

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 13:51

Ik scheer de benen wel helemaal, steeds met de hele scheerbuurt. In het voorjaar hou ik het ook kort door het te knippen. Als ik het niet meescheer heeft hij meer last van stalbenen door de warmte. Als hij zomers op de wei staat knip ik het niet.
Hij heeft ook last van korstjes op de achterkant van zijn onderbenen. Dat is ook minder als er minder haar zit.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 09:31

heb gister zn blonde lokken aan zn benen weer mooi opgepoetst. enige wat ik aan ze knip, zijn de manen

Bodan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:37

Ontploft :+
Bodan heeft erg mooie sokken, die blijven er ook zitten, maaronder zijn zwilwrat tot aan zijn vetlok zien de haren er erg rommelig uit.

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 11:45

Momenteel modderig.. en niks anders.. :+

leoensuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:22

Fjorden hebben toch anders ook flink behang aan de benen hoor! Friezen en tinkers hebben aan de voorkant vaak nog lange haren wat over de hoef valt, dat heb ik bij een fjord niet veel gezien. Maar als ik Ronan zijn benen bekijk, zit daar toch flink behang aan. En in principe mag je niets aan de benen doen. Ik weet dat er mensen zijn, die de benen wat scheren, zodat het wat netter kijkt, maar ik vind dat niet horen.

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:43

Wij scheren de fjorden altijd elke winter helemaal ook de benen, ze staan in de winter altijd droog ook als ze buiten staan dus niet in een modderig gedeelte.
Ik scheer ze puur helemaal omdat ik het een raar gezicht vind als de benen er nog wel inzitten, en in de zomer zitten de lokken er weer helemaal aan en dan staan ze 7 maanden op het land en hebben ze het ook nodig.
Heb een paard waar ik zijn benen niet van scheer maar deze heeft steeds mok en dan met die lange haren is dat slecht te behandelen dus die gaat volgend jaar ook mee.
Ik begrijp dat iedereen de lokken eraan wilt laten zitten omdat het een kenmerk van het ras is maar aangezien mijn paarden niet meer naar keuringen gaan vind ik het niet meer nodig.
Volgend jaar wil ik ze in een jachtmodel scheren omdat ze dan meer naar buiten kunnen ookal regend het wat of is het koud, ze hebben natuurlijk wel een waterdicte dik gevoerden deken op maar ondanks de kou van een paar maanden geleden kon deze deken er niet tegenop.
Het is natuurlijk wat iedereen mooi vind en ik vindt de benen erin niet mooi.

Karin

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 13:59

leoensuzanne schreef:
Fjorden hebben toch anders ook flink behang aan de benen hoor! Friezen en tinkers hebben aan de voorkant vaak nog lange haren wat over de hoef valt, dat heb ik bij een fjord niet veel gezien. Maar als ik Ronan zijn benen bekijk, zit daar toch flink behang aan. En in principe mag je niets aan de benen doen. Ik weet dat er mensen zijn, die de benen wat scheren, zodat het wat netter kijkt, maar ik vind dat niet horen.

ja maar dat vind ik dus ook van de manenboog, is mi ook iets rastypisch,vind dus ook dat dat in stand/ere moet worden gehouden

Anita45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-09 17:17

Carolinef schreef:
leoensuzanne schreef:

ja maar dat vind ik dus ook van de manenboog, is mi ook iets rastypisch,vind dus ook dat dat in stand/ere moet worden gehouden

Met beiden helemaal eens, houdt de Fjord zoals hij bedoelt is.

NinaJajaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 22:27

ik doe niks aan mijn fjord, ik knip ook dr manen niet, vind ik gewoon niet zo bij dr passen O:)

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 10:14

Mijn paarden hebben niet veel behang aan hun benen.
Ze hebben een klein sokje en soms haal ik die er weleens af.
Bij alco en zortin wel en bij coen blijft het zitten(die heeft een mooi sokje)
Alco en zortin hebben net van die sikjes dus die haal ik er af voor de wedstrijden(zortin).

Hermansen zijn Mega sokken heb ik er voor de keuring afgeschoren(al was het alleen maar om baldadig te zijn. oeps en dat op mijn leeftijd)
Maar dat is net een belgisch trekpaard met die sokken en dan lijkt het net of hij giga benen heeft maar dat is niet zo.
Nu was alles meer in vorm.

Maar ik heb best commentaar gekregen(lachen)

Daphne_65

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 11:06

Shadow heefts swinters mooie sokken, maar in de zomer is ze dus alles kwijt op een paar haren na, dan heeft ze mooie strakke beentjes. Hoewel ik ze met sokken ook prachtig vind hoor.

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:27

Mijn fjordjes hebben géén haar aan hun benen.
Ik heb een hekel aan haar :=

Lekker geschoren pootjes .. I luf it :+

__nina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 19:14

Brum heeft wel veel haar aan zijn been. Ik vind het wel mooi als je de haren aan de benen van een fjord laat zitten. Dus dat doe ik dan ook maar ;)

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 22:21

alcootje schreef:
Mijn paarden hebben niet veel behang aan hun benen.
Ze hebben een klein sokje en soms haal ik die er weleens af.
Bij alco en zortin wel en bij coen blijft het zitten(die heeft een mooi sokje)
Alco en zortin hebben net van die sikjes dus die haal ik er af voor de wedstrijden(zortin).

Hermansen zijn Mega sokken heb ik er voor de keuring afgeschoren(al was het alleen maar om baldadig te zijn. oeps en dat op mijn leeftijd)
Maar dat is net een belgisch trekpaard met die sokken en dan lijkt het net of hij giga benen heeft maar dat is niet zo.
Nu was alles meer in vorm.

Maar ik heb best commentaar gekregen(lachen)

Ik moet zeggen dat ik een persoon was met commentaar, maar na de foto's van Hjellar vind ik er ook weer wat voor te zeggen..

Dusty_Dilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-09 13:58

Dusty heeft ook geschoren benen. Dit vooral omdat hij heel erg last van mok heeft en als het kaal is kan ik het beter bij houden en wordt het minder snel nat.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 11:28

Momenteel heel wollig en pluizig...Tim heeft best veel behang
Zeker als je het dan vergelijkt met zn weidegenootje Bart.

wollewaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 22:53

nog nooit geschoren, gewoon zo gelaten, maar mijn fjordjes eeft van zichzelf niet zo veel beenbeharing ;) en k vind het harststikke zonde om de sokken van een fjord te knippen, nog 1 aanmerking op het feit dat hier genoemd word dat de boog bij de fjord hoort, hier ben ik het niet helemaal mee eens, de boog hoort natuurlijk wel bij de afgelopen 50 jaar ofsow, maar toen ze nog als trekpaarden werden gebruikt, waren de manen ook allemaal nog lang